Koenigsegg Regera: přes 1800 koní a k tomu žádná převodovka

Švédský malosériový výrobce supersportů Koenigsegg sice v Ženevě ukázal modernziovaný model Agera RS s výkonem 1161 koní, ale mnohem zajímavější je úplně nový model Koenigsegg Regera, který naprosto převrací naruby dosavadní chápání pojmu „supersport“.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Pohon Koenigseggu Regera je naprosto revoluční. O přenos síly z přeplňovaného osmiválce na zadní kola se totiž nestará konvenční převodovka, ale komplikovaný systém elektromotorů vlastní konstrukce

Koenigsegg Regera je mix luxusního GT a supersportu. V nabídce švédského výrobce má doplňovat ostré a trochu spartánské modely. Je to spíše Bugatti Veyron než okruhová hračka, ale i přes velmi složitý hybridní pohon je Regera poměrně lehké auto. Nový Koenigsegg má také aktivní aerodynamiku a třeba jen elektronicky ovládané zadní křídlo může generovat přítlak až 450 kg v rychlosti 250 km/h.

Volvo FH vs. Koenigsegg na závodním okruhu. Tahač nevyhrál...

Volvo FH vs. Koenigsegg na závodním okruhu. Tahač nevyhrál...

Jak se Koenigseggu povedlo dosáhnout tak nízké hmotnosti? Tohle auto má sice spalovací motor, konkrétně přeplňovaný osmiválec 5,0 l, ale nemá žádnou konvenční převodovku. O přenos síly na kola se starají výhradně tři elektromotory a v případě potřeby se motor spojí s koly napevno stálým převodem. Koenigsegg tento systém nazývá KDD, tedy Koenigsegg Direct Drive, a je schopen generovat maximální točivý moment 2100 Nm.

Díky tomuto řešení se prý podařilo snížit ztráty v pohonném mechanismu až o 50 % a také hmotnost a rozměry, protože převodovka, která přenese na zadní kola více než 1800 koní výkonu, musí něco vážit a mít určitou velikost. Celý systém KDD přidává proti konvenčnímu řešení s převodovkou, které by ale nemohlo mít takové výkonové parametry, jen 88 kg. Celé auto tak ukáže na váze pouze 1420 kg.

Každé zadní kolo má svůj elektromotor a třetí elektromotor je umístěn na klikové hřídeli motoru. Systém také sbírá zbytkovou nebo rekuperovanou energii a ukládá ji do 9,27kWh akumulátorů. Ty se mohou nabíjet i ze zásuvky a Koenigsegg umí jet jen na baterky rychlostí do 30 km/h.

Příběh Bugatti Veyron definitivně končí. Výrobu uzavírá La Finale  

Příběh Bugatti Veyron definitivně končí. Výrobu uzavírá La Finale  

Samotný spalovací motor má výkon 1102 koní, elektromotory pak přidávají dalších 706 koní. Koenigsegg uvádí celkový výkon 1808 koní, což je vskutku šílené číslo vzhledem k hmotnosti auta. Poměr vychází na 1273 koní na tunu, takže abychom to postavili do srovnání třeba s Bugatti Veyron, musel by mít výkon zhruba 2400 koní.

Asi bychom si měli říci nějaká čísla. Akcelerace z 0 na 100 km/h se odehraje za 2,8 sekundy, ale teď pozor. Něčeho se přidržte. Držíte se? Pružné zrychlení ze 150 na 250 km/h trvá jen 3,2 sekundy. Maximální rychlost leží někde daleko za 400 km/h, ale Koenigsegg přesnou hodnotu ještě neuvádí. Víme jen, že z 0 na 400 km/h tohle auto zrychlí za pouhých dvacet sekund.

Nevíme, jak vám, ale nám se zdá, že s těmito parametry a technikou pohonu najednou LaFerrari, McLaren P1 a Porsche 918 Spyder zastaraly o několik generací a vypadají stejně pokrokově a lákavě jako ojetý Peugeot 301. Cena Koenigseggu Regera začíná na zhruba 45 milionech korun bez daně, ale během následujících pěti let vznikne jen 80 kusů.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

První jízda se Suzuki Swift Sport: Je to žlutý ďábel za super peníze!

Suzuki Swift Sport (první svezení)

„No konečně, ty malej rošťáku“, vypadlo ze mě ihned po nasednutí. Tohle auto je totiž naprosto skvělý způsob, jak utratit půl milionu.

14.  4.  2019 | Vladimír Kadera | 35 příspěvků
TEST BMW M850i xDrive Coupé: Do klubu rváčů v rukavičkách

BMW M850i xDrive

Lexus LC je možná zábavnější a lépe se poslouchá a Mercedes S Coupé je pravděpodobně o chloupek komfortnější. Lepší definice třídy gran turismo však na silnice snad ještě nevyjela.

13.  4.  2019 | Miro Mihálik | 15 příspěvků
Minitest Citroën C5 Aircross 2.0 BlueHDi EAT8: Sto lidí, sto názorů

Citroën C5 Aircross 2.0 BlueHDi (minitest)

Role vlajkové lodi je poměrně složitá. Zákazníci za své nemalé peníze chtějí to nejlepší a kompromisy jim moc nevoní. Dokázal nás vůbec nejdražší Citroën C5 Aircross přesvědčit o svých kvalitách?

10.  4.  2019 | Jan Mička | 6 příspěvků