Naladění hybridní soustavy
Prostornost interiéru
Velké odkládací schránky
Předvídavé chování na silnici
Omezené funkce hlasového ovládání
Dotyková lišta infotainmentu
Méně intuitivní infotainment
8 /10
První generace Kie Niro se světu ukázala v roce 2016, kdy automobilka udělala vcelku odvážný krok. Naplno se pustila do světa elektrifikace, a to v dosud nevídané míře. Niro nejprve dorazilo jako hybrid následované plug-in hybridem a na závěr čistě elektrickou verzí. Aby toho nebylo málo, Kia začala s prázdným listem, doslova na zelené louce. Proto se chopila osvědčeného receptu a vsadila na kompaktní karoserii někde na pomezí hatchbacku a SUV.
Ve výsledku šlo o povedený vůz, který si okamžitě získal pozornost. V loňském roce prošlo niro modernizací, ale bylo jasné, že životní cyklus „primána“ je u konce. Ten nastal letos, kdy Kia přišla s druhou generací v novém designu a s technologiemi, o nichž si niro dříve mohlo nechat jen zdát.
Ještě více místa
Niro nikdy nebylo uvnitř stísněné, ale třetí generace platformy „K“ mu na velikosti ještě přidala. S délkou 4420 mm, šířkou 1825 mm a výškou 1570 je to pěkný kus auta. Nová platforma nejen že upravila rozvor na 2720 mm, ale zároveň umožňuje kouzlit s umístěním baterií. U hybridu a plug-in hybridu je najdete pod zadními sedadly, zatímco čistě elektrická verze je má uložené v centru skeletu pro lepší rozložení hmotnosti. To znamená, že ani v jednom případě neutrpěl prostor pro posádku ani zavazadla.
Buldoček na korejský způsob
Přeskočit design a zamířit rovnou dovnitř by byla škoda, protože Kia si dala po designové stránce hodně práce. Ačkoliv je nové niro navržené ve stejném duchu jako Kia Sporatge, designéři ho oblékli do osobitého kabátu, takže si jej na silnici s ničím nespletete. Jestli se vám líbí, nebo ne, nechám na vás.
Osobně si cením, že Kia do takové extravagance šla. A proč ne? Není jediná, komu vyšla sázka na baculaté tvary připomínající francouzského buldočka, které menší modely dělají mohutnějšími a sebevědomějšími. Četné křivky ale nejsou jen na parádu, protože stojí za příznivým součinitelem odporu vzduchu 0,29.
Hravý design podtrhuje trojice výrazných laků a oranžová metalíza je jedením z nich. Kromě červené a modré ale niro v dalších šesti odstínech sází spíše na nenápadné tóny. Za příplatek 5000 Kč můžete mít kontrastní provedení C sloupku, které vůz opticky zkrášlí, a ještě více dá vyniknout lomeným zadním svítilnám. Podobný motiv má i přední denní svícení, přičemž kromě základní úrovně Comfort jsou hlavní svítilny vybaveny full-LED technikou s automatickým přepínáním dálkového režimu.
Dobré nápady střídají rozpaky
Interiér nového nira byl kompletně přestavěn dle současné architektury. Ta staví na vysoké míře digitalizace. Tady ji prezentuje dvojice obrazovek s úhlopříčkou 10,25 palce. Přístrojový štít má tři klasičtější schémata s budíky, čtvrtý se nese v duchu minimalismu a krajina na pozadí se mění v závislosti na denní době nebo počasí. To je celkem nápadité. Rozsah zobrazení jízdních údajů by někomu mohl přijít strohý, jiní naopak ocení jednoduchost a tím pádem i uživatelskou přívětivost. Jediné, co mi tam chybělo, byla extra záložka s telefonními kontakty.
V zásadě jde o drobnost, protože kontakty asi budete stejně vytáčet prostřednictvím hlasového ovládání. To je také jediné, na co se hodí, možná ještě pro rádio, protože například navigaci s ním obsluhovat prakticky nejde a celkově má velmi omezený rozsah možností. Na nějaké hovorové zadávání rovnou zapomeňte. Na tom ještě Kia musí zapracovat.
Když jsem naťukl infotainment, mohl by mít celkově rychlejší chod. Není pomalý, ale občas podivně zaváhá. Je chvályhodné, že Kia ponechala zkratky k základním prvkům, ale řešení není příliš šťastné. Ovládací lišta sice působí efektně, ale je proklatě nízko a poměrně daleko, takže se nevyhnete předklonu a úhybu pohledu od přirozeného zorného pole.
Prapodivné je ovládání kolečka úplně vlevo. V základu s ním ovládáte hlasitost rádia, ale až po kliknutí vedle na ikonu klimatizace s ním nastavujete teplotu vzduchu. Tím pádem je to dvoukrokový úkon a za jízdy to hodně rozptyluje. Dost by pomohlo, kdyby Kia vyměnila pozici výdechů ventilace a lištu posunula výš. Před nákupem si to raději pečlivě vyzkoušejte, zda s tím umíte žít. Pokud ano, jen dobře, protože praktičností interiéru je na tom niro skvěle.
Praktičnost vyšší třídy
Předně je třeba pochválit použití kvalitních materiálů, nápaditý design a ergonomicky dobře zpracované detaily. Například ovládání oken a zpětných zrcátek na zvyšující se linii dveří je hned po ruce a díky návaznosti na palubní desku to i hezky vypadá. Níže bočnici zdobí černý panel v kamenném designu, který dobře zamaskuje otisky prstů.
Spolu s novým designem přišel i zcela přepracovaný volant. Ergonomicky mu není co vyčíst, má dokonce tlačítko s volitelnou funkcí například změny trasy navigace nebo zapnutí tichého režimu. To oceníte, když vzadu usnou děti. Maximální hlasitost rádia se sníží a zvuk přesune pouze do předních reproduktorů. Po designové stránce může na někoho volant působit rozpačitě. Tvarem i strukturou mi osobně evokoval ten ze Škody 120, který bych pohledným nenazval.
Pochvalu si vůz zaslouží za dostatek velkých odkládacích prostor. Mobil si rovnou dáte na bezdrátovou nabíjecí plochu a zbytek do velké přihrádky uprostřed. Do ní jsou integrované vyjížděcí držáky na kelímky, které ale stejně dobře podrží i 1,5litrovou PET, což rozhodně není obvyklé. Škoda jen, že loketní opěrku nelze nijak nastavit, pouze vyklopit pro přístup do další objemné schránky. Nechybí zde variace USB konektorů ani klasická 12V zásuvka.
Výbava Premium přináší komfortní sedačky s elektrickým ovládáním včetně paměti. Automaticky jsou vybaveny ventilací i výhřevem. Vyhřívaná jsou i zadní sedadla. Kromě toho mají cestující vzadu samostatné USB porty pro nabíjení příslušenství a prostor pro nohy srovnatelný s minimálně o segment většími vozy. S výškou 176 cm jsem se posadil „za sebe“ a rezerva před koleny měla dobrých 10 cm. Zároveň člověk nemá pocit, že by to šlo na úkor zavazadelníku. Ten má objem 425 až 451 litrů s trochu vyšší nákladovou hranu, která ale většinu majitelů trápit nebude.
Pokračování 2 / 3
Výhoda výběru třech verzí
Pro Kiu je niro důležité tím, že jako jediné nabízí tři typy pohonů. V námi testovaném hybridu je základem zážehový čtyřválec 1.6 GDI s výkonem 77 kW a točivým momentem 144 Nm. Pomáhá mu 32kW (170 Nm) elektromotor čerpající energii z LiPol baterie s kapacitou 1,32 kWh. Plug-in hybrid vychází ze stejné koncepce, ale má pochopitelně výkonnější elektromotor (62 kW a 203 Nm) a větší baterii (11,1 kWh), s níž ujede 76 až 84 km v čistě elektrickém režimu. Kolik hybrid ujede pouze na baterii, se těžko určuje, protože si vše řídí počítač.
Hybrid s celkovým výkonem 104 kW a 265 Nm je o něco pomalejší, stovku atakuje za 10,4 sekundy a dosáhne maximální rychlosti 165 km/h na 16palcových kolech. Plug-in díky hodnotám 135 kW a 265 Nm sice na stovku zrychlí za 9,6 sekundy zvládne 168 km/h, ale v reálném světě to nehraje roli. Obě verze mají stejnou užitečnou hmotnost 375-466 kg a utáhnou brzděný přívěs do 1300 kg. V případě nebrzděného je limit stanoven na 600 kg.
Co se týče výkonu, elektrická verze oba sourozence převyšuje. Její elektromotor má výkon 150 kW s 255 Nm. Díky baterii s kapacitou 64,8 kWh ujede na jedno nabití 460 až 604 km. Zajímavostí je, že i Niro EV může táhnout stejně těžký nebrzděný přívěs, ale u brzděného je hmotnost omezena na 750 kg.
Výhody tuhé konstrukce
To, jak se Niro chová na silnici, vysvětlují novinky schované pod povrchem. Podíl vysokopevnostní ocele vzrostl na 22 %, takže celý skelet má vyšší torzní tuhost při současném snížení hmotnosti o 20,3 kg. Vpředu najdeme nápravu typu MacPherson, zatímco vzadu je použitá čtyřprvková koncepce. Soustava mechanismu řízení pracuje s menším třením, takže vůz lépe reaguje na povely řidiče.
Výsledkem je příjemný pocit z řízení na dálnici, okresce i ve městě. Nerovnosti a horší kvalitu asfaltu zvládá niro se sebevědomým klidem. V zatáčkách se chová neutrálně a při ostřejším průjezdu zatáčkou je cítit, jak se elektronika snaží auto udržet na vnitřní straně zatáčky, a to i na mokrém asfaltu. V souvislosti s tím si niro zaslouží pochvalu, jak dobře podvozek pracuje s hmotností a potlačuje boční náklony. V režimu Sport znatelně ztuhne řízení a zostří se odezva na pedál plynu, za což může dychtivější zapojení elektromotoru.
Většinou ale stejně necháte režim ECO, protože je zkrátka dobře nastavený. Míra zapojení elektromotoru se neustále mění podle prostředí i stylu jízdy. Na dálnici při ustálené rychlosti 130 km/h se proto otáčky motoru pohybují mezi 2500 až 3000 ot/min. Celkově je niro dobře odhlučněné, takže si dávejte pozor na rychlost. Většinou pojedete rychleji, než si myslíte.
Během testovacího týdne, kdy tvořily cesty převážně dálnice a město se spotřeba ustálila na 5,8 l/100 km. Na okresce není problém se přiblížit k hranici pěti litrů. Během po Praze a courání po centru si niro řeklo o 3,8 l/100 km. Ve městě určitě využijete couvací kameru s fantastickým zobrazením a úhlem, který nezkresluje. V této cenové relaci bych možná už očekával záběr 360 stupňů. Na druhé straně je niro vybaveno inteligentním parkovacím systémem s dálkovým ovládáním. Hodí se například v úzkých parkovacích domech.
Zajímavostí jsou brzdy. První generaci byl při brzdění vyčítán znatelný přechod z rekuperace na kotoučové brzdy. To Kia vyladila a zároveň příjemně nastavila jejich nástup. Brzdová soustava není přeposilovaná, takže obě fáze lze přesně regulovat. Rekuperaci si můžete nastavit pádly pod volantem. Pádlem minus nastavíte postupně tři úrovně a podržením se dostanete až na maximum s funkcí úplného zastavení. Jen musíte získat odhad, kdy pádlo zmáčknout, abyste zastavili tam, kde chcete, protože funkce má prodlevu. Mimochodem, úroveň rekuperace nejde nastavit, když stojíte na brzdě nebo máte puštěný tempomat.
Pocit důvěry
Vysoký standard bezpečnosti je dám už základní výbavou, kde nechybí aktivní hlídání jízdních pruhů, protikolizní asistenti i ukazatel rychlostních limitů. Linie Premium pak nechá vyniknout všechny prvky autonomní jízdy. Pokročilý adaptivní tempomat spolu s asistentem jízdy po dálnici vůz pevně vedou v pruhu a aktivně jej zpomalují v závislosti na rychlostních omezeních. Zásahy do řízení i zpomalování je citlivé, naopak zrychlení na konci omezení mírně dynamické. Celkově je systém velmi dobře odladěný a dává řidiči pocit jistoty, že část práce může skutečně nechat na niru.
K dokonalému přehledu o situaci přispívá barevný head-up displej. Kromě rychlosti ukazuje nejbližší odbočky na trase, aktivované asistenty, dopravní značky (omezení, jednosměrky „stopky“) ale také přebírá upozornění o vozidle v mrtvém úhlu.
Pokračování 3 / 3
Závěr
Niro ve výbavě Premium začíná na 924.980 Kč, ale máte tam výbavu, která si nezadá s prémiovým segmentem. Komu se to zdá moc, může si koupit základ za 744.980 Kč. Ať se rozhodnete tak, či onak, dostanete odpovídající produkt, ze kterého čiší kvalita a je přitažlivý na oko. Management hybridní soustavy je dobře nastavený a má příjemně hladký chod. Největší dojem na mě niro udělalo prostorností interiéru v obou řadách a množstvím velkých odkládacích prostor.
Kia Niro HEV: Souhrn cen |
Základní cena vozidla |
774.980 Kč (1.6 GDI HEV/104 kW Comfort) |
Cena s testovaným motorem a výbavou |
924.980 Kč (1.6 GDI HEV/104 kW Premium) |
Cena testovaného vozidla |
957.980 Kč (1.6 GDI HEV/104 kW Premium) |
Technické údaje: Kia Niro HEV
Rok • stupeň výbavy
2022 • Premium
Počet válců/ventilů na válec • rozvod
4/4 • DOHC
Typ motoru • zdvihový objem
zážehový • 1 580 cm3
Vrtání • zdvih
72,0 mm • 97,0 mm
Nejvyšší výkon
77 kW (105 koní)
Nejvyšší výkon při otáčkách
5 700 ot/min
Nejvyšší krouticí moment
144 Nm při 4 000 ot/min
Zrychlení z 0 na 100 km/h
10,8 s
Nejvyšší rychlost
162 km/h
Převodovka: způsob řazení • počet stupňů
automatická • 6 stupňů
Zákl./max. objem zavazadlového prostoru
425 l • 1 419 l
Objem palivové nádrže
42 l
Hmotnost: provozní • celková
1 565 kg • 1 940 kg
Prům. spotřeba: komb.
4,7 l/100 km
Rozchod kol: vpředu • vzadu
1 573 mm • 1 585 mm
Rozměr pneumatik
225/45 R18
Rozměry: délka × šířka × výška
4 420 × 1 825 × 1 545 mm
Základní výbava: Vnější zpětná zrcátka - vyhřívaná, elektricky ovládaná, elektricky sklopná s blikači, denní svícení LED, hlavní světlomety Full LED s automatickým přepínáním dálkových světlometů, přední mlhové světlomety LED, zadní světlomety Full LED, zatmavená boční skla druhé řady a zadních dveří, podélné střešní ližiny, elektricky ovládané víko pátých dveří s automatickým otevíráním, lapače nečistot, 16" hliníkové disky kol s pneumatikami 205/60, dojezdová sada, dvouzónová automatická klimatizace, elektrické ovládání předních a zadních oken, centrální zamykání s dálkovým ovládáním + alarm, bezklíčový vstup Smart Key a startovací tlačítko, bluetooth handsfree s hlasovým ovládáním, 10,25" integrovaná GPS navigace, zadní parkovací kamera, DAB, Kia Connect, Android Auto/Apple CarPlay, bezdrátová nabíječka mob. telefonů, digitální přístrojový štít s 10,25" displejem, dešťový senzor + elektrochromatické vnitřní zpětné zrcátko, čalounění sedadel - veganská kůže, výškově a podélně stavitelný volant, výškově stavitelné sedadlo řidiče a spolujezdce, umělou kůží potažený volant, vyhřívaná přední sedadla a volant, vyhřívaná zadní sedadla, ventilované sedadlo řidiče a spolujezdce, elektronická parkovací brzda (EPB) s funkcí Auto Hold, volič jízdních režimů, ovladače rekuperace pod volantem, sklopné opěradlo zadního sedadla v poměru 60:40, zadní výdechy ventilace ze středového tunelu, zásuvka 230V, kruhový volič převodovky E-SBW, hliníkové pedály, Harman Kardon prémiová soustava, head-up displej, elektricky stavitelné sedadlo řidiče a spolujezdce (řidičovo s pamětí), sedadlo řidiče a spolujezdce se stavitelnou bederní opěrou, relaxační sedadlo spolujezdce, středový centrální airbag mezi předními sedadly, kolenní airbag řidiče, systém ROA (upozornění na přítomnost osob vzadu), SOS tlačítko pro systém eCall, systém sledování únavy řidiče, aktivní systém pro jízdu v pruzích, asistent následování v jízdním pruhu, multikolizní brzdový asistent, inteligentní ukazatel rychlostních limitů, automatické přepínání dálkových světlometů, systém autonomního nouzového brzdění, systém autonomního nouzového brzdění, pokročilý adaptivní tempomat + Stop&Go, asistent pro jízdu na dálnici HDA, upozornění na přijíždějící auta v příčném směru s možností zásahu do řízení, asistent pro bezpečné vystupování SEA, systém sledování mrtvého úhlu s asistentem pro zamezení zadním kolizím, asistent pro zabránění kolizím při parkování, inteligentní parkovací asistent s dálkovým ovládáním, zadní parkovací senzory, přední parkovací senzory
Volitelná výbava: Metalický lak (18.000 Kč), C-sloupek v kontrastní barvě (5000 Kč), 18" hliníkové disky kol s pneumatikami 225/45 R18 (10.000 Kč)