Rozměrné SUV v americkém stylu nabídne hvězdné pohodlí posádce a zajímavou spotřebu. Přesto není pro každého.
Kultivovaný pohon
Rozumná spotřeba s vybitou baterií
Vyčerpávající výbava
Praktický a srozumitelný vnitřek
Malá nádrž
Obejde se i bez plug-inu
8 /10
Hybridy do zásuvky mají specifický okruh uživatelů. A také u nich velmi záleží na stylu používání. Dnešní zákazník je samozřejmě informovaný, takže jistě netrpí představou, že bude i s vybitou baterií jezdit za méně než dva litry na sto, jak udávají tabulky. Ale vzhledem k aktuálnímu typickému elektro-dojezdu relativně těžkých strojů, které s sebou musí tahat spalovací motor, dostatečně velký akumulátor i nádrž na palivo, musí kupec opravdu zvážit, zda se pro něj auto podobného typu hodí.
Pokud se vám líbí současná Kia Sorento, můžete si vybírat. K dostání je v naftovém provedení s čtyřválcovou 2.2 CRDi s pohonem předních nebo všech kol (142 kW/440 Nm), jako klasický hybrid v kombinaci s přeplňovanou šestnáctistovkou (systémově 169 kW/350 Nm) nebo ve zkoušené plug-in hybridní verzi, u níž dává 132kW čtyřválec společně s 67 kW elektromotoru celkem 195 kW a 350 Nm.
Vnitřek all inclusive
Nehledě na pohon jde v každém případě o velmi příjemného parťáka pro řidiče i posádku. Po usednutí za volant máte okolo sebe spoustu místa i pokud jste tučnější nebo nadprůměrně vysocí. Hezky široká přední sedadla od sebe odděluje rovněž široký středový tunel, na němž najdete otočný volič převodovky, nastavení jízdních režimů, aktivaci parkovacích kamer či senzorů, přepínání mezi hybridním a elektrickým režimem nebo spínání asistenta pro sjezd svahů. Zdá se to jako hodně ovládacích prvků, ale ve skutečnosti jde o dvě kolečka a několik čudlíků, jejichž používání si rychle přivyknete. Nechybí držáky nápojů a dvě slušně velké přihrádky, z nichž v té přední u palubní desky najdete dva rychlé USB porty pro nabíjení a jeden pro spojení telefonu s infozábavním systémem.
Ten bude povědomý každému, kdo seděl v novější a lépe vybaveném modelu Kia. Rychle nabíhá, snadno se ovládá přes dotykové plošky jednotlivých sekcí/funkcí po stranách a velké ikony. Grafika příliš divoká, ikony jsou velké, navigace je srozumitelná a snadno se obsluhuje.
Oproti ostatním motorizacím zde máme zobrazení a nastavení, související s plug-in hybridním ústrojím. Systém vám tak ukáže aktuální využití energie, najde nejbližší nabíječku či přibližný čas do plného nabití. Máme zde funkce užitečné i vtipné, z první kategorie je například filtr modrého světla pro menší únavu očí, z legrácek například zvukové smyčky hořícího krbu, šumění moře, deště, ruchu kavárny nebo praskání krbu. Fajn, pokud chcete uspat malé dítě, ale pozor na mikrospánek řidiče.
Digitální podobu má i přístrojový štít s čtyřmi možnostmi zobrazení, které se mění podle zvoleného jízdního režimu nebo si je napevno vyberete v menu. Tři z nich jsou kosmetickými variacemi na téma kulatých budíků po stranách, jedno je minimalistické s číselným zobrazením údajů – všechny se dobře čtou. Podobně bezproblémové jsou i ovládání tempomatu na volantu (s možností přítomným tlačítkem vypnout sledování jízdních pruhů) nebo obsluha klimatizace, na jejímž panelu najdete všechna potřebná tlačítka a nemusíte se tak přehrabovat někde v hloubi menu centrální obrazovky.
V druhé řadě sedadel panuje velká pohoda – místa pro nohy je štědré množství (nad hlavou průměr) a máme zde šikovné vychytávky typu držáků nápojů ve dveřích či USB zdířek na zadní části opěradel předních sedaček. Opěradla druhé řady lze polohovat a také sklápět páčkami ze zavazadlového prostoru. Ten nabídne až 693 litrů, což je na elektrifikované (a i takto velké) auto solidní hodnota. Podlaha je v rovině s nakládací hranou a pod ní se nachází schránky na menší předměty a hever. Zajímavé je, že plug-in hybrid má jako jediná verze Kie Sorento dojezdovou rezervu, zatímco nafta a hybrid mají dojezdovou sadu a za kolo připlácíte pět tisíc.
Kupředu tiše i úsporně
Plug-in hybrid dává největší smysl těm, kteří mají možnost a chuť pravidelně dobíjet. Baterie má kapacitu 13,8 kWh a dle WLTP by měla stačit k dojezdu až 57 kilometrů, což s trochou plynulosti na plynu zvládne úplně každý. Sorento PHEV je vždy čtyřkolka, přičemž elektromotor je uložen vpředu, točivý moment je standardně posílán na přední kola a ta zadní mohou v případě potřeby dostat až polovinu hnaí síly.
Celý systém pracuje velmi elegantně. Při provozu na elektřinu má dostatek síly pro relativně svižný pohyb na silnici a zbytečně nespouští spalovací motor. V akumulátoru si vždy nechává dostatek kapacity pro pohyb v nižších rychlostech a také vypíná čtyřválec při plachtění nejen z kopce, ale i po rovině. Přechody mezi různými typy pohonu jsou prosty jakéhokoliv škubání nebo nepohodlí – vše funguje s naprostou kultivovaností a zcela samostatně.
Po vyplýtvání oficiálního elektrického dojezdu lze s autem jezdit za necelých sedm litrů na sto, což je na auto s hmotností přes dvě tuny velmi příjemná hodnota. Hodila by se ale větší nádrž. Hybrid a diesel mají kapacitu 67 litrů, plug-in jen 47, což je vzhledem k cestovnímu talentu Sorenta na delších trasách trochu málo.
Přední zavěšení je typu McPherson a vzadu najdeme víceprvkové řešení, plug-in hybrid jezdí ve všech dostupných výbavách na 19“ kolech s pneu 235/55. Ta při pomalejší jízdě sem tam „žuchnou“ do větších děr, ale v pohybu vyšším tempem zvládají kopírovat nedokonalosti a nerovnosti tak, aby nebyly přenášeny na posádku. Hmotnost je v zatáčkách znát, ale jinak se Sorento přehnaně nenaklání a nemá velké sklony k nedotáčivosti. Tichý provoz na baterie a obecně i při spuštění spalovacího motoru jde ruku v ruce s minimem aerodynamického hluku a odspodu se také žádné větší pazvuky nelinou.
Elektro-režim můžete (při dostatečné kapacitě nabití a pokud nešlapete na plyn jako zběsilí) aktivovat natvrdo tlačítkem na středovém tunelu, kde najdete i přepínač jízdních režimů. Čtyři jsou pro pohyb na silnici: Eco, Comfort, Smart a Sport, přičemž poslední jmenovaný zostří reakce na plyn, drží motor v otáčkách a auto s ním hezky zbystří. V terénu pak můžete využít módy Snow, Mud a Sand, které v různých variacích řídí rozdělení točivého momentu, strategii řazení nebo prokluz kol.
Z hlediska jízdních asistentů a bezpečnostních systémů má Sorento prakticky plnou nálož už v základním stupni Comfort, včetně adaptivního tempomatu s funkcí stop & go, asistentu stability přívěsu (PHEV utáhne brzděných 1,5 tuny) či předních i zadních parkovacích senzorů.
Naše specifikace TOP má i asistenta pro upozornění na a zabránění kolizím při couvání a obecně parkování, vzhledem k rozměrům karoserie užitečný 360stupňový kamerový systém nebo i kamerový asistent sledování mrtvých úhlů, který vám při aktivaci blinkru zobrazí pohled vzad na příslušné straně v přístrojovém štítu. Jde o užitečný trik, který by ale mohl být lépe chráněn proti dešti – pokud vám na kamerce ve zpětném zrcátku ulpí kapka, nic nevidíte. Máme zde i parkovací asistent s dálkovým ovládáním, díky němuž si můžete s autem popojíždět vpřed a vzad díky tlačítkům na klíčku. Využijete ho zřídka, ale když vás někdo na parkovišti zablokuje z obou stran, ušetří vám potupné prolézání kufrem a přes sedačky za volant.
Verdikt: Kabel nesvazuje, ale chcete ho?
Plug-in hybrid startuje na 1.354.980 Kč ve výbavě Exclusive, které z funkčního hlediska nic důležitého nechybí. Ve vyšších specifikacích Premium (1.474.980 Kč) a zkoušené Top (1.514.980 Kč) vlastně jen přidáváte na stylu a komfortu.
Na velepraktické auto s all inclusive funkcemi, komfortem a prostorem jde o hodně férovou nabídku, ale s kabelem si to dobře rozmyslete. Za možnost ujet 50 kilometrů bezemisně připlácíte oproti normálnímu hybridu 145 tisíc a dostáváte o dvacet litrů menší nádrž. O automatickou volbu v nabídce motorizací Sorenta tedy určitě nejde, ale pokud se naučíte využívat jeho plug-in hybridní potenciál, jde o velmi dobře fungující stroj pro každou situaci.
Kia Sorento: Souhrn cen |
Základní cena vozidla |
1.099.980 Kč (2.2 CRDi SCR 4x2 8DCT) |
Cena s testovaným motorem a výbavou |
1.514.980 Kč (1.6 T-GDi PHEV 4x4 6AT) |
Cena testovaného vozidla |
1.559.980 (1.6 T-GDi PHEV 4x4 6AT) |
Technické údaje: Kia Sorento PHEV
-
Rok • stupeň výbavy
2022 • TOP
-
Počet válců/ventilů na válec • rozvod
4/4 • DOHC
-
Typ motoru • zdvihový objem
zážehový • 1 598 cm3
-
Vrtání • zdvih
75,6 mm • 89,0 mm
-
Stupeň komprese
10,5:1
-
Nejvyšší výkon
132 kW (180 koní)
-
Nejvyšší výkon při otáčkách
5 500 ot/min
-
Nejvyšší krouticí moment
265 Nm při 1 500 až 4 500 ot/min
-
Zrychlení z 0 na 100 km/h
8,7 s
-
Nejvyšší rychlost
193 km/h
-
Převodovka: způsob řazení • počet stupňů
automatická • 6 stupňů
-
Zákl./max. objem zavazadlového prostoru
693 l • 2 077 l
-
Objem palivové nádrže
47 l
-
Hmotnost: provozní • celková
2 015 kg • 2 530 kg
-
Prům. spotřeba: komb.
1,6 l/100 km
-
Rozvor náprav
2 815 mm
-
Rozchod kol: vpředu • vzadu
1 646 mm • 1 656 mm
-
Rozměry: délka × šířka × výška
4 810 × 1 900 × 1 700 mm
Standardní výbava: 19" hliníkové disky kol, Elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, Elektricky sklopná vnější zpětná zrcátka, LED denní svícení, LED přední mlhové světlomety, LED zadní světlomety, Ocelové dojezdová rezerva, Panoramatické střešní okno, Přední Full LED světlomety, Střešní ližiny, Zatmavená skla zadních a pátých dveří, 360° monitorovací systém (AVM), Aktivní systém pro jízdu v pruzích (LKA), Asistent následování v jízdním pruhu (LFA), Asistent pro jízdu na dálnici (HDA), Bezklíčový vstup Smart Key a startovací tlačítko, Dešťový senzor, Digitální přístrojový štít s 12,3" displejem, Dvouzónová automatická klimatizace, e-Call, Elektricky ovládané víko pátých dveří s automatickým otevíráním (SPTG), Elektrochromatické zpětné zrcátko ECM, Head-up displej, Integrovaná GPS navigace s 10.25" barevným dotykovým diplejem + DAB, Inteligentní parkovací asistent s dálkovým ovládáním (RSPA), ISLA (INTELLIGENT SPEED LIMIT ASSIST), Kamerový asistent sledování slepých úhlů (BVM), Pokročilý adaptivní tempomat (SCC) + Stop&Go, Prémiový audiosystém Bose s 12 reproduktory, Přední a zadní parkovací senzory, Systém autonomního nouzového brzdění - auto/chodec/cykl (FCA), Systém autonomního nouzového brzdění (FCA-JX) - odbočování v křižovatce, Systém sledování mrtvého úhlu s asistent pro zamezení zadním kolizím (BCA-R), Airbag řidiče a spolujezdce, Asistent pro zabránění kolizím při parkování PCA, Elektronická parkovací brzda (EPB) s funkcí Auto Hold, Otočný volič SBW, Samočinné udržování světlé výšky, Středový boční airbag, Záclonové airbagy, Elektrické ovládání předních a zadních oken, Vnitřní osvětlení LED, Volant potažený kůží, Vyhřívaný volant, Elektricky nastavitelná bederní opěrka sedadla řidiče, Elektricky nastavitelná bederní opěrka sedadla spolujezdce, Elektricky nastavitelná přední sedadla s paměťovou funkcí sedadla řidiče, Prodloužení opory stehen sedadla řidiče, Ventilovaná přední sedadla, Vyhřívaná přední a zadní sedadla, Výškové nastavitelné sedadlo řidiče, Výškové nastavitelné sedadlo spolujezdce
Příplatková výbava: Paket NAPPA - Kožené čalounění Nappa, černé čalounění stropu (+25.000 Kč), lak Modrá Gravity Blue (+20.000 Kč)