Kia Magentis Hybrid: 200 koní a 6 litrů na sto

Kia představila hybridní verzi sedanu Optima, u nás známého jako Magentis. Vyznačuje se hlavně velmi nízkou spotřebou. (+video)

V souvislosti s právě probíhajícím autosalonem v Los Angeles se chtě nechtě neseme na „zelené“ vlně, takže si zkrátka nelze nevšimnout nového hybridu na stánku automobilky Kia. Je jím model Optima Hybrid (varianta řady u nás známé jako Kia Magentis) a ačkoli o jeho přítomnosti na evropských trzích je v tuto chvíli předčasné hovořit, přesto se u něj pozastavme. V USA se má totiž začít prodávat hned na počátku příštího roku a věříme, že se dříve nebo později ukáže i v Evropě.

A čím že je tato novinka zajímavá? Poměrně rozložitý a komfortní sedan má v dálničním provozu (podle americké metodiky) vykazovat spotřebu benzínu jen 5,88 l/100 km, což je na tak velký vůz s níže specifikovaným výkonem opravdu malé číslo. Úsporný je ale i v jiných režimech - spotřeba ve městě je kalkulována na neméně zajímavých 6,53 litru benzinu na 100 km jízdy, kombinovaná pak na 6,19 litru. Michael Sprague, vicepresident americké odnože značky Kia, připomněl, že „Optima je prvním v USA nabízeným hybridem značky a jeho úkolem je nabízet spolu s dalšími dvěma motorizacemi zákazníkům hospodárná a výkonná auta za rozumnou cenu“. 

Hybridní provedení sedanu Kia Optima je řešeno jako paralelní hybrid, takže je schopno při rychlostech do 100 km/h absolvovat krátký jízdní úsek na čistě elektrický pohon. Samozřejmostí je kombinace pohonné soustavy se systémem řízeného zhášení spalovacího motoru start-stop. V konfrontaci s konkurenčními soudobými hybridy, které většinou využívají akumulátorů NiMH nebo Li-ion, nabídne Optima Hybrid modernější baterie Pi-pol, jež si údajně podrží svůj nejvyšší náboj až o 25 % déle. Jejich další předností je rozumná hmotnost akumulátorů, která váží 43 kg, což je o 13 kg méně než třeba u konkurenční Toyoty Camry Hybrid.

Za zmínku také stojí, že na rozdíl od většiny konkurence se elektromotor díky své zástavbě v soustavě TMED nachází mimo přímou linku spalovací motor - poháněná kola. Mezi přednosti tohoto uspořádání údajně patří prostorová hospodárnost a možnost dodatečné zástavby do již existujících konstrukcí včetně sériově vyráběné šestistupňové převodovky dodávané pro konvenční verze Optimy. 

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Elektromotor s permanentním magnetem je přesto uložen v těsné blízkosti převodovky. Je schopen samostatně vyvinout výkon až 41 koní (30 kW) a točivý moment vrcholící hodnotou 205 Nm, nicméně největší provozní zátěž bude beztak ponechána řadovému zážehovému čtyřválci s objemem 2,4 l pracujícímu v Atkinsonově cyklu (s představitelem Mr. Beana však nemá nic společného) a dávajícímu 168 koní (124 kW). Výkon celé soustavy pak značí ideální spojení obou jednotek - dává až 209 koní (154 kW) výkonu a 264 Nm točivého momentu.

S touto výbavou vůz zrychluje na stovku za 9,2 sekundy a jede nejvýše 195 km/h. Žádný závodník to tedy není, vzhledem k udávané spotřebě kolem šesti litrů si ale vede velmi slušně.

Kromě elektromotoru se na pohonné jednotce nachází ještě jedna pohonná jednotka podobného typu. Jedná se o řemenem hnaný startér kombinovaný s alternátorem (HSG) s výkonem až 8,5 kW. Do samotného pohonu vozu se nezapojí, ale jeho úkolem je „nahazovat” motor a dobíjet baterie vozu během rekuperačního brzdění.    

Hybridní provedení sedanu Kia Optima se od dalších nabízených verzí této řady odlišuje novým designem předních světlometů a masky chladiče, přepracovanými spoilery a prahovými obklady, zadními svítilnami složenými z LED nebo specifickými litými koly o průměru 16 palců.

A na závěr zmiňme akustický problém, který je společný všem vozidlům s možností „bezhlučného“ provozu a v dohledné době bude působit stále palčivěji. Model Kia Optima Hybrid disponuje externí audiosoustavu VESS (Virtual Engine Sound Systém), jež v režimu čistě elektrického pohonu generuje do svého okolí nahranou zvukovou stopu běžného spalovacího motoru. My však máme pro konstruktéry budoucích paralelních hybridů a elektromobilů lepší, jednodušší a s ohledem na běžné spotřebitele přímočařejší řešení: nainstalujte místo reproduktorů na své stroje atrapu páru „tykadel“ nebo pantografu a vydávejte je za kolejová vozidla. Teprve pak možná začne většina z nás skutečně přemýšlet nad tím, zda je všudypřítomný a trvale se stupňující tlak na redukci emisí CO2 podložen opravdu racionálními požadavky...

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Kia Optima resp. Magentis Hybrid

bazar

Kia Ceed 1,6
Rok výroby: 2007
Stav: 170 923 km
Cena: 103 000 Kč
Kia Ceed 1,4
Rok výroby: 2013
Stav: 58 819 km
Cena: 202 000 Kč
Kia Sportage 2
Rok výroby: 2008
Stav: 93 564 km
Cena: 190 000 Kč
Kia Ceed 1,6
Rok výroby: 2015
Stav: 32 294 km
Cena: 330 000 Kč
Kia Rio 1,4
Rok výroby: 2011
Stav: 96 523 km
Cena: 122 000 Kč
Kia Sorento 2,2
Rok výroby: 2013
Stav: 125 749 km
Cena: 470 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků