Koenigsegg Agera One:1 slibuje parametry jako z jiného vesmíru

Co byste řekli na jeden megawatt výkonu? Podobně ohromující jsou ale všechna ostatní čísla, která s novým skandinávským hypersportem souvisí.
Seznam kapitol
  1. Koenigsegg Agera One:1
  2. Koenigsegg Agera One:1 Fotogalerie

Christian von Koenigsegg slaví v Ženevě dvacetiny svojí nejoblíbenější hračky nejstylovějším myslitelným způsobem: extrémní verzí už tak extrémního hypersportu Koenigsegg Agera.

Poněkud matoucí označení Agera One:1 odkazuje na skutečnost, že nejnovější kreace skandinávského byznysmena má poměr výkonu k hmotnosti 1:1, tedy jeden kilogram hmotnosti na jednu koňskou sílu. A jak je to s tím megawattem? Dvěma turbodmychadly přeplňovaný vidlicový osmiválec o objemu 5,0 l vyvine v 8250 ot./min. výkon 1360 koňských sil, tedy rovných 1000 kW.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Podobně zběsilá je hodnota nejvyššího točivého momentu – 1371 Nm. Mezi třemi a osmi tisíci otáček navíc nepoklesne pod tisíc newtonmetrů. Sílu motoru přenáší na zadní kola sedmistupňová dvouspojková převodovka.

Chcete další neuvěřitelné číslo? Dobrá. Koenigsegg slibuje příčné zrychlení až 2 g – na pneumatikách homologovaných pro silniční provoz!  Vnitřnosti řidiče Agery One:1 si v břišní dutině opravdu neodpočinou...

Nejvyšší rychlost by teoreticky měla přesáhnout 440 km/h, ale sám Koenigsegg uvádí, že při vývoji nebyla prioritou. Agera One:1 bude hledat pole působnosti na závodních okruzích, čemuž odpovídá i přítlak 610 kg v rychlosti 260 km/h. Při 440 km/h je to dokonce 830 kg. Aerodynamice napomáhají aktivní klapky na přední části vozu, stejně jako hyrdaulicky ovládané zadní křídlo.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
K mimořádným jízdním výkonům přispívá vedle silného motoru i propracovaná aerodynamika

Pokud jde o hmotnost, je třeba brát název auta poněkud s rezervou. Výrobce sice uvádí 1360 kg, ale s palivovou nádrží doplněnou na 50 % kapacity. Ve skutečnosti se tak pohotovostní hmotnost bez řidiče bude blížit hranici čtrnácti set kilo. Což je pořád muší váha. Rozdělení mezi nápravy je 44:56.

Jisté je, že stlačovat hmotnost na minimum i některá méně obvyklá technická řešení, jako je odlehčený karbonový podvozek, skříň turbodmychadla vyrobená patentovaným postupem na 3D tiskárně nebo titanový výfuk, který přišel na svět stejným způsobem.

Od Koeingsegga je v podstatě laskavé, že se do Ženevy vůbec obtěžoval. Celá plánovaná série Agery One:1 je totiž rozebraná předem. Cenu firma vůbec nezveřejnila, ale nepochybně bude z kategorie „Musíte-li se ptát, kolik stojí, nemůžete si ho dovolit“.

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Koenigsegg Agera One:1
  2. Koenigsegg Agera One:1 Fotogalerie
Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory

Ojetina: Mini One

Druhá generace hatchbacku mini se začala nabízet před jedenácti roky. Dnes ji v nabídce bazarů naleznete za ceny od 120 tisíc korun. Na co si dát pozor?

včera | David Rusol
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků