Klasické petrolejářské firmy míří na jiný cíl než hypermarkety

Jedná se o rozdílný byznys. Tak by se dalo nazvat odlišné postavení na trhu s pohonnými hmotami, kde se o zákazníky přetahují zavedené nadnárodní petrolejářské společnosti s moderně vybavenými čerpacími stanicemi a mnohem subtilnější flotila pump, která patří obchodním řetězcům Globus, Tesco, Makro nebo Albert. Právě tyto společnosti získávají v době, kdy ceny paliv lámou rekordy, větší přízeň zákazníků.

Podíl prodaných pohonných látek u hypermarketů stoupal v souvislosti s tím, jak se u jejich pump v posledních týdnech tvořily fronty, protože Natural 95 se tam dal pořídit i tři koruny levněji než u klasických čerpadel. „Díky růstu cen se nám výtoče každý měsíc mírně zvyšují. Kromě běžných paliv si u nás zákazníci zvykli tankovat také prémiové produkty řady Ultra,“ řekl AutoRevue.cz ředitel marketingu firemního rozvoje společnosti Globus ČR Boris Malý.

Nízké ceny dělají nízké marže a náklady

Hlavní aktivitou hypermarketů je prodej zboží ve velkých halách a provoz benzinových čerpadel pro ně nejspíš jen zůstane výhodným marketingovým doplňkem. „Jejich ceny se odvíjejí od toho, že pracují s velice nízkými maržemi, vesměs provozují bezobslužné pumpy a obvykle nemívají bohatý výběr paliv. Tím jim klesají náklady a mohou prodávat levněji,“ sdělil AutoRevue.cz Václav Loula z České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu.

Naproti tomu profesionální petrolejářské sítě musí na konkrétních pumpách vydělávat, a proto musí motoristům nabízet daleko širší škálu služeb jako jsou myčky, občerstvení, nabídku různého zboží a toalety. Jedná se fakticky o jiný podnikatelský záměr, a nic takového se tudíž u čerpadel spojených s obchodními řetězci nedá očekávat.

„Čerpací stanice vnímáme jako službu pro naše zákazníky. Protože většina z nich jezdí do Globusu autem, patří nabídka kvalitních a cenově výhodných pohonných hmot ke standardům kvalitního hypermarketu,“ vysvětlil strategii obchodních řetězců Malý.

Petrolejáře drží nákladní doprava

I když se ze strany hypermarketů jedná o konkurenci, která láká příznivými cenami paliv zákazníky na své hlavní zboží, zavedení petrolejáři se jí zřejmě v nejbližší době nemusí příliš obávat. Ve složení prodeje totiž díky rozvinuté nákladní dopravě převládá nafta, a i když je o tankování poblíž nákupních středisek hlavně mezi řidiči aut s benzinovými motory značný zájem, těžko tam budou zajíždět dieselové kamiony.

„Velcí prodejci berou konkurenci obchodních řetězců na vědomí. Bojují proti ní například fleetovými kartami, nabízejí zákazníkům s ohledem na odběr různé výhody, lepší podmínky pro nákup a v rámci marketingu pro ně připravují propagační akce. Cena hraje pořád velkou roli, ale zejména u zákazníků s dražšími auty už rozhodují jiné hodnoty,“ naznačil Loula cestu velkých společností.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Podle něj prý nákup pohonných hmot v obchodních řetězcích zůstane stále jen příležitostný. „Myslím, že málokdo bude volit kromě občasného velkého nákupu nepřímou cestu do hypermarketu jenom proto, aby tam natankoval,“ dodal.

Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory

Ojetina: Mini One

Druhá generace hatchbacku mini se začala nabízet před jedenácti roky. Dnes ji v nabídce bazarů naleznete za ceny od 120 tisíc korun. Na co si dát pozor?

včera | David Rusol
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků