Kola z plastu od BASF Technickou inovací roku 2011

Chemická společnost BASF před několika měsíci na frankfurtské automobilové přehlídce představila na modelu Smart Forvision mimo jiné i první celoplastová kola vhodná pro sériovou výrobu. Nyní tento unikát sklízí úspěchy i v Česku – porota Klubu motoristických novinářů ČR tento originál ocenila druhým místem v anketě „Technická inovace roku 2011“.

BASF nepřišla s plastovými koly samoúčelně. Chemická společnost vsadila pro budoucnost na ekologicky šetrné výrobky a trvale udržitelný rozvoj a kola z plastu jsou jedním z mnoha dokladů jejího trendu. Celoplastová kola tu již byla, známe je například ze závodních aut, jejich výrobní náklady ale vysoce převyšovaly cenové možnosti průměrného zákazníka.

Plastová kola BASF mají identické technické vlastnosti jako kola z kovu. Navíc ale disponují řadou předností. Jednak přinášejí výraznou hmotností úsporu – kolo z plastu je o 3 kg lehčí než to klasické, u osobního vozu tak hmotnostní úspora dosahuje 12 kg. Snižuje se spotřeba paliva. Platí, že úspora na váze o každých 100 kg představuje pokles spotřeby o 0,4 l na 100 km. Nelze zanedbat, že výroba plastových dílů obecně je energeticky šetrnější oproti dílům kovovým (např. nižší teplota tavení), plasty jsou také v principu recyklovatelné.

Nižší hmotnost ale neznamená jen nižší spotřebu paliva. Čím menší váha částí auta, tím více se elektromobilita stává skutečnou alternativou dopravy, a to nejen v městském provozu. Problémem rozvoje elektromobilů je jejich omezený dojezd, který je spojen s objektivními limity výkonu baterií. Cesta k jejich rozvoji proto vede také skrze snižování hmotnosti vozu.

„Cena je velkým úspěchem. Celoplastová kola jsou ale jen střípkem v mozaice, kterou se snažíme skládat. Výsledkem by měl být výkonný a ekologicky šetrný automobil hodný 21. století, ke kterému má BASF jako přední světová chemická společnost mnoha co říci. Model vozu Smart Forvision, jehož jsme spolutvůrcem, přichází s celou řadou novinek, jež by měly být v budoucnu inspirativní i pro jiné automobilky,“ uvedl k rozhodnutí poroty Jiří Kubík, z E-KTE/AC Engineering Plastics Europe v BASF.
 

Zdroj: BASF

Test Kia Stonic 1.0 T-GDI: Hřebíček trefený na hlavičku

Kia Stonic 1,0 T-GDI

Značka Kia letos zažívá velkou produktovou ofenzívu, což se nakonec projevilo i v počtu nominaci do ankety Světové auto roku. Zcela nový model Stonic má ambice stát se jedním z nejdůležitějších v její nabídce.

16.  11.  2017 | Radek Pecák | 8 příspěvků
TEST Fiat 124 Spider - Miata po italsku je víc než jen víkendovka...

Fiat 124 Spider

Oproti Mazdě MX-5 je větší, těžší a chybí mu atmosférický motor. To zní jako cesta do pekel, ale jaká je "Fiata" doopravdy?

14.  11.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Minitest Škoda Karoq 2.0 TDI 4x4: Potvrdila i u nás, že je dobře postavena?

Minitest Škoda Karoq 2.0 TDI 4x4

Škodu Karoq v provedení s turbodieselem 2,0 TDI, manuální převodovkou a pohonem všech kol získala redakce Autorevue.cz na test jako jeden z prvních tuzemských sdělovacích prostředků. Jak funguje na českých silnicích?

10.  11.  2017 | Radek Pecák | 83 příspěvků