Kia Sportage patří se svou délkou 4,3 m mezi malá SUV, kterých na trhu není mnoho. Je bratříčkem dříve uvedeného modelu Hyundai Tucson, se kterým sdílí techniku, má však jiný design exteriéru i interiéru. Testovali jsme nejlevnější benzinové provedení.
Kapitoly článku:
- Třída malých SUV, exteriér, interiér
- Interiér, palubní deska, sedadla vpředu a vzadu, zavazadlový prostor
- Zavazadlový prostor (pokračování), motor, dynamika, spotřeba
- Ticho a komfort, čtyřkolka do terénu, plusy a minusy, výbava
- Technické parametry, oficiální fotografie
- Fotogalerie (všechny pořízené snímky)
Bráška Tucsonu
Malá SUV s délkou do 4,5 m jsou na světových trzích stále populárnější. Výrobci přišli na to, že lidé nepotřebují jen velké vozy s možností usadit až sedm pasažérů, ale začínají se obracet k menší délce, díky které se mohou vydat i do přeplněných měst. Mezi takové vozy patří. např. Honda FR-V, Land Rover Freelander, Toyota RAV4 či Hyundai Tucson, který je jednovaječným dvojčetem testovaného Sportage. Pokud vezmu v úvahu délku, cenu, motor, pětidveřové provedení a výbavu, jsou Sportage a Tucson nejlevnějšími SUV na trhu – v základu stojí s dvoulitrovým benzínem o výkonu 104 kW shodně 599 tisíc.
Freelander má v základu osmnáctistovku s výkonem 86 kW stojí 699 tisíc, HR-V s motorem 1.6 77 kW pořídíte za 599 tisíc a RAV4 stojí v třídveřovém provedení 1.8 92 kW také 599 tisíc. Na první pohled působí Sportage velmi mohutně a rozhodně nevypadá na svých 4,3 m délky. Vysoká kapota, vysoká stavba karoserie, velká šířka a mohutné oblouky blatníků (v základu plastové nelakované) dodávají vozu opticky více hmoty. Jako celek se mi Sportage líbí více než Tucson, a to zejména díky přední masce a světlometům a tvaru zádě. Pokud si bude zákazník vybírat mezi Tucsonem a Sportage, jediným hlediskem asi bude design – motory jsou stejné, ceny i výbavy podobné.
Sportage je bráška Tucsonu --- Zadní skla jsou zatmavené --- Z profilu je patrné, že nájezdový úhel není příliš velký --- Blatníky mají zajímavé tvarování
Spíše na silnici
Pohled pod vůz odhalí kryt motoru, který navazuje na přední nárazník; nehrozí tak, že by byl motor či jeho součásti poškozeny kontaktem s cestou – ostatně v praxi jsme si to vyzkoušeli na kamenité stezce. Jinak podvozek nemá žádnou zvláštní ochranu, vše je pěkně „po ruce“ – už jen to jasně říká, že Sportage není primárně určen pro jízdu v terénu. To je patrné i z poměrně malého nájezdového úhlu, kvůli kterému jsme museli několik lesních cest objet; hrozilo poškození nárazníku. Pro jízdu terénem by navíc bylo praktičtější plastové provedení nárazníků, prahů a blatníků, což ovšem ve výbavě EX není možné; lakované nárazníky jsou v základu. Vůz je výbavě EX doplněn litými koly 235/60, která zajišťují vysoký cestovní komfort.
Podovozek nemá žádné zvláštní krytí --- Na nárazník navazuje kryt motoru
Přední maska vypadá dobře --- Střešní ližiny jsou ve standardu --- „Balonová“ pneu 235/60 R16
Tip: Všechny pořízené fotografie najdete ve fotogalerii.
Dobře se povozíte
Do vozu se nastupuje díky vysoko umístěnému podvozku velmi dobře. Sedadla jsou umístěna výše, stejně jako v jiných SUV je praktikován posez „dodávka“. Díky tomu, že je prostor vyhnán do výšky, je interiér velmi prostorný, a to i při relativně malém rozvoru – 2 630 mm. Menší rozvor pomáhá při přejezdu vrcholků kopců, je tak menší šance, že se spodek vozu dotkne země. Interiér je oproti Tucsonu odlišný a zatímco u Sportage se mi více líbil exteriér, u Tucsonu interiér. Sportage má příliš výraznou středovou konzolu, na jejímž horním konci je malá odkládací plocha. Ve výbav EX má konzola hliníkovou výplň, což vypadá lépe než standardní šedé provedení.
Interiér ve světlé barvě nevypadá špatně, oproti šedému základu je rozhodně lepší --- Středová konzola s vykradeným rádiem a hliníkovým dekorem --- Volant má tenký věnec a klouže
Testovaný model měl polokožené čalounění s látkovou výplní sedadel (EX ve standardu), které celkový dojem z vozu jednoznačně vylepšuje. V ceníku pak najdete ještě celokožené čalounění, které lze pořídit jen v kombinaci s vyhříváním sedadel a ESP – celkem za 50 tisíc. Palubní deska není nijak nápaditá, najdete zde klasickou kapličku s přístroji, zaujme snad jen držák u spolujezdce nad odkládací schránkou; to aby se v terénu udržel a nenatloukl si. Vadilo mi, že horní část palubky byla světlá, takže se za jasného počasí příliš odrážela v předním skle.
Schránka před spolujezdcem není kdovíjak rozměrná --- Na středovém tunelu je dostatek odkládacích prostor