Kent byl legendou mezi motory. Věděli jste, že možná vrněl i ve vašem autě?

Od litru po šestnáctistovku. Od Fordu Anglia po Ford Ka. Motor Kent vydržel v produkci celých 43 let. Nebál se ani motorsportu.

Při hospodské debatě o motorech se dříve nebo později pozornost stáčí směrem ke kmetům Ferrari Colombo, Rover V8, Jaguar XK, Bentley V8 či Alfa Romeo Twin-Cam. Pokud ne, jste ve špatné společnosti. Málokdy se ale debata stočí k evropskému motoru Kent od Fordu, který je často ve stínu svých osmiválcových soukmenovců z Ameriky.

První jízda s novým Fordem Explorer 3.0 V6 PHEV: Svérázný objevitel si dal načas

První jízda s novým Fordem Explorer 3.0 V6 PHEV: Svérázný objevitel si dal načas

A to je škoda, protože atmosféricky plněný čtyřválec vydržel v různých variacích v produkci osobních automobilů celých 43 let. Není to tedy tak dlouho, jako Bentley V8 či vzduchem chlazené motory Volkswagen, ale rozhodně stojí za pozornost, a to i proto, že tohoto veterána jste dost možná zrovna vy měli pod kapotou svého Fordu z devadesátek.

První verze motoru s rozvodem OHV se objevila v britském Fordu Anglia v roce 1959. Jeho otcem byl Alan Worters, rodák z Kentu. Odtud tedy pramení i název motoru. První verze měla objem jeden litr a produkovala 29 kW (39 koní) v 5000 otáčkách za minutu. 

Ford uvedl nový infotainment se strojovým učením. V Evropě si ale ještě počkáme

Ford uvedl nový infotainment se strojovým učením. V Evropě si ale ještě počkáme

Postupně se objevil v několika významných modelech značky a navíc zamířil i mimo hranice továrny. Používala jej například izraelská výrobna Autocars Co. Podíval se také pod kapoty sportovních vozu Marcos GT a TVR Grantura druhé série, který už měl i kotoučové brzdy ve standardní výbavě. Nakonec se podíval taky do Lotusu 7.

Když hráči videoher navrhnou závoďák: Koncept Fordzilla P1 vypadá neskutečně

Když hráči videoher navrhnou závoďák: Koncept Fordzilla P1 vypadá neskutečně

V roce 1967 prošel motor kompletním redesignem (Crossflow) a dalším v roce 1976 (Valencia). Stal se základem pro motor Lotus Twin Cam a ve velkém ho používal i Cosworth. Jeho poslední verzi s názvem Endura-E byste našli pod kapotou Fordu Fiesta 4. generace a také malého vozítka Ford Ka. Ty nejlepší vozy s tímto motorem najdete v galerii.

Ford

Henry Ford založil michiganskou automobilku v roce 1903 a proslul zavedením postupů sériové výroby s využitím montážních linek. Tak vznikl první cenově dostupný vůz: Ford model T.

Ford Fiesta •  Ford Focus • Ford Mondeo • Ford S-Max • Ford Galaxy • Ford C-Max • Ford EcoSport • Ford Mustang • Ford Puma • Ford Kuga • Ford Explorer • Ford Tourneo Courier

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

Minitest Toyota GR Supra Dynamic 2.0: Dobře maskovaná vzpomínka na Celicu?

Toyota GR Supra Dynamic 2.0

Menší výkon, nižší cena. Zaujme Toyota Supra i ve střízlivém provedení se čtyřválcem pod kapotou?

dnes | Vladimír Kadera
Minitest Honda Jazz Crosstar 1.5 e:HEV Executive: Nákupní vozík v montérkách

Honda Jazz Crosstar 1.5 e:HEV

Moderní interpretace nákupního vozíku je dostupná ve dvou různých variantách. Po základní se nyní podíváme na tu, která míří více na lifestyle.

18.  10.  2020 | Vladimír Kadera | 92 příspěvků
Za volantem hybridního Renaultu Clio E-Tech: Sesadí Toyotu z trůnu? Šanci má!

Renault Clio 1.6 SCe E-Tech

Minulý týden jsme se poprvé projeli s novými elektrifikovanými Renaulty. Po plug-in hybridním crossoveru Captur přišla řada na full-hybridní Clio E-Tech, kterému se toho dá vytknout jen málo.

15.  10.  2020 | Jan Mička | 28 příspěvků