Kia Opirus: šikmooký Američan (kompaktní test)

Korejský Američan nebo americký Korejec – jak chcete. Obojí se k tomuto vozu hodí. Je znát, že byl konstruován hlavně pro zámořský trh a že jeho autoři dbali především tamních zájmů a zvláštností. Evropa přišla v tomto případě poněkud zkrátka, ale litovat nemusí.
Kia Opirus: šikmooký Američan (kompaktní test)
Seznam kapitol
  1. Luxusní vůz, motor - velký objem, malý výkon
  2. Luxusní interiér, jízdní vlastnosti, brzdy, posilovač řízení
  3. Zajímavé útržky z tiskové zprávy - Kia Opirus

Při bližším zkoumání bude dobře patrné proč. Vůz se jmenuje Kia Opirus a rázem se stal tak zvanou vlajkovou lodí značky. Jeho určení je nabíledni – reprezentační velký automobil s bohatou výbavou, velkým motorem a pokud možno co největším pohodlím. Stačí se podívat zvenku a můžeme se cítit jako v Americe.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Zejména záď je velmi podobná některým kreacím vytvořeným ve Spojených státech jako velká auta. Zepředu se Opirus naopak přizpůsobil jinému módnímu trendu a získal čtyřoký vzhled. Do pěti metrů schází Opirusu jen 21 mm, zařazení do vyšší střední třídy je tedy jasné. S tím logicky koresponduje i motor a převodovka.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Mohutný gril podtrhuje i čtveřice světlometů --- Šestnáctipalcová kola by
mohla být i větší


Základní záměr i jeho uskutečnění jde jednoznačně za zvoleným cílem – posunout Kiu i do podstatně vyšších sfér než bylo dosud zvykem. Kia platila zatím za levnější značku. Její sortiment se sice po sloučení s Hyundaiem podstatně rozšířil, ale vůz této kategorie chyběl. A málokdo by se ještě před pár lety nadál, že její ambice sahají až tak vysoko. Však také mnozí marketingoví odborníci přijali takový krok s nepochopením.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Každý má ale právo volby a Kia volila takto. Základ vozu je společný s velkým Hyundaiem XG. Ten existoval už delší dobu, ale postupem času zastaral. Inovace byla tedy nasnadě a přišla hned ve dvojí podobě. Obě sesterské značky získaly základ pro velký vůz a dotvořily ho už každá po svém. Jeden z nich se jmenuje právě Kia Opirus.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Takhle nějak pracovali většinou jen američtí designéři --- Při couvání pomáhají
akustickým signálem ultrazvukové senzory

Objem není všechno

K nám, ale i do celé Evropy, dodává korejský výrobce jen jednu verzi. Jeden motor, jednu převodovku, jednotnou výbavu. Koncern si zvykl užívat pro označení agregátů řecká písmena a pro agregát v Opirusu vybral Sigmu. Je to šestiválec do V s objemem tři a půl litru. Jeho výkon 149 kW, v přepočtu na starší jednotky 203 k. Litrový výkon tedy nic moc. Nabízíme vám teď přehled konkurence, ale třiapůllitrové motory jsou vzácností, většinou jsou maximem tři litry (kW/k):

  • Kia Opirus 3,5 V6: 149/203
  • BMW 530: 170/231
  • Lancia Thesis 3,0 V6: 158/215
  • Lexus IS 300: 157/214
  • Mercedes-Benz E 320: 165/224
  • Nissan Maxima 3,0 V6: 147/200
  • Opel Signum 3,2 V6: 155/211
  • Subaru Legacy: 154/209

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Jediná varianta – kožené čalounění --- Na volantu najdeme jen tlačítka pro
ovládání tempomatu --- Parkovací brzda se ovládá dvěma způsoby – pedálem
se zabrzdí, táhlem odbrzdí

Většina motorů je na tom výrazně lépe, srovnatelný je pouze Nissan Maxima, ovšem s objemem o půl litru menším. Podobně je na tom i točivý moment udávaný hodnotou 298 N.m. Za to je ale k dispozici v širokém pásmu otáček. K motoru patří pětistupňová samočinná převodovka s možností sekvenčního řazení. To si jako u všech podobných systémů vede většinou svou, ale jeho využíváním se dá přeci jen ušetřit něco paliva.

Režim převodovky umožňuje volbu dvou programů – normálního a sportovního. To znamená, že po jeho zapnutí se jednotlivé stupně víc vytáčejí a naopak dolů řadí převodovka dříve. Tím samozřejmě roste spotřeba. Podle našeho testu spotřebuje Kia Opirus ve městě téměř 15 litrů, je to ale méně, než udávají technické tabulky – ty hovoří o téměř 17 litrech. Mimo město jsme jezdili za 11,5 l a na dálnici za 13. Útěchou může být, že motor je americký se vším všudy a spokojí se s 91 oktanovým benzinem.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Analogové hodiny působí elegantně, na displeji rádia a navigace je až příliš vidět, že
přístroj dodali dodatečně až u českého importéra  --- Tlačítko vlevo od voliče převodovky
slouží k přepínání normálního a sportovního programu převodů --- Budíky se zviditelní až
po zapnutí zapalování

Vzhledem k parametrům motoru a devatenáctimetrákové pohotovostní hmotnosti je Kia Opirus vcelku živá. Orientačně jsme naměřili zrychlení z 0 na 100 km/h za 9,5 s a největší rychlost 214 km/h.
Rozdíl mezi normálním a sportovním programem převodovky je velmi výrazný, okamžik přeřazení na vyšší stupeň se posouvá o asi 700 otáček výš. Přitom se ale ztrácí měkkost a plynulost řazení, které v tom běžném režimu dominují. Pět rychlostí je jemně odstupňovaných a střídají se s příjemnou elegancí.

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Luxusní vůz, motor - velký objem, malý výkon
  2. Luxusní interiér, jízdní vlastnosti, brzdy, posilovač řízení
  3. Zajímavé útržky z tiskové zprávy - Kia Opirus
TEST Renault Mégane R.S.: Hraboš přetáčivý

Renault Mégane R.S.

Renault Sport si s novým Méganem vyhrál docela jinak než u předchozích generací. Kvůli tomu jej ale ještě netřeba zatracovat.

9.  8.  2018 | Milan Lažanský | 28 příspěvků
TEST Ford Focus 1.5 EcoBoost ST-Line: Konečně zase baví!

Ford Focus 1.5 EcoBoost ST-Line

Nejnovější Ford Focus přichází dvacet let po uvedení modelu jako takového. Pro první test jsme zvolili nejsilnější, nejsportovnější, ale nikoliv nejdražší provedení ST-Line. Výkon 182 koní přitom produkuje pouze tříválcový motor!

7.  8.  2018 | Jan Mička | 139 příspěvků
TEST Honda PCX 125 vs. začátečník: Trapas hned na začátku!

Skútr Honda PCX 125

Skútr s motorem o objemu 125 kubických centimetrů můžete už pěkných pár let řídit pouze s řidičákem na auto. Je ale bezpečné vypustit „jednostopého eléva“ přímo do pražského provozu? To jsem se rozhodl vyzkoušet na vlastní kůži.

4.  8.  2018 | Jan Mička | 36 příspěvků