Kia Rio: malé velké auto (velký test)

Nová Kia Rio učinila oproti předchozí generaci výrazný pokrok. Se svými téměř čtyřmi metry je velká jako vozy nižší střední třídy ještě v polovině minulého desetiletí. V nabídce jsou sice jen tři motory, nicméně už ten základní má téměř sto koní – to se v této třídě jen tak nevidí. Testovali jsme motor 1.4 71 kW v prostřední výbavě LX+.
Kia Rio: malé velké auto (velký test)
Seznam kapitol
  1. Zcela nové auto, design, interiér
  2. Posez vpředu a vzadu, zavazadlový prostor
  3. Motor, jízda, podvozek
  4. Plusy a minusy, výbava a cena, technické parametry
  5. Kompletní fotogalerie

Rio je v nabídce korejské automobilky Kia druhým nejmenším vozem hned za miniaturním Picantem. Picanto je skutečně městské vozítko s délkou okolo 3,5 m, zatímco Rio je výrazně dospělejší – malého brášku převyšuje o rovného půl metru. Mezi modely Rio a Cerato už ale takové rozměry nejsou, a to ani v motorech, ani ve vnitřním prostoru. Zkrátka Rio je malé velké auto – když ho řídíte, rozhodně byste ho zařadili o kousek výš, než kam ve skutečnosti patří. S tímto nárůstem rozměrů nám výrobci dělají poněkud problémy. Rozvor 2,5 m není v třídě malých vozů výjimkou, přitom ještě nyní mají některé vozy nižší střední rozvor jen o něco větší; příkladem budiž Alfa Romeo 147 nebo Nissan Almera.

Zatímco ještě na konci minulého století jsme měli pouze dvě třídy malých vozů (A, AA), dnes už jsou tyto třídy tři. K těm nejmenším patří např. kolínská trojčata, Kia Picanto či Hyundai Atos Prime, k prostředním např. Suzuki Swift či Nissan Micra a k těm největším pak testovaná Kia Rio, nový Fiat Punto či nový Renault Clio – auta velikosti Volkswagenu Golf třetí generace. Zkrátka malá auta už nemusí být nutně malá a pomalu nám přerůstají do třídy rodinných vozů nižší střední třídy. Těmito změnami výrobci v podstatě zlikvidovali dělení vozů do klasických tříd. V nižší střední třídě se pak děje v podstatě to samé – příkladem může být např. Renault Mégane sedan/kombi, který má větší rozvor než velká část vozů střední třídy a nabízí i větší vnitřní prostor.

Nové Rio patří bezesporu k největším vozům třídy a tomu nasvědčuje i volba motorů – zapomeňte na tříválce s objemem 1.2 l, základem je rovnou čtvrnáctistovka s výkonem 71 kW, tedy 97 k. Nejsilnějším benzínem je šestnáctistovka s výkonem 82 kW (112 k), naftu zastupuje jediný motor, 1.5 CRDi s výkonem 81 kW (110 k). Vzpomínáte na doby, kdy nějakých 110 koní bylo u naftových motorů maximem i ve střední třídě? Časy se holt mění a někteří výrobci by se měli rychle přizpůsobit. Vždyť to, co je u Ria základem, je u některých vozů této třídy skoro maximem. Např. Škoda Fabia nabízí benzín 1.4 74 kW až jako čtvrtý v řadě a začíná motorem 1.2 40 kW. Nebo stačí zmínit čtyři kotoučové brzdy, které má Rio v základu.


Nové Rio reflektuje evropské designerské trendy

Levné a ještě levnější

S takovým přístupem pak nemůže překvapit ani cenová politika. Základní model sice stojí 269 tisíc, nicméně v základu máte již zmíněný téměř stokoňový motor. Rozumně vybavená verze LX+ s dvěma airbagy, ABS a klimatizací přijde na 309 980 Kč – za stejnou cenu koupíte Fabii s motorem 1.2 47 kW, a to ještě bez klimatizace. Nejdražší veze EX pak stojí 349 tisíc, přičemž už máte šestici airbagů, ABS, automatickou klimu, centrál s dálkovým ovládáním, 15“ litá kola, všechna okna v elektrice, loketní opěrku řidiče, el. ovládaná a vyhřívaná zpětná zrcátka a palubní počítač. Nevýhodou je absence firemního rádia, takže si musíte dokoupit zpravidla nevzhledné rádio „externí“, jehož nevýhodu poznáte, kdykoliv budete odcházet z auta; musíte sundavat „tatranku“. Výhodou je zase cena, vestavěná rádia mohou být klidně až třikrát dražší.


Záď je bezesporu povedená, zajímavý je bílý lem světlometů

Design pro Evropu

Vzhled novinky je bezesporu povedený a dle mého soukromého názoru je design povedenější než u většího a staršího Cerata. Nová přední maska je jasným identifikačním prvek značky, nicméně je dostatečně jiná než u ostatních modelů – nemůže se tak stát, že byste si jednotlivé vozy pletli, jako se mi to stává třeba u Audi. Tam skutečně na první pohled nepoznám, zda za mnou jede A3 Sportback, A4 po faceliftu nebo nová A6. Příď je na tuto třídu poměrně dlouhá a Rio je snad jediné auto této velikosti, kde je na kapotu vidět z místa řidiče – řidič tak nabývá pocitu, že řídí větší auto, než jakým Rio ve skutečnosti je. Proporce vozu jsou vyvážené, záď není ani kolmá, ani příliš zkosená. Za zadními bočními dveřmi sice malá černá výplň, která působí trochu rušivě, ale naštěstí je to skutečně jen kousíček. Na zadní světla s bílým lemem jsem si musel chvíli zvykat, na druhou stranu nepůsobí vůz všedně. Zvýrazněné lemy blatníků ještě více vůz opticky zvětšují – třeba Seatu Ibiza chybí lemy úplně a rozhodně to na mne nedělá dobrý dojem.

 
V základu jsou 14" kola s hezkými kryty

Zajímavý interiér

Interiér nové kiy působí přívětivě, není studený, jak bývá zvykem u německé konkurence, ale hřejivě domácký. Použité plasty jsou sice takříkajíc korejské, zejména povrchová úprava okolí rádia nevypadá právě nelépe, je to ale detail, který lze prominout. Tvarem totiž palubka nepřipomíná nic, co bychom v této třídě viděli, zajímavě ztvárněná středová konzola bezesporu zaujme – je však poněkud tlustší a spolujezdci vadí v oblasti levého kolene. Středový tunel nenavazuje na konzolu plynule, pod konzolou je totiž odkládací prostor na drobnosti. Další místo je v tunelu vedle ruční brzdy a za ní – popelníček a dva držáky na nápoje, jeden na kalíšek, druhý na pořádnou flašku.

 
Interiér je přítulný a barevně sladěný

   
Plasty jsou "korejské" --- Design středového panelu je rozporuplný --- Chybí teploměr chladící kapaliny

Tříramenný volant má poněkud větší průměr, věnec mohl být silnější. V této cenové variantě se musíme spokojit s klasickým plastem, nicméně design volantu a zejména jeho středu je jistě povedený. To se ale nedá říci ovladači mlhovek, který vypadá přinejmenším nepatřičně. Palubní přístroje jsou velmi dobře čitelné, kromě otáčkoměru a tachometru je k dispozici také palivoměr. Teploměr chladicí kapaliny ale chybí, zpočátku jen svítí modrá ikona studeného motoru. Hodiny jsou pak na rádiem, které – jak je u korejců obvyklé – nemůže být vestavěné. Musíte se spolehnout na externího dodavatele, což, jak jsem již zmínil, sice dělá volbu levnější, nicméně design rádia nijak nezapadá do ztvárnění palubky. Docela mne potěšily dvě 12V zásuvky, jedna vč. zapalovače. To se hodí, když z jedné zásuvky napájíte mobil a z druhé GPS přijímač, případně cokoliv jiného.

  
Středový panel je velmi mohutný --- Ovladač mlhovek nevypadá moc hezky --- Přihrádka u spolujezdce není příliš veliká

   
Kapsa ve dveřích svou velikostí stačí --- Ve středovém tunelu je několik držáků nápojů --- Otočné ovladače pro výškové nastavení sedáku

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Zcela nové auto, design, interiér
  2. Posez vpředu a vzadu, zavazadlový prostor
  3. Motor, jízda, podvozek
  4. Plusy a minusy, výbava a cena, technické parametry
  5. Kompletní fotogalerie
Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory

Ojetina: Mini One

Druhá generace hatchbacku mini se začala nabízet před jedenácti roky. Dnes ji v nabídce bazarů naleznete za ceny od 120 tisíc korun. Na co si dát pozor?

21.  10.  2017 | David Rusol
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků