Na Kiu EV5 si budeme muset ještě chvíli počkat. Jedno je ale jisté. Automobilka ji vyladí podle evropských specifik a půjde o tvrdého hráče v segmentu.
Zatímco v evropských showroomech čerstvě zaparkovala velkoprostorová Kia EV9, ve světe už se vyklubalo její menší dvojče EV5. Jeho výroba probíhá netradičně v Číně, kde ještě v roce 2023 stihlo oficiální premiéru. Nyní značka spustila výrobu prvních kousků pro exportní trhy. Kia EV5 si odbyla premiéru minulý týden na autosalonu v Bangkoku, takže jednou ze stěžejních destinací je právě Thajsko. Druhou je Austrálie. Bohužel, Evropa ani Amerika momentálně na seznamu nejsou, ale pravděpodobně budou následovat, protože potenciál vozu je značný.
Možná Kia teprve sbírá údaje a vůz potají ladí na míru daných trhů, protože globálně nebude všude stejná. Například v Číně se prodává s lithium-železo fosfátovou baterií z dílny BYD s kapacitami 64,2 a 88,1 kWh. Podle evropské metodiky činí předpokládaný dojezd 530 km. V Koreji však bude mít základní model jen 58kWh akumulátor a ve vybraných lokalitách se uvažuje o použití nikl-mangan-kobaltové baterii. Vůz podporuje nabíjení externích zařízení i spárování s elektrickou sítí domácnosti.
Dalším specifikem je pohon. Na čínském trhu je EV5 dostupná s elektromotorem na zadní nápravě o výkonu 160 kW a točivém momentu 310 N.m. Čtyřkolku zde nekoupíte, ale počítá se s ní právě pro exportní země. To znamená, že přední náprava dostane 70kW elektromotor, čímž se akcelerace na stovku vylepší z 8,5 na 6,1 sekundy, ale maximální rychlost zůstane omezená na 180 km/h.
V Austrálii si Kiu EV5 koupíte ve výbavách Air a Earth, GT-Line přijde koncem roku. První kusy vyjedou na silnice v červnu s tím, že produkce pro místní trh je nastavená na 850 aut měsíčně. Příchodu předcházela pečlivá adaptace. Automobilka dle místních poměrů naladila podvozek a upravila nastavení jízdních asistentů včetně ovládání jedním pedálem. Vůz přijímá aktualizace vzduchem, takže se bude v průběhu času sám vylepšovat. Cílem také je získat pět hvězdiček v nárazových testech.
Kia EV5 postavená na 800V platformě E-GMP je dlouhá 4615 mm, 1875 mm široká a 1715 mm vysoká s rozvorem 2750 mm. Rozměrově tedy odpovídá Tesle Model Y, která bude jejím hlavním konkurentem. Ceny pochopitelně nejsou známé, ale měly by se pohybovat v hladině amerického rivala. V hodnotně vyhlížejícím interiéru najdeme dvojici 12,3palcových obrazovek doplněných 5palcovým displejem s ovládáním klimatizace. Sedadla jsou potažená ekologickým čalouněním z PET lahví.