Kia v plném náporu – přijíždí sorento, nové SUV

Sliby, že korejská Kia uvede do roku 2005 celkem 14 nových typů, nebyly vůbec plané. Před pár dny u nás představila MPV Carens a už je tady se Sorentem. Tentokrát jde o SUV na hranici kategorie off-road.
Kia v plném náporu – přijíždí sorento, nové SUV

Původně po sloučení dvojice korejských automobilek (Kia a Hyundai) měl projekt tohoto vozu zaniknout, ale management původního výrobce svou vizi uhájil. Vznikl tak vůz, který je někde na hranici kategorií SUV a off-road. Hlavně proto, že jako správné vozidlo do terénu je postavené na rámu. Název Sorento je odvozen od jména jihoitalského přístavu Sorento a navozuje pocit uvolněné lehkosti a prázdninových toulek po slunečných plážích. Toto jméno však také připomíná Sorrento Valley v San Diegu, kde je soustředěna nejmodernější technologie a tím naznačuje uplatnění nejmodernějších technických inovací.

Na rozdíl od vozu sportage, který byl navržen zejména jako off-road, je sorento zaměřeno na motoristy, kteří u auta hledají vhodný poměr mezi užitkem a robustností terénního vozidla a pohodlím a komfortem sedanu vyšší střední třídy. Přední i zadní sedadla mají nastavitelné opěrky hlavy, sedadlo řidiče kromě toho je možné nastavit na výšku, totéž platí i pro bederní opěru v křížové oblasti. Sedadlo řidiče je možné na přání vybavit také elektrickým servomechanismem pro nastavování polohy v 8 stupních. Zadní sedadlo je dělené v poměru 60:40 a sklopením obou opěradel získáme 1900 dm3 zavazadlového prostoru. Konfigurace sedadel se dá měnit jednoduchým systémem aretačního a nastavovacího mechanismu.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek

Sorento se bude dodávat ve dvou provedeních, a to jako základní model LX a jako model EX pro náročnější klientelu. Model LX však již je v základní výbavě opatřen dvěma airbagy, ABS s EBD, manuální klimatizací, hliníkovými disky kol, podélnými střešními nosiči, vnějšími zrcátky s elektrickým ovládáním a vyhříváním, centrálním zámkem s dálkovým ovládáním, elektrickým stahováním bočních oken a výškově stavitelným volantem. V provedení EX pak do základní výbavy přibudou ještě boční airbagy, přední světla do mlhy, výsuvná anténa, vyhřívané solární přední okno, 8 reproduktorů, vnější zrcátka s elektrickým sklápěním, ostřikovače předních světlometů, spoiler na zadních dveřích a bohaté chromové doplňky.

Vznětový motor se vstřikováním "common rail" využívá technologie Bosch, má zdvihový objem 2,5 litrů a díky mimořádně vysokému vstřikovacímu tlaku dává vyšší výkon při nižší spotřebě paliva. Vstřikovače jsou ovládány elektronicky, což zajišťuje přesný okamžik vstřiku pro dokonalou účinnost spalovacího procesu. Výsledkem je motor poskytující výkon 140 koní při 3800 otáčkách a točivý moment 330 Nm při 2000 otáčkách za minutu. Tento výkon se přenáší přes pětistupňovou ručně řazenou převodovku sportovního ladění. Automatická převodovka (na přání EX) je ovládaná regulátorem s logikou fuzzy.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek

Zážehový motor Sirius dává výkon 139 k při 5500 otáčkách a točivý moment 202 Nm při 2500 ot/min. Šestiválcový 3,5 litrový motor Sigma má točivý moment 310 Nm při 3000 otáčkách, což je dobře srovnatelná hodnota se vznětovým motorem a na sešlápnutí plynového pedálu reaguje maximálním výkonem 195 k při 5500 ot/min, čímž dosáhne rychlosti až 192 km/h. Zážehový motor o objemu 2,4 litru se dodává pouze s pětistupňovou ručně řazenou převodovkou, zatímco 3,5 litrový motor má pouze  čtyřstupňovou automatickou převodovku.

Systém pohonu všech kol využívá technologie Borg-Warner. Je k dispozici jak konfigurace pro pohon dvou, tak i čtyř kol. U verze pohonu dvou kol je poháněna zadní náprava, u verze čtyř kol se výkon přenáší na obě nápravy buď trvale (EST), nebo dočasně podle trakčních podmínek v režimu TOD. V režimu pohonu všech čtyř kol podle podmínek může řidič nastavit tři provozní režimy pomocí ručního ovládání v kokpitu. Pro rychlou jízdu na zpevněné vozovce poskytuje nejlepší výsledky pohon dvou kol. Pro jízdu na kluzké nebo mokré vozovce poskytuje systém pohonu čtyř kol kombinaci velkého točivého momentu a vysoké rychlosti. Řidič může přeřazovat mezi těmito režimy bez zastavení až do rychlosti 80 km/h. Pro náročnou jízdu v terénu nabízí Sorento také pohon čtyř kol (4L), poskytující maximální točivý moment při velmi nízkých rychlostech.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek

Systém přerozdělování točivého momentu podle potřeby TOD (Torque On Demand) automaticky přesouvá pohon na přední a zadní nápravu bez jakéhokoli pokynu se strany řidiče. Diferenciál Eaton s uhlíkovým omezovačem prokluzu přenáší až 50% momentu mezi oběma zadními koly. Volnoběžkový systém diferenciálu v režimu pohonu čtyř kol automaticky odpojuje přední hnací i hnaný hřídel, čímž eliminuje sílu vyvozovanou předními koly a snižuje ztráty třením. Podvozek má dvojité lichoběžníkové zavěšení přední nápravy a pětiprvkový systém zavěšení zadní nápravy.

Na přání je možno vybavit vůz systémem odpružení se proměnnou výškou, založený na technologii tlumičů Sachs (levelizer). Tento systém nastavuje automaticky zadní nápravu, když vozidlo táhne přívěs nebo převáží těžký náklad a tím udržuje světlost zadní části vozu nad vozovkou a nastavení předních světlometů. Podvozkové skupiny vozu Sorento doladila firma Porsche na základě výsledků zkoušek ve Španělsku a v Německu.

Technické údaje a ceny

Motor 2,4 16V Sirius 3,5 V6 Sigma 2,5 CRDi
Typ  zážehový čtyřválec zážehový šestiválec  vznětový čtyřválec 
Zdv. objem  2351 ccm  3497 ccm  2497 ccm 
Výkon (ks/ot) 139 k/5500 195 k/5500 140 k/3800
Točivý moment (Nm/ot) 202 Nm/2500 310 Nm/3000 330 Nm/2000
Max. rychlost    192 km/h  170 km/h
Zrychlení (0-100 km/h)     9,7 s
Spotřeba     11,2 / 6,9 / 8,5
Cena 769 980,- (LX) 959 980,- (EX)  909 980,- (EX) 

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory

Ojetina: Mini One

Druhá generace hatchbacku mini se začala nabízet před jedenácti roky. Dnes ji v nabídce bazarů naleznete za ceny od 120 tisíc korun. Na co si dát pozor?

21.  10.  2017 | David Rusol | 3 příspěvky
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků