Kapitoly článku:
Útržky z tiskové zprávy
Model Opirus, který byl koncipovaný se záměrem nahradit na korejském domácím trhu luxusní limuzínu Enterprise, představuje pro společnost Kia Motors významný krok novým směrem, vzhledem k tomu, že společnost uvádí na mezinárodní trh poprvé osobní vůz v kategorii luxusních vozů. Automobilka Kia vyrábí v Koreji luxusní limuzíny od roku 1992, kdy uvedla na trh model Potentia. V roce 1997 převzala roli vlajkové lodi firmy limuzína Enterprise, jíž se doposud prodalo 22 235 vozů. Výroba modelu Potentia, kterého se prodalo 99 126 vozů, byla ukončena v roce 2001.
Jméno Opirus je odvozeno z názvu města Ophir zmiňovaného v Bibli, které je také zvěčněno v prvním verši básně Johna Masefielda “Cargoes” (Náklady).Ophir byl centrem obchodu, proslulým v celém starověkém světě jako trh, nabízející luxusní zboží, jako například ryzí zlato, santálové dřevo a exotická zvířata. Název Opirus tedy asociuje určitou úroveň stylu a luxusu s klasickými podtóny. Opirus bude vyráběn v závodě Kia v Hwasungu a předpokládá se, že počáteční objem výroby bude 35 000 vozů ročně, s následným zvýšením na 70 000 vozů od roku 2006.
Opirus je uvnitř výjimečně prostorný a nabízí více prostoru pro nohy a pro hlavu než většina vozů, které mu bezprostředně konkurují. Prostor pro nohy v přední části vozu je opravdu pozoruhodný: 1 110 mm, zatímco cestující v zadní části vozu mají k dispozici 945 mm. Opirus nabízí dále 1 015 mm prostoru pro hlavu v přední části vozu a 975 mm v zadní části vozu, což představuje pro řidiče i pro spolucestující více než postačující kapacitu. Velkorysý prostor 1 475 mm pro ramena v přední části vozu a téměř stejná kapacita 1 460 mm v zadní části vozu jsou pro cestující zárukou maximálního pohodlí.
Motor 3,5 l V6
Moderní 24-ti ventilový 3,5 litrový benzinový motor typu Sigma V6 představuje optimální spojení technických vlastností a výkonu. Motor, jehož konstrukce byla navržena na bázi počítačové technologie a jenž využívá lehké slitiny (například hliník pro blok válců a litý kov pro ojnice), je velice lehký a nabízí skvělý měrný výkon. Hlučnost je omezena na minimum díky krytu motorového prostoru. Tento kryt také zlepšuje estetický vzhled motorového prostoru vozu.
Nejvyšší výkon motoru 149 kW (203 k) lze docílit při 5 500 otáčkách za minutu, zatímco maximální točivý moment 298 N.m. vůz dosahuje při 3 500 otáčkách za minutu. Devadesát procent točivého momentu je dostupného v širokém pásmu 2000 – 5 000 otáček za minutu. Vůz s tímto motorem dosahuje zrychlení z 0-100 km/h za 9,2 vteřiny a ze 60-100 km/h během 5,1 vteřiny. Maximální rychlost modelu Opirus pak leží u 220 km/h a kombinovaná spotřeba dosahuje 11,4 l/100 km při 273 g/km CO2.
Pětistupňová automatická převodovka
Motor modelu Opirus je spojený s pětistupňovou automatickou převodovkou, která nabízí sekvenční manuální režim, umožňující řidiči volbu mezi čistě automatickým a sportovnějším ručním ovládáním převodovky. V rámci sekvenčního režimu je funkce automatických změn převodových stupňů vyřazena z činnosti, aby řidič mohl volit příslušnou rychlost ručně, ovšem s jistými omezeními. Snímače měří rychlost motoru a zrychlení a změny rychlostního stupně omezují podle zaznamenaných měření.
Řidič může zvolit manuální (mechanický) režim kdykoli je volicí páka automatické převodovky v pozici (Jízda) tím, že posune řadicí páku do kratší drážky “H” kulisy. Posunutím řadicí páky dopředu pak dochází k zařazení vyššího rychlostního stupně a jejím zatáhnutím zpět k zařazení nižšího rychlostního stupně. Aktuálně zařazená rychlost je číselně zobrazena prostřednictvím LED ukazatele na přístrojové desce a dané číslo zůstává zobrazeno až do okamžiku, než řidič rychlostní stupeň změní nebo do chvíle, než se automaticky zapne jeden z bezpečnostních systémů.
Pokud řidič režim mechanické převodovky vypne, přebírá převodové funkce automatická převodovka a zvolí nejvhodnější rychlostní stupeň podle aktuálních jízdních podmínek. Převodovka má čtyři polohy – D (Jízda), N (Neutrální stupeň), R (Zpětný chod) a P (Parkovací poloha). Změny rychlostních stupňů jsou monitorovány neurální sítí, která sleduje řadu parametrů, včetně zrychlení, zpomalení, otáček motoru, teploty oleje a podmínek na vozovce. Program umělé inteligence pak volí optimální rychlostní stupeň, vyhýbá se příliš častým změnám rychlostního stupně v průběhu stoupání, aby zvýšil efektivitu výkonu motoru a při klesání užívá motorovou brzdu pro docílení větší stability.
Kvalitu řazení dále zlepšuje nezávislý systém ovládání spojky. Spojka je přímo ovládána samostatným hydraulickým ovládacím ventilem, což přispívá k plynulejšímu a lépe reagujícímu řazení. Pětistupňová převodovka umožňuje cestovat po evropských dálnicích rychlostí 130 km/hod při 2 600 otáčkách za minutu.
Systém zavěšení kol
Jízdní pohodlí u modelu Opirus začíná vpředu použitým nezávislým zavěšením se dvěma trojúhelníkovými rameny. Tento systém zavěšení přináší četné výhody, včetně optimální přilnavosti pneumatiky, zlepšeného přenosu tažné síly mezi kolem a vozovkou a téměř dokonalého ovládání odklonu kola.
Systém zavěšení kol modelu Opirus využívá sdruženou pružící a tlumící jednotku na zkrutném stabilizátoru. Zavěšení přední nápravy ukotvuje spodní trojúhelníkové rameno, což přispívá k větší boční stabilitě a k omezení hluku ze silnice a zároveň zvyšuje bezpečnost při čelních srážkách.
V zadní části vozu je použito nezávislé víceprvkové zavěšení se sdruženou pružící a tlumící jednotkou na zkrutném stabilizátoru. Toto spojení umožňuje modelu Opirus maximální pohyblivost, předvídatelné jízdní vlastnosti a ovládání vozidla v zatáčkách a skvělou směrovou stabilitu bez ohledu na rychlost.
Systém zavěšení kol je standardně vybaven plynovými tlumiči pérování. Tlumiče pérování plněné plynem vyvíjejí tlumicí sílu, úměrnou síle stlačení pružiny a omezují přenos nárazů ze silnice na karoserii vozu. Tím dochází k optimalizaci počátečního propružení nápravy a zároveň je omezena na minimum úroveň hluku.
Drobnější pohyby kol jsou utlumeny lehce, zatímco větší kmity jsou utlumeny silněji. K ničím nerušenému průběhu jízdy modelem Opirus přispívá také elektronicky řízený systém pérování (ECS). Tento systém sestává ze snímačů, které neustále sledují rychlost vozidla, kvalitu jízdních vlastností a rovněž stupeň stranového naklánění vozu, ponoření přední části vozu při prudkém brždění či pokles zadní části a zvednutí přední části vozidla při rozjezdu.
Tyto informace jsou koordinovány a předávány čtyřem regulačním mechanismům, které nastavují jednotlivou pevnost každého tlumiče s cílem omezit na minimum míru, v níž jsou tyto síly přenášeny na karoserii vozu. Výsledkem je maximálně pohodlná jízda a zlepšená ovladatelnost. Tlačítko na levé straně převodovky na středové konzole umožňuje řidiči přepínat nastavení systému ECS z automatického režimu na režim sportovní.
Aktivní bezpečnost
Opirus má zlepšenou brzdovou soustavu doplněnou řadou elektronických systémů, které zajišťují úplnou kontrolu řidiče nad vozem i v případě, že je nucen brzdit za obtížných podmínek. Vůz je standardně vybavený systémy ABS, EBD, BAS a TCS, které zajišťují plynulé, rovnoměrné brždění a udržení maximální kontroly nad vozem. Opirus využívá také systém ESP, který umožňuje ještě dokonalejší kontrolu nad vozem při jeho ovládání v nouzových situacích. Spojení těchto systémů činí z modelu Opirus vůz nejkomplexněji vybavený aktivními bezpečnostními prvky, který kdy automobilka Kia vyrobila.
Opirus je vybavený moderním interně vyvinutým systémem ABS, který je odlehčenější a lépe reaguje než typ, který byl používán doposud a přichází se čtyřmi kanály a se čtyřmi snímači. Součástí systému ABS je také regulátor brzdného tlaku (EBD) a systém regulace prokluzu (TCS). Systém ABS umožňuje řidiči vyvinout maximální brzdnou sílu na všechna čtyři kola, aniž by přitom došlo k jejich zablokování a tak si udržet plnou kontrolu nad vozem i v okamžiku, kdy je brzdový pedál stlačený až k zemi. Vůz je díky tomu schopen rychle se přizpůsobovat i odlišným podmínkám na silnici a je také lépe ovladatelný při náhlém a ostrém brždění.
Integrovaný systém EBD funguje jako podtlakový posilovač brzd, pomáhající rozložit brzdnou sílu rovnoměrně na všechna čtyři kola prostřednictvím regulace počtu kompresorů potřebných pro zamezení smyku. Systém se dokáže přizpůsobit také podmínkám přilnavosti kola k vozovce a přidává tak další stupeň kontroly a omezuje rovněž zahřívání výplní. EBD přenáší brzdnou sílu dopředu a dozadu podle váhy vozidla, která se mění podle počtu cestujících a zatížení nákladem. Konečným důsledkem je kratší a bezpečnější brzdná dráha.
Na rovných silnicích systém EBD-ABS automaticky upravuje koeficient tření pro obě kola tak, aby se předešlo naklánění vozidla. Dále pomáhá zabránit zablokování volantu při vyhýbání se překážkám ve velkých rychlostech a umožňuje současné nouzové brždění a nouzové otáčení vozu. Systém zamezuje také zablokování volantu v ostrých zatáčkách. Systém regulace prokluzu (TCS) využívá snímače rychlosti otáček na každém kole, které zaznamenávají prokluzování pneumatik u poháněných kol při startování nebo akceleraci.
Jakmile je zaznamenáno prokluzování, výkon motoru a brždění vyvíjené na poháněném kole jsou nastaveny na optimální hnací sílu. To zlepšuje stabilitu při startování na kluzkém povrchu a rovněž směrovou stabilitu při pohybu vozu vpřed nebo při zatáčení.