Kia Cerato sedan: šikmooký červenáček (megatest)

Korejská ofenzíva neustává, ani Kia se nechce vzdát boje o zajímavý evropský trh a nedávno vytáhla svůj další trumf jménem Cerato. Vyzkoušeli jsme sedan s benzínovou šestnáctistovkou a v atraktivní červené barvě.
Kia Cerato sedan: šikmooký červenáček (megatest)
Seznam kapitol
  1. Stvořen pro Evropu, výbava a cena
  2. Interiér a jeho zpracování, ergonomie
  3. Prostor pro cestující, povedený motor
  4. Spotřeba, dynamika, pohodlí na prvním místě, hluk při jízdě
  5. Zhodnocení a srovnání s konkurencí, plusy a minusy, parametry
  6. Komentovaná fotogalerie

Korejci se snaží a trh zaplavují jednou novinkou za druhou. V popředí jejich zájmu však již není pouhá kvantita, ale kvalita, ve které dělají mílové kroky kupředu, aby se vyspělé evropské a japonské konkurenci přiblížili nejen poměrem výkon/cena, ale i výkonem samým. Po nedávném testu Chevroletu Lacetti, o němž jsem mohl konstatovat, že je již vyspělým vozem, kterému chybí k vrcholu pouze krůčky, jsem byl zvědavý na další korejskou novinku, Kiu Cerato.

Poznámka: Nedávno testované Lacetti považuji za jednoho z největších konkurentů Cerata, a proto se na jeho nedávný test budu často odvolávat. Test pětidvéřového hatchbacku Chevrolet Lacetti s motorem 1.4 l najdete zde.

Pověst značky Kia je na českém trhu není zrovna nejlepší a ani mezi korejskými značkami si nestojí nejlépe. Není divu, kdo si vzpomene na její vstup na trh v devadesátých letech, kdy byly její Sephie nezřídka nabízeny před supermarkety stylem nepodobným tomu z nočních teleshoppingů, aby dnes byly na silnicích viděny v dosti žalostných stavech, nemůže projevovat k značce větší náklonnost. Časy se ale mění, od roku 1998 je Kia součástí koncernu Hyundai, pod jehož křídly se jí zjevně daří. Pohled na dnešní nabídku automobilky čítající moderně vyhlížející automobily mnoha tříd již rozpaky určitě nebudí. Jak na tom dnes Kia je, se podíváme v testu jejího kompaktu Cerato se slibným benzinovým motorem 1.6 77 kW.

Stvořen pro Evropu

Vyvinutý německými konstruktéry, pojmenovaný řeckým výrazem, již z tohoto je patrné, kam Kia s Ceratem míří. Podobně jako Chevrolet dala vale bachratému vzhledu svých starších modelů a nechala německé kolegy vytvořit vůz s jednoduchým a elegantním designem. Zatímco atraktivnímu Lacetti buď naplno propadnete, nebo jím zcela pohrdnete, Cerato je jiné a svým klidným šarmem osloví spíše konzervativně zaměřené zákazníky. Jeho přirozeně příjemný design se málokomu se znelíbí, ale také se do něj málokdo zamiluje. Pro sedan to platí stoprocentně, pětidvéřový hatchback je schopen vyvolat více emocí a trochu se vrýt pod kůži.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Ve vzhledu Cerata se snoubí krása, jednoduchost a elegance

Vnějšímu designu dominuje výraznější přední maska a přední nárazník, který u hatchbacku nepostrádá sportovní šmrnc díky odlišnému uložení mlhovek, a boční elipticky prohnutý prolis, která dodává profilu vozu na dynamičnosti. Zbylé linky jsou jemné a jednoduché, jednoduše střižený je i tvar předních a zadních světlometů. Z celku se vymyká akorát chromovaná lišta nad mřížkou chladiče, kterou si snad designéři mohli odpustit. Cerato se každopádně povedlo a reakce okolí byly vesměs pozitivní, i zaryté odpůrce značky příjemně překvapilo.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Design zádě je asi nejjednodušší --- Výfuk má chromovanou koncovku

Není LX jako LX

Výbava testovaného vozu nesla označení LX, což je nejchudší z dnes již tří dostupných úrovní. Ještě loni disponovala bohatým přídělem bezpečnostních i komfortních prvků čítajících mj. čtyři kotoučové brzdy s ABS a brzdovým asistentem, dva airbagy a aktivní opěrky hlavy, manuální klimatizaci, všechna okna v elektrice, centrální zamykání s dálkovým ovládáním a alarmem, výškově stavitelné sedadlo řidiče a loketní opěrku, to vše za 394 980 Kč.

Od začátku letošního roku ale výrobce přistoupil k úpravě výbav a původní LX a EX doplnil třetí úrovní LX+. Ta k výše zmíněnému přihazuje boční a hlavové airbagy a vyjde dokonce o deset tisíc levněji, tedy na 384 980 Kč. Základní LX pak přišla o manuální klimatizaci a výškovou stavitelnost sedadla řidiče a ztratila trochu na atraktivnosti. Základní cena se však díky tomu dostala na příjemných 344 980 Kč, ale lze ji pořídit již pouze k hatchbacku.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Mlhovky v základu nejsou --- Anténa se u sedanu vysouvá elektricky

Vyšší výbava EX přidává k LX+ mj. hliníková kola, přední mlhovky, automatickou klimatizaci, kožený potah volantu, řadičky a madla ruční brzdy, loketní opěrku i pro cestující vzadu, metalický dekor palubky, palubní počítač, protiprokluz a odkládací prostory navíc. Pokud na tomto místě čekáte cenu šestnáctistovky s vyšší výbavou, jste vedle, možné kombinace výbav 1.6 EX prostě nezahrnují a jsou celkově značně omezené. Rovnou se tedy vydám k nabídce motorů, ta dále obnáší zážehový dvoulitr s proměnným časováním ventilů a výkonem slušných 105 kW, dále dva moderně vyhlížející turbodiesely - dvoulitrový CRDi s 83 kW a velmi velmi zajímavý 1.5 CRDi s velmi pěkným výkonem 75 kW.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Disky jsou v základu plechové 15" --- Zrcátka jsou lakovaná --- Výbavu LX dnes již k sedanu nepořídíte

Omezení kombinací výbav, motorů a typů karoserie jsou dosti drastické, motor 1.6 l můžete mít v hatchbacku i v sedanu, ale jen s výbavami LX a LX+, navíc se základní LX jen v hatchbacku. Nafťák 1.5 CRDi můžete volit jen k hatchbacku s výbavou LX+ a EX, no a dvoulitry lze kombinovat jen s EX a ke všemu jen benzín do hatchbacku a diesel do sedanu. Chtěli byste hatchback s dvoulitrovým dieselem? Tak to máte smůlu, Kia si myslí, že si máte koupit benzín. Zamrzí i kraťoučký seznam příplatkové výbavy čítající pouze metalízu a automatickou převodovku pro některé motory. Je to smutné, ale pokud se omezíte v rozletu, odměnou vám budou mírné ceny, které jsou i ve vysokých výbavách opravdu velmi příznivé - dvoulitrový benzin v hatchbacku EX vyjde na 459 980 Kč, dvoulitrový diesel v sedanu EX pak na 499 980 Kč.

Jestli se vám z toho trochu zatočila hlava, nic si z toho nedělejte, nejste sami, a nahlédněte do přehlednější tabulky v ceníku Kia.

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Stvořen pro Evropu, výbava a cena
  2. Interiér a jeho zpracování, ergonomie
  3. Prostor pro cestující, povedený motor
  4. Spotřeba, dynamika, pohodlí na prvním místě, hluk při jízdě
  5. Zhodnocení a srovnání s konkurencí, plusy a minusy, parametry
  6. Komentovaná fotogalerie
TEST Lexus LC 500: Socha na kolech, precizní řidičský nástroj. Má chybu?

Lexus LC 500

Velké kupé od Lexusu má být dokonale vybroušeným, mistrovským dílem japonského automobilového průmyslu. Pro nás je ale podstatný i fakt, že má naprosto úchvatný pětilitrový osmiválec bez přeplňování!

včera | Milan Lažanský | 38 příspěvků
TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

17.  7.  2018 | Jan Mička | 34 příspěvků
TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 20 příspěvků