Koenigsegg CC 8S: nenápadný zabiják

První článek z nové rubriky začne pěkně zostra a posadí vás do jednoho z nejrychlejších aut světa: Koenigseggu CC 8S. Pojďme se podívat, co se skrývá pod kapotou supersportu, který má maximální rychlost 390 km/h.
Koenigsegg CC 8S: nenápadný zabiják
Seznam kapitol
  1. Historie, design, motor
  2. Interiér, tabulka s technickými údaji, další fotky

Trocha historie ze Skandinávie

Švéd Christian Koenigsegg měl velký sen a díky dobrému finančnímu zázemí se rozhodl svoji vizi realizovat. Píše se rok 1994 a papír zachycuje první skicy. Po designérských návrzích nastupuje řada špičkových odborníků a začínají skládat zcela novou hračku pro velké kluky.

Hodiny přešly ve dny a dny v týdny, když se konečně mohlo vyjet z aerodynamického tunelu automobilky Volvo. Silniční testy obstaral profesionální jezdec Richard Rydell a za poměrně krátkou dobu od založení byl první prototyp trochu netradičně představen na filmovém festivalu v Cannes ´97.

Po šokujícím odhalení pro veřejnost je vůz setkal s pozitivní kritikou a Christian Koenigsegg otevřel v roce 1998 továrnu pro sériovou výrobu tohoto supersportovního automobilu. První hotový model opustil linku v roce 2000 a o dva roky později si jej na autosalónu ve švýcarské Ženevě převzal první zákazník.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Málo je někdy mnoho

Skoro žádné ostré tvary, zbytečné spoilery nebo velké přítlačné křídlo, nic z toho na Koenigseggu nenajdete. Ladné křivky, praktické difuzory a nápaditá kola z lehkých slitin zaujmou většinu zákazníků. Podle aerodynamického vzhledu je na první pohled jasné, co od CC 8S můžete očekávat: rychlost. Ta byla dosažena nejen silným motorem, ale i hmotností.

Celé auto váží 1 175 kg, přitom sama karoserie váží pouhých dvaašedesát kilogramů. Na chrom-molybdenovém rámu je karbonová karosérie lepená z 21 vrstev. Díky této konstrukci je auto nejen lehké, ale patří i mezi nejpevnější vozy na světě.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Tip: stáhněte si plakáty Koenigseggu nebo mrkněte na oficiální video modelu CC 8S.

Ďábelský agregát

Před zadní nápravou je uložen přeplňovaný osmiválcový motor o objemu 4.7 l. Původ byste našli u automobilky Ford, Švédové se mu ale podívali pěkně na zoubek. Hliníkový blok je osazen klikovou hřídelí, suchou vanou, uhlíkovým sáním, kovanými písty a ojnicemi. O přísun čerstvého vzduchu se stará kompresor Lysholm s mezichladičem. Výkon se vyšplhal až na úctyhodných 489 kW (665 k) při 6 800 ot. a maximální kroutící moment 750 Nm nastupuje od 5 000 ot./min.

O přenos síly na zadní nápravu se stará speciální šestistupňová převodovka od firmy Cima, která se podílí na vývoji převodovek pro monoposty F1, a dvoukotoučová spojka AP-Racing o průměru 215 milimetrů. Kola jsou osazena sportovními tlumiči Öhlins s elektronickým nastavením a obouvají pneumatiky Michelin Pilot Sport 2 o rozměrech 255/40 ZR18 vpředu a 335/30 ZR20 vzadu. Disky mají speciální tvar, aby pracovaly jako větrání a odváděly přebytečné teplo od brzd.

Už jsme se slovem zmínili o firmě AP-Racing u spojky. Tato firma také dodává Koenigseggu brzdy, kotouče z kvalitní oceli o rozměru 345x32 mm s šestipístkovými třmeny vpředu a 330x30 milimetrů se čtyřpístkovými třmeny vzadu.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Historie, design, motor
  2. Interiér, tabulka s technickými údaji, další fotky
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

včera | Michal Žďárský | 1 příspěvek
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků
Test Suzuki Swift SHVS: Tady elektromotor rozhodně dává smysl!

Suzuki Swift SHVS

Naší recenzí prošla nová generace Suzuki Swift. Vyzkoušeli jsme ji v mild-hybridní variantě.

4.  10.  2017 | Milan Lažanský | 16 příspěvků