Kia Joice - Value for Money

Jedním z kritérií volby auta roku je i naplnění požadavku „value for money“. Tedy aby auto za prodávanou cenu nabídlo uživateli odpovídající službu. Vážným kandidátem na hlavní cenu v této kategorii je jednoznačně i mpv Kia Joice.
Kia Joice - Value for Money
Korejská Kia se snaží svou modelovou nabídkou uspokojit co nejširší spektrum motoristů. Silné zbraně „nasadila“ i do kategorie mpv, v níž dnes nabízí celkem tři vozy – velký Carnival, malý Carens a mezi ně mířící typ Joice.

Kia ve znamení MPV

České zastoupení korejské značky z této nabídky prozatím tuzemskému zákazníku nabídlo Carnival a Joice, o Carensu zatím neuvažuje. Model Kia Carnival si už svůj okruh zákazníků vybudoval, protože se Klepněte pro větší obrázekprodává druhým rokem, Joice je v tomto ohledu zatím stále ještě na startovní čáře, jelikož je nabízen přibližně od poloviny letošního roku.

Na českém trhu je Kia Joice nabízena s jedním motorem (2,0 16V) ve dvou úrovních výbavy. Naše redakce měla k otestování zapůjčenu vybavenější verzi Grand LS se základní cenou 599 900,- korun, nižší úroveň LS je kvůli absenci ABS a hliníkových disků kol levnější ještě o 50 tisíc korun. Konečná cena testované verze Grand LS byla díky dodanému radiopřehrávači 607 000,- korun.

Jiný než ostatní

Model Kia Joice se od konkurence liší hned v několika kritériích. Nejde jen o sedmimístné uspořádání, ale kupříkladu i o to, že v rámci sjednocování jednotlivých výrobních skupin existuje vedle Joice i další Interiérvelkoprostorový van postavený na stejném základě. Konkrétně jde o společný vývoj s automobilkou Hyundai (ta značku Kia dnes vlastní), která mpv Joice dala podvozkovou plošinu svého „em-pé-vé“ Santamo (v ČR se nenabízí). Aby to bylo ještě složitější, Hyundai Santamo je zase nepatrně upravený Mitsubishi Space Runner předešlé generace ...

Ještě v jedné věci má prsty Hyundai – k pohonu Kii Joice dodává osvědčený šestnáctiventilový dvoulitr Klepněte pro větší obrázeks výkonem 88 kW dosahovaným při 5800 ot/min. Největší točivý moment 167 Nm u tohoto agregátu nastává už při 2500 ot/min, nicméně jeho zátah je plynulý v celém rozsahu otáček. „Těžká noha“ na plynovém pedálu způsobí, že k čerpací stanici budete muset zajet častěji než po výrobcem zveřejněných šesti stech kilometrech. Nádrž dokonale provětrá především častá jízda po městě, v těchto okamžicích musí řidič na sto kilometrech počítat s až třináctilitrovou spotřebou paliva.

Dostatek prostoru

Klepněte pro větší obrázekKaždý člověk potřebuje prostor, hlásala před lety jedna reklama na noviny, a jak se zdá, u Kii se jí nechali inspirovat. Snad proto 4570 mm dlouhá, 1720 mm široká a 1715 mm vysoká Kia vládne ve svých útrobách dostatečným prostorem jak pro přepravu osob, tak i jejich zavazadel.

Sedadlové rozmístění říká, že vpředu mohou jet dva pasažéři (řidič a spolujezdec), uprostřed tři a ve třetí řadě sedaček další dva lidé. Co je potěšitelné, i při plném Klepněte pro větší obrázekobsazení v korejském mpv zbývá za sedačkami dost volného místa pro přepravu různých věcí až do objemu 398 litrů. V Kii Joice se dá navíc podle potřeby posunovat a skládat druhá řada sedaček, případně „sklidit“ zadní sedačky do podlahy a zvětšit zavazadlový prostor ještě o několik desítek litrů volného místa.

Zastaralý vzhled

Výčet postřehů z testování mpv Joice jsme sice začali netradičně odzadu, nicméně první, co nás u vozu zaujme, je jeho design. V dnešní nabídce oblých aerodynamických hran působí hranatost korejského vozu sice trochu nepatřičně, ale zkušební jízda zájemce přesvědčí o tom, že hranatá karosérie Klepněte pro větší obrázeknezpůsobuje uvnitř žádný hluk.

Do vozu se vstupuje jedněmi z pěti dveří, které jsou všechny rozměrné a otevírají se v dostatečně širokém úhlu. Usedá se do celkem pohodlných sedaček (pouze délka Klepněte pro větší obrázekjejich opěradel by mohla být větší), posaz je o něco výš než nabízejí klasické cestovní modely, dokonalý přehled zajišťuje velká prosklená plocha. Porozhlédneme-li se po Joicu uvnitř, rázem nás zaujme přístrojová deska. Z hlediska ergonomie a funkčnosti jí asi nelze nic podstatného vytknout, trochu rušivě působí snad jen kaplička na horní hraně palubky. Jeden by čekal, že jejím prostřednictvím získá informace o průměrné spotřebě paliva, o dojezdových kilometrech nebo času potřebného ke garanční opravě, ale v praxi se tu na velké ploše prezentuje pouze údaj ukazující na jakou světovou stranu má Kia Joice zamířeno. Kromě kompasu sděluje zařízení ještě teplotu vzduchu venku a výši tlaku.

Pro nenáročné

Zastaralost koncepce Kii Joice je patrná v extrémních jízdních situacích, kterých, dodržujete-li dopravní předpisy, není zase tolik. Při parkování trochu vadí velký poloměr otáčení, také rychlejší řazení nemá vůz příliš v lásce, brzdy by mohly mít rychlejší nástup a lepší by mohlo být i celkové dílenské zpracování. Nicméně platí slova z úvodu, že Kia Joice je v současné době velmi atraktivní především z hlediska „value for money“. Základní model řady (výbava LS) přijde na 549 900,- Kč, testovaný vůz byl za celkem 607 000,- Kč.

TEST VW Golf 1.5 TSI Evo DSG: Opravdu má spotřebu dieselu?

TEST VW Golf 1.5 TSI Evo DSG

Volkswagen dopřál motoru 1.5 TSI Evo Bluemotion řadu systémů, které dnes stále nejsou úplně běžné. Výsledkem má být zážehový agregát se spotřebou vznětového. Platí to i mimo laboratoře?

19.  6.  2018 | Jan Mička | 68 příspěvků
Minitest Renault Twingo GT: Rošťák svázaný svou vlastní koncepcí

Renault Twingo GT (minitest)

Renault Sport si tentokrát v rámci své kúry GT posvítil na toho nejmenšího. Co přináší oproti standardní verzi?

14.  6.  2018 | Milan Lažanský | 9 příspěvků
TEST Toyota Yaris GRMN: Tryskomyš ze staré školy

Toyota Yaris GRMN

Co se stane, když do Yarisu namontujete kompresorovou osmnáctistovku Toyoty dodávanou pro Lotus Elise? Když je za tím Gazoo Racing, který staví auta pro Le Mans i WRC, tak možná tušíte.

12.  6.  2018 | Miro Mihálik | 9 příspěvků