Kia e-Soul umí recyklovat teplo ještě účinněji. V zimě se prý o dojezd bát nemusíte

Kia v novém e-Soulu uvedla i novou generaci systému tepelného čerpadla, které nyní dokáže recyklovat ještě větší množství odpadního tepla. Teď se dozvídáme podrobnosti.

Vyhřát si za chladného dne kabinu elektromobilu, nebo raději hledět na spotřebu energie a zajistit si dostatečný dojezd? V případě nejnovějších elektrických modelů značek Hyundai a Kia už podle všeho nebude toto dilema tak velké. Pomůže totiž nejnovější generace systému tepelného čerpadla, které pro vyhřátí interiéru „ždíme“ baterii vozu zase o něco méně.

Technologie tepelného čerpadla, zahrnující kompresor, výparník a kondenzátor, která zachycuje odpadní teplo produkované elektrickými komponentami vozidla a recykluje ho pro účinnější vyhřívání kabiny, představila Kia poprvé u první generace elektrického Soulu. Nyní však byla technika o kus vylepšena.

Kia e-Soul prošla vylepšením. Umí nosit jízdní kola, nabíjí se rychleji a hlídá děti i mazlíčky

Kia e-Soul prošla vylepšením. Umí nosit jízdní kola, nabíjí se rychleji a hlídá děti i mazlíčky

Nový systém tak shromažďuje odpadní teplo z ještě většího počtu zdrojů ve prospěch dojezdu na elektřinu za nízkých teplot. Energie se v novém e-Soulu získává nejen z modulů výkonové elektroniky – třeba trakčních motorů, palubních nabíječek a střídačů – ale i z bateriového modulu a systému pomalého nabíjení.

Teplo produkované uvedenými součástmi se pak prostřednictvím tepelného čerpadla využije k odpařování chladiva, které mění skupenství z kapalného na plynné. Kompresor vypouští vysokotlaký plyn, který je vtlačován do kondenzátoru, kde se mění zpátky na kapalinu. Tímto postupem se produkuje další tepelná energie, kterou získává zpět tepelné čerpadlo a používá ji k vyhřívání kabiny.

Kia Picanto po faceliftu míří do Evropy. Má až 100 koní a novou převodovku

Kia Picanto po faceliftu míří do Evropy. Má až 100 koní a novou převodovku

Celková účinnost soustavy topení, větrání a klimatizace (HVAC) je tedy vyšší než u předchozí generace modelu a zároveň touto recyklací vyžaduje HVAC ještě menší odběr energie z baterie. O to více pak zbývá elektřiny k zajištění dojezdu vozidla, navíc v případě jízdy za nízkých teplot, kdy podmínky obecně snižují kapacitu akumulátoru. Nový e-Soul zvládne na jedno nabití až 452 km.

Nejnovější generaci systému tepelného managementu tak Hyundai a Kia uvedou rovněž ve svých nadcházejících elektromobilech – a že jich bude. Kia přesněji plánuje do roku 2025 uvést do prodeje celkem 11 nových elektromobilů. Ostatně o výhledových plánech se automobilka zmiňovala už dříve.

Kia

Nejstarší korejská automobilka Kia byla založena v roce 1944, automobily začala ale vyrábět až v roce 1974. Do společnosti po jejím bankrotu vstoupil v roce 1998 Hyundai.

Automobilka své vozy vyrábí i v továrnách v Česku a na Slovensku, mimo jiné i Kia Ceed.

Kia Picanto • Kia Rio •​ Kia Ceed •​ Kia Sportage •​ Kia Sorento •​ Kia Stonic •​ Kia e-Soul •​ Kia Niro

Za volantem Škody Octavia RS Combi 2.0 TSI: Kabel nechte Bruselu, berte tuhle!

Škoda Octavia RS Combi 2.0 TSI

Vyzkoušeli jsme Škodu Octavia RS. Tu správnou Škodu Octavia RS. A tady je pár důvodů, proč byste se měli zajímat právě o verzi, o které si dnes budeme povídat.

včera | Jan Mička | 78 příspěvků
Za volantem Škody Octavia Scout 2.0 TDI (147 kW): To nejlepší z Mladé Boleslavi?

Škoda Octavia Scout 2.0 TDI (147 kW)

S novou Škodou Octavia Scout jsme poprvé jezdili už v pondělí, o dojmy se však můžeme podělit až teď. Jak jezdí s nejsilnějším a v současnosti jediným dostupným motorem v Česku?

3.  12.  2020 | Jan Mička | 106 příspěvků
TEST Range Rover P400 Autobiography: Další důvod, proč se stát milionářem

Range Rover P400

Range Rover není autem pro každého, ale každý by si ho měl zkusit. Nyní má nový motor o výkonu 400 koní s hybridní technikou. Jaký je?

29.  11.  2020 | Vladimír Kadera | 61 příspěvků