Koenigsegg Agera: devět set švédských kobyl

V Ženevě oslaví premiéru i nový, velmi svižný seveřan v podobě Koenigseggu Agera. Na pohled ohromí svým výkonem 910 koní. (+ video)

Doplněno 3.3. v 04:45 o oficiální video Koenigseggu.

Ačkoli má jít o „kompletně nový model“, jeho zběžné srovnání s dosavadním typem CCX vykazuje řadu podobných rysů, takže kdo ví, jaká je skutečnost. Prakticky indentická je totiž i pohonná jednotka, jedná se tedy o vidlicový osmiválec s objemem 4,7 l a přeplňováním dvojicí turbodmychadel, který se může pochlubit nejvyšším výkonem až 910 koní (669 kW) při 6 850 ot./min. a špičkou točivého momentu na hodnotě 1 100 Nm při 5 100 ot./min. Alespoň 1 000 Nm je přitom dostupných v rozmezí od 2 680 do 6 100 ot./min.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Také díky pohotovostní hmotnosti 1 290 kg novinka zrychlí z klidu na 100 km/h za 3,1 s a hranice 200 km/h padne po rozjetí již za 8,9 s, nejvyšší rychlost prý leží někde u 400 km/h. Brzdový systém disponuje keramickými kotouči s vnitřním a příčným chlazením o rozměrech 392 x 36 m vpředu a 380 x 34 mm vzadu. Stejně jako CCX, i Agera disponuje snímatelnou pevnou střechou, kterou lze převážet na zvláštním místě pod kapotou. Podovzek se stavitelným pérováním je stále vyráběn z kompozitů vyztužených hliníkovými strukturami, povrchové díly jsou vyrobeny z kombinace uhlíkových kompozitů a kevlaru. Zcela nové je však pojetí interiéru s lehkou stavbou palubní desky a středové konzole, kontrolní přístroje a ovladače jsou podsvětleny „neviditelnými nanotrubicemi“.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Ceny Koenigseggu Agera jsou zatím tajemstvím, ale v dané kategorii aut a jejich zákazníků zřejmě nehrají výraznější roli. Jisté je, že Koenigsegg plánuje vyrábět 16 až 20 vozů ročně, přičemž objednávky začne přijímat právě v Ženevě. A tam se zřejmě teprve dozvíme, jestli je Agera jen vylepšenou verzí řady CCX, nebo opravdu zcela novým strojem (vyrábět se však má souběžně se stávajícími modely CCX a CCXR). Připomeňme, že Koenigsegg vyrábí své supersportovní vozy již 15 let a úzce spolupracuje třeba s firmou Michelin, které pomáhá zkoušet pneumatiky určené pro ta nejvýkonnější silniční vozidla. 

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek
Koenigsegg Agera
Test Toyota Land Cruiser 2.8 D-4D: Žádný úkol není nesplnitelný

Toyota Land Cruiser 2.8 D-4D

Toyota sice v Evropě propaguje hybridy, stále však nabízí i nezničitelná auta, která ji v minulosti proslavila.

dnes | Radek Pecák | 5 příspěvků
Minitest Subaru Forester 2.0i-L: Vylepšený kmet dostal dvě oči navíc

Subaru Forester 2.0iL (minitest)

Forester chce v letošním roce k poctivému podvozku nabídnout i porci aktivní bezpečnosti. Přesvědčí matador kategorie i ty "bezpečně smýšlející"?

16.  1.  2018 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Minitest Mitsubishi ASX 1,6 MIVEC: Jsou vylepšení znát?

Mitsubishi ASX 1,6 MIVEC (minitest )

Mitsubishi ASX se v provedení modelového roku 2018 nezměnilo po technické stránce, zapracovalo ale na designu.

13.  1.  2018 | Radek Pecák | 15 příspěvků