Kia Ray EV: první sériový elektromobil z Koreje

Značka Kia představuje vůbec první pro sériovou výrobu určený elektromobil, jaký se kdy v Jižní Koreji zrodil.

Je to velký krok nejen pro automobilku Kia, ale také pro celý, mohutně expandující automobilový průmysl této asijské země. Nový elektromobil vychází z produkčního městského minivozu Kia Ray opatřeného běžnými spalovacími motory, který se ale prodává pouze na domácím trhu, s nímž sdílí nejen většinu mechanických a karosářských dílů, ale také prostor na stejné výrobní lince.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Kia Ray EV: první sériový elektromobil z Jižní Koreje vstupuje do výroby

Na místě standardního litrového motoru s vnitřním spalováním sedí elektromotor s výkonem 68 koní (50 kW) a točivým momentem 167 Nm, což je o 77 % více než u spalovací jednotky. Napájen je z li-pol (lithium-ion polymerových) akumulátorů 16,4 kWh. Uloženy jsou pod zadními sedadly a podlahou a podle tvrzení výrobce mají vydržet v plné kondici 10 let.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Model Kia Ray EV je oproti standardnímu provedení o 187 kg těžší, ale představitelé značky tvrdí, že vůz zrychlí z klidu na 100 km/h za 15,9 s a dosáhne rychlosti 130 km/h, což podmínkám převážně městského provozu plně postačí. Baterie lze z běžné sítě 220V plně dobít za šest hodin, při použití speciální stanice k tomu údajně postačí pouhých 25 minut.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Řízení elektromotoru je doplněno dvojicí provozních módů v dopředném jízdním režimu (D). S režimem Eco se jezdí běžně, zatímco pozice Brake maximalizuje rekuperační účinek elektromotoru, zejména při sjezdech delších kopců. Kia Ray EV dostala, jak je patrné z připojených snímků, také nový přístrojový štít s dominantním rychloměrem, který je po stranách doplněn ukazateli stavu akumulátorů a zobrazením aktuálního hospodaření s elektrickou energií.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Model Kia Ray EV je opatřen soustavou VESS (Virtual Engine Sound System), jež skrze produkci nahraných zvuků varuje v nízkých rychlostech chodce. Značka Kia plánuje během příštího roku vyrobit zkušební sérii 2 500 vozů, z nichž všechny budou nasazeny, jak už to tak bývá, ve službách orgánů státní správy.
 

TEST Renault Mégane Grandtour GT dCi: Ekonomická nerovnice

Renault Mégane Grandtour GT dCi

Úsporných vozů s vizáží ostrých verzí se na českém trhu najde spousta. Zkoušený Mégane GT dCi je jedním z nich, jedna věc nám na něm ale nesedí. A motor to není.

23.  11.  2017 | Jan Mička | 32 příspěvků
TEST Citroën Spacetourer XL 2.0 BlueHDi: Maximální pohodlí pro sedm

Citroën Spacetourer XL

Citroën v nové generaci svého užitkového vozu změnil partnera a zvelebil osobní verzi. Vyzkoušeli jsme to nejlepší, co nabídne Spacetourer.

21.  11.  2017 | Milan Lažanský | 12 příspěvků
Test ojetiny BMW řady 1: Bazarový průšvihář s dokonalým podvozkem

Test ojetiny BMW řady 1

Ceny jedničkových BMW už klesly pod stotisícovou metu. Vybírejte ale pečlivě.

19.  11.  2017 | David Rusol | 17 příspěvků