Nebojte, nemíním se v tomto článku zabývat politickou situací v ČR nebo řidičským uměním předsedy poslanecké sněmovny. Klaus, o kterém zde bude řeč, je totiž robot vyvinutý automobilkou VW, který umí řídit auto a musíme říct, že to umí na výbornou.
Automobilka VW ho nasadila na testování svého Transportera. Klaus řídí jak rozený závodník. „Řeže“ zatáčku za zatáčkou, mezi kužely se téměř vznáší a brzdí bez jakékoliv prodlevy. Avšak na rozdíl od průměrného příslušníka lidského pokolení má čtyři paže. Jako vzorný řidič má dvě ruce na volantu, ale k tomu přidává ještě jednu na řadící páce a další na klíčku v zapalování. Klaus disponuje také třemi nohami, z nichž každou používá pro jeden pedál.
Možná se vám tohle vše může zdát jako Sci-Fi, ale skutečnost je již taková. Klaus je výsledkem několikaletého vývoje a snahy postavit autonomního elektronického řidiče. Jak se říká: „Píle přináší ovoce.“, takže i VW se to samozřejmě povedlo.
Než pustíte Klause za volant, musíte však udělat na voze pár změn. Nejdříve je nutné zabezpečit nervové centrum celého systému. Začne se snímači. Těch je na voze několik. V předu musí být nainstalovány tři laserové scannery, radar a kamera, zatímco vzadu stačí pouze jeden zmiňovaný laserový scanner. Poté již stačí zajistit satelitní navigaci a digitálním mapy, díky kterým může Klaus dojet, kam jen si budete přát. Přeci jen nemůžete výpočetní technice neustále věřit a pro tyto případu tu je možnost manuálně vůz ovládat skrze Klause. Jde jen o jakousi pojistku, kdyby Klausovi ruplo v obvodech a on se rozhodl protestovat.
Na konci všeho stojí otázka proč. Proč vlastně? Odpověď je jednoduchá. V automobilce VW chtěli dosáhnout toho, aby výsledky testů byly co nejpřesnější a testování mělo stále stejný ráz. Dalším z důvodu bylo eliminovat lidské chyby. V neposlední řadě to mohla být také sympatie s testovacími řidiči, kteří byli často vystavovány „nelidským“ podmínkám. Vždyť některé úseky testovacích drah jsou posety dírami o velikosti malých kráterů nebo velkými balvany.