Vyzkoušeli jsme revoluční převodovku Kia. Jaký je první manuál, který plachtí?

Automobilová technika se poslední dobou rozvíjí rapidním tempem, některé komponenty však zůstávají bez větších změn už dekády. Například manuální převodovka. Právě na tu se soustředili vývojáři Kie v evropském technickém centru korejského koncernu.

Šestistupňová novinka nazvaná inteligent Manual Transmission (iMT) nahrazuje klasické hydraulické ovládání spojky elektrohydraulickým s vlastní řídicí jednotkou, která dokáže spojku rozepínat v určitých situacích i bez povelu řidiče. Chybí tedy mechanické propojení mezi spojkou a pedálem, vše má teď na starosti elektronika. Ale zatímco v Indii se stejně pojmenovaná manuální převodovka obejde zcela bez spojkového pedálu, Evropanům jej Korejci zatím nechávají. Samotné ovládání, jak jsme na něj zvyklí, tedy zůstává beze změny. Prozatím se s ním setkáme pouze v mild-hybridních vozech korejského koncernu, a to jak vznětových, tak zážehových.

Kia má novou manuální převodovku pro mild-hybridy. Motor díky ní zhasíná za jízdy

Kia má novou manuální převodovku pro mild-hybridy. Motor díky ní zhasíná za jízdy

Otázka, která napadne asi každého, kdo o této inovaci uslyší, je jasná: proč? Důvod je až překvapivě logický. Zatímco většina vývoje se dnes věnuje elektrikaci pohonných jednotek, lepším automatickým převodovkám a podobně, Kia v Evropě stále prodává přes 50 % vozů s manuální skříní. Každé snížení spotřeby na takto masivní flotile vozů tak může mít ve výsledku obrovský vliv na reálně vypouštěné emise.

Kia na prezentaci slibuje až o 10 % menší spotřebu na vozech vybavených iMT a 48V mildhybridní soustavou, v tiskové zprávě pak o 3 % nižší emise CO2. Primárně se na takovém snížení má podílet plachtění, což v případě iMT znamená automatické rozpojení spojky po sundání nohy z pedálu plynu.

Korejci dokončili vývoj revoluční převodovky. S řazením pomůže i navigace

Korejci dokončili vývoj revoluční převodovky. S řazením pomůže i navigace

Samotná řadicí páka stále zůstává zařazena ve vybraném stupni, řídicí jednotka však sama dá povel k rozpojení. Zároveň se při tom zcela vypne motor, což má na starosti mild- hybridní systém. Po sešlápnutí plynu se agregát opět nahodí a vůz pokračuje v jízdě ve stejném stupni. Proti dosavadním vozům s mild-hybridem dochází k vypnutí motoru dříve a častěji.

Vývojáři si dali záležet na tom, ať je řízení s iMT pocitově stále stejné jako s klasickým manuálem. Pokud se vůz při zpomalování se zařazeným stupněm začne dusit, převodovka nijak nereaguje a motor se udusí. Přesto slibují, že zejména noví řidiči se s iMT do stresující situace, kdy jim auto chcípne, dostanou méně často.

Kia Rio má po faceliftu. Vsadila na hybrid, novou převodovku a bohatou výbavu

Kia Rio má po faceliftu. Vsadila na hybrid, novou převodovku a bohatou výbavu

A zvýšit se má i životnost. Lamela se díky elektronickému ovládání méně namáhá, řídicí jednotka k ní dokáže být citlivější než mnozí motoristé. Celoživotní výdrž ale samozřejmě Korejci neslibují, stále velmi záleží na reálném způsobu používání konkrétního vozu. Tahání příliš těžkého přívěsu příliš malým vozem spojku nezachrání ani s řídicí jednotkou.

Článek vyšel v časopisu Svět motorů. Můžete si ho objednat na ikiosek.cz. 

Kia

Nejstarší korejská automobilka Kia byla založena v roce 1944, automobily začala ale vyrábět až v roce 1974. Do společnosti po jejím bankrotu vstoupil v roce 1998 Hyundai.

Automobilka své vozy vyrábí i v továrnách v Česku a na Slovensku, mimo jiné i Kia Ceed.

Kia Picanto • Kia Rio •​ Kia Ceed •​ Kia Sportage •​ Kia Sorento •​ Kia Stonic •​ Kia e-Soul •​ Kia Niro

Nový Hyundai i20 může vzbudit poprask! Řídili jsme prototyp s litrovým motorem

Hyundai i20 1.0 T-GDI

Nový Hyundai i20 je očekávaným soupeřem fabie a spol. Přijede až v říjnu, my už jsme jej ale exkluzivně vyzkoušeli.

20.  9.  2020 | Jiří BaborskýOndřej Mára | 45 příspěvků
Poprvé za volantem Škody Octavia RS iV: Eso v rukávu spořivého manažera

Škoda Octavia RS iV

Nová Škoda Octavia RS je k mání ve třech verzích pohonu. Vyzkoušeli jsme tu, která je z pohledu techniky nejkomplikovanější.

17.  9.  2020 | Vladimír Kadera | 88 příspěvků
S elektrickým VW ID.3 poprvé v Česku: Velký skok pro VW, problém pro ostatní?

VW ID.3 1st Edition 150 kW

Volkswagen ID.3 se na našem trhu už nějaký ten pátek prodává, vůbec první kontakt na české půdě jsme s ním však zažili až minulý týden. A vy můžete taky.

14.  9.  2020 | Jan Mička | 59 příspěvků