Kia

TEST Kia Ceed 1.0 T-GDI (88 kW) Spin: Konečně zase jednou něco pro normální lidi

Chcete solidně vybavené auto za dobrou cenu? Na tomto korejském hatchbacku není poznat, že jde o peníze.
Radosti
Úsporný motor a 50l nádrž
Zcela přehledná obsluha
Vysoká hodnota za peníze
Jízdní komfort
Starosti
Omezená dynamika v přímce
Vzadu chybí USB port
9  /10

Aktuální generace Kie Ceed je tu s námi už čtvrtým rokem. Na českém trhu jde o nejprodávanější model v portfoliu korejské automobilky a v segmentu C je to třetí nejprodávanější vůz. Vloni dostal facelift, který nejsnáze poznáte podle nového loga automobilky, odlišně tvarovaných nárazníků a elegantnějších pátých dveří, na kterých prý lépe vynikne zjednodušený znak výrobce.

Výbavou Spin, o které je dnes řeč, Kia cílí na privátní klientelu, která si dříve oblíbila základní stupeň Fresh – nyní se jmenuje Comfort. K němu si 65 procent zákazníků připlácí za prvky, které má toto provedení automaticky. Jmenovitě jde o 16“ kola (Comfort má lité patnáctky), rádio s 8“ dotykovým displejem a podporou Apple CarPlay a Android Auto, výhřev předních sedadel a volantu a zadní parkovací kameru. Pokud si ke vstupnímu modelu naklikáte vše výše zmíněné, Spin vychází o devět tisíc korun výhodněji – není to moc, ale každá korunka se počítá a můžete to brát tak, že dostáváte zdarma 16“ disky v této hodnotě.

Stejně jako každá druhá automobilka i Kia v poslední době trochu zdražila. Když Spin vstupoval vloni v březnu na trh, základní cena za provedení se 74kW (100k) benzinovým tříválcem byla po započítání třicetitisícového výkupního bonusu velmi zajímavých 374.980 Kč. Nyní již startuje na 429.980 Kč. Dále je dostupný se silnější variantou motoru o výkonu 88 kW (120 k) od 449.980 Kč či větší přeplňovanou patnáctistovkou se 118 kW (160 k). Za ni dáte 474.980 Kč s manuální převodovkou, pokud chcete sedmistupňový dvouspojkový automat, přihodíte ještě dalších padesát tisíc korun. S naftovým motorem Spin dostupný není – a aktuálně vlastně v žádné jiné výbavě jej není možné zadat do výroby, i když je v ceníku stále najdeme 100kW (136k) mild-hybridní 1.6 CRDi u všech výbav kromě této.

Vyznáte se i poslepu

Když vklouznete za volant do hezkých látkových křesílek s příjemně širokými sedáky, budete jako doma. Nemusíte studovat návod, složitě se s ovládáním seznamovat – všechny ovládací prvky najdete přesně tam, kde je čekáte. Manuální klimatizace má hezky velká kolečka, mezi nimiž snadno nahmátnete čudlíky pro ofuk předního a výhřev zadního skla i směr ventilace. Pod nimi se nachází rovněž velká mačkátka pro výhřev volantu a sedadel. Stop/start vypnete raz dva (není k tomu moc důvodů) hned vedle řadicí páky, kde máte i aktivaci parkovacích senzorů a kamery. Hlasitost? Kolečko u 8“ displeje, který sice neoplývá jemným rozlišením, ale to vzhledem k jednoduché grafice vůbec nevadí.

Obsluha rádia a médií nebo nastavování drobností jsou zde velmi komfortní a absence navigace díky zrcadlení chytrých telefonů nevadí. Vlevo pod volantem máte regulaci jasu podsvícení, společně s resetem tlaků v pneumatikách a deaktivací upozornění na vyjetí z pruhu. Na kormidle pak pravé rameno sdružuje ovládání tempomatu a omezovače, na levém komandujete média. Vše jasné jako facka.

Najít příjemnou polohu pro řízení může člověk menšího i většího vzrůstu, vše se dá nastavit v dostatečném rozsahu tak, abyste ven dobře viděli a dosáhli na ovládací prvky. Praktičnost jistí rozumně velké kapsy ve dveřích a velká přihrádka na začátku středového tunelu. U ní se nachází dvě USB zdířky (jedna pro rychlé nabíjení, druhá pro spojení s infotainmentem) plus 12V zásuvka.

Jelikož jde o druhou nejdostupnější verzi ceedu, nějaké velké designové finesy kromě stříbřitých rámečků a madel uvnitř nečekejte. Interiér působí robustně a je hezky sestavený, ale šeď plus černotu plastů i látky najdete úplně všude. Na zadní sedadla se nastupuje pohodlně a průměrně rostlý člověk zde netrpí, i když by sedák mohl být o chlup výše nad podlahou. Nenajdete zde ale žádný USB port pro nabíjení. Do kufru máte snadný přístup, jeho podlaha není v rovině s nakládací hranou, ale máte zde alespoň automaticky rezervní kolo.

Kia

Nejstarší korejská automobilka Kia byla založena v roce 1944, automobily začala ale vyrábět až v roce 1974. Do společnosti po jejím bankrotu vstoupil v roce 1998 Hyundai.

Automobilka své vozy vyrábí i v továrnách v Česku a na Slovensku, mimo jiné i Kia Ceed.

Kia Picanto • Kia Rio •​ Kia Ceed •​ Kia Sportage •​ Kia Sorento •​ Kia Stonic •​ Kia e-Soul •​ Kia Niro

Diskuze (47) Další článek: Škoda zveřejnila, jak šetří na laku karoserie. A kupodivu to není na úkor kvality a výdrže

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , ,