Kia Ray EV: první sériový elektromobil z Koreje

Značka Kia představuje vůbec první pro sériovou výrobu určený elektromobil, jaký se kdy v Jižní Koreji zrodil.

Je to velký krok nejen pro automobilku Kia, ale také pro celý, mohutně expandující automobilový průmysl této asijské země. Nový elektromobil vychází z produkčního městského minivozu Kia Ray opatřeného běžnými spalovacími motory, který se ale prodává pouze na domácím trhu, s nímž sdílí nejen většinu mechanických a karosářských dílů, ale také prostor na stejné výrobní lince.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Kia Ray EV: první sériový elektromobil z Jižní Koreje vstupuje do výroby

Na místě standardního litrového motoru s vnitřním spalováním sedí elektromotor s výkonem 68 koní (50 kW) a točivým momentem 167 Nm, což je o 77 % více než u spalovací jednotky. Napájen je z li-pol (lithium-ion polymerových) akumulátorů 16,4 kWh. Uloženy jsou pod zadními sedadly a podlahou a podle tvrzení výrobce mají vydržet v plné kondici 10 let.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Model Kia Ray EV je oproti standardnímu provedení o 187 kg těžší, ale představitelé značky tvrdí, že vůz zrychlí z klidu na 100 km/h za 15,9 s a dosáhne rychlosti 130 km/h, což podmínkám převážně městského provozu plně postačí. Baterie lze z běžné sítě 220V plně dobít za šest hodin, při použití speciální stanice k tomu údajně postačí pouhých 25 minut.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Řízení elektromotoru je doplněno dvojicí provozních módů v dopředném jízdním režimu (D). S režimem Eco se jezdí běžně, zatímco pozice Brake maximalizuje rekuperační účinek elektromotoru, zejména při sjezdech delších kopců. Kia Ray EV dostala, jak je patrné z připojených snímků, také nový přístrojový štít s dominantním rychloměrem, který je po stranách doplněn ukazateli stavu akumulátorů a zobrazením aktuálního hospodaření s elektrickou energií.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Model Kia Ray EV je opatřen soustavou VESS (Virtual Engine Sound System), jež skrze produkci nahraných zvuků varuje v nízkých rychlostech chodce. Značka Kia plánuje během příštího roku vyrobit zkušební sérii 2 500 vozů, z nichž všechny budou nasazeny, jak už to tak bývá, ve službách orgánů státní správy.
 

Je třetí kolo k něčemu? Test skútru Yamaha Tricity 125

Yamaha Tricity 125

Yamaha Tricity je v podstatě běžný městský skútr, který ale díky své koncepci nabízí řadu výhod. Můžete ho řídit i s běžným béčkem nebo řidičákem A1, nabízí extra porci stability navíc a může ho tak řídit i naprostý začátečník. Navíc, ze semaforů odjedete vždy jako první a ve finále nabízí i nejnižší cenu ze všech tříkolových skútrů.

25.  6.  2017 | Michal Žďárský | 10 příspěvků
Test: Který nosič na kola koupit? Vyhněte se upevnění na víko zavazadelníku

Test: Který nosič na kola koupit? Vyhněte se upevnění na víko zavazadelníku

Na dovolenou si velká část motoristů bere i své bicykly. Pokud je nechcete převážet na střešním nosiči, zbývá řešení v podobě upevnění nosiče na víko zavazadelníku či na tažné zařízení. Švýcarský autoklub otestoval obě varianty na různých modelech.

18.  6.  2017 | Milan Lažanský | 33 příspěvků
Test: VW Golf GTI je i po faceliftu nejlepším hot-hatchem všedních dnů...

Volkswagen Golf GTI (2017)

Nedávný facelift Volkswagenu Golf se dotkl i verze GTI. Vyzkoušeli jsme základní variantu s manuální převodovkou.

15.  6.  2017 | Milan Lažanský | 44 příspěvků