Kapitoly článku:
- Frontální útok, Rozsáhlá výbava, Ceník, Exclusive přesvědčí
- Motory jsou pouze dva, Originální a dynamická, Hodnotný a svérázný dojem, Komfortní paluba, Technické údaje,
- Orientováno na řidiče, Motor tichý, ale váhavý, Kvalitní podvozek, A vystupujeme
- Kompletní fotogalerie
Orientováno na řidiče
Zadní sedadla sice tolik místa jako výše zmíněný Superb nenabídnou, přesto se zde ani dva hromotluci nebudou mačkat. Za zmínku stojí překvapivě velký prostor pro hlavy.
Ovladače jsou velké a logicky rozmístěné
Palubní deska a středová konzole jsou sympaticky natočeny k řidiči a rozměrná tlačítka jsou sdružena ve snadno přehledných logických celcích. Všechno je přesně tam, kde to čekáte, na volantu se nacházejí ovladače tempomatu, telefonu, rádia a palubního počítače. Jeho hodnoty se přepínají tlačítkem TRIP a zobrazují uprostřed přístrojového štítu na rozměrném, barevném displeji s velmi dobrým rozlišením.
Elegantní přístrojový štít nese na svém středu barevným displej s kvalitním rozlišením
Celou řadu komfortních funkcí včetně osvětlení follow-me nebo automatického zamykání lze snadno nastavovat skrze menu palubního počítače, což si s ohledem na krajinu původu vozu zaslouží pochvalu. Prakticky jediná moje výtka vůči interiéru modelu Kia Optima putuje k řadicí páce, která je uložena příliš vzadu…
Motor tichý, ale váhavý
Motor si zaslouží pochvalu co do klidnosti a vyváženosti chodu, výborné odhlučnění uvnitř i vně vozu a měkký záběr. Spojka zabírá již takřka u podlahy, ale snadno si na to zvyknete. Hůře už se vám ale bude zvykat na citelný „turboefekt“, díky němuž pohonná jednotka CRDi nezapře, že má objem necelých 1,7 l.
Z otáček pod 1 500 ot./min. se sbírá opravdu velmi neochotně, i při vyšších otáčkách pak chvíli trvá, než na přišlápnutí plynového pedálu k podlaze motor zareaguje zvýšením otáček turbodmychadla a následným zrychlováním. Ale i na to si lze nakonec zvyknout. Ačkoli, proč by si měl člověk za 680 000 Kč na něco „zvykat“? Snad jen kvůli spotřebě a lásce k přírodě…
Pohonná jednotka však vozu celkově uděluje překvapivě dobré dynamické parametry, ve většině aspektů zcela srovnatelné s "dvoulitry", a možná by jí lépe slušel "automat", který je schopen popsaný turboefekt do značné míry žehlit.
Kvalitní podvozek
Řízení je přesné, přiměřeně citlivé a nepřeposilované, takže řidiči umožňuje spolehlivou kontrolu vozu i při vyšších rychlostech. Odladění podvozku je slušným kompromisem mezi nároky na sportovní a komfortní jízdu, Optima je směrově velmi stabilní a v zatáčce drží stopu a nejeví výraznější známky nedotáčivosti.
Na rozdíl od jiných jihokorejských vozů je Optima velmi dobře odhlučněná, takže posádku neobtěžují pazvuky od přejezdu nerovností, valení pneumatik ani aerodynamického hluku. Řazení převodovky je docela přesné (až tedy na tu příliš vzad umístěnou kulisu) a brzdy účinné.
Každopádně se zdá, že Otpima nabízí vůbec nejlepší podvozek, jakým se kdy jaká Kia v Evropě chlubila.
A vystupujeme
Na začátku našeho krátkého testíku měl zkoušený vůz na svém tachometru najeto pouhých 10 km. K dispozici jsme jej měli přitom jen na několik hodin, během nichž jsme s ním najeli zhruba 150 km, takže tento test skutečně berte jako takové první svezení. A z těchto důvodů jsme ani nehodnotili spotřebu paliva.
Kia Optima je kvalitním vozem vyvážených vlastností, který za rozumné peníze nabízí bohatou a dokonale funkční výbavu a originální vzhled. Mezi její nevýhody patří velmi úzká nabídka pohonných jednotek, jež by ale měla být ještě letos obohacena o hybridní soustavu.
Vůz ke svezení zapůjčilo brněnské dealerství Autopark Brno