Když promluví zapalovací svíčka

Nepředpokládám, že by většina z vás byla vášnivými automechaniky, ovšem občas může nastat situace, kdy by jste docela rádi zjistili co na vašem vozidle zlobí.
Když promluví zapalovací svíčka
Je pochopitelné, že diagnostika poruch je spíše záležitostí přináležející odborníkům, nicméně existují způsoby, jak některé potíže odhalit velmi snadno. Mnozí neznalí se možná budou divit, ale velice dobrým indikátorem problému s motorem je zapalovací svíčka.

Protože přístup a demontáž zapalovací svíčky zvládne většinou téměř každý, podívejme se na to, jakým způsobem lze některé závady odhalit pouhou vizuální kontrolou povrchu elektrod. Jak doporučují odborníci z firmy Split Fire, jež je producentem výkonných zapalovacích svíček, občasná kontrola může předejít daleko horším problémům.

  1. Takto vypadá zapalovací svíčka, pokud je funkce motoru v pořádku. Elektrody nejsou opálené, izolátor má světle cihlovou barvu.
  2. Klepněte pro větší obrázek 

  3. Na povrchu, zejména izolátoru jsou červeně zbarvené usazeniny. Tento fakt sám o sobě neznamená problém a může být způsoben přidáním aditiv do bezolovnatého benzínu.
  4. Klepněte pro větší obrázek 

  5. Pokud jsou elektrody mokré a začerněné, nejpravděpodobnější příčiny mohou být v příliš bohaté směsi, nepravidelnosti v zapalování či nesprávné tepelné hodnotě zapalovací svíčky. Ta je příliš „studená“ a je potřeba ji vyměnit za svíčku s nižší tepelnou hodnotu.
  6. Klepněte pro větší obrázek 

  7. Detonační hoření způsobené nízkou oktanovou hodnotou paliva nebo příliš velkým předstihem může poškodit svíčku mechanicky. Vyštípané kousky izolátoru, poškození či velký úbytek materiálu především vnitřní elektrody, to vše by vás na tento problém mělo upozornit.
  8. Klepněte pro větší obrázek 

  9. Svíčka, která překročila interval potřebný k výměně, je celkově „sešlá“. Opálené elektrody a množství usazenin je jasným signálem k výměně. Pokud takto neučiníte, motor nemá potřebný výkon a roste spotřeba.
  10. Klepněte pro větší obrázek 

  11. Příliš velké množství karbonu svědčí o nesprávné tepelné hodnotě svíčky. Díky tomu, že je příliš „studená“, dochází k usazování nespálených zbytků a tím i zhoršování funkce. Je nutno provést výměnu.
  12. Klepněte pro větší obrázek 

  13. Příliš „teplá svíčka“ a velký předstih způsobí roztavení především vnější elektrody. Jiným důvodem může být příliš chudá směs a tím i vysoká teplota hoření, jehož důsledkem je rovněž poškození elektrod svíčky.
  14. Klepněte pro větší obrázek 

  15. Pronikání oleje kolem netěsných či prasklých pístních kroužků, vodítek ventilů nebo těsnění způsobí vytváření usazenin na povrchu elektrod. Tady pomůže jenom repase motoru.

    Klepněte pro větší obrázek 

  16. Mechanické poškození je způsobeno buď defektem v motoru nebo nasátím cizího tělesa. V obou případech je nutno provést další kontrolu motoru, aby nedošlo k daleko větší škodě.

       Klepněte pro větší obrázek 

TEST Mitsubishi Space Star 1.2 MIVEC: Když vám auto vybírá peněženka

Mitsubishi Space Star 1.2 MIVEC

Kategorie aut, která se dají koupit do tří set tisíc korun, se pomalu ale jistě zužuje. Kvůli novým povinným bezpečnostním systémům navíc můžeme očekávat zdražení napříc celým segmentem. Mitsubishi Space Star se však ještě drží v přijatelných mezích.

dnes | Vladimír Kadera
TEST Audi Q3 35 TDI S tronic: Když nemůže, tak přidej!

Audi Q3 35 TDI S tronic

Příbuznost minulé a nové generace Audi Q3 byste možná na první pohled netipovali. Až tak se kompaktní SUV změnilo. Otázkou zůstává, o kolik výš dokáže novinka posunout standardy nastolené předchůdcem.

19.  4.  2019 | Jan Mička | 63 příspěvků
První jízda se Suzuki Swift Sport: Je to žlutý ďábel za super peníze!

Suzuki Swift Sport (první svezení)

„No konečně, ty malej rošťáku“, vypadlo ze mě ihned po nasednutí. Tohle auto je totiž naprosto skvělý způsob, jak utratit půl milionu.

14.  4.  2019 | Vladimír Kadera | 36 příspěvků