Kniha o motocyklech

O historii motocyklových závodů bylo napsáno už mnoho knih, nevyjímaje ty, které se věnují jen těm českým. V těchto dnech se objevuje nová kniha Zdeňka Zavřela a Ladislava Valíka ml. s názvem Historie motocyklových závodů. Název však zcela její obsah nepostihuje.
Kniha o motocyklech
Pod takovým titulem bychom si nejspíš představili skutečnou historickou studii, k ní má ale tato publikace velmi daleko. Především jde jen o závody na brněnských okruzích v letech 1950-2001. A ani tady nelze hovořit o historické analýze, ale jen o popisu vývoje jednotlivých ročníků. Na 160 stranách hezky upravené knihy na velmi kvalitním papíře se dočteme jen o tom, kdo v které třídě kterého závodu odstartoval první, v kolikátém kole ho kdo předjel a jak to dopadlo. Zcela schází zařazení do jakéhokoliv dobového kontextu, vylíčení atmosféry, zmínky o technice, o osobnostech – zkrátka je to soubor novinových článků, jaké mají své opodstatnění v pondělních novinách po závodech.

Autoři se v závěru knihy ani netají, že jejich prameny byly hlavně články v soudobém tisku a tehdejším jediném odborném časopise Svět motorů. S přibývajícími stránkami lze v použitém jazyce jasně vystopovat vliv po desetiletí se vyvíjejícího novinářského stylu. Kdyby si dal někdo práci, určitě by našel konkrétní vliv konkrétních článků. Neznamená to, že by autoři materiály z novin doslova opsali, ale moc práce si s převyprávěním také nedali. Proto – zejména ve druhé polovině – začíná líčení děje každé jednotlivé rozjížďky slovy „Po startu jde (šel) do čela …“, nebo „Po startu se ujímá vedení ….“, případně „Po startu jde do vedení …“. Tím je veškerá invence autorů vyčerpána.

Kniha může mít význam nejspíš pro sběratele faktů, ale rozhodně si ji nikdo nevezme večer před spaním do postele. Na to jí schází náboj, napětí, nápad a koneckonců i obsah. Suchý popis vývoje závodu třídy do 125 cm3 v roce 1959 dnes už asi nikoho příliš nepřitáhne. Faktografům zase budou scházet komplexní údaje: ke každému ročníku jsou sice připojeny tabulky se jmény tří prvních jezdců v každé třídě, ale bez křestních jmen …

Škoda, že fotografický doprovod je pouze černobílý a barevné fotografie obsahuje jen poněkud neorganicky připojená sedmistránková příloha v závěru.

Posbírat fakta dalo jistě hodně práce, ale méně je v tomto případě rozhodně více. Čtenáři budou postrádat hlavně dění kolem závodů. Osudy jezdců, strojů i toho ostatního. S velkým časovým odstupem mají takové informace daleko větší hodnotu, než vylíčení přesného okamžiku, kdy se předjeli jezdi na druhém a třetím místě.

Vydavatelství Computer Press vložilo do publikace opravdu hodně, vnějšímu vzhledu nelze skutečně nic vytknout. Jenže co je to platné, když vlastně není o čem číst.

Zdeněk Zavřel – Ladislav Valík ml.: Historie motocyklových závodů. Vydalo Vydavatelství a nakladatelství Computer Press Praha v roce 2002 v edici Auto – moto – hobby; 160 stran, doporučená cena Kč 249,--. Knihu můžete zakoupit on-line na www.vltava.cz
Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory

Ojetina: Mini One

Druhá generace hatchbacku mini se začala nabízet před jedenácti roky. Dnes ji v nabídce bazarů naleznete za ceny od 120 tisíc korun. Na co si dát pozor?

21.  10.  2017 | David Rusol | 3 příspěvky
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků