| Kia Sorento 2.2 CRDi SCR 4x4 Foto: Jiří Káš

| Kia Sorento 2.2 CRDi SCR 4x4 | Foto: Jiří Káš

| Kia Sorento 2.2 CRDi SCR 4x4 Foto: Jiří Káš

| Kia Sorento 2.2 CRDi SCR 4x4 | Foto: Jiří Káš

| Kia Sorento 2.2 CRDi SCR 4x4 Foto: Jiří Káš

| Kia Sorento 2.2 CRDi SCR 4x4 | Foto: Jiří Káš

| Kia Sorento 2.2 CRDi SCR 4x4 Foto: Jiří Káš

| Kia Sorento 2.2 CRDi SCR 4x4 | Foto: Jiří Káš

| Kia Sorento 2.2 CRDi SCR 4x4 Foto: Jiří Káš

| Kia Sorento 2.2 CRDi SCR 4x4 | Foto: Jiří Káš

| Kia Sorento 2.2 CRDi SCR 4x4 Foto: Jiří Káš

| Kia Sorento 2.2 CRDi SCR 4x4 | Foto: Jiří Káš

| Kia Sorento 2.2 CRDi SCR 4x4 Foto: Jiří Káš

| Kia Sorento 2.2 CRDi SCR 4x4 | Foto: Jiří Káš

| Kia Sorento 2.2 CRDi SCR 4x4 Foto: Jiří Káš

| Kia Sorento 2.2 CRDi SCR 4x4 | Foto: Jiří Káš

| Kia Sorento 2.2 CRDi SCR 4x4 Foto: Jiří Káš

| Kia Sorento 2.2 CRDi SCR 4x4 | Foto: Jiří Káš

| Kia Sorento 2.2 CRDi SCR 4x4 Foto: Jiří Káš

| Kia Sorento 2.2 CRDi SCR 4x4 | Foto: Jiří Káš

| Kia Sorento 2.2 CRDi SCR 4x4 Foto: Jiří Káš

| Kia Sorento 2.2 CRDi SCR 4x4 | Foto: Jiří Káš

| Kia Sorento 2.2 CRDi SCR 4x4 Foto: Jiří Káš

| Kia Sorento 2.2 CRDi SCR 4x4 | Foto: Jiří Káš

| Kia Sorento 2.2 CRDi SCR 4x4 Foto: Jiří Káš

| Kia Sorento 2.2 CRDi SCR 4x4 | Foto: Jiří Káš

| Kia Sorento 2.2 CRDi SCR 4x4 Foto: Jiří Káš

| Kia Sorento 2.2 CRDi SCR 4x4 | Foto: Jiří Káš

| Kia Sorento 2.2 CRDi SCR 4x4 Foto: Jiří Káš

| Kia Sorento 2.2 CRDi SCR 4x4 | Foto: Jiří Káš

| Kia Sorento 2.2 CRDi SCR 4x4 Foto: Jiří Káš

| Kia Sorento 2.2 CRDi SCR 4x4 | Foto: Jiří Káš

| Kia Sorento 2.2 CRDi SCR 4x4 Foto: Jiří Káš

| Kia Sorento 2.2 CRDi SCR 4x4 | Foto: Jiří Káš

| Kia Sorento 2.2 CRDi SCR 4x4 Foto: Jiří Káš

| Kia Sorento 2.2 CRDi SCR 4x4 | Foto: Jiří Káš

| Kia Sorento 2.2 CRDi SCR 4x4 Foto: Jiří Káš

| Kia Sorento 2.2 CRDi SCR 4x4 | Foto: Jiří Káš

| Kia Sorento 2.2 CRDi SCR 4x4 Foto: Jiří Káš

| Kia Sorento 2.2 CRDi SCR 4x4 | Foto: Jiří Káš

| Kia Sorento 2.2 CRDi SCR 4x4 Foto: Jiří Káš

| Kia Sorento 2.2 CRDi SCR 4x4 | Foto: Jiří Káš

| Kia Sorento 2.2 CRDi SCR 4x4 Foto: Jiří Káš

| Kia Sorento 2.2 CRDi SCR 4x4 | Foto: Jiří Káš

| Kia Sorento 2.2 CRDi SCR 4x4 Foto: Jiří Káš

| Kia Sorento 2.2 CRDi SCR 4x4 | Foto: Jiří Káš

| Kia Sorento 2.2 CRDi SCR 4x4 Foto: Jiří Káš

| Kia Sorento 2.2 CRDi SCR 4x4 | Foto: Jiří Káš

| Kia Sorento 2.2 CRDi SCR 4x4 Foto: Jiří Káš

| Kia Sorento 2.2 CRDi SCR 4x4 | Foto: Jiří Káš

| Kia Sorento 2.2 CRDi SCR 4x4 Foto: Jiří Káš

| Kia Sorento 2.2 CRDi SCR 4x4 | Foto: Jiří Káš

| Kia Sorento 2.2 CRDi SCR 4x4 Foto: Jiří Káš

| Kia Sorento 2.2 CRDi SCR 4x4 | Foto: Jiří Káš

| Kia Sorento 2.2 CRDi SCR 4x4 Foto: Jiří Káš

| Kia Sorento 2.2 CRDi SCR 4x4 | Foto: Jiří Káš

| Kia Sorento 2.2 CRDi SCR 4x4 Foto: Jiří Káš

| Kia Sorento 2.2 CRDi SCR 4x4 | Foto: Jiří Káš

| Kia Sorento 2.2 CRDi SCR 4x4 Foto: Jiří Káš

| Kia Sorento 2.2 CRDi SCR 4x4 | Foto: Jiří Káš

| Kia Sorento 2.2 CRDi SCR 4x4 Foto: Jiří Káš

| Kia Sorento 2.2 CRDi SCR 4x4 | Foto: Jiří Káš

| Kia Sorento 2.2 CRDi SCR 4x4 Foto: Jiří Káš

| Kia Sorento 2.2 CRDi SCR 4x4 | Foto: Jiří Káš

| Kia Sorento 2.2 CRDi SCR 4x4 Foto: Jiří Káš

| Kia Sorento 2.2 CRDi SCR 4x4 | Foto: Jiří Káš

| Kia Sorento 2.2 CRDi SCR 4x4 Foto: Jiří Káš

| Kia Sorento 2.2 CRDi SCR 4x4 | Foto: Jiří Káš

| Kia Sorento 2.2 CRDi SCR 4x4 Foto: Jiří Káš

| Kia Sorento 2.2 CRDi SCR 4x4 | Foto: Jiří Káš

| Kia Sorento 2.2 CRDi SCR 4x4 Foto: Jiří Káš

| Kia Sorento 2.2 CRDi SCR 4x4 | Foto: Jiří Káš

| Kia Sorento 2.2 CRDi SCR 4x4 Foto: Jiří Káš

| Kia Sorento 2.2 CRDi SCR 4x4 | Foto: Jiří Káš

| Kia Sorento 2.2 CRDi SCR 4x4 Foto: Jiří Káš

| Kia Sorento 2.2 CRDi SCR 4x4 | Foto: Jiří Káš

| Kia Sorento 2.2 CRDi SCR 4x4 Foto: Jiří Káš

| Kia Sorento 2.2 CRDi SCR 4x4 | Foto: Jiří Káš

| Kia Sorento 2.2 CRDi SCR 4x4 Foto: Jiří Káš

| Kia Sorento 2.2 CRDi SCR 4x4 | Foto: Jiří Káš

| Kia Sorento 2.2 CRDi SCR 4x4 Foto: Jiří Káš

| Kia Sorento 2.2 CRDi SCR 4x4 | Foto: Jiří Káš

| Kia Sorento 2.2 CRDi SCR 4x4 Foto: Jiří Káš

| Kia Sorento 2.2 CRDi SCR 4x4 | Foto: Jiří Káš

| Kia Sorento 2.2 CRDi SCR 4x4 Foto: Jiří Káš

| Kia Sorento 2.2 CRDi SCR 4x4 | Foto: Jiří Káš

| Kia Sorento 2.2 CRDi SCR 4x4 Foto: Jiří Káš

| Kia Sorento 2.2 CRDi SCR 4x4 | Foto: Jiří Káš

| Kia Sorento 2.2 CRDi SCR 4x4 Foto: Jiří Káš

| Kia Sorento 2.2 CRDi SCR 4x4 | Foto: Jiří Káš

| Kia Sorento 2.2 CRDi SCR 4x4 Foto: Jiří Káš

| Kia Sorento 2.2 CRDi SCR 4x4 | Foto: Jiří Káš

| Kia Sorento 2.2 CRDi SCR 4x4 Foto: Jiří Káš

| Kia Sorento 2.2 CRDi SCR 4x4 | Foto: Jiří Káš

| Kia Sorento 2.2 CRDi SCR 4x4 Foto: Jiří Káš

| Kia Sorento 2.2 CRDi SCR 4x4 | Foto: Jiří Káš

| Kia Sorento 2.2 CRDi SCR 4x4 Foto: Jiří Káš

| Kia Sorento 2.2 CRDi SCR 4x4 | Foto: Jiří Káš

| Kia Sorento 2.2 CRDi SCR 4x4 Foto: Jiří Káš

| Kia Sorento 2.2 CRDi SCR 4x4 | Foto: Jiří Káš

| Kia Sorento 2.2 CRDi SCR 4x4 Foto: Jiří Káš

| Kia Sorento 2.2 CRDi SCR 4x4 | Foto: Jiří Káš

| Kia Sorento 2.2 CRDi SCR 4x4 Foto: Jiří Káš

| Kia Sorento 2.2 CRDi SCR 4x4 | Foto: Jiří Káš

| Kia Sorento 2.2 CRDi SCR 4x4 Foto: Jiří Káš

| Kia Sorento 2.2 CRDi SCR 4x4 | Foto: Jiří Káš

| Kia Sorento 2.2 CRDi SCR 4x4 Foto: Jiří Káš

| Kia Sorento 2.2 CRDi SCR 4x4 | Foto: Jiří Káš

| Kia Sorento 2.2 CRDi SCR 4x4 Foto: Jiří Káš

| Kia Sorento 2.2 CRDi SCR 4x4 | Foto: Jiří Káš

| Kia Sorento 2.2 CRDi SCR 4x4 Foto: Jiří Káš

| Kia Sorento 2.2 CRDi SCR 4x4 | Foto: Jiří Káš

| Kia Sorento 2.2 CRDi SCR 4x4 Foto: Jiří Káš

| Kia Sorento 2.2 CRDi SCR 4x4 | Foto: Jiří Káš

| Kia Sorento 2.2 CRDi SCR 4x4 Foto: Jiří Káš

| Kia Sorento 2.2 CRDi SCR 4x4 | Foto: Jiří Káš

| Kia Sorento 2.2 CRDi SCR 4x4 Foto: Jiří Káš

| Kia Sorento 2.2 CRDi SCR 4x4 | Foto: Jiří Káš

| Kia Sorento 2.2 CRDi SCR 4x4 Foto: Jiří Káš

| Kia Sorento 2.2 CRDi SCR 4x4 | Foto: Jiří Káš

| Kia Sorento 2.2 CRDi SCR 4x4 Foto: Jiří Káš

| Kia Sorento 2.2 CRDi SCR 4x4 | Foto: Jiří Káš

| Kia Sorento 2.2 CRDi SCR 4x4 Foto: Jiří Káš
| Kia Sorento 2.2 CRDi SCR 4x4 Foto: Jiří Káš
| Kia Sorento 2.2 CRDi SCR 4x4 Foto: Jiří Káš
| Kia Sorento 2.2 CRDi SCR 4x4 Foto: Jiří Káš
61
Fotogalerie

TEST Kia Sorento 2.2 CRDi SCR 4x4: Prostor a funkce, tentokrát s emocemi

Sedmimístné SUV nemusí být jen na prostor orientovaná krabice. Čtvrtá generace korejského kolosu umí zaujmout i užitečnými prvky, ke kterým přidává moderní techniku.

Radosti
Účelný a dobře zpracovaný vnitřek
Variabilita díky flexibilní druhé řadě sedadel
Tichý provoz
Užitečné asistenční funkce
Starosti
Vyšší nakládací hrana
Málo místa nad hlavou v 2. řadě sedadel
9  /10

Jak už jsme konstatovali v jiných testech výraznějších korejských vozů, tyto asijské automobilky odhazují stud a začínají nám stále častěji servírovat auta, na která se majitel zálibně ohlédne poté, co si je zaparkuje do své garáže. Čtvrtá generace sorenta se z hlediska stylu inspiruje velkým SUV Telluride. Tedy, na evropské poměry, v USA je tento pětimetrový kolos klasifikován jako mid-size SUV. Příď nese tradiční znaky „tygřího čumáku“ z pera designéra Petera Schreyera, zde jsou do něj po stránce chromovaného orámování začleněny i přední světlomety.

Oproti minulé generaci došlo k lehkému remixu proporcí karoserie, která je o centimetr delší a širší na o 3,5 centimetru delším rozvoru, A sloupek je ale nyní o tři centimetry dále od přední nápravy. Nové sorento odhodilo obliny a stalo se hranatějším, což mu jde k duhu. Zajímavě působí i jeho vertikálně orientovaná a dělená zadní světla.

Vnitřek je velmi vyváženou kombinací nového a prověřeného v tom dobrém slova smyslu. Najdeme zde 12,3“ obrazovku palubního štítu v nyní již tradičně přehledném formátu (ve všech stupních výbavy), v jejíž nabídce se pohybujete skrze tlačítka pod pravým palcem. Ovládání klimatizace je řešeno kolébkovými voliči, což je opět dobrý kompromis mezi něčím, co se dá po paměti nahmátnout, a (mnou osobně) nenáviděným nastavování skrze obrazovku palubního systému. Ta má ve třech nejvyšších z čtyř dostupných výbav širokoúhlý formát s úhlopříčkou 10,25 palce, startuje rychle a ovládat ji tak můžete velmi brzy po zapnutí motoru.

Její rozlišení 1920x720 pixelů je důstojné vzhledem k minimální ceně 1,2 milionu u výbavy Exclusive, ke které ji poprvé automaticky dostáváte. Zobrazení lze rozdělit například na výstup z navigace a jinou funkci, aktivaci různých funkčních sekcí volíte skrze dotykové plošky po pravé a levé straně. Rozhraní navigace je přehledné a snadno se v něm zorientujete, cíl můžete zadat v jedné řádce a nečeká vás tak otravná procedura země, město a tak dále. Stejně jednoduché je zrušení trasy, ikonu máte stále po ruce ve spodní části obrazovky. Šikovnou funkcí je zobrazení jízdních a odbočovacích pruhů na následující křižovatce, i pokud vás systém zrovna nikam nevede.

Jako v hi-tech pokojíčku

Přední sedadla jsou široká v oblasti sedáků i opěradel, pohodlně se v nich uvelebí i urostlejší jedinci. Těm subtilnějším naopak může chybět opora v oblasti trupu, ale i tak nekloužou ze strany na stranu. Seřízení sedadel i volantu má dostatečný rozsah pro menší i větší postavy, vhodnou polohu zde najde každý. Otočný drive-by-wire volič řazení neukrajuje prostor v přední části středového tunelu, kde najdete štědře dimenzované a uzavíratelné odkládací prostory včetně indukční nabíječky chytrého telefonu a tří USB zdířek.

Velmi prostorná je i schránka pod loketní opěrkou s vloženou poličkou a ve znamení prostoru a účelnosti se pokračuje i na zadních sedadlech. Sedáky jsou pro průměrně rostlého dospělého v ideální výšce nad podlahou, v tomto ohledu si sorento nepomáhá triky typu naklonění sedaček dozadu.

V podélném směru je zde místa dost, s výškou to ale není valné – osoby měřící přes 180 centimetrů budou mít nad hlavou jen málo prostoru. Nicméně z hlediska pohodlí jim nic chybět nebude. Máme zde držáky nápojů ve dveřích, USB zdířky pro rychlé dobíjení elektroniky v zadní straně opěradel předních sedadel i na konci středového tunelu plus šikovné roletky, integrované do zadních dveří (pro dvě nejvyšší výbavy ze čtyř dostupných).

Zadní sedadla jsou dělená v poměru 40:60, jejich opěradla se dají polohovat pro zisk extra prostoru v kufru a také je možné posouvat je. Nastupování do třetí řady jde snadno díky tlačítkům odemčení sedadel druhé řady, stejně jako u většiny konkurentů budou na sedačkách v kufru nejspokojenější děti. Těm dělají společnost užitečné držáky nápojů a odkládací přihrádky v zadních podbězích, najdou zde také samostatné ovládání klimatizace. Jízdu vzadu by dospělý člověk sice přežil, ale sedadla se nachází ve výšce pouhých 20 centimetrů nad podlahou a delší cestu s hlavou mezi koleny si dost dobře představit nelze.

V základní konfiguraci s druhou řadou sedadel ve standardní poloze má kufr na délku solidních 108 centimetrů, po posunutí sedadel dokonce 124 centimetrů. Mezi podběhy se vejde předmět o šířce 108 centimetrů, takže přepravní kapacita je v rámci kategorie vskutku solidní. Po sklopení opěradel druhé řady vznikne téměř rovný prostor, při stěhování vám může vadit snad jen nakládací hrana ve výšce 80 centimetrů.

Pokračování 2 / 3

Nafta, volba klasiků

Naftový čtyřválec o objemu 2,2 litru v kombinaci s osmistupňovou automatickou převodovkou je prověřenou a dobrou volbou, neobtěžuje hlukem a ani vibracemi. Síly má dostatek (148 kW a 440 N.m) i na plně naložené auto. Změny rychlostních stupňů probíhají téměř neznatelně a motor při normální jízdě drží otáčky v rozumných mezích.

Spotřeba se pohybuje okolo osmi litrů na sto kilometrů, což je vzhledem k velikosti sorenta akceptovatelná hodnota. I na největších dostupných 20“ discích je korejské SUV vcelku pohodlné, o spárách v asfaltu sice víte a do větších děr umí kola „žuchnout,“ nicméně tupých ran od podvozku se zde nedočkáte.

V pohybu je sorento stabilní a i v prudčeji projetých zatáčkách nemá tendenci přehnaně cestovat z oblouku po tečně ven. Navzdory svým hranám zůstává hezky tiché i ve vyšším tempu, vzduch proudící okolo karoserie generuje jen nepatrný šum. Výraznějšího hluku od kol se také nedočkáte.

Volit můžete mezi několika jízdními režimy, sportovní mód si zřejmě vyzkoušíte jednou a pak vše necháte na automatice v módu Smart. Máme zde také terénní režimy, které upravují důraz na zadní nápravu při pohybu v nepříznivých podmínkách a otáčky, ve kterých automat přeřadí na vyšší stupeň.

Z hlediska asistenčních systémů této vrcholné verzi pochopitelně nic nechybí. Vedení v jízdním pruhu funguje spolehlivě, vypnout a zapnout se dá tlačítkem přímo na volantu. Tempomat využívá informace z navigace a dle nich je schopen upravovat rychlost dle předpisů nebo úhlu zatáček. Máme zde také kamery pod zpětnými zrcátky, mířící vzad. Při spuštění blinkru se jejich obraz objeví na digitálním přístrojovém štítu a vy tak vidíte, co se děje ve slepém úhlu. Zajímavé, ale jak jsme již konstatovali v testu tucsonu, taktéž vybaveném touto technikou, řidiče to spíše rozptyluje.

Ale když už jsme u kamer, je nutné pochválit obraz těch parkovacích a zejména širokoúhlý záběr zadní kamery, která se při manévrování s tímto obrem velmi hodí. Další technickou vymožeností je možnost popojíždět s autem díky tlačítkům na klíčku, například když ho chcete dostat z těsného parkovacího místa. Stačí na dálku nastartovat stiskem tlačítka a poté už můžete jezdit vpřed a vzad – jde o vcelku zajímavý zážitek, který evokuje sci-fi seriál Návštěvníci. Obecně se dá konstatovat, že asistenční systémy fungují dobře a nepletou se řidiči pod ruce.

Pokračování 3 / 3

Závěr

Z hlediska funkční výbavy novému sorentu nic nechybí ani v základním provedení, ve vyšších stupních připlácíte za styl, komfortní prvky a asistenty, což je férový přístup, který zákazníkovi nevnucuje něco, co nepotřebuje. Máme zde také tradiční sedmiletou záruku v rámci 150.000 kilometrů.

Za férové peníze dostáváte velmi prostorný a užitečný stroj, s nímž se dá cestovat v pohodlí a tichu. Tato špičkově vybavená verze pak přináší pokročilé funkce a punc luxusu, na míle vzdálený plastikové obyčejnosti prvních dvou generací. Korejci se posouvají do vyšších sfér na všech frontách a sorento je další důkaz, že to myslí vážně.

Kia Sorento: Souhrn cen
Základní cena vozidla                   1.099.980 Kč (2.2 CRDi SCR 4x2 8DCT)
Cena s testovaným motorem a výbavou 1.379.980 Kč (2.2 CRDi SCR 4x4 8DCT)
Cena testovaného vozidla           1.424.980 Kč (2.2 CRDi SCR 4x4 8DCT)

Technické údaje: Kia Sorento

Rok • stupeň výbavy
2021 • TOP
Počet válců/ventilů na válec • rozvod
4/4 • DOHC
Typ motoru • zdvihový objem
vznětový • 2 151 cm3
Vrtání • zdvih
83,0 mm • 99,4 mm
Stupeň komprese
16,0:1
Nejvyšší výkon
148 kW (202 koní)
Nejvyšší výkon při otáčkách
3 800 ot/min
Nejvyšší krouticí moment
440 Nm při 1 750 až 2 750 ot/min
Zrychlení z 0 na 100 km/h
9,2 s
Nejvyšší rychlost
202 km/h
Převodovka: způsob řazení • počet stupňů
automatická • 8 stupňů
Zákl./max. objem zavazadlového prostoru
705 l • 2 011 l
Objem palivové nádrže
67 l
Hmotnost: provozní • celková
1 894 kg • 2 600 kg
Prům. spotřeba: komb.
6,8 l/100 km
Rozvor náprav
2 815 mm
Rozchod kol: vpředu • vzadu
1 637 mm • 1 647 mm
Rozměry: délka × šířka × výška
4 810 × 1 900 × 1 700 mm

Základní výbava: Hlavní světlomety - LED, Přední mlhové světlomety LED, Denní svícení LED, Zadní světlomety LED, Podélné střešní ližiny, 17" hliníkové disky kol s pneumatikami 235/65, Dvouzónová automatická klimatizace, Elektrické ovládání předních a zadních oken, Centrální zamykání s dálkovým ovládáním, Rádio s 8" displejem, zadní parkovací kamera, DAB, USB nabíjecí porty, 2x v palubní desce, v opěradlech předních sedadel, Digitální přístrojový štít s 12,3" displejem, Sklopná opěradla zadních sedadel ve 2. řadě v poměru 60:40, možnost dálkového sklopení ze zavazadlového prostoru, Volant potažený kůží, Asistent pro sjíždění svahů DBC, Systém sledování únavy řidiče (DAW), Aktivní systém pro jízdu v pruzích (LKA), Multikolizní brzdový asistent (MCBA), Systém autonomního nouzového brzdění (FCA) - detekce automobilů/chodců/cyklistů, Systém autonomního nouzového brzdění (FCA) - odbočování na křižovatce, Pokročilý adaptivní tempomat (SCC) + Stop&Go, Asistent následování v jízdním pruhu (LFA), Zadní parkovací senzory, Přední parkovací senzory, SOS tlačítko pro systém eCall, Inteligentní ukazatel rychlostních limitů (ISLA)

Volitelná výbava: 7místné provedení (+25 000 Kč), metalický lak (+20 000 Kč)

Kia

Nejstarší korejská automobilka Kia byla založena v roce 1944, automobily začala ale vyrábět až v roce 1974. Do společnosti po jejím bankrotu vstoupil v roce 1998 Hyundai.

Automobilka své vozy vyrábí i v továrnách v Česku a na Slovensku, mimo jiné i Kia Ceed.

Kia Picanto • Kia Rio •​ Kia Ceed •​ Kia Sportage •​ Kia Sorento •​ Kia Stonic •​ Kia e-Soul •​ Kia Niro

Doporučujeme

Články odjinud