Po oficiálním představení Škody Kodiaq zaznívaly kritické názory stran sportovnosti SUV s naftovým motorem. Ze slov šéfa Škody Bernharda Maiera však vyplývá, že se značka trefila do vkusu zákazníků.
Kodiaq RS je nejdražší Škodou současnosti. První vůz Škoda s dvakrát přeplňovaným naftovým dvoulitrem nevsadil na vyloženě vyzývavý design, vždyť od derivátu Sportline se vzhledově liší pouze v detailech, zákazníkům to však nevadí a „ereso“ kupují jako housky na krámě. Na výroční konferenci v Mladé Boleslavi to prozradil předseda představenstva Škody Auto Bernhard Maier.
Podle Maiera tvoří na některých trzích verze RS v rámci modelu Kodiaq až 20procentní prodejní podíl (v Česku je to neuvěřitelných 17 %). Podobné je to také u Octavie RS, v jejímž případě se v celosvětovém měřítku bavíme asi o třinácti procentech a v Česku je to asi každá desátá prodaná Octavia. Z toho vyplývá, že modely RS mají pro Škodu velký smysl a bude v nich nadále pokračovat, přičemž vizi budoucích sportovních vozů nastolil už loni na podzim představený koncept Vision RS.
Jak jistě víte, koncept Vision RS byl předobrazem modelu Scala. V jaké oblasti tedy hledat budoucnost modelů RS? Kupříkladu v plug-in hybridním pohonu, který kombinuje patnáctistovku TSI (110 kW) s elektromotorem (75 kW). Systémový výkon činí 180 kW (245 koní), je tedy stejný jako u Octavie RS s přeplňovaným dvoulitrem. Ten je však ryze spalovací, což je koncepce, která bude v příštích letech na ústupu.
Šéf Škody konkrétně neuvedl, jakým směrem se budou sportovní modely značky ubírat, respektive jaké modely vzniknou i jako deriváty RS. Je ale pravděpodobné, že příští RS bude elektrifikované. Dost možná už na bázi příští generace Octavie. Dává to smysl – Škoda s elektrifikací začne v letošním roce (plug-in hybridní Superb a elektrické Citigo), v tom příštím se dočkáme první ryze elektrické Škodovky na platformě MEB a pak už to půjde v podstatě „samo“.
Dobíjecí stanice porostou jako houby po dešti a jak jsme informovali dříve, z hlediska uživatelského komfortu nebude problém ani cestování do zahraničí, protože díky chytré kartě „natankujete“ u všech evropských stanic pro dobíjení. S tím také souvisí budoucí úpadek klasických motorů, ale také verzí na CNG, který Škoda v současnosti považuje za ekologický a inteligentní pohon, revoluční mild-hybrid představený v konceptu Vision X však ještě není pevně zaplánován. Podle Maiera zatím neexistuje žádný kompletní plán a další vývoj se bude odvíjet od situace na jednotlivých trzích.
Škoda Kodiaq je po modelu Yeti druhé SUV značky Škoda. Využívá koncernovou platformu MQB a vyrábí se v České republice spolu se sesterským SUV Seatu. Kodiaq je první model Škody, který lze objednat v sedmimístném provedení, dostupný je také v provedení sport (RS).
Ceny a výbava • Test Škoda Kodiaq RS 2.0 TDI/176 kW • Škoda Kodiaq RS