Korejská automobilka přichází s technickou novinkou, která má zvýšit efektivitu automatického řazení u hybridních modelů.
Nedlouho po uvedení nového motoru s plynule proměnnou periodou ventilů uvádí Kia pod střechou koncernu Hyundai Motor Group další technickou novinku. Rovněž u ní přitom zmiňuje světové prvenství. Nová technologie aktivního řazení ASC (Active Shift Control) má razantně zlepšit chování vozidel s hybridními ústrojími.
ASC optimalizuje řazení tím, že 500krát za sekundu sleduje změny převodových stupňů automatické převodovky a přesně reguluje přenos výkonu od hybridního ústrojí ve prospěch rychlejšího řazení. Výkon elektromotoru hybridu je zde využíván ke sladění otáček převodovky s otáčkami hnacího hřídele na základě pokynů řídicího softwaru.
Doba přeřazení má být podle Kie zkrácena až o 30 %. Technologie ASC kromě toho potlačí i klonění vozidla kolem příčné osy (v důsledku drobného zpomalování a zrychlování během řazení) o 50 % oproti stávajícím hybridním vozidlům, neboť i přes vyšší rychlost řazení zprostředkuje hladší změny převodových stupňů.
„Uvedená technologie je novým přístupem k automatickému řazení, neboť jako první využívá elektromotor k regulaci změn převodových stupňů a zlepšuje řazení zásadním zkrácením doby přeřazování ve prospěch hladší jízdy z pohledu cestujících,“ uvedl Kjang-Džůn Čang, viceprezident a vedoucí skupiny řízení pohonných systémů automobilky Kia.
ASC využívá standardního elektromotoru hybridního vozu a ke kontrole řazení tak nepotřebuje jakékoliv další komponenty, kromě řídící jednotky, která v reálném čase monitoruje změny převodových stupňů. Nakonec Kia uvádí rovněž prodloužení životnosti měniče převodovky, jelikož ASC díky optimalizaci řazení potlačuje zbytečné odchylky.
Novou technologii plánuje Kia a Hyundai nasadit do svých budoucích plug-in hybridních i hybridních vozů, a to od modelového roku 2020.
V galerii Kia Niro PHEV.