Kniha: tuningové úpravy Škody Felicia

Může vám k tomu posloužit kniha, která se zabývá sportovními úpravami tohoto někdejšího mladoboleslavského hitu. Přináší řadu rad těm, kteří by si snad chtěli vylepšit vůz ještě dnes, rok po ukončení výroby.
Kniha: tuningové úpravy Škody Felicia

Klepněte pro větší obrázekŠkoda, že kniha vychází až dnes, kdy je felicia už mrtvá a škodovka produkuje další vozy jejichž úpravy by proto byly aktuálnější. Felicií ale jezdí hodně a tak snad publikace Bořivoje Plška s názvem Škoda Felicia Sportovní úpravy, anebo Sportovní úpravy Škoda Felicia, své čtenáře najde. Ovšem jak ji budou hledat například v katalozích knihoven nevím, protože obálka a předsádka knihy obsahuje dva rozdílné názvy.

Bořivoj Plšek, jemuž Computer Press knihu zadal, se léta pohyboval v brněnském motoristickém sportu a má tedy dostatek technických zkušeností. nejprve podává obecný přehled tuningu a vysvětluje pojmy. Sám se však zapletl, když kromě vzhledového a výkonového tuningu rozlišuje ještě tuning závodní. To je velmi nepřesné, protože má na mysli tuning sportovních vozidel a závodní automobil je vedle soutěžního, rallyekrosového a dalších jen jedním z řady. Plšek důsledně používá termíny závod, závodní, ačkoliv má na mysli všechny druhy sportovních podniků a to může být mnohdy matoucí.

V úvodu knihy postrádám upozornění, že úpravy vozidel pro běžnou jízdu po silnicích podléhají velmi přísným pravidlům a předpisům a že všechny upravované díly musejí být homologovány. To protože, že tvůrci nejrůznějších vlastních kreací mohou být nepříjemně překvapeni kontrolou policie  a přísnými postihy, jestliže úpravy nesplňují všechny náležitosti.

Všechny popisované úpravy obsahují velmi podrobný návod s technickými výkresy, v tom je vidět autorova pečlivost a technická erudice. Každý, kdo by se chtěl ještě dnes do vlastního tuningu pustit, tu najde snad vyčerpávající přehled možností a rad. V mnoha případech je ale skutečnost složitější než autor popisuje. Podává návod, jak upravit blatníky a podběhy, abychom mohli použít větší kola. neupozorňuje ale, že vůz musí odpovídat zápisu v technickém průkazu a že tedy použití jiného rozměru ráfků vyžaduje i odraz v úředním výkonu.

Právě tak zásah do elektronické řídicí jednotky nesmí změnit obsah škodlivin ve výfukových plynech nad přípustnou míru, jinak vůz neprojde testem exhalací. Zkrátka on ten „občanský“ tuning je trochu komplikovanější. Leckdy také vyvolává text dojem, že vůz podstatně vylepšíme nějakým ojedinělým zásahem, že stačí vyměnit to či ono. jenže ani tady to není jednoduché a vzájemné sladění jednotlivých komponentů podvozku je velmi složitý proces, jemuž se renomované ladičské firmy věnují velmi pečlivě a za drahé peníze. Vyměnit jen něco, nebo zvýšit výkon a ponechat podvozkové komponenty – to je cesta ke zhoršení vlastností vozu a nikoliv zlepšení. Vůz je celek a jako s k takovému se k němu musí přistupovat. Vždyť i sama škodovka nedotáhla verzi Octavie RS úplně do konce a v oblasti podvozku zůstala v půli cesty.

Úpravy vozidel jsou složitá záležitost a Plškova kniha dává do mnoha jejich tajemství nahlédnout. Každý, kdo by se chtěl „svépomocí“ do něčeho podobného pustit, měl by si takovou knihu přečíst.

Bořivoj Plšek: Škoda felicia Sportovní úpravy (Sportovní úpravy Škoda Felicia); Computer Přes 2002; 220 str. včetně fotografií, rejstříku a slovníku pojmů, doporučená cena 199 Kč, cena na Vltavě 159 Kč

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

TEST Suzuki Jimny 1.5 VVT 4x4 AllGrip: Chcete ho? Ano, chcete ho!

Suzuki Jimny 1.5 VVT 4x4

Když na vás Jimny pohlédne svým roztomilým kukučem, není ani třeba klást onu známou otázku „Chcete mě?“. Tehle roztomilej kříženeček je totiž moc hodnej, má rád projížďky po lese, ale umí se chovat i ve městě, hodí se k dětem i na práci, moc toho nespapá a vejde se skoro všude. Toho prostě chcete, o tom není sporu. Ale zaprvé není všechno jen a jen růžové, a pak je tu ještě jedna zásadní otázka: Automat, nebo manuál? Pečlivě jsme vyzkoušeli oba.

14.  12.  2019 | Petr Schnagl | 32 příspěvků
První jízda s Volkswagenem Golf VIII: Klasik všech klasiků v digitálním věku

Volkswagen Golf VIII

S novým Volkswagenem Golfem jsme se staticky seznámili koncem října při oficiálním odhalení. Nyní se osmým vydáním evropského bestselleru konečně svezeme.

10.  12.  2019 | Svět motorů | 59 příspěvků
TEST Ford Focus ST Plus Performance: Bejby nebude sedět v koutě!

Ford Focus ST Plus Performance

Akronymem rychlého Fordu je od pradávna označení RS a hot-hatch modrého oválu se již několikátou generací zove Focus RS. Jeho bejby bratříček ST se v očích nadšenců vždy tak trochu krčil v koutku a tam si fidlal ty své druhé housličky. K patnáctým narozeninám ale dostal od hodných strýčků z vývojového oddělení elektrickou kytaru… a k ní koncertní kombo s elektronickými efekty.

5.  12.  2019 | Petr Schnagl | 31 příspěvků