Klasické petrolejářské firmy míří na jiný cíl než hypermarkety

Jedná se o rozdílný byznys. Tak by se dalo nazvat odlišné postavení na trhu s pohonnými hmotami, kde se o zákazníky přetahují zavedené nadnárodní petrolejářské společnosti s moderně vybavenými čerpacími stanicemi a mnohem subtilnější flotila pump, která patří obchodním řetězcům Globus, Tesco, Makro nebo Albert. Právě tyto společnosti získávají v době, kdy ceny paliv lámou rekordy, větší přízeň zákazníků.

Podíl prodaných pohonných látek u hypermarketů stoupal v souvislosti s tím, jak se u jejich pump v posledních týdnech tvořily fronty, protože Natural 95 se tam dal pořídit i tři koruny levněji než u klasických čerpadel. „Díky růstu cen se nám výtoče každý měsíc mírně zvyšují. Kromě běžných paliv si u nás zákazníci zvykli tankovat také prémiové produkty řady Ultra,“ řekl AutoRevue.cz ředitel marketingu firemního rozvoje společnosti Globus ČR Boris Malý.

Nízké ceny dělají nízké marže a náklady

Hlavní aktivitou hypermarketů je prodej zboží ve velkých halách a provoz benzinových čerpadel pro ně nejspíš jen zůstane výhodným marketingovým doplňkem. „Jejich ceny se odvíjejí od toho, že pracují s velice nízkými maržemi, vesměs provozují bezobslužné pumpy a obvykle nemívají bohatý výběr paliv. Tím jim klesají náklady a mohou prodávat levněji,“ sdělil AutoRevue.cz Václav Loula z České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu.

Naproti tomu profesionální petrolejářské sítě musí na konkrétních pumpách vydělávat, a proto musí motoristům nabízet daleko širší škálu služeb jako jsou myčky, občerstvení, nabídku různého zboží a toalety. Jedná se fakticky o jiný podnikatelský záměr, a nic takového se tudíž u čerpadel spojených s obchodními řetězci nedá očekávat.

„Čerpací stanice vnímáme jako službu pro naše zákazníky. Protože většina z nich jezdí do Globusu autem, patří nabídka kvalitních a cenově výhodných pohonných hmot ke standardům kvalitního hypermarketu,“ vysvětlil strategii obchodních řetězců Malý.

Petrolejáře drží nákladní doprava

I když se ze strany hypermarketů jedná o konkurenci, která láká příznivými cenami paliv zákazníky na své hlavní zboží, zavedení petrolejáři se jí zřejmě v nejbližší době nemusí příliš obávat. Ve složení prodeje totiž díky rozvinuté nákladní dopravě převládá nafta, a i když je o tankování poblíž nákupních středisek hlavně mezi řidiči aut s benzinovými motory značný zájem, těžko tam budou zajíždět dieselové kamiony.

„Velcí prodejci berou konkurenci obchodních řetězců na vědomí. Bojují proti ní například fleetovými kartami, nabízejí zákazníkům s ohledem na odběr různé výhody, lepší podmínky pro nákup a v rámci marketingu pro ně připravují propagační akce. Cena hraje pořád velkou roli, ale zejména u zákazníků s dražšími auty už rozhodují jiné hodnoty,“ naznačil Loula cestu velkých společností.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Podle něj prý nákup pohonných hmot v obchodních řetězcích zůstane stále jen příležitostný. „Myslím, že málokdo bude volit kromě občasného velkého nákupu nepřímou cestu do hypermarketu jenom proto, aby tam natankoval,“ dodal.

Minitest Volkswagen Golf Sportsvan 1.5 TSI DSG: Lepší než originál

VW Golf Sportsvan (minitest)

Ač se označení „sportující van“ může zdát hodně přitažené za vlasy, minimálně ve srovnání se stejně velkými crossovery a ve spojení s motorem o výkonu 150 koní to zase není takový nesmysl.

včera | Miro Mihálik | 34 příspěvků
TEST Lexus LC 500: Socha na kolech, precizní řidičský nástroj. Má chybu?

Lexus LC 500

Velké kupé od Lexusu má být dokonale vybroušeným, mistrovským dílem japonského automobilového průmyslu. Pro nás je ale podstatný i fakt, že má naprosto úchvatný pětilitrový osmiválec bez přeplňování!

19.  7.  2018 | Milan Lažanský | 52 příspěvků
TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

17.  7.  2018 | Jan Mička | 34 příspěvků