Úsporný motor a 50l nádrž
Zcela přehledná obsluha
Vysoká hodnota za peníze
Jízdní komfort
Omezená dynamika v přímce
Vzadu chybí USB port
9 /10
Aktuální generace Kie Ceed je tu s námi už čtvrtým rokem. Na českém trhu jde o nejprodávanější model v portfoliu korejské automobilky a v segmentu C je to třetí nejprodávanější vůz. Vloni dostal facelift, který nejsnáze poznáte podle nového loga automobilky, odlišně tvarovaných nárazníků a elegantnějších pátých dveří, na kterých prý lépe vynikne zjednodušený znak výrobce.
Výbavou Spin, o které je dnes řeč, Kia cílí na privátní klientelu, která si dříve oblíbila základní stupeň Fresh – nyní se jmenuje Comfort. K němu si 65 procent zákazníků připlácí za prvky, které má toto provedení automaticky. Jmenovitě jde o 16“ kola (Comfort má lité patnáctky), rádio s 8“ dotykovým displejem a podporou Apple CarPlay a Android Auto, výhřev předních sedadel a volantu a zadní parkovací kameru. Pokud si ke vstupnímu modelu naklikáte vše výše zmíněné, Spin vychází o devět tisíc korun výhodněji – není to moc, ale každá korunka se počítá a můžete to brát tak, že dostáváte zdarma 16“ disky v této hodnotě.
Stejně jako každá druhá automobilka i Kia v poslední době trochu zdražila. Když Spin vstupoval vloni v březnu na trh, základní cena za provedení se 74kW (100k) benzinovým tříválcem byla po započítání třicetitisícového výkupního bonusu velmi zajímavých 374.980 Kč. Nyní již startuje na 429.980 Kč. Dále je dostupný se silnější variantou motoru o výkonu 88 kW (120 k) od 449.980 Kč či větší přeplňovanou patnáctistovkou se 118 kW (160 k). Za ni dáte 474.980 Kč s manuální převodovkou, pokud chcete sedmistupňový dvouspojkový automat, přihodíte ještě dalších padesát tisíc korun. S naftovým motorem Spin dostupný není – a aktuálně vlastně v žádné jiné výbavě jej není možné zadat do výroby, i když je v ceníku stále najdeme 100kW (136k) mild-hybridní 1.6 CRDi u všech výbav kromě této.
Vyznáte se i poslepu
Když vklouznete za volant do hezkých látkových křesílek s příjemně širokými sedáky, budete jako doma. Nemusíte studovat návod, složitě se s ovládáním seznamovat – všechny ovládací prvky najdete přesně tam, kde je čekáte. Manuální klimatizace má hezky velká kolečka, mezi nimiž snadno nahmátnete čudlíky pro ofuk předního a výhřev zadního skla i směr ventilace. Pod nimi se nachází rovněž velká mačkátka pro výhřev volantu a sedadel. Stop/start vypnete raz dva (není k tomu moc důvodů) hned vedle řadicí páky, kde máte i aktivaci parkovacích senzorů a kamery. Hlasitost? Kolečko u 8“ displeje, který sice neoplývá jemným rozlišením, ale to vzhledem k jednoduché grafice vůbec nevadí.
Obsluha rádia a médií nebo nastavování drobností jsou zde velmi komfortní a absence navigace díky zrcadlení chytrých telefonů nevadí. Vlevo pod volantem máte regulaci jasu podsvícení, společně s resetem tlaků v pneumatikách a deaktivací upozornění na vyjetí z pruhu. Na kormidle pak pravé rameno sdružuje ovládání tempomatu a omezovače, na levém komandujete média. Vše jasné jako facka.
Najít příjemnou polohu pro řízení může člověk menšího i většího vzrůstu, vše se dá nastavit v dostatečném rozsahu tak, abyste ven dobře viděli a dosáhli na ovládací prvky. Praktičnost jistí rozumně velké kapsy ve dveřích a velká přihrádka na začátku středového tunelu. U ní se nachází dvě USB zdířky (jedna pro rychlé nabíjení, druhá pro spojení s infotainmentem) plus 12V zásuvka.
Jelikož jde o druhou nejdostupnější verzi ceedu, nějaké velké designové finesy kromě stříbřitých rámečků a madel uvnitř nečekejte. Interiér působí robustně a je hezky sestavený, ale šeď plus černotu plastů i látky najdete úplně všude. Na zadní sedadla se nastupuje pohodlně a průměrně rostlý člověk zde netrpí, i když by sedák mohl být o chlup výše nad podlahou. Nenajdete zde ale žádný USB port pro nabíjení. Do kufru máte snadný přístup, jeho podlaha není v rovině s nakládací hranou, ale máte zde alespoň automaticky rezervní kolo.
Pokračování 2 / 3
Kupředu úsporně, ale ne moc rychle
Litrový tříválec s 88 kW (120 k) a 172 Nm je pro každodenní ježdění velmi příjemným společníkem. Rekordy na sprintových drahách s ním sice překonávat nebudete, ale s provozem drží tempo bez problémů. Do 2000 otáček je sice poněkud dýchvičný, ale v silnějším středu otáčkoměru už tahá hezky. Občasnému podřazování na dálnici se sice nevyhnete, ale nenutí vás kvrdlat pákou šestistupňového manuálu příliš často. Pod plynem má veselý ryčný zvuk, uši však netrhá.
Systém stop/start se řadí k těm pohotovým a neobtěžujícím, nenechá vás nikde viset třeba při odbočování na hlavní silnici, ale pokud ho přece jen z nějakého důvodu nechcete, stačí ťuknout do tlačítka vedle řadičky a je mimo hru. Kia deklaruje spotřebu 5,2 až 6,4 litru na sto kilometrů, které dosáhnete bez větší snahy, což zaručuje v kombinaci s padesátilitrovou nádrží solidní dojezd na jedno tankování.
K Ceedu ve formě hatchbacku se tato verze tříválce skvěle hodí i proto, že slabší provedení se 74 kW (100 k) má na zadní nápravě vlečená ramena s torzní příčkou – zde je víceprvek, vpředu pak najdeme McPherson. S šestnáctipalcovými koly s pneu v klasickém (a cenově dostupném) rozměru 205/55 je auto opravdu pohodlné, asfaltu se drží s grácií a poskakovat začíná jen na velkých nerovnostech.
Příď s malým motůrkem uvnitř mění směr ochotně a podvozek obecně kvůli střídmému tempu stíhá pobrat téměř vše, co na něj typická česká okreska umí vrhnout. Pohodově působí i brzdy s progresivním záběrem, které nemají problém ani s plně naloženým a obsazeným autem.
Z hlediska asistenčních a bezpečnostních systémů na tom je i tento téměř základní ceed v duchu doby a aktuálních požadavků velmi slušně. Samozřejmě nechybí systém autonomního nouzového brzdění před auty a chodci (lepší specifikace a pakety dostávají i detekci chodců), tempomat s omezovačem rychlosti nebo aktivní systém vedení v jízdních pruzích. Ten si vede zdatně, nezmatkuje a poradí si i s většími oblouky – pokud jeho zásahy a lehké tahání za volant nesnesete, dá se snadno vypnout tlačítkem přímo na volantu.
Pokračování 3 / 3
Závěr: Férová nabídka za dobré peníze
Možnost dostat funkční a užitečnou výbavu takto nízko v seznamu specifikací je příjemná. Vlastně zde nic nechybí (snad jen automatická klimatizace?), nic nepřebývá. Výhodnost verze Spin jsme si již popsali výše, není zde žádné „ale“ nebo past na zákazníka. Zvenčí působí takto poskládaný Ceed hodnotně i díky 16“ kolům nebo mlhovkám vpředu, integrovaným do kontrastního designového prvku á la slepičí pařát.
Motor 1.0 T-GDI v silnějším provedení není z hlediska pružnosti a dynamiky v přímce zrovna akční, ale klidné tempo odmění příznivou spotřebou. Navíc k němu dostanete lepší zadní zavěšení, které tak pomáhá jízdnímu komfortu. Pokud vás štvou moderní hejblata, plošky a sdružení ovládání všeho do obrazovky a třetí úrovně hloubky menu, ze ceedu budete nadšeni – obsluha je tak snadná a přehledná, jak jen může být. Připlatit si zde můžete jen a pouze za metalický/perleťový lak, což dokládá nakolik Kia věří, že jde o dobře poskládanou výbavu. A v tomto ohledu úkol splnila na jedničku.
Kia Ceed: Souhrn cen |
Základní cena vozidla |
434.900 Kč (1.0 T-GDi/ 74 kW Comfort) |
Cena s testovaným motorem a výbavou |
479.900 Kč (1.0 T-GDi/ 88 kW Spin) |
Cena testovaného vozidla |
494.980 Kč (1.0 T-GDi/ 88 kW Spin) |
Technické údaje: Kia Ceed
Rok • stupeň výbavy
2022 • Spin
Typ motoru • zdvihový objem
zážehový • 998 cm3
Nejvyšší výkon
88 kW (120 koní)
Nejvyšší výkon při otáčkách
6 000 ot/min
Nejvyšší krouticí moment
172 Nm při 1 500 až 4 000 ot/min
Zrychlení z 0 na 100 km/h
11,2 s
Nejvyšší rychlost
190 km/h
Převodovka: způsob řazení • počet stupňů
manuální • 6 stupňů
Zákl./max. objem zavazadlového prostoru
395 l • 1 291 l
Objem palivové nádrže
50 l
Hmotnost: provozní • celková
1 437 kg • 1 800 kg
Prům. spotřeba: komb.
5,2 l/100 km
Rozchod kol: vpředu • vzadu
1 565 mm • 1 573 mm
Rozměry: délka × šířka × výška
4 310 × 1 800 × 1 447 mm
Sériová výbava: 16" hliníkové disky kol, Elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, Halogenové světlomety, LED denní svícení, Ocelové dojezdová rezerva, Přední mlhové světlomety, 8" dotykové rádio, DAB, podpora Android Auto/Apple CarPlay, zadní parkovací kamera, Aktivní systém pro jízdu v pruzích (LKA), Centrální zamykání s dálkovým ovládáním, Manuální klimatizace, Palubní počítač s 4.2" displejem Supervision, Systém autonomního nouzového brzdění - auto/chodec (FCA), Tempomat, Zadní parkovací senzory, Airbag řidiče a spolujezdce, Výškově a podélně stavitelný volant, Záclonové airbagy, Čalounění sedadel - látka, Sklopná zadní sedadla v poměru 60:40, Výškové nastavitelné sedadlo řidiče, Volant potažený kůží, Vyhřívaný volant a sedadla
Příplatková výbava: Lak žlutá Splash Lemon (+15.000 Kč)