Cesta záchranných složek hustým provozem představuje často stresovou a nebezpečnou situaci se spoustou zmatků. Díky nové technice bude nyní snazší.
Na akci Road Safety Experience v nizozemském Amersfoortu představila korejská značka novou vlastní technologii EVA, což je zkratka pro Emergency Vehicle Approaching, tedy „blíží se záchranářské vozidlo.“ Ta upozorňuje na blížící se vozidla záchranných složek, takže řidiči mají v předstihu možnost uvolnit jim cestu.
Novinka pracuje s dopravními daty v reálném čase a vychází z již aktuálních systémů podpory řízení v rámci technologií přeposílání dat mezi auty V2X. Systém EVA vznikal během tříletého projektu v rámci iniciativy nizozemské vlády, kdy značka Kia předávala i další informace v rámci upozorňování na překážky na silnici či dočasné práce.
„V kritických situacích se počítá každá sekunda. Výhodou včasného upozorňování řidičů na blížící se vozidla záchranářů je to, že řidiči nejsou zaskočeni, a včas tak dokáží bezpečně uvolnit cestu,“ uvedl Olivier Pascal, generální ředitel a vedoucí oddělení Connected Cars ve společnosti Kia Connect. „To zkracuje dobu odezvy záchranných složek a zároveň pomáhá předcházet tvorbě dopravních zácp, zejména ve městech,“ dodal.
Iniciativa „Safety Priority Services“ spojila klíčové partnery včetně společností ANWB, Be-Mobile (Flitsmeister), Kia, INRIX, TomTom a Hyundai. V závěrečném průzkumu s hodnocením dopadů uvedené technologie uvedlo 85 % respondentů, že díky těmto službám došlo ke zvýšení bezpečnosti silničního provozu. Klíčovým poznatkem vývoje technologie EVA byla potřeba srozumitelných oznámení, která neodvádějí pozornost od řízení. V případě klasických sirén jsou řidiči velmi často v nejistotě, odkud se vozidlo záchranářů blíží, což vede ke zpožděným reakcím. Technologie EVA společnosti Kia tento problém řeší, protože oznamuje typ zásahového vozidla a směr, odkud přijíždí.
Průzkum odhalil, že všichni řidiči, kteří upozornění EVA dostali, dokázali vizuálně identifikovat blížící se sanitku, přičemž 84 % z nich podniklo kroky k uvolnění cesty. V plánu je rozšíření služby i do dalších evropských zemí. Podobný systém prezentoval i Mercedes vpřed sedmi lety v rámci své technologie Intelligent Drive, kdy ukazoval koncepci upozornění na jízdu policejních vozidel s rozesíláním upozornění i automatickým řízením semaforů kvůli snazšímu průjezdu křižovatkami v rámci takzvaných chytrých měst.