Kia Sportage CRDi: ještě větší porce síly (test)

Kiu Sportage jsme již pečlivě vyzkoušeli s dvoulitrovým benzinem. Nyní jsme otestovali nový nafťák s 20 kW k dobru.
Seznam kapitol
  1. Slovo na úvod, Nový nafťák, Šestikvalt, Jízda
  2. Zhodnocení, Plusy a mínusy, Technické parametry
  3. Kompletní fotogalerie (vč. nepublikovaných snímků)

Když byl na trh uveden nový Sportage, dostal od výrobce velmi slabý naftový motor. Dvoulitr CRDi s výkonem pouhých 83 kW ve spojení s pětistupňovou převodovkou s těžkým vozem příliš necvičil. Těsně po uvedení jsem absolvoval s uvedeným motorem krátkou testovací jízdu a byl jsem hodně zklamán. Sami si asi dokážete představit, jak se nafťák ztěžka potýkal s vozem o hmotnosti přes 1,7 tuny. To nový motor s výkonem 103 kW a točivým momentem 310 Nm (dříve 245 Nm) je doslova jiná káva, Sportage konečně dostala důstojný naftový agregát.

Tip: Podrobný test Kia Sportage 2.0 CVVT najdete ve starším testu.

Silnější motor

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Nový motor má nejen vyšší výkon a lepší reakci na plyn díky menší prodlevě turba, ale také šestistupňovou převodovku. Ta umožňuje lépe využít malý rozsah efektivních otáček a současně nepatrně snižuje spotřebu na dálnici. Zrychlení na stovku má nyní Sportage dle výrobce za 12 s, praxe je trošku slabší, ale stále je to docela dobré – 12,9 s.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 

Benzín v tomto sice vede (11,3 s), ale subjektivně se zdá slabší kvůli menšímu výkonu v nízkých otáčkách. Je ho totiž nutné více vytáčet, což se samozřejmě odrazí na spotřebě. V našem loňském testu si motor vzal dvanáct litrů, což rozhodně není málo, ale vzhledem ke hmotnosti vozu je to přijatelné.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 

Naftový motor má výhodu ve vyšším výkonu v nízkých otáčkách, díky čemuž má nejen lepší „tah“, ale současně se také hodí více do terénu, protože jej není nutné tolik vytáčet a nechat zbytečně prokluzovat spojku. I přesto se po delším průjezdu terénem objevil známý pach „spáleniny“, i když v daleko menší míře než u benzinu. Krátká jednička umožňuje celkem snadné průjezdy lehčím terénem bez nutnosti redukční převodovky (tu má v této kategorii pouze Suzuki Grand Vitara). Prudší stoupání a případné zapadnutí už je však nutné řešit přes spojku, která tím samozřejmě trpí.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Šest místo pěti

Šestistupňová převodovka má kratší stupně než bývá u šestikvaltů obvyklé, např. šestka točí při dálniční rychlosti 140 km/h rovné tři tisíce, je to ale daň za těžký vůz. Delšími převody by trpěla dynamika a na dálnici by bylo nutné řadit pětku častěji. Řazení je snadné, ale poněkud gumové, občas se mi podařilo zařadit trojku místo jedničky.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Celkově mohu hodnotit dynamiku motoru jako přijatelnou a nebýt více než stotisícového rozdílu v ceně mezi stejně výkonným benzinem a testovaným nafťákem, rozhodně bych naftu doporučil. Takto ale musím napsat to samé co u Vitary – nafta je drahá jako čert. Za stejné peníze koupíte už benzinový šestiválec s výkonem o 25 kW vyšším, a to je po všech stránkách jiná káva.

Pružnost a dynamika

  0–100 km/h: 13,5 s
60–100 km/h: 3 st. 6,9 s; 4 st. 8,87 s
80–120 km/h: 4 st. 9,9 s; 5 st. 11,8 s

Převody

40: 2 – 2300; 3 – 1500
60: 2 – 3600; 3 – 2200; 4 – 1700
80:                 3 – 3000; 4 – 2300; 5 – 1950
100:               3 – 3900; 4 – 3300; 5 – 2450; 6 – 2050
120:                               4 – 3550; 5 – 2950; 6 – 2500
140:                                               5 – 3450; 6 – 2950

A bylo ticho

Motor je dobře odhlučněn, v nízkých rychlostech a při studeném startu se projevuje hlasitěji než benzin, ale na dálnici je to přesně naopak – zvuk motoru ustupuje do pozadí. V běžných otáčkách – do třech tisíc – je zvuk měkký, prost klasického tvrdého klapání, ve vyšších otáčkách je pak hlučnější, ale stále to přijatelné.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Oproti již zmíněné Vitaře je o poznání tišší. Celkově považuji odhlučnění motoru za velmi dobré. Stejně tak je špičkové odhlučnění podvozku a odhlučnění aerodynamického svistu – cestování po dálnici je skutečně balada, podvozek díky balónovitým pneu na betonech nemlátí a okolo skel nehvízdá „vítr“.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Nafta je do terénu lepší

Chování v terénu i na silnici jsem popsal už u modelu s benzinovým dvoulitrem. Testovaný nafťák je v tomto ohledu o něco lepší, protože – jak již bylo zmíněno – má lepší tah odspodu, takže je silnější a lépe snáší nízké otáčky. To se hodí především v terénu, kde by benzinu pomohla redukce. Sportage bez problému snáší polní a lesní cesty, můžete se vydat i mimo ně.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Musíte však počítat s téměř nulovou křižitelností náprav, která může zkomplikovat jízdu po vymlácených cestách plných velkých děr a muld. Zadní náprava se připojuje v případě potřeby, v nízkých rychlostech můžete zadek „připnout“ nastálo. Ve většině případů to stačí, horší cesty ale Sportage přece jen nezvládá; zejména prudká stoupání, kde Vitara neměla sebemenší potíže.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Slovo na úvod, Nový nafťák, Šestikvalt, Jízda
  2. Zhodnocení, Plusy a mínusy, Technické parametry
  3. Kompletní fotogalerie (vč. nepublikovaných snímků)
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

včera | David Rusol | 20 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Minitest Renault Espace 1.8 TCe

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 10 příspěvků
TEST Volkswagen Polo 1.0 TSI Highline – Golfův revír

Volkswagen Polo 1.0 TSI

Segment malých vozů pomalu dorůstá modely nižší střední třídy. Nový Volkswagen Polo je toho důkazem, z vyšších tříd si navíc půjčil i několik užitečných technologií.

7.  12.  2017 | Jan Mička | 30 příspěvků