Knižní recenze: Renovace a opravy automobilů

Nakladatelství Computer Press připravilo zajímavou knihu pro milovníky klasických a historických vozů. O čem se v ní dočtete?

Veteráni znovu v kurzu

Není pochyb o tom, že veteránské hnutí zažívá nyní nový rozmach. Historická vozidla již dávno nejsou doménou vesnických strejdů, kteří ve svých stodolách opatrují své pragovky a aerovky. Kouzlo starých časů a údivu nad důmyslem, šikovností a rafinovaností našich předků táhne i mladou generaci, která je již otrávena z přetechnizovaných moderních strojů, do jejichž techniky již prakticky nemají možnost nijak zasáhnout. Další skupinou lidí, kteří „veterány“ vyhledávají, jsou i podnikatelé, kteří dobře vycítili možnost spolehlivě a lukrativně úročit v nich svoji hotovost. Ale nikdo z nich nepohrdne alespoň příležitostným svezením strojem, jež s sebou přináší nevšední zážitky, ničím nefiltrovaný pach benzínu a oleje a pohledy takřka každého motoristy i pěšáka. Také patříte k těm, jimž historická vozidla učarovala, ale nemáte o tom, co tento koníček přináší a vyžaduje, žádné ponětí? Pak je kniha Renovace a opravy automobilů určena právě pro vás.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Od koupě až po renovaci

Autorem této tištěné publikace o 256 stranách je známý brněnský renovátor Karel Nestrojil. Na nich naleznete řadu dokumentárních i velmi konkrétních fotografií a barevnou přílohu. V prvních kapitolách se autor velmi podrobně věnuje samotnému výběru čtenářova vozu včetně potřebných náležitostí kupní smlouvy. Jsou zde popsány přednosti i nevýhody nákupu vozidla ve velmi špatném stavu a přináší mu podněty k tomu, aby sám posoudil, jestli je vůz objevený v kýženém inzerátu pro něj tím pravým. Nestrojil si všímá úskalí unikátních a malosériových vozidel a snaží se čtenáře přimět k tomu, aby před zahájením jeho veteránistického úsilí důkladně promyslel své možnosti a schopnosti, a to nejen finanční, ale především řemeslné a dílenské. Upozorňuje též na nejpraktičtější zdroje informací o historických vozidlech a inzerátech, jimiž jsou kromě internetu zejména český časopis TIPpro Oldtimer, německý Oldtimer Praxis, polský Automobilista nebo maďarský Veterán.

Těžiště významu knihy Renovace a opravy automobilů však spočívá v důkladném popisu procesu samotné renovace. Ta začíná kompletní demontáží všech mechanických skupin vozu. Podrobně jsou pospány zvláště pasáže o pohonné jednotce a jejích součástí. Naznačuje, jakým způsobem lze rozlišit díly vhodné k renovaci od těch, jimž již není pomoci. Poté opět přichází ke slovu rubriky ve specializovaných periodicích, kde lze potřebné náhradní díly nalézt. Zvláštní kapitolou je karosérie. Dnes se to již může zdát takřka neuvěřitelné, ale ještě po druhé světové válce byla většina automobilů stavěna na samostatném ocelovém podvozku, k němuž byla připevněna dřevěná kostra karosérie, potažená plechem, kůží nebo koženkou. Renovace výdřevy je přitom oříškem i pro zkušeného renovátora, jenž zároveň musí být schopným tesařem.

Nestrojil se věnuje rovněž potřebnému dílenskému vybavení včetně speciálních přípravků. V následujících kapitolách představuje možnosti povrchových úprav drobných kovových součástí dobovými metodami niklováním, chromováním nebo zinkováním. Zároveň upozorňuje, jak důležité jsou přípravy na lakování karosérie i samotné lakování, které je třeba svěřit skutečně profesionální dílně. Přitom zabíhá i do takových podrobností, mezi které patří i výběr patřičných tmelů.

V závěru se autor knihy zaměřil na zpětnou montáž, tedy „sborku“ celého automobilu. Popisuje specifikace provozu historického vozidla včetně obsluhy, uskladnění, paliva, mazacích prostředků, údržby a jednání s úřady.

Tip: Stáhněte si ukázkovou kapitolu z knihy (formát PDF, 1,27 MB)

Pro fandy i kutily

Nestrojilova publikace Renovace a opravy automobilů je vítaným průvodcem jak pro toho, kdo hodlá investovat do drahého klasického vozu v perfektním stavu, tak pro člověka, jenž se rozhodl vydat se na dlouhou a obtížnou cestu, směřující k znovuzrození stařičkého veterána do jeho původního lesku. Přitom poskytne řadu zajímavých informací i čtenáři, jenž hodlá pronikat do tajů mechaniky automobilů, která se v řadě případů kupodivu během celého století automobilu takřka nezměnila. Problematickou se pak zdá třeba skutečnost, že konstrukce historických vozidel se liší podstatně výrazněji, než je tomu u dnešních aut, a proto nelze ani tuto Nestrojilovu knihu považovat za univerzální recept, podle nějž byste z hromady kdejakého šrotu při minimálních nákladech vykřesali vozidlo nevšední hodnoty a krásy. Autor se pochopitelně podrobně nerozepsal ani o legislativních aspektech provozu historického vozidla včetně schvalování u testačních komisí, které se takřka rok od roku mění.

Kniha Renovace a opravy automobilů spadá do porfolia publikací vydavatelství Computer Press, které je též vydavatelem magazínu AutoRevue.cz

TEST Citroën C3 Aircross 1.6 BlueHDi: Galerie moderního designu

Citroën C3 Aircross 1.6 BlueHDi

Nové městské SUV francouzské automobilky obsahuje tolik designérských nápadů, že by to vystačilo hned na několik aut. C3 Aircross jsme vyzkoušeli s motorem 1.6 BlueHDi.

17.  2.  2018 | Radek Pecák | 10 příspěvků
Minitest Ford Fiesta Vignale 1.0 EcoBoost: V čem je ta prémie?

Ford Fiesta 1.0 EB Vignale (minitest)

Vyplatí se koupě té nejvíce vyšňořené Fiesty? Vyzkoušeli jsme ji s litrovým motorem EcoBoost o výkonu 103 kW.

15.  2.  2018 | Milan Lažanský | 25 příspěvků
TEST Volkswagen T-Roc 2.0 TDI DSG 4Motion: Pouliční směska

VW T-Roc 2.0 TDI DSG 4Motion

Rostoucí segment SUV byl loni rozšířen o stylový Volkswagen T-Roc. Vypadá fantasticky, přináší však i řadu těžko pochopitelných řešení. Pro první test jsme zvolili verzi s turbodieselem, převodovkou DSG a pohonem všech kol.

13.  2.  2018 | Jan Mička | 23 příspěvků