Kniha: tuningové úpravy Škody Felicia

Může vám k tomu posloužit kniha, která se zabývá sportovními úpravami tohoto někdejšího mladoboleslavského hitu. Přináší řadu rad těm, kteří by si snad chtěli vylepšit vůz ještě dnes, rok po ukončení výroby.
Kniha: tuningové úpravy Škody Felicia

Klepněte pro větší obrázekŠkoda, že kniha vychází až dnes, kdy je felicia už mrtvá a škodovka produkuje další vozy jejichž úpravy by proto byly aktuálnější. Felicií ale jezdí hodně a tak snad publikace Bořivoje Plška s názvem Škoda Felicia Sportovní úpravy, anebo Sportovní úpravy Škoda Felicia, své čtenáře najde. Ovšem jak ji budou hledat například v katalozích knihoven nevím, protože obálka a předsádka knihy obsahuje dva rozdílné názvy.

Bořivoj Plšek, jemuž Computer Press knihu zadal, se léta pohyboval v brněnském motoristickém sportu a má tedy dostatek technických zkušeností. nejprve podává obecný přehled tuningu a vysvětluje pojmy. Sám se však zapletl, když kromě vzhledového a výkonového tuningu rozlišuje ještě tuning závodní. To je velmi nepřesné, protože má na mysli tuning sportovních vozidel a závodní automobil je vedle soutěžního, rallyekrosového a dalších jen jedním z řady. Plšek důsledně používá termíny závod, závodní, ačkoliv má na mysli všechny druhy sportovních podniků a to může být mnohdy matoucí.

V úvodu knihy postrádám upozornění, že úpravy vozidel pro běžnou jízdu po silnicích podléhají velmi přísným pravidlům a předpisům a že všechny upravované díly musejí být homologovány. To protože, že tvůrci nejrůznějších vlastních kreací mohou být nepříjemně překvapeni kontrolou policie  a přísnými postihy, jestliže úpravy nesplňují všechny náležitosti.

Všechny popisované úpravy obsahují velmi podrobný návod s technickými výkresy, v tom je vidět autorova pečlivost a technická erudice. Každý, kdo by se chtěl ještě dnes do vlastního tuningu pustit, tu najde snad vyčerpávající přehled možností a rad. V mnoha případech je ale skutečnost složitější než autor popisuje. Podává návod, jak upravit blatníky a podběhy, abychom mohli použít větší kola. neupozorňuje ale, že vůz musí odpovídat zápisu v technickém průkazu a že tedy použití jiného rozměru ráfků vyžaduje i odraz v úředním výkonu.

Právě tak zásah do elektronické řídicí jednotky nesmí změnit obsah škodlivin ve výfukových plynech nad přípustnou míru, jinak vůz neprojde testem exhalací. Zkrátka on ten „občanský“ tuning je trochu komplikovanější. Leckdy také vyvolává text dojem, že vůz podstatně vylepšíme nějakým ojedinělým zásahem, že stačí vyměnit to či ono. jenže ani tady to není jednoduché a vzájemné sladění jednotlivých komponentů podvozku je velmi složitý proces, jemuž se renomované ladičské firmy věnují velmi pečlivě a za drahé peníze. Vyměnit jen něco, nebo zvýšit výkon a ponechat podvozkové komponenty – to je cesta ke zhoršení vlastností vozu a nikoliv zlepšení. Vůz je celek a jako s k takovému se k němu musí přistupovat. Vždyť i sama škodovka nedotáhla verzi Octavie RS úplně do konce a v oblasti podvozku zůstala v půli cesty.

Úpravy vozidel jsou složitá záležitost a Plškova kniha dává do mnoha jejich tajemství nahlédnout. Každý, kdo by se chtěl „svépomocí“ do něčeho podobného pustit, měl by si takovou knihu přečíst.

Bořivoj Plšek: Škoda felicia Sportovní úpravy (Sportovní úpravy Škoda Felicia); Computer Přes 2002; 220 str. včetně fotografií, rejstříku a slovníku pojmů, doporučená cena 199 Kč, cena na Vltavě 159 Kč

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

bazar

Nissan Juke 1,2
Rok výroby: 2017
Stav: nový vůz
Cena: 370 000 Kč
Renault Thalia 1,4
Rok výroby: 2006
Stav: 52 888 km
Cena: 60 000 Kč
Hyundai ix20 1,6
Rok výroby: 2011
Stav: 67 361 km
Cena: 216 000 Kč
Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2005
Stav: 349 860 km
Cena: 73 000 Kč
Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2006
Stav: 267 318 km
Cena: 90 000 Kč
Skoda Superb 2
Rok výroby: 2010
Stav: 159 691 km
Cena: 295 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků