Když ještě reklama na auta bývala umění. Výtvory dvou přátel pobláznily svět!

Za jednou z nejúspěšnějších kampaní v automobilové historii stojí dva přátelé - šikovný designér a animátor od Disney. Jejich výtvory pobláznily celou Ameriku.

V dobách, kdy byla počítačová grafika ještě v plenkách a Photoshop by mohl být možná tak obchod s fotografiemi někde v Anglii, vznikaly reklamy a produktové letáky s tužkou v ruce. Tato na první pohled obyčejná a nudná práce se ovšem stala kultovní záležitostí, kterou dodnes vyhledávají nadšenci z celého světa.

Hlavními představiteli tohoto směru byli Art Fitzpatrick a Van Kaufman. Úspěch a sláva ručního malování v padesátých letech minulého století v Americe spočíval ve velkém rozmachu komiksů. Kdo byl mistr pera, měl šanci stát se slavným a bohatým kreslířem. Nesměl ale chybět nápad.

Minulost vs. současnost: Nový VW Golf GTI se v reklamě potkává se svým předkem

Minulost vs. současnost: Nový VW Golf GTI se v reklamě potkává se svým předkem

Art Fitzpatrick vystudoval uměleckou školu v Detroitu a jeho první práce byla v automobilce Chrysler, kde pracoval jako designér. Spolupracoval například na voze Packard 180 Sedan. V roce 1938, dva roky po vystudování, se s rodiči odstěhoval do Kalifornie, kde získal práci v designovém studiu u mistra Darrina.

Během druhé světové války podstoupil výcvik u námořnictva a poté sloužil v Námořním úřadu pro výzkum. Po skončení války se Fitzpatrick angažoval u automobilky Mercury, kde dostal za úkol vytvářet reklamní obrázky. Právě zde celá slavná pouť započala. Hnacím motorem legendárních obrázků bylo setkání s Vanem Kaufmanem, bývalým animátorem studia Disney. 

Automobilky v Česku utrácejí stamiliony za reklamu. Škodě šlape na paty Hyundai

Automobilky v Česku utrácejí stamiliony za reklamu. Škodě šlape na paty Hyundai

Fitzpatrick a Kaufman začali spolupracovat a stali se z nich přátelé. Art se zaměřoval na auta a Kaufman na scénu a lidi. Netrvalo dlouho a veřejnost si jejich unikátní přístup k malbě zamilovala. Kluci jejich obrázky sbírali, vystřihovali si je z časopisů a z kreslířů se staly celebrity. Když se dnes v aukci objeví nějaká původní kresba, létají přihazovací plácačky jedna přes druhou.

Největší bomba přišla v roce 1959, kdy dostala dvojice za úkol nakreslit kampaň pro Pontiac s názvem „wide-track“. Toto byl od americké automobilky velmi chytrý reklamní tah. Spočíval v tom, že se jeho vozy začaly kreslit s velmi širokým rozchodem kol a nízkou světlou výškou. Výsledek pak přitahoval diváky mnohem více než klasické a věrohodnější kresby.

Škoda Fabia v dobových reklamách: O té nejlepší snad ani nemůže být pochyb

Škoda Fabia v dobových reklamách: O té nejlepší snad ani nemůže být pochyb

Právě touto prací se dvojice navždy zapsala do dějin nejen amerického, ale i světového motorismu. Na kresby amerických aut přeci dříve či později narazí každý z nás - ve starých časopisech, v televizi, na pohlednici nebo na internetu. Teď už i víte, kdo v nich byli ti největší machři.

Minitest Dacia Duster 1.0 TCe Prestige: V plné výbavě za cenu holé Fabie Combi!

Dacia Duster 1.0 TCe

Druhá Dacie Duster není žádnou horkou novinkou. Novinkou je ale akční ceník. SUV od Dacie totiž aktuálně můžete mít za necelých 220 tisíc, s plnou výbavou za 326.900 Kč. Vždy to ale bude tříválec s předním pohonem. Dává smysl?

včera | Petr Schnagl | 62 příspěvků
První jízda s novým Seatem Leon 1.5 TSI: Tak dobrý, že vás dostane na kolena

Seat Leon 1.5 TSI ACT 110 kW

První dostaveníčko s novou generací Seatu Leon považujme za hodně letmé seznámení. Vyzkoušeli jsme benzinovou patnáctistovku s manuálem, největší radost nám však dělal podvozek.

28.  5.  2020 | Jan Mička | 50 příspěvků
Minitest Hyundai Kona Hybrid Premium: Příští zastávka Spořilov?

Hyundai Kona Hybrid Premium

Hyundai má talent snad na všechno. Umí rodinná, sportovní i užitková auta. Jak se mu ale povedl hybridní crossover?

24.  5.  2020 | Vladimír Kadera | 76 příspěvků