31
Fotogalerie

Kia Soul: stylovější, prostornější, pohodlnější [první jízdní dojmy]

Kapitoly článku:


Prostornější

Soul je ve srovnání s první generací v mnoha směrech odlišný. Jako základ používá platformu ze současného modelu cee´d. Délka vyrostla z původních 4105 mm na 4140 mm, aktuální šířka má hodnotu 1800 mm (+15 mm), rozvor byl prodloužen o 20 mm na 2570 mm. Výška klesla z původních 1610 mm na konečných 1593 mm. Tím ale číselné údaje nekončí.

SOUL_02.JPGSOUL_10.JPG 
Soul dostal větší rozvor náprav, je také širší a nižší. Zavazadelník nabízí širší vstupní otvor.

Nový Soul je prostornější, to je z výše uvedeného na první pohled jasné. Konkrétně Kia uvádí nárůst prostoru pro hlavu o 6 mm navzdory nižší výšce. Je to dáno o dvanáct milimetrů níže položeným sedadlům v obou řadách. Šířka v úrovni ramen narostla o 7,5 mm, prostor pro nohy vzadu dostal k dobru 4 mm. Lepší nastupování a vystupování pak mají zajistit o 5 mm nižší prahy.

Zavazadelník je taktéž objemnější, i když velké rozdíly nečekejte. V základním uspořádání nabídne 354 litrů, maximálně se do něj vejde 1367 litrů. Podle údajů Kia jde o čtyřprocentní zlepšení.

Že je nová Kia Soul skutečně relativně prostorným automobilem, to zjistíte během prvních pár chvil. I přes níže položená sedadla se stále sedí výše, ale to v zásadě ničemu nevadí. Soul tak zřejmě chce nabídnout ten správný „esúvéčkový“ nadhled. Vzadu je místa až překvapivě hodně. Se svými 190 cm jsem se sem bez problémů vešel. Nad hlavou místa na rozdávání, před koleny tak akorát.

kia_soul_my14_dashboard_grey_4425_19600.jpgkia_soul_my14_main_seat_-_blue_color_package_5143_23332.jpg
I v interiéru chce být Soul stylový. V nabídce najdete několik barevných variant. Co se prostoru týká, problémy nečekejte. 

K tématu interiéru je potřeba doplnit ještě dva údaje. Vstupní otvor do zavazadelníku je širší. Podle toho, co říká Kia, dostal nový Soul navíc 60 mm. Jak se dočtete dále, tahle Kia je také tužší, přičemž jiná konstrukce karoserie umožnila použít o dva centimetry tenčí přední sloupky.

Pohodlnější

Možná než pohodlnější by bylo vhodnější použít termín „jízdně schopnější“. Jak už bylo řečeno, Kia Soul dostala tužší karoserii. Vyjádřeno číslo jde o rozdíl 29 %. Přední náprava používá na rozdíl od první generace pomocný rám a pracovalo se také na úrovni odhlučnění, která klesla zhruba o tři decibely.

Během krátké testovací jízdy se ukázalo, že po stránce jízdních vlastností nebude Soul vůbec špatným hráčem. V zatáčkách si počíná velmi jistě a dost dlouho vzdoruje nedotáčivosti. Zároveň uvnitř panujme příjemné ticho a navzdory velkým diskům bych si troufal tvrdit, že nejde o vůz s tzv. prkenným podvozkem. Ale na podrobnosti si raději necháme klasický test.

Kde možná lze hledat rezervy, to je nabídka motorů. Volit můžete mezi benzinovou jedna-šestkou GDI s parametry 132 koní / 161 Nm a dieselem se stejným objemem. Ten zvládne 128 koní a 260 Nm. Standardem je šestistupňový manuál, za příplatek lze dokoupit šestistupňový automat.

V krátkosti jsem si vyzkoušel dieselovou jednotku. Ta nejede špatně, dokáže být poměrně tichá, ale poskytne spíše průměrnou dynamiku. Na druhou stranu si podle tabulek vystačí s přídělem pěti litrů v kombinovaném provozu. Benzinové GDI dosahuje ve stejném režimu na necelých sedm litrů.

Kia Soul je sympatické auto. Uvidíme, jak se mu na českém trhu povede. Osobně bych se nebál vsadit na to, že bude oproti svému předchůdci výrazně úspěšnější.

Technické údaje: Kia Soul 1.6 GDI

Rok
2014
Počet válců/ventilů na válec • rozvod
4/4 • DOHC
Typ motoru • zdvihový objem
zážehový • 1 591 cm3
Vrtání • zdvih
75,0 mm • 85,4 mm
Stupeň komprese
11,0:1
Nejvyšší výkon
97 kW (132 koní)
Nejvyšší výkon při otáčkách
6 300 ot/min
Nejvyšší krouticí moment
161 Nm při 4 850 ot/min
Zrychlení z 0 na 100 km/h
11 s
Nejvyšší rychlost
185 km/h
Převodovka: způsob řazení • počet stupňů
manuální • 6 stupňů
Zákl./max. objem zavazadlového prostoru
354 l • 1 367 l
Objem palivové nádrže
54 l
Hmotnost: provozní • celková
1 137 kg • 1 820 kg
Prům. spotřeba: město • mimo • komb.
8,5 • 5,8 • 6,8 l/100 km
Rozvor náprav
2 570 mm
Rozchod kol: vpředu • vzadu
1 576 mm • 1 588 mm
Rozměr pneumatik
235/45 R18
Rozměry: délka × šířka × výška
4 140 × 1 800 × 1 593 mm

Technické údaje: Kia Soul 1.6 CRDi

Rok
2014
Počet válců/ventilů na válec • rozvod
4/4 • DOHC
Typ motoru • zdvihový objem
vznětový • 1 582 cm3
Vrtání • zdvih
77,2 mm • 84,5 mm
Stupeň komprese
17,3:1
Nejvyšší výkon
94 kW (128 koní)
Nejvyšší výkon při otáčkách
4 000 ot/min
Nejvyšší krouticí moment
260 Nm při 1 900 až 2 750 ot/min
Zrychlení z 0 na 100 km/h
11,2 s
Nejvyšší rychlost
180 km/h
Převodovka: způsob řazení • počet stupňů
manuální • 6 stupňů
Hmotnost: provozní • celková
1 233 kg • 1 920 kg
Prům. spotřeba: město • mimo • komb.
6,1 • 4,4 • 5,0 l/100 km

Kia

Nejstarší korejská automobilka Kia byla založena v roce 1944, automobily začala ale vyrábět až v roce 1974. Do společnosti po jejím bankrotu vstoupil v roce 1998 Hyundai.

Automobilka své vozy vyrábí i v továrnách v Česku a na Slovensku, mimo jiné i Kia Ceed.

Kia Picanto • Kia Rio •​ Kia Ceed •​ Kia Sportage •​ Kia Sorento •​ Kia Stonic •​ Kia e-Soul •​ Kia Niro

Doporučujeme

Články odjinud