Kia Ray EV: první sériový elektromobil z Koreje

Značka Kia představuje vůbec první pro sériovou výrobu určený elektromobil, jaký se kdy v Jižní Koreji zrodil.

Je to velký krok nejen pro automobilku Kia, ale také pro celý, mohutně expandující automobilový průmysl této asijské země. Nový elektromobil vychází z produkčního městského minivozu Kia Ray opatřeného běžnými spalovacími motory, který se ale prodává pouze na domácím trhu, s nímž sdílí nejen většinu mechanických a karosářských dílů, ale také prostor na stejné výrobní lince.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Kia Ray EV: první sériový elektromobil z Jižní Koreje vstupuje do výroby

Na místě standardního litrového motoru s vnitřním spalováním sedí elektromotor s výkonem 68 koní (50 kW) a točivým momentem 167 Nm, což je o 77 % více než u spalovací jednotky. Napájen je z li-pol (lithium-ion polymerových) akumulátorů 16,4 kWh. Uloženy jsou pod zadními sedadly a podlahou a podle tvrzení výrobce mají vydržet v plné kondici 10 let.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Model Kia Ray EV je oproti standardnímu provedení o 187 kg těžší, ale představitelé značky tvrdí, že vůz zrychlí z klidu na 100 km/h za 15,9 s a dosáhne rychlosti 130 km/h, což podmínkám převážně městského provozu plně postačí. Baterie lze z běžné sítě 220V plně dobít za šest hodin, při použití speciální stanice k tomu údajně postačí pouhých 25 minut.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Řízení elektromotoru je doplněno dvojicí provozních módů v dopředném jízdním režimu (D). S režimem Eco se jezdí běžně, zatímco pozice Brake maximalizuje rekuperační účinek elektromotoru, zejména při sjezdech delších kopců. Kia Ray EV dostala, jak je patrné z připojených snímků, také nový přístrojový štít s dominantním rychloměrem, který je po stranách doplněn ukazateli stavu akumulátorů a zobrazením aktuálního hospodaření s elektrickou energií.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Model Kia Ray EV je opatřen soustavou VESS (Virtual Engine Sound System), jež skrze produkci nahraných zvuků varuje v nízkých rychlostech chodce. Značka Kia plánuje během příštího roku vyrobit zkušební sérii 2 500 vozů, z nichž všechny budou nasazeny, jak už to tak bývá, ve službách orgánů státní správy.
 

Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků
Test Suzuki Swift SHVS: Tady elektromotor rozhodně dává smysl!

Suzuki Swift SHVS

Naší recenzí prošla nová generace Suzuki Swift. Vyzkoušeli jsme ji v mild-hybridní variantě.

4.  10.  2017 | Milan Lažanský | 16 příspěvků