Kia Shuma 1,5i: zajímavá nejen cenou (test ojetiny)

Kia Shuma nepatří na našich silnicích k autům, které potkáte na každém kroku. Je však typickým představitelem jihokorejských automobilů ze samého závěru minulého století, které ohromovaly výhodným poměrem mezi cenou a užitnou hodnotou. Je Shuma taková i jako ojetina?
Kia Shuma 1,5i: zajímavá nejen cenou (test ojetiny)
Seznam kapitol
  1. Úvod, Pohled do historie, Představení, Exteriér, Interiér
  2. Jízda se Shumou, Závěr, Slovo odborníka

Na AutoRevue.cz se máte možnost setkávat s naší pravidelnou rubrikou, kde pro vás testujeme auta „z druhé ruky“. Po posledním testu vozu Citroen Xsara, který se setkal z vaší strany s velkou odezvou, vám nyní představujeme poněkud atypického zástupce pomezí nižší střední a střední třídy: pětidveřový hatchback Kia Shuma z Jižní Koreje. Mnohé z vás může samotný objekt našeho testu zklamat, hned v úvodu je však třeba říci, že jihokorejské automobily již dávno nejsou vhodným terčem posměchu.

Na příkladu vozu Kia Shuma 1,5 se opět pokusím najít odpověď na tyto otázky: za jakých podmínek je nákup vozu po jednom či více majitelích perspektivní? Může ojeté auto vyhovovat současným nárokům na bezpečnost, užitné vlastnosti a přijatelné provozní náklady?

Základní specifikace testovaného modelu:

Kia Shuma 1,5i
Cena: 149 000 Kč
Rok výroby: 2000
Najeto: 51 000 km
Výbava: klimatizace, dálkově ovládané centrální zamykání, posilovač řízení, 1x airbag, elektrické ovládání předních oken, rádio a repro
Další záznamy: 1. majitel, nové v ČR, servisní kniha

Trocha historie

Kia Shuma se veřejnosti představila v polovině roku 1998 a po technické stránce šlo vlastně o pětidvéřovou variantu modelu Sephia druhé generace. Oba tyto modely těží z toho, že v automobilce Kia mají svůj výrazný podíl značky Mazda, resp. Ford. Díky tomu se u vozů Kia podařilo v devadesátých letech minulého století dosáhnout potřebné kvality, spolehlivosti a technické vyspělosti.

Testovaný vůz

Shuma, kterou jsme měli k dispozici, se stala obětí zlepšovatelského úsilí svého předchozího majitele. Svědčí o tom například neoriginální mechanismus elektrického spouštění předních oken, nepůvodní dálkové ovládání centrálního zamykání, ale především řadicí páka z Felicie (!). Dále je třeba zmínit různé lišty, „chromované“ ostřikovače čelního skla a další "cetky" uvnitř i vně vozu, které zbytečně narušují jednoduché linie původního díla. Jedním z mála užitečných zlepšení byla instalace zadního parkovacího asistentu: díky příliš vysoké zádi opravdu přijde vhod. Jinak byl vůz v dobrém stavu a svědčil o svědomitém přístupu svého prvního majitele. I zde však platí, že všeho moc škodí a některé zásahy si majitel mohl odpustit.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Pohled zvenčí

Na první pohled zaujmou zaoblené linie, ovšem bez jakéhokoli jednotícího švihu. Poněkud rozpačitě působí ven vystupující gumové těsnění mezi maskou chladiče a předním okrajem kapoty. Výrazně zaoblená příď se čtveřicí oválných světlometů a v nárazníku vloženými blinkry působí ve srovnání s hranatější zádí lehce kontrastně. Vše je zde podřízeno účelnosti. Potkávací světlomety nemají příliš velkou účinnost a i po sklopení do nejnižší polohy svítí spíše od očí protijedoucím řidičům, než na silnici před vozem. Dvojice menších reflektorů blíže masky chladiče má funkci dálkových světel a je třeba uznat, že ji plní zodpovědně. Zajímavou zvláštností je, že pokud svítí světla dálková, „potkávačky“ zhasnou.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Záď vozu je vysoká, zadní sdružené světlomety mohou někomu připomínat Mitsubishi Carisma, jinému dokonce Octavii. Jisté však je, že se zde skrývá nadprůměrně objemný a skladný zavazadlový prostor. Nevýhodou je příliš vysoko uložená aerodynamická odtrhová hrana, díky které je z vozu výhled vzad výrazně omezený. Ani z boku nevypadá Shuma nijak zastarale a v kombinaci s pěknými litými koly působí i poměrně reprezentativně

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Interiér

Do interiéru je pohodlný přístup širokými bočními dveřmi (bohužel s téměř neznatelnou aretací v otevřený polohách) a rozměrnou výklopnou zádí, sahající až k nárazníku. Objem zavazadlového prostoru je v základním uspořádání velmi slušných 478 l a jeho tvar je velmi skladný. Vyloženě nedořešeně však působí tenký kryt rezervního kola a čalounění podlahy, s nimiž je chvílemi těžká práce a jsou jedním ze zdrojů rušivých zvuků.

Klepněte pro větší obrázek

Cestující vpředu mají místa dostatek, řidič však hledá vhodnou polohu jen velmi obtížně: sedadlo i volant totiž postrádají možnost výškového nastavení. Sedadlo je příliš nízko a volant zase příliš vysoko. Volant vůbec se jihokorejským inženýrům příliš nevydařil. Ačkoli ve své hlavě ukrývá airbag, je příliš velký a jeho velmi tenký věnec byl u zkoušeného vozu, který měl najeto pouhých 51 000 km, navíc již ohmataný natolik, že má tendenci řidičovi z rukou vyklouzávat.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Cestující vzadu mají ve všech směrech místa více než dost, dokonce i sedadla jsou dostatečně rozměrná a tuhá. Celý interiér je čalouněn již na první pohled trvanlivou látkou, která kupodivu nevypadá ani příliš lacině. Horší je to však již s plasty, použitými výplnění dveří, apod. Zde je znát, že cena dostala přednost před kvalitou.

Palubní deska působí svými vyváženými proporcemi a relativně kvalitními materiály poměrně dobře, jiné již dílenské zpracování: u testovaného vozu se ozývaly četné pazvuky jak z palubní desky, tak i z podlahy zavazadlového prostoru. Ergonomie rozmístění ovládacích prvků je dobrá, s výjimkou v podobě ovládání zadního stěrače takřka nepřístupným tlačítkem vpravo pod volantem.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Úvod, Pohled do historie, Představení, Exteriér, Interiér
  2. Jízda se Shumou, Závěr, Slovo odborníka
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

včera | David Rusol | 20 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Minitest Renault Espace 1.8 TCe

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 10 příspěvků
TEST Volkswagen Polo 1.0 TSI Highline – Golfův revír

Volkswagen Polo 1.0 TSI

Segment malých vozů pomalu dorůstá modely nižší střední třídy. Nový Volkswagen Polo je toho důkazem, z vyšších tříd si navíc půjčil i několik užitečných technologií.

7.  12.  2017 | Jan Mička | 30 příspěvků