První jízda: Kia ProCeed není jen stylovka. S dvoustovkou koní i pobaví

Kia rozšiřuje nabídku variant modelové řady Ceed a jako třetí v pořadí teď přichází i výstředněji pojaté kombi ProCeed. S novinkou jsme se projeli v okolí Barcelony, kde „shooting brake“ ukázal, že sportovnější zaměření neukazuje pouze navenek.

Ceed je v tuto chvíli vůbec nejsilnější jméno v evropském portfoliu Kie, tudíž vlastně není překvapením, že se automobilka snaží z popularity modelu vytřískat co nejvíc. To v dnešní době znamená poskytnout zákazníkovi ještě rozmanitější nabídku variant, které zaujmou o něco širší publikum. Standardní hatchback a kombi SW tak nyní doplňuje třetí karosářská varianta jménem ProCeed. A to se máme v nadcházející době těšit ještě na čtvrtý derivát Ceedu. Půjde o crossover? Zprávy tomu nasvědčují…

Označení ProCeed, které v minulosti patřilo sportovněji laděnému hatchbacku, teď ovšem padá na stylově střižený kombík se splývavou zádí. V současně pokřiveném marketingovém žargonu je novinka označována jako „shooting brake“, klasicky má však pětici dveří. Stojí na identické platformě jako zbytek rodiny, zachován byl i rozvor a celkové rozměry se o pár milimetrů liší díky novým nárazníkům, snížené úrovni střechy a jinak řešené zádi.

Kia ProCeed: Srovnání rozměrů s kombi Ceed SW
Model ProCeed Ceed SW
Délka [mm] 4605 4600
Šířka [mm] 1800  1800
Výška [mm] 1422  1465 
Rozvor [mm] 2650 2650
Objem kufru [l] 594/1545 625/1694

Na design a proporce si udělá názor každý sám, společně s řízným Stingerem však nyní ProCeed patří subjektivně k nejdravěji vypadajícím modelům značky. Více potřebné je ale technické ohlédnutí, jelikož Kia u ProCeedu nepřináší jen stylový zadek, ale také řadu zásadnějších vylepšení uvnitř, hlavně co se týče vrcholné verze GT. Ta bude navíc společně s verzí GT-Line patřit ke dvojici nabízených výbav. Zcela základní verzi ProCeedu automobilka neplánuje, i když je prý této myšlence otevřená.

Ať už pak mluvíme o GT-Line či plném GT, u obou specifikací hleděla Kia oproti standardnímu Ceedu také na trochu sportovnější charakter a vyladění jízdních vlastností. Stejných změn se ostatně dočkává i klasický hatchback Ceed, který bude rovněž nabízen ve verzích GT-Line a GT.

Kia představuje své největší SUV. Telluride pojme až 8 pasažérů, spoléhá na V6

Kia představuje své největší SUV. Telluride pojme až 8 pasažérů, spoléhá na V6

U obou variant tak ProCeed přijíždí s nižším podvozkem o 10 mm, tužšími pružinami, stabilizátory a jinak naladěnými tlumiči. Sáhlo se také na řízení s elektrickým posilovačem, kdežto GT dostává navíc i méně agresivní nastavení ESP, vektorování točivého momentu pomocí přibrzďování kol, silnější brzdy s kotouči o průměru 320 mm vpředu/284 mm vzadu a pneumatiky Michelin Pilot Sport 4 na 18palcových litých kolech.

Sportovnější charakter nalezen

Začneme hned u ProCeedu GT, který je k dostání pouze s nejvýkonnějším přeplňovaným čtyřválcem T-GDI o výkonu 150 kW (204 koní) a točivém momentu 265 N.m. Přestože byla k testu dostupná i verze se sedmistupňovým automatem, s vyhlídkou točitých silniček nad Barcelonou došlo samozřejmě k volbě manuální šestistupňové skříně. A byla to dobrá volba.

Nová Kia Ceed výrazně zlevnila. I kufr hatchbacku otevřete automaticky

Nová Kia Ceed výrazně zlevnila. I kufr hatchbacku otevřete automaticky

Šestnáctistovka si drží charakter dnešních turbomotorů, takže si ke svižnému tempu stačí hrát lehce nad středním pásmem otáček a využívat porci točivého momentu. Ona dvoustovka koní pak stačí, abyste si v GT zvládli udržet rychlé tempo, a to navíc, když s manuální převodovkou se pracuje krásně a nemá zbytečně dlouhé převody. Motor nedisponuje kdovíjak vzrušujícím projevem či odezvou na plynový pedál, ale určitý punc vitality mu nechybí.

Okořenit projev čtyřválce se každopádně Kia pokusila zahrnutím sportovního režimu, který mimo jiné aktivuje generátor zvuku motoru do kabiny. Nutno ale říct, že podobně jako u dalších aut s těmito systémy je výsledek spíše rozpačitý a přidává jen syntetický brukot se vzrůstajícími otáčkami a trochu více hlasitosti. Bez sportovního nastavení tak zní motor opravdověji, tady není co řešit.

Kam se poděl Hyundai i30 HB? V Česku jej nekoupíte, český importér mlčí

Kam se poděl Hyundai i30 HB? V Česku jej nekoupíte, český importér mlčí

A ačkoliv má stisknutí tlačítka Sport měnit účinek elektrického posilovače řízení a zostřit odezvu škrticí klapky, kdovíjak citelných změn se kromě umělejšího zvuku v kabině nakonec nedočkáte. Nechat auto v normálním nastavení se tak jeví jako nejlepší volba.

Když už jsme nakousli řízení, při rychlejší manipulaci působí ProCeed GT opravdu vyváženě. Upravený a snížený podvozek v kombinaci se standardními 18palcovými koly je přiměřené tuhý a nabízí bezpečnou oporu, když začnete tlačit na hranu. Nedotáčivost budete hledat dlouho i při tvrdším zacházení, zatímco delší záď umí také poslušně držet stopu. Zmíněné řízení pak nabízí slušnou odezvu i nutný odpor a zapadá tak do celkově tvrdšího naladění auta.

Kia představila nový Soul. Do Evropy se podívá pouze jako elektrický e-Soul

Kia představila nový Soul. Do Evropy se podívá pouze jako elektrický e-Soul

Jednoduše máte pocit, že přitvrzení podvozku vozu opravdu prospělo a zajišťuje mu sebevědomější a celkově stabilnější chování na silnici, kdy autem prostupuje pevnost celého šasi – což se ostatně ukázalo i na okruhu Parcmotor Castellolí, kde bylo možné ProCeed GT protáhnout ještě rázněji a přesvědčit se o jeho schopnosti překvapivě mrštně měnit směr do technických zatáček, ale také zaujmout přilnavostí a minimální nedotáčivostí pod větším zatížením v rychlejších úsecích.

O tlumení rázů a pohodlí na rozbitých cestách moc nelze mluvit, mnou projížděné cestičky v okolí Barcelony měly povětšinou kvalitně uhlazený povrch. Uvidíme tedy, jak se tužší Kia zachová na českých silnicích.

GT-Line jako slušný kompromis

V případě testu ProCeedu ve verzi GT-Line jsem dostal do ruky také specifikaci s manuální šestistupňovou převodovkou. Zde už však Kia nabízí pouze slabší čtyřválec 1.4 T-GDI o výkonu 103 kW (140 koní) a točivém momentu 242 N.m, který najdete i ve standardním Ceedu. S absencí některých úprav na podvozku (GT-Line nemá tak tvrdé nastavení jako vrcholné GT) a slabší motorizací je jasné, že ProCeed GT-Line působí o cosi uvolněnějším dojmem.

První jízda s Audi A1 Sportback a Q3: Čekejte velká překvapení

První jízda s Audi A1 Sportback a Q3: Čekejte velká překvapení

Zastupuje tak ideální kompromis mezi standardním kombíkem Ceed SW a plnohodnotným ProCeedem GT, jestliže vám jde především o stylověji pojatou karoserii. Styling obou verzí ProCeedu se totiž liší jen minimálně, nižší specifikace například dostává standardně menší 17palcová kola a nemá tak nabitou výbavu uvnitř. Chybí třeba sportovní sedačky čalouněné kůží a velurem. O výbavě obou aut jsme již psali při uvedení českého ceníku.

Nakonec už jen stačí dodat prostornost interiéru v zadní části. Díky nižší úrovni střechy a většímu sklonu čelního okna byla kabina ProCeedu posunuta o pár čísel dozadu, což samozřejmě trochu narušilo uspořádání vnitřku.

Kia ProCeed má české ceny. Shooting brake nabízí pouze benzinové čtyřválce

Kia ProCeed má české ceny. Shooting brake nabízí pouze benzinové čtyřválce

Místa pro nohy na zadních sedadlech je tedy opravdu méně, i jako čahoun jsem ale neměl problém s místem nad hlavou, což byla pochopitelně hlavní obava v případě „shooting braku“. Zmenšuje se i objem kufru, který vůči Ceedu SW s 625 litry čítá 594 litrů. Širší C sloupky a menší zadní okna pak zhoršují i výhled dozadu. Jednoduše daně za módní design karoserie.

Potěšením ovšem je, že agresivněji pojatému stylingu odpovídá i sportovnější charakter, jehož důraz lze volit v rámci dvou variant. Teď už jen počkat, až dostaneme ProCeed na delší dobu u nás a jeho přednosti i negativa budeme moci prozkoumat detailněji.

Kia ProCeed: Technická data a české ceny
Verze GT Line GT
Zdvihový objem [cm3] 1353 1591
Válce/ventily 4/4 4/4
Největší výkon [kW/min] 103/6000 150/5500
Točivý moment [N.m/min] 242/100-3200 265/1500-4500
Převodovka 6M(7A) 6M(7A)
Max. rychlost [km/h] 210(205) 230(225)
Zrychlení 0-100 km/h [s] 9,1(9,4) 7,6(7,5)
Spotřeba [l/100 km] 5,7-5,9(5,5-5,7) 6,8(6,2)
Provozní hmotnost min/max [kg] 1378/1484
(1405/1511)
1411/1513
(1438/1540)
Cena GT Line [Kč] 599.980 -
Cena GT [Kč] - 679.980
*údaje v závorce platí pro převodovku DCT za příplatek 45.000 Kč
TEST Honda GL1800 Gold Wing DCT: Motorka za mega! Skoro...

Honda GL1800 Gold Wing DCT

Šestiválcový cestovní křižník s unikátní podvozkovou konstrukcí je to nejrozmařilejší, co Honda v jedné stopě nabízí. Gold Wing je ale zároveň také s velkou rezervou tou nejdražší dvoukolovou Hondou. Má vrcholné provedení šesté generace zlatokřídlé legendy čím opodstatnit cenovku zvící bezmála 900.000 Kč?

16.  6.  2019 | Petr Schnagl | 13 příspěvků
TEST Volkswagen T-Cross 1.0 TSI DSG R-Line: Důležitá módní záležitost

VW T-Cross 1.0 TSI DSG

Volkswagen rozštěpil Polo na dva samostatné modely. Oplastované CrossPolo je minulostí a jeho pozici zastoupila novinka jménem T-Cross. Nabízí kromě zvýšené stavby karoserie ještě něco?

15.  6.  2019 | Miro Mihálik | 64 příspěvků
První svezení se Seatem Leon TGI 1.5 TSI. Pod 1 Kč/km i s větším motorem?

Seat Leon TGI (první svezení)

České ceny Seatu Leon TGI po modernizaci pohonného ústrojí známe už od ledna letošního roku. Nyní došlo i na první kilometry za volantem a zdá se, že na dosavadních výhodách se vůbec nic nezměnilo.

11.  6.  2019 | Jan Mička | 16 příspěvků