Klimatizace: dobrý sluha, ale špatný pán

Klimatizace je sice drahá, zvyšuje ale komfort cestování - v létě udržuje v automobilu přijatelnou teplotu. Jaká jsou rizika a jaké druhy klimatizace existují?
Klimatizace: dobrý sluha, ale špatný pán

Otevřená okna, hluk, pot...

Z dětství mám na cestování autem několik vzpomínek. Mezi ty nejsilnější patří letní cestování na dovolenou v plně obsazené stodvacítce… Obrovské horko i přes otevřená okénka (všechna!), málo místa, smrádek zvenčí, zvláště, když jsme jeli po dálnici, a když člověk nehlídal vodu, pak se autíčko vesele vařilo. Bílý kouř, velká teplota a dál se nejede, dokud nebude voda. Tenkrát to znamenalo jít pěšky pár kilometrů, než se tekutina vrátila tam, kam patřila. A pak znovu horko, průvan, smrádek…

Dnes cestování v letních horcích vůbec nemusí být tak dobrodružné. Stačí drobnost – vůz vybavený klimatizací. To si pak můžete jet jako páni, teplotu nastavíte podle svého přání a těm ostatním „bez“ se můžete jen smát. Zdá se, že by klimatizace mohla vyřešit problémy a nepříjemnosti při cestování nejen v létě, ale vlastně v každém ročním období… Také jsem to nedávno vyzkoušela. Tedy klimatizovaný vůz ve velkém horku. Uvnitř bylo příjemně chladno, i když venku už sluníčko pořádně pařilo. Pak jsem vystoupila a hurá na výlet. Pocit, jak jsem na to počasí vyzrála, vystřídala jedna taková drobná nepříjemnost – rýma.

Pozor na nachlazení

Podle lékařů na lidský organismus nepůsobí vůbec dobře výrazné přechody z prostředí do prostředí, zvláště, pokud se teplotní rozdíl pohybuje nad hranicí nějakých 3-4 °C, přijatelné rozdílové maximum je zhruba deset stupňů. Takže klimatizace může být pěkná potvůrka, pokud není nastavená rozumně. Ve stodvacítce se, pravda, rýma v létě chytit nedala, ale ten pocit, kdy se člověk lepí vlastním potem k sedačce, taky není zrovna příjemný.

Na druhou stranu však statistiky poukazují na souvislost mezi rostoucím počtem nehod a teplem. Je jisté, že pokud se člověk za volantem necítí zrovna dobře, má to vliv na jeho koncentraci. Uvádí se, že při teplotách vyšších než 25 stupňů se zvyšuje únava a zhoršuje koncentrace. Takže přece jen klimatizaci? Ale kterou?

Mechanika je sice levná, ale...

Na trhu se nabízí spousta různých typů tohoto zařízení, takové základní dělení je na mechanickou a automatickou. U prvního typu si můžete pouze určit úroveň míchání teplého a studeného vzduchu a množství, které proudí do kabiny; zařízení pracuje vždy na plný výkon a tedy snižuje výkon motoru vždy stejným dílem, ať fouká teplejší či studenější vzduch. Mechanická klimatizace bývá ale zpravidla levnější.

Automat to řeší líp

Naproti tomu automatická klimatizace má svou vlastní řídící jednotku, která ovládá celý systém na základě požadavku určité teploty. Nepracuje vždy na plný výkon - pokud je není potřeba tolik chladit, její výkon se sníží a tudíž nebere tolik výkonu motoru. Pro tuto řídící jednotku existuje takový pěkný název – climatronic (takto jej nazývá VW, ale myslím, že klidně můžeme použít tohoto „zdomácnělého“ jména obecně). Podle informací různých čidel uvnitř vozu a někdy i venku (měří teplotu na různých místech, ale např. i intenzitu slunečních paprsků) nastavuje pracovní výkon zařízení tak, aby se dosáhlo požadované teploty navolené na displeji. Automatickou klimatizaci lze kromě chlazení použít také k topení - je-li venku horko, klima chladí, je-li zima, klima topí.

Někdy je možné ovládat zvlášť nastavení klimatizace pravé a levé poloviny vnitřku vozu, tehdy mluvíme o klimatizaci dvouzónové, případně vícezónové - tehdy můžete nastavit teplotu pro každého cestujícího zvlášť. Vícezónové klimatizace mívají auta vyšší střední třídy či luxusní vozy, někdy i přímo v základní výbavě.

Kompromis mezi účinností a cenou

Existuje i kompromis mezi mechanickou a automatickou klimatizací - poloautomatická. Taková se dodává např. do škodovek. Tento typ klimatizace také hlídá teplotu, nicméně nemá displej a teplotu nastavujete otočnými ovladači. Navíc neumí měnit rychlost foukání větráků, to je rovněž potřeba nastavit ručně; nicméně škodovka tuto klimatizaci nazývá automatickou.

Velkou výhodou klimatizace je bezesporu také vysoušení vzduchu. Ve vlhkém počasí (např. po dešti) tak v žádném případě nehrozí zamlžená vnitřní skla. V autě je pak také příjemnější klima a člověk se tolik nepotí.

V současné době si můžete klimatizaci dokoupit i do vozů nižší a nižší střední třídy, což dříve rozhodně nebývalo pravidlem; většinou jde o mechanický typ v cenách od 30 do 50 tisíc. Klimu tak můžete najít klidně i v Daewoo Matiz.

Zima za cenu zvýšení spotřeby

Nevýhodou klimatizace je snížení výkonu motoru o nějakých pět až deset koní, čímž při zachování stejné dynamiky vzroste spotřeba, udává se jeden až dva litry na sto km. U vozů s výkonnými motory zapnutou klimatizaci sotva rozeznáte, u malých vozů s motory okolo 50 kW už je ale zapnutá klimatizace citelná. Nicméně za to pohodlí to zcela určitě stojí.

TEST Lexus LC 500: Socha na kolech, precizní řidičský nástroj. Má chybu?

Lexus LC 500

Velké kupé od Lexusu má být dokonale vybroušeným, mistrovským dílem japonského automobilového průmyslu. Pro nás je ale podstatný i fakt, že má naprosto úchvatný pětilitrový osmiválec bez přeplňování!

dnes | Milan Lažanský | 2 příspěvky
TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

17.  7.  2018 | Jan Mička | 33 příspěvků
TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 20 příspěvků