Kniha o motocyklech

O historii motocyklových závodů bylo napsáno už mnoho knih, nevyjímaje ty, které se věnují jen těm českým. V těchto dnech se objevuje nová kniha Zdeňka Zavřela a Ladislava Valíka ml. s názvem Historie motocyklových závodů. Název však zcela její obsah nepostihuje.
Kniha o motocyklech
Pod takovým titulem bychom si nejspíš představili skutečnou historickou studii, k ní má ale tato publikace velmi daleko. Především jde jen o závody na brněnských okruzích v letech 1950-2001. A ani tady nelze hovořit o historické analýze, ale jen o popisu vývoje jednotlivých ročníků. Na 160 stranách hezky upravené knihy na velmi kvalitním papíře se dočteme jen o tom, kdo v které třídě kterého závodu odstartoval první, v kolikátém kole ho kdo předjel a jak to dopadlo. Zcela schází zařazení do jakéhokoliv dobového kontextu, vylíčení atmosféry, zmínky o technice, o osobnostech – zkrátka je to soubor novinových článků, jaké mají své opodstatnění v pondělních novinách po závodech.

Autoři se v závěru knihy ani netají, že jejich prameny byly hlavně články v soudobém tisku a tehdejším jediném odborném časopise Svět motorů. S přibývajícími stránkami lze v použitém jazyce jasně vystopovat vliv po desetiletí se vyvíjejícího novinářského stylu. Kdyby si dal někdo práci, určitě by našel konkrétní vliv konkrétních článků. Neznamená to, že by autoři materiály z novin doslova opsali, ale moc práce si s převyprávěním také nedali. Proto – zejména ve druhé polovině – začíná líčení děje každé jednotlivé rozjížďky slovy „Po startu jde (šel) do čela …“, nebo „Po startu se ujímá vedení ….“, případně „Po startu jde do vedení …“. Tím je veškerá invence autorů vyčerpána.

Kniha může mít význam nejspíš pro sběratele faktů, ale rozhodně si ji nikdo nevezme večer před spaním do postele. Na to jí schází náboj, napětí, nápad a koneckonců i obsah. Suchý popis vývoje závodu třídy do 125 cm3 v roce 1959 dnes už asi nikoho příliš nepřitáhne. Faktografům zase budou scházet komplexní údaje: ke každému ročníku jsou sice připojeny tabulky se jmény tří prvních jezdců v každé třídě, ale bez křestních jmen …

Škoda, že fotografický doprovod je pouze černobílý a barevné fotografie obsahuje jen poněkud neorganicky připojená sedmistránková příloha v závěru.

Posbírat fakta dalo jistě hodně práce, ale méně je v tomto případě rozhodně více. Čtenáři budou postrádat hlavně dění kolem závodů. Osudy jezdců, strojů i toho ostatního. S velkým časovým odstupem mají takové informace daleko větší hodnotu, než vylíčení přesného okamžiku, kdy se předjeli jezdi na druhém a třetím místě.

Vydavatelství Computer Press vložilo do publikace opravdu hodně, vnějšímu vzhledu nelze skutečně nic vytknout. Jenže co je to platné, když vlastně není o čem číst.

Zdeněk Zavřel – Ladislav Valík ml.: Historie motocyklových závodů. Vydalo Vydavatelství a nakladatelství Computer Press Praha v roce 2002 v edici Auto – moto – hobby; 160 stran, doporučená cena Kč 249,--. Knihu můžete zakoupit on-line na www.vltava.cz
TEST Citroën C4 Cactus 1.2 PureTech 110: Lehká krize identity

Citroën C4 Cactus 1.2 PureTech 110

Nejdříve to měl být crossover pro masy, teď si to v Citroënu rozmysleli a tvrdí, že jde o normální hatchback. Takže jsme společně s Cactusem vyrazili na cestu poznání, najít jeho místo pod sluncem.

včera | Miro Mihálik | 16 příspěvků
TEST Lexus LS 500h: Měl být dokonalý. Jenže...

Lexus LS 500h

Nový Lexus LS mi ze všech testovacích aut způsobil největší pomatení mysli. V některých ohledech tak neuvěřitelně fascinuje, jinde ale může i zklamat. Nebo jej prostě jen nechápu?

22.  5.  2018 | Milan Lažanský | 27 příspěvků
TEST Citroën C3 Aircross 110 PureTech EAT6: Váš městský obývák

Citroën C3 Aircross 110 PT EAT6

Tentokrát jsme C3 Aircross vyzkoušeli v silnější z benzinových dvanáctistovek. Jaký je tento extrovertní crossover?

15.  5.  2018 | Milan Lažanský | 10 příspěvků