V den, kdy jsme do výrobního závodu firmy Kia Motors Slovakia v Tepličce nad Váhem (obecně se většinou mluví o „žilinské továrně“ nebo „továrně u Žiliny“) přijeli, vyšly ve slovenských novinách články o nejbližší budoucnosti automobilek v této zemi.
V souvislosti s předpověďmi vedoucích činitelů automobilek na nedávném frankfurtském autosalonu se hovoří o uzavření až deseti továren v Evropě.
„Musel jsem pochopitelně na podobné dotazy také odpovídat,“ řekl mluvčí Kia Motors Slovakia Jozef Bačé. Trenčínský Peugeot počítá s mírným zpomalením a zkrácením některých výrobních týdnů, bratislavský Volkswagen a Škoda zůstanou zřejmě na nezměněných číslech výroby až do konce roku.
Někde zkracují, v Žilině nastavují
V dnešní době je to poměrně neuvěřitelné, ale letošní předpoklady pro Žilinu i podle střízlivých odhadů počítají s překročením oficiálně stanovené roční kapacity vyrobených vozů a proto budou zřejmě do konce roku přidávat několik víkendových směn navíc. 300 000 vozů, na které byl závod v běžném výrobním rytmu před sedmi lety vybudován, letos zřejmě stačit nebude.
Výrobní program značky Kia na Slovensku: Cee’d, Sportage a Venga
Přitom třetí rok existence byl pro továrnu kritický. V roce 2009 se produkce propadla až na 150 000 vyrobených aut, když rok předtím přesáhla 200 tisíc kusů. Korejci pochopitelně nejsou filantropové, jako každý jiný podnikatel usilují o zisk. „Tehdy došlo ke dvěma zásadním rozhodnutím,která určitě ovlivnila dnešní dobrou situaci,“ říká mluvčí.
„Firma se rozhodla, že i přes sníženou produkci nikoho nepropustí. Část zaměstnanců byla doma na šedesáti procentech platu, krátil se třísměnný provoz. Dalším klíčovým rozhodnutím byla sázka na výrobě druhého SUV Hyundai ix35 k již vyráběné Kia Sportage.“
Jít proti proudu se vyplatilo
Na výrobu dvou velkých vozů hleděli nejen řadoví zaměstnanci podniku v tomto období s nedůvěrou. Ekonomická krize se valila světem i Evropou, všichni tvrdili, že budoucnost mají jen malé vozy. „Jenže obě auta se u zákazníků neuvěřitelně uchytila, například Sportage dnes tvoří polovinu naší roční produkce. A o ix35 byl takový zájem, že by nestačily naše kapacity na vlastní produkci Kia a tak se jeho výroba přesunula do koncernové továrny v severomoravských Nošovicích,“ vysvětluje Jozef Bačé.
Osm typů na jedné lince
Žilinská Kia těží svůj současný úspěch jednak z naprosto automatizované výroby, kterou na jedné výrobní lince zajišťují stovky průmyslových robotů. Například v svařovně jich je 344 a každých 55 sekund vyrobí jednu karoserii. Lidská ruka se dotkne auta až při konečné montáži na 450 metrů dlouhé montážní lince, kde roboty zajišťují asi třetinu úkonů.
344 robotů svaří každých 55 sekund jednu karoserii; lakovna; stříkání barev
Druhým faktorem ekonomické stability je nabídka typů aut přesně podle „charakteru“ evropského spotřebitele. Nevyrábějí žádné extravagance, cenově se drží v přijatelném spektru, ať už se jedná o hatchbacky a kombíky Kia cee´d, MPV Venga nebo SUV Sportage. A přispívá k tomu i skutečnost, že motory pro žilinský závod a částečně i pro Hyundai v Nošovicích pocházejí odtud. Kia jich vyrábí ročně už kolem půl milionu.
Ekonomiku vylepšuje nejen téměř stoprocentní automatizace, ale i výroba všech typů na jedné lince – lze jich vyrábět až osm. „Teoreticky lze vyrábět jednotlivé typy na střídačku, klidně kombík, hatchback, SUV, MPV, jak jdou objednávky od zákazníků a dealerů. Není problém naprogramovat roboty a dodávky k lince podle toho, jaký vůz jde do výroby. Ale kvůli rytmu a také úspornosti se přirozeně řadí co možná nejvíc stejných vozů za sebou,“ komentuje Jozef Bačé.
Letecký pohled na továrnu; výroba motorů; dopravníkový pás přesouvá karoserie z lakovny do montážní haly
Což v praxi představuje, že na konci pojízdného pásu odjíždí na předávací stanoviště nový vůz každou jednu minutu. Čeká ho poslední kontrola, pak krátká jízda na zkušební dráze a podle situace naložení na kamion, případně na vlak.