Když je nám úzko

Jak houby po dešti se v současné době opět množí opravované úseky dálnic. Je to bohužel nutné zlo - zatím ještě nikdo neobjevil způsob, jak dálnice opravovat v zimě. A tak nezbývá, než se smířit s tím, že dálniční tahy se v tomto období často mění v soustavu „myších děr“.
Když je nám úzko
Pro umožnění alespoň trochu plynulého provozu se v posledních letech - nejen u nás, ale i v cizině - používá převedení provozu na jednu polovinu dálnice, vždy do dvou pruhů v jednom směru.

Tyto pruhy, protože se musí všechny čtyři vejít do původních dvou plus odstavného, mají nestejnou šíři. Levý je obvykle podstatně užší, takže se do něj širší vozidla nevejdou. A tak je na místě snížená rychlost, často na 60 km/h, i když se leckdy zdá pro rovné úseky až příliš nízká. Ale je to opravdu jen zdání - už tak úzký pruh se při zvýšení rychlosti o nějaký ten kilometr velmi výrazně „zužuje“. Když k tomu přistoupí ještě horší počasí a těžká souprava po boku, řidičská jistota podstatně klesá, což může dovést k řadě vážných nehod, které dovedou zablokovat takové místo oprav na velmi dlouhou dobu.

Asi jste se sami setkali v takových situacích s řidiči, kteří jedou vytrvale v levém pruhu, ale předjet rozměrné auto v tom pravém se bojí.

Ti jsou pak výraznou brzdou. Vždyť právě proto jsou vyznačeny čtyři pruhy, aby se kapacita snížila pokud možno co nejméně. Proto by měli ti méně jistí, vždycky jezdit jen v pravé části, tam je bezpečí podstatně větší. Ony v něm stejně ani nákladní vozy příliš pomaleji nejedou.

TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

12.  12.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Renault Espace 1.8 TCe (minitest)

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 13 příspěvků