Kia Stonic 1.2 DPI Foto: Petr Homolka

Kia Stonic 1.2 DPI | Foto: Petr Homolka

Kia Stonic 1.2 DPI Foto: Petr Homolka

Kia Stonic 1.2 DPI | Foto: Petr Homolka

Kia Stonic 1.2 DPI Foto: Petr Homolka

Kia Stonic 1.2 DPI | Foto: Petr Homolka

Kia Stonic 1.2 DPI Foto: Petr Homolka

Kia Stonic 1.2 DPI | Foto: Petr Homolka

Kia Stonic 1.2 DPI Foto: Petr Homolka

Kia Stonic 1.2 DPI | Foto: Petr Homolka

Kia Stonic 1.2 DPI Foto: Petr Homolka

Kia Stonic 1.2 DPI | Foto: Petr Homolka

Kia Stonic 1.2 DPI Foto: Petr Homolka

Kia Stonic 1.2 DPI | Foto: Petr Homolka

Kia Stonic 1.2 DPI Foto: Petr Homolka

Kia Stonic 1.2 DPI | Foto: Petr Homolka

Kia Stonic 1.2 DPI Foto: Petr Homolka

Kia Stonic 1.2 DPI | Foto: Petr Homolka

Kia Stonic 1.2 DPI Foto: Petr Homolka

Kia Stonic 1.2 DPI | Foto: Petr Homolka

Kia Stonic 1.2 DPI Foto: Petr Homolka

Kia Stonic 1.2 DPI | Foto: Petr Homolka

Kia Stonic 1.2 DPI Foto: Petr Homolka

Kia Stonic 1.2 DPI | Foto: Petr Homolka

Kia Stonic 1.2 DPI Foto: Petr Homolka

Kia Stonic 1.2 DPI | Foto: Petr Homolka

Kia Stonic 1.2 DPI Foto: Petr Homolka

Kia Stonic 1.2 DPI | Foto: Petr Homolka

Kia Stonic 1.2 DPI Foto: Petr Homolka

Kia Stonic 1.2 DPI | Foto: Petr Homolka

Kia Stonic 1.2 DPI Foto: Petr Homolka

Kia Stonic 1.2 DPI | Foto: Petr Homolka

Kia Stonic 1.2 DPI Foto: Petr Homolka

Kia Stonic 1.2 DPI | Foto: Petr Homolka

Kia Stonic 1.2 DPI Foto: Petr Homolka

Kia Stonic 1.2 DPI | Foto: Petr Homolka

Kia Stonic 1.2 DPI Foto: Petr Homolka

Kia Stonic 1.2 DPI | Foto: Petr Homolka

Kia Stonic 1.2 DPI Foto: Petr Homolka

Kia Stonic 1.2 DPI | Foto: Petr Homolka

Kia Stonic 1.2 DPI Foto: Petr Homolka

Kia Stonic 1.2 DPI | Foto: Petr Homolka

Kia Stonic 1.2 DPI Foto: Petr Homolka

Kia Stonic 1.2 DPI | Foto: Petr Homolka

Kia Stonic 1.2 DPI Foto: Petr Homolka

Kia Stonic 1.2 DPI | Foto: Petr Homolka

Kia Stonic 1.2 DPI Foto: Petr Homolka

Kia Stonic 1.2 DPI | Foto: Petr Homolka

Kia Stonic 1.2 DPI Foto: Petr Homolka

Kia Stonic 1.2 DPI | Foto: Petr Homolka

Kia Stonic 1.2 DPI Foto: Petr Homolka

Kia Stonic 1.2 DPI | Foto: Petr Homolka

Kia Stonic 1.2 DPI Foto: Petr Homolka
Kia Stonic 1.2 DPI Foto: Petr Homolka
Kia Stonic 1.2 DPI Foto: Petr Homolka
Kia Stonic 1.2 DPI Foto: Petr Homolka
26
Fotogalerie

TEST Kia Stonic 1.2 DPI: Jak ušetřit, ale moc netrpět

Kia Stonic sice není žádná velká novinka, ale svezení se základním motorem nám doteď unikalo. A světe div se – je hodně fajn!

Radosti
Snadné ovládání
Dobrá základní výbava
Rozumná spotřeba
Nádrž s objemem 45 litrů
Starosti
Vysoké otáčky na dálnici i okresce
Omezená dynamika v přímce
Méně místa nad hlavou vzadu
8  /10

Stonic je tu s námi už pátým rokem a před dvěma lety prošel drobným faceliftem. A když říkáme drobným, tak míníme téměř neviditelným. Dostal nová přední světla, více možností individualizace, nové laky, větší obrazovky dovnitř plus nezbytné aktualizace asistenčních systémů, ale to je zhruba vše. I sama Kia uvádí, že „vylepšený“ Stonic zůstal více méně stejný, protože prý stále působí dobře. Což je tvrzení odvážné, ale v jednom konkrétním směru velmi příjemné – za chvíli si řekneme proč.

Paleta pohonných jednotek se původně skládala z atmosferické benzinové čtyřválcové dvanáctistovky plus čtrnáctistovky a litrového přeplňovaného tříválce. Zkrátka nepřišli ani vyznavači nafty – pro ně zde byla 1.6 CRDi. Nyní má zákazník na výběr pouze mezi zážehovými oturbenými tříválcovými 1.0 T-GDI se 74 kW (100 k) nebo 88 kW (120 k), kombinovanými buď s šestistupňovými manuály a sedmistupňovými dvouspojkovými automaty, nebo čtyřválcovou 1.2 bez přeplňování a s pětikvaltem, kterou máme i pod kapotou zkoušeného kousku.

Nemyslete si, že je jednotka s pouhými 62 kW (82 k) nějaký otloukánek, který je v nabídce pouze kvůli atraktivní cenovce nějaké základní specifikace, kterou stejně nikdo nekupuje. I s ní umí být Stonic hodnotným autem s dobrou výbavou.

Když usednete za volant, kromě pár drobností nic moc nenasvědčuje faktu, že pod kapotou úřaduje nejdostupnější motor. Stonic 1.2 DPI je k dostání ve třech výbavách ze čtyř – Comfort, Exclusive a Top. Vrcholné GT Line s akčními a stylovými doplňky je k mání pouze s vrcholnou 88kW jednotkou a vyjde na zhruba 600 tisíc korun, což už je na auto na bázi Ria ranec peněz. Tento konkrétní exemplář je v provedení Exclusive, kterému uvnitř nechybí například automatická klimatizace, všechna okna v elektrice, kožený volant a hlavice řadicí páky, parkovací kamera, přístrojový štít s barevným 4,2“ displejem a pěkná řádka dalších prvků – za ceníkových 444.980 Kč velmi férová nabídka.

Vnitřek člověku hezky padne do ruky – v ovládání nebo nastavování čehokoliv nejdou žádné záludnosti nebo nelogičnosti. V tomto by se mohly poučit některé faceliftované koncernové vozy, které se zbavily klasických ovládacích prvků ve prospěch efektních, ale uživatelsky méně příjemných dotykových plošek. Oproti hromadě dalších současných aut, která nutí řidiče nastavovat klimatizaci přes displej nebo vypínat stop/start skrze množství kroků kdesi v hloubi palubního menu, je „starosvětský“ přístup Stonicu velmi osvěžující.

Klimatizace? Dvě kolečka. Hlasitost? Kolečko. Regulace podsvícení přístrojového štítu? Vlevo pod volantem společně s tlačítkem stop/startu. Aktivace vedení v jízdních pruzích? Pod pravým palcem na volantu. Jasné, přehledné, uživatelsky přívětivé. A to samé platí i o palubním systému s 8" dotykovou obrazovkou, pod nímž najdeme normální čudlíky pro různé funkce, včetně jednoho programovatelného. V jednoduché grafice se snadno zorientujete, nic složitě nehledáte. A i když už možná zním jako kolovrátek – přístrojový štít s dvěma kulatými budíky a naprosto přehledným displejem palubního počítače je rovněž skvělým společníkem.

Na přední sedadla s rozumně širokými sedáky se snadno nastupuje a mají obstojné boční vedení, dopředu i do stran je z nich dobře vidět. Ve dveřích najdete příjemně dimenzované kapsy a hodí se i šikovně velká odkládací polička před řadicí pákou, u niž najdete 12V zásuvku a USB konektor. Druhé USB je k dispozici posádce na zadních sedadlech. Tam se vejdou spíše menší postavy, pro nohy je zde místa vcelku dost, s prostorem nad hlavou to úplně slavné není.

Zadní opěradla lze sklopit téměř do roviny, pod podlahou kufru pak máte dojezdovou rezervu, za níž se nepřiplácí. Ta sice ubírá zavazadelníku dvacet litrů objemu (332 litrů oproti 352 l bez rezervy), ale i tak se vzhledem k předpokládanému využití nejmenšího crossoveru Kia (páry bez dětí, druhé auto do rodiny) dovnitř poskládáte důstojně i s bagáží.

Pokračování 2 / 3

Ve městě parádně, na dálnici hlučně

Největší objem v nabídce, nejvíce válců, ale také nejnižší výkon a točivý moment… Krásný to paradox srovnání atmosferické jednotky s přeplňovanými. Není třeba chodit okolo horké kaše, kombinace 1.2 DPI s pětikvaltem je prostě určena do města, kde umí vykazovat velmi rozumnou spotřebu i dynamiku při rozjezdech. Pokud hodláte cestovat po okreskách a dálnicích, vězte, že ve stovce točí motor na pětku zhruba tři tisíce otáček a ve 130 km/h čtyři tisíce.

Dynamika v přímce je samozřejmě omezená, ale i při kombinaci různých typů cest vykazuje čtyřválec relativně malý rozptyl spotřeby. Když ho nehoníte, zvládá jezdit za zhruba 5,5 l/100 km, při cestě po Autobahnu s posádkou a nákladem se dá počítat s apetitem lehce přes sedm litrů. Stonic má naštěstí nádrž s objemem 45 litrů, takže ani při dálničních přesunech nejste na pumpě pečení vaření. Motoru se do otáček zrovna dvakrát nechce, ale když už se do nich musíte vydat, uši vám neutrhne. V členitějším terénu se nevyhnete častějšímu podřazování, ale obecně je cestování s atmo-dvanáctistovkou více než snesitelné, i když ji musíte sem tam ždímat.

Zábavu zde samozřejmě nečekejte, volič jízdních režimů sice nabídne kosmetický sportovní mód, ale ten je zde skutečně k smíchu. Na 16“ kolech v pneu 195/55 je jízda prostá bouchání a odskakování od vozovky – záď lehce nadskočí jen když vezmete rychlou příčnou nerovnost, ale v 99 procentech případů je Stonic velmi pohodlný. S pětikvaltem je snadná práce, stupně padají bez drhnutí a brzdy mají normální nástup a dostatečný účinek.

Pokračování 3 / 3

Verdikt: Neumí všechno, ale zvládá dost

Základní motor je tedy ve Stonicu důstojnou volbou pro klidnějšího řidiče – oproti přeplňovanému litrovému tříválci sice přijde o jeden rychlostní stupeň navíc a lepší dynamiku, ale ušetří 40.000 Kč, které může použít na dovybavení vozu dle svých potřeb.

Jako auto pro městské a příměstské jezdění tato kompaktní Kia funguje velmi dobře. Nabídne solidní výbavu s užitečnými prvky, snadnou obsluhu, hezky se s ní parkuje, je z ní dobře vidět, dovnitř se snadno nasedá… A to vše za velmi férové peníze. Pokud si jdete vybrat do dealerství korejské značky, svezte se – možná budete příjemně překvapeni a ještě hodně ušetříte.

Kia Stonic: Souhrn cen
Základní cena vozidla                 399.980 Kč (Comfort 1.2 DPI/62 kW)
Cena s testovaným motorem a výbavou 444.980 Kč (Exclusive 1.2 DPI/62 kW)
Cena testovaného vozidla         467.980 Kč (Exclusive 1.2 DPI/62 kW)

Technické údaje: Kia Stonic

Rok • stupeň výbavy
2022 • Exclusive
Počet válců/ventilů na válec • rozvod
4/4 • DOHC
Typ motoru • zdvihový objem
zážehový • 1 197 cm3
Vrtání • zdvih
71,0 mm • 75,6 mm
Stupeň komprese
11:1
Nejvyšší výkon
62 kW (84 koní)
Nejvyšší výkon při otáčkách
6 000 ot/min
Nejvyšší krouticí moment
118 Nm při 4 000 ot/min
Zrychlení z 0 na 100 km/h
13,5 s
Nejvyšší rychlost
165 km/h
Převodovka: způsob řazení • počet stupňů
manuální • 5 stupňů
Zákl./max. objem zavazadlového prostoru
332 l • 1 135 l
Objem palivové nádrže
45 l
Hmotnost: provozní • celková
1 183 kg • 1 600 kg
Prům. spotřeba: komb.
5,5 l/100 km
Rozvor náprav
2 580 mm
Rozchod kol: vpředu • vzadu
1 531 mm • 1 539 mm
Rozměry: délka × šířka × výška
4 140 × 1 760 × 1 500 mm

Základní výbava: 16" hliníkové disky kol, Automatické rozsvěcování světlometů, Dojezdová sada, Elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, Elektricky sklopná vnější zpětná zrcátka, Halogenové světlomety projektorového typu, LED denní svícení, Podélné střešní ližiny, Přední mlhové světlomety, ABS+ ESC+ HAC, Airbag řidiče a spolujezdce, Výškově a podélně stavitelný volant, Záclonové airbagy, Aktivní systém pro jízdu v pruzích (LKA), Asistent následování v jízdním pruhu (LFA), Automatická klimatizace, Bluetooth s hlasovým ovládáním, Centrální zamykání s dálkovým ovládáním, Elektrochromatické zpětné zrcátko ECM, Lapače nečistot, Ovládání audio systému na volantu, Palubní počítač s 4.2" displejem Supervision, Rádio s 8" barevným dotykovým displejem + DAB, Systém autonomního nouzového brzdění - auto/chodec/cykl (FCA), Tempomat, Ukazatel nízkého stavu ostřikovací kapaliny, USB nabíječka, Volič jízdních režimů, Zadní parkovací kamera, Zadní parkovací senzory, Zásuvka 12V, Čalounění sedadel - látka, Sklopná zadní sedadla v poměru 60:40, Výškové nastavitelné sedadlo řidiče, Elektrické ovládání předních a zadních oken, Volant potažený kůží

Příplatková výbava: Paket Winter: vyhřívaná sedadla + volant (10.000 Kč), lak modrá Sporty Blue (13.000 Kč)

Kia

Nejstarší korejská automobilka Kia byla založena v roce 1944, automobily začala ale vyrábět až v roce 1974. Do společnosti po jejím bankrotu vstoupil v roce 1998 Hyundai.

Automobilka své vozy vyrábí i v továrnách v Česku a na Slovensku, mimo jiné i Kia Ceed.

Kia Picanto • Kia Rio •​ Kia Ceed •​ Kia Sportage •​ Kia Sorento •​ Kia Stonic •​ Kia e-Soul •​ Kia Niro

Doporučujeme

Články odjinud