Kniha: tuningové úpravy Škody Felicia

Může vám k tomu posloužit kniha, která se zabývá sportovními úpravami tohoto někdejšího mladoboleslavského hitu. Přináší řadu rad těm, kteří by si snad chtěli vylepšit vůz ještě dnes, rok po ukončení výroby.
Kniha: tuningové úpravy Škody Felicia

Klepněte pro větší obrázekŠkoda, že kniha vychází až dnes, kdy je felicia už mrtvá a škodovka produkuje další vozy jejichž úpravy by proto byly aktuálnější. Felicií ale jezdí hodně a tak snad publikace Bořivoje Plška s názvem Škoda Felicia Sportovní úpravy, anebo Sportovní úpravy Škoda Felicia, své čtenáře najde. Ovšem jak ji budou hledat například v katalozích knihoven nevím, protože obálka a předsádka knihy obsahuje dva rozdílné názvy.

Bořivoj Plšek, jemuž Computer Press knihu zadal, se léta pohyboval v brněnském motoristickém sportu a má tedy dostatek technických zkušeností. nejprve podává obecný přehled tuningu a vysvětluje pojmy. Sám se však zapletl, když kromě vzhledového a výkonového tuningu rozlišuje ještě tuning závodní. To je velmi nepřesné, protože má na mysli tuning sportovních vozidel a závodní automobil je vedle soutěžního, rallyekrosového a dalších jen jedním z řady. Plšek důsledně používá termíny závod, závodní, ačkoliv má na mysli všechny druhy sportovních podniků a to může být mnohdy matoucí.

V úvodu knihy postrádám upozornění, že úpravy vozidel pro běžnou jízdu po silnicích podléhají velmi přísným pravidlům a předpisům a že všechny upravované díly musejí být homologovány. To protože, že tvůrci nejrůznějších vlastních kreací mohou být nepříjemně překvapeni kontrolou policie  a přísnými postihy, jestliže úpravy nesplňují všechny náležitosti.

Všechny popisované úpravy obsahují velmi podrobný návod s technickými výkresy, v tom je vidět autorova pečlivost a technická erudice. Každý, kdo by se chtěl ještě dnes do vlastního tuningu pustit, tu najde snad vyčerpávající přehled možností a rad. V mnoha případech je ale skutečnost složitější než autor popisuje. Podává návod, jak upravit blatníky a podběhy, abychom mohli použít větší kola. neupozorňuje ale, že vůz musí odpovídat zápisu v technickém průkazu a že tedy použití jiného rozměru ráfků vyžaduje i odraz v úředním výkonu.

Právě tak zásah do elektronické řídicí jednotky nesmí změnit obsah škodlivin ve výfukových plynech nad přípustnou míru, jinak vůz neprojde testem exhalací. Zkrátka on ten „občanský“ tuning je trochu komplikovanější. Leckdy také vyvolává text dojem, že vůz podstatně vylepšíme nějakým ojedinělým zásahem, že stačí vyměnit to či ono. jenže ani tady to není jednoduché a vzájemné sladění jednotlivých komponentů podvozku je velmi složitý proces, jemuž se renomované ladičské firmy věnují velmi pečlivě a za drahé peníze. Vyměnit jen něco, nebo zvýšit výkon a ponechat podvozkové komponenty – to je cesta ke zhoršení vlastností vozu a nikoliv zlepšení. Vůz je celek a jako s k takovému se k němu musí přistupovat. Vždyť i sama škodovka nedotáhla verzi Octavie RS úplně do konce a v oblasti podvozku zůstala v půli cesty.

Úpravy vozidel jsou složitá záležitost a Plškova kniha dává do mnoha jejich tajemství nahlédnout. Každý, kdo by se chtěl „svépomocí“ do něčeho podobného pustit, měl by si takovou knihu přečíst.

Bořivoj Plšek: Škoda felicia Sportovní úpravy (Sportovní úpravy Škoda Felicia); Computer Přes 2002; 220 str. včetně fotografií, rejstříku a slovníku pojmů, doporučená cena 199 Kč, cena na Vltavě 159 Kč

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

TEST Lexus LC 500: Socha na kolech, precizní řidičský nástroj. Má chybu?

Lexus LC 500

Velké kupé od Lexusu má být dokonale vybroušeným, mistrovským dílem japonského automobilového průmyslu. Pro nás je ale podstatný i fakt, že má naprosto úchvatný pětilitrový osmiválec bez přeplňování!

19.  7.  2018 | Milan Lažanský | 51 příspěvků
TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

17.  7.  2018 | Jan Mička | 34 příspěvků
TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 20 příspěvků