Kapitoly článku:
- Třída malých SUV, exteriér, interiér
- Interiér, palubní deska, sedadla vpředu a vzadu, zavazadlový prostor
- Zavazadlový prostor (pokračování), motor, dynamika, spotřeba
- Ticho a komfort, čtyřkolka do terénu, plusy a minusy, výbava
- Technické parametry, oficiální fotografie
- Fotogalerie (všechny pořízené snímky)
Ticho a komfort
Jízdní vlastnosti jsou i přes vyšší stavbu karoserie, vyšší těžiště a měkčí odpružení dobré, vůz se dobře drží silnice i při vyšších rychlostech. Nedotáčivost se díky konstrukci zadní nápravy nedostavuje a zatáčku lze projet pod plynem, aniž by se projevila klasická „nemoc“ předokolek - výjezd ze zatáčky po tečně. Poháněná zadní náprava totiž vůz do zatáčky hezky natlačí. Jistotu má vůz i na mokru a na štěrku. A když se podaří překročit hranice, začnou se sunout ze zatáčky obě nápravy současně. Balonové pneumatiky vůz trochu limitují. Při losích testech se projeví měkké naladění tlumičů, takže vůz se rozhoupal jako na moři; navíc řízení není tak přímé, jak by sportovnější jízdě slušelo - to ale rozhodně není vzhledem ke kategorii vozu chyba.
Při jízdě mne velmi překvapila velmi nízká hladina aerodynamického hluku, která i při rychlostech okolo 160 km/h nedosahuje úrovně, jako u mnohých vozů při rychlostech daleko nižších. Stejně tak je výborně odhlučněn podvozek, i jízda po špatném povrchu či betonech dálnice D1 nikterak neruší. Zkrátka nebýt hlučnějšího motoru, byl by v autě téměř božský klid. Při jízdě se můžete klidně bavit, a kdyby v autě bylo rádio, nebyl by ho problém poslouchat i při nízké hlasitosti. Dokonce ani po dvaceti tisíci kilometrech v interiéru nic nerachotilo a odnikud nebyly slyšet žádné pazvuky. Za tohle si výrobce zaslouží pochvalu.
Čtyřkolka do terénu
Sportage má v základu automaticky přiřazovaný pohon všech kol – při běžné jízdě jsou poháněna jen přední kola, zadní se přidají v případě nutnosti, tedy prokluzu předních kol. To, že máte pod zadkem čtyřkolku poznáte už při prudkém rozjezdu. Sotva se přední kola jen nepatrně protočí, zaberou kola zadní a rozjezd je plynulý i na mokru nebo blátě. Pohon všech kol lze zamknout tlačítkem vlevo vedle volantu v poměru 50:50; na tomto místě je také tlačítko pro vypnutí protiprokluzu kol, což se hodí především v terénu. Pohon všech kol pomůže jak na silnici, když napadne sníh nebo na mokru, tak v terénu – a tam především.
Se čtyřkolkou je zábava
Sportage jsme s kolegou vyzkoušeli na lesních a polních cestách po vydatném dešti. Ačkoliv krajina stačila trochu vyschnout, na polních cestách zůstaly poměrně velké louže. Sportage vždy projel – i se silničními pneumatikami – bez problému a ani se nezapotil. Při výjezdu prudších kopců a výjezdu z prohlubní bylo nutné kvůli slabšímu výkonu v nízkých otáčkách trápit spojku, což se po čase projevilo známou spálenou „vůní“, nicméně nikde nás vůz nenechal na holičkách. A to jsme nikdy nemuseli zapínat stálý pohon všech, ani vypínat protiprokluz. Je jasné, že vůz nemá šanci v porovnání s klasickou konstrukcí offroadů, s běžnými polními a lesními cestami, případně navlhlou loukou si poradí velmi dobře.
Běžný terén není pro Sportage problém
Při pokusech s jízdou na třech kolech – Sportage má velmi malou křižitelnost náprav, takže jedno kolo se do vzduchu dostane dost často – se hodně promáčkla pneumatika, na které byla největší zátěž. Měli jsme podezření na nedostatečné nahuštění, to se ale při pozdějším měření nepotvrdilo. Při jízdě po lesní cestě bylo možné udržovat relativně vysokou rychlost (50-60 km/h), aniž by se to nějak výrazně projevilo na komfortu jízdy. Měkké odpružení a vysokoprofilová kola zajišťují tlumení i velkých výmolů a děr, kterých je na cestách dostatek – a to i na běžných okresních silnících nebo v rozbitých městech. Ač se to nezdá, Sportage je díky měkkému odpružení velmi příjemných městských společníkem; jen to parkování…
Jízda po lesních a polních cestách je díky měkkému pérování komfortní
Hlavní výhodou cena
Kia Sportage je jako celek povedený automobil, který nabízí velmi dobré odhlučnění podvozku a aerodynamického svistu při jízdě, je pohodlný a komfortní a dobrý dojem kazí jen slabší motor, vyšší spotřeba a některé drobnosti v interiéru. Za základní cenu 599 tisíc podobně velké auto s pohonem všech kol a podobně výkonným motorem nepořídíte, vyjma koncernového bratříčka Hyundai Tucsonu. Potenciální zájemce může odradit přítomnost velmi slabého nafťáku, zvýšení výkonu z 83 kW na cca 100 kW by jistě pomohlo. Sportage je především silniční automobil se zvýšeným podvozkem a díky pohonu všech nabízí lepší prostupnost základním terénem. A kromě toho uveze více než 650 kg nákladu.
Plusy:
- výborné odhlučnění podvozku a aerodynamického svistu
- vnitřní prostor
- variabilita zavazadlového prostoru
- příznivá cena
Minusy:
- horší dynamika motoru
- spotřeba
Výbava: ABS+EBD, TCS, přední, boční a hlavové airbagy, střešní ližiny, přední mlhové světlomety, pohon 4x4, zatmavená zadní skla, nárazníky a el. ovládaná zrcátka v barvě karoserie, všechna okna v elektrice, automatická klimatizace, dálkové ovládání centrálního zamykání, 16" litá kola 235/60 R16, palubní počítač, loketní opěrka vpředu i vzadu, kožený volant a obšití řadicí páky
Základní cena: 649 980 Kč (N1 561 650 Kč bez DPH)