Koenigsegg Agera One:1 slibuje parametry jako z jiného vesmíru

Co byste řekli na jeden megawatt výkonu? Podobně ohromující jsou ale všechna ostatní čísla, která s novým skandinávským hypersportem souvisí.
Seznam kapitol
  1. Koenigsegg Agera One:1
  2. Koenigsegg Agera One:1 Fotogalerie

Christian von Koenigsegg slaví v Ženevě dvacetiny svojí nejoblíbenější hračky nejstylovějším myslitelným způsobem: extrémní verzí už tak extrémního hypersportu Koenigsegg Agera.

Poněkud matoucí označení Agera One:1 odkazuje na skutečnost, že nejnovější kreace skandinávského byznysmena má poměr výkonu k hmotnosti 1:1, tedy jeden kilogram hmotnosti na jednu koňskou sílu. A jak je to s tím megawattem? Dvěma turbodmychadly přeplňovaný vidlicový osmiválec o objemu 5,0 l vyvine v 8250 ot./min. výkon 1360 koňských sil, tedy rovných 1000 kW.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Podobně zběsilá je hodnota nejvyššího točivého momentu – 1371 Nm. Mezi třemi a osmi tisíci otáček navíc nepoklesne pod tisíc newtonmetrů. Sílu motoru přenáší na zadní kola sedmistupňová dvouspojková převodovka.

Chcete další neuvěřitelné číslo? Dobrá. Koenigsegg slibuje příčné zrychlení až 2 g – na pneumatikách homologovaných pro silniční provoz!  Vnitřnosti řidiče Agery One:1 si v břišní dutině opravdu neodpočinou...

Nejvyšší rychlost by teoreticky měla přesáhnout 440 km/h, ale sám Koenigsegg uvádí, že při vývoji nebyla prioritou. Agera One:1 bude hledat pole působnosti na závodních okruzích, čemuž odpovídá i přítlak 610 kg v rychlosti 260 km/h. Při 440 km/h je to dokonce 830 kg. Aerodynamice napomáhají aktivní klapky na přední části vozu, stejně jako hyrdaulicky ovládané zadní křídlo.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
K mimořádným jízdním výkonům přispívá vedle silného motoru i propracovaná aerodynamika

Pokud jde o hmotnost, je třeba brát název auta poněkud s rezervou. Výrobce sice uvádí 1360 kg, ale s palivovou nádrží doplněnou na 50 % kapacity. Ve skutečnosti se tak pohotovostní hmotnost bez řidiče bude blížit hranici čtrnácti set kilo. Což je pořád muší váha. Rozdělení mezi nápravy je 44:56.

Jisté je, že stlačovat hmotnost na minimum i některá méně obvyklá technická řešení, jako je odlehčený karbonový podvozek, skříň turbodmychadla vyrobená patentovaným postupem na 3D tiskárně nebo titanový výfuk, který přišel na svět stejným způsobem.

Od Koeingsegga je v podstatě laskavé, že se do Ženevy vůbec obtěžoval. Celá plánovaná série Agery One:1 je totiž rozebraná předem. Cenu firma vůbec nezveřejnila, ale nepochybně bude z kategorie „Musíte-li se ptát, kolik stojí, nemůžete si ho dovolit“.

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Koenigsegg Agera One:1
  2. Koenigsegg Agera One:1 Fotogalerie
Test: Který nosič na kola koupit? Vyhněte se upevnění na víko zavazadelníku

Test: Který nosič na kola koupit? Vyhněte se upevnění na víko zavazadelníku

Na dovolenou si velká část motoristů bere i své bicykly. Pokud je nechcete převážet na střešním nosiči, zbývá řešení v podobě upevnění nosiče na víko zavazadelníku či na tažné zařízení. Švýcarský autoklub otestoval obě varianty na různých modelech.

18.  6.  2017 | Milan Lažanský | 32 příspěvků
Test: VW Golf GTI je i po faceliftu nejlepším hot-hatchem všedních dnů...

Volkswagen Golf GTI (2017)

Nedávný facelift Volkswagenu Golf se dotkl i verze GTI. Vyzkoušeli jsme základní variantu s manuální převodovkou.

15.  6.  2017 | Milan Lažanský | 44 příspěvků
Test: Kiu Rio jsme vyzkoušeli v základní výbavě. Je to dobrá koupě?

Kia Rio 1,25 CVVT

Nová Kia Rio si chce v segmentu B ukousnout větší kus koláče, než kdy předtím. Po týdenním soužití už víme, že na to předpoklady rozhodně má.

11.  6.  2017 | Milan Lažanský | 9 příspěvků