Když AMG upravovalo Mitsubishi: Debonair dostal nebývale ostrý design

Všichni dnes máme AMG silně vštípeno jako nerozlučnou součást Mercedesu. Ještě před vyřčením absolutní věrnosti německé automobilce se ovšem AMG paktovalo i s jinými značkami.

Původní tuner AMG je už dnes stoprocentní součástí automobilky Mercedes-Benz a vlastně už po celá léta platí jako synonymum pro rychlé a ostré Mercedesy. Předcházejíc roku 1990, kdy se AMG stalo oficiálně součástí německé značky, a mezi slávou započatou Rudou sviní a stále se zvyšujícím zájmem o upravená auta, se ovšem AMG dříve vydalo i trochu jiným, dodnes vcelku zapomenutým směrem. Loga AMG jste totiž v minulosti našli také na vozech Mitsubishi.

Spolupráce s Japonci na tamních domácích modelech Mitsubishi proběhla nejednou. Vše ale začalo v roce 1987 u velkého sedanu Debonair V 3000 Royal AMG. A dodnes je možná bizarní vidět loga AMG právě na starém, hranatém Mitsubishi určeném pro „hip a cool“ byznysmeny, kteří chtěli jednoduše něco více, jen ne zapadnout v davu. 

Styl byl nicméně (a možná bohužel) hlavním aspektem. Pro uvedení do doby musíte vědět, že AMG již dříve vypustilo do světa své proslulé „kladivo“, upravený Mercedes třídy E přezdívaný Hammer s vyladěným 5,6litrovým osmiválcem o výkonu asi 265 kW (360 koní), maximální rychlostí 300 km/h a chutí po krvi tehdejších supersportů. Pokud ale někdo čekal podobně nekompromisní úpravu rovněž u sedanu Mitsubishi, byl naprosto vedle.

Úpravy AMG na Debonairu byste dnes označili jen za prachsprostý stylingový paket. Model dostal nové nárazníky, masku chladiče, decentní křídlo na kufru, speciální litá kola, uvnitř sportovní volant a pochopitelně nesměla chybět ani ta hromada znaků AMG. Ani podvozek neprošel kdovíjakým laděním a zůstalo mu pohodlné nastavení, lehce snad byla jen snížena světlá výška.

Tato druhá generace Debonairu již přešla na pohon předních kol, což byste zrovna u jeho „sportovněji“ střižené varianty od AMG nepovažovali za přednost. A ani v případě motorizace byste Japonce nenazvali legendárním strojem. Pod kapotou měl třílitrový šestiválec produkující 147 kW (200 koní) a pracující s automatickou čtyřstupňovou převodovkou. Jak vám zřejmě došlo, pohonného ústrojí se AMG vůbec netklo a vše zůstalo bez úprav.

Na venek se tedy Debonair V 3000 Royal AMG tvářil ostře jako pila, jenže uvnitř byl nadále vskutku komfortní s pohodlnými sedačkami a nejnovější elektronikou. S pohotovostní hmotností 1620 kg, dvěma stovkami koní a pohonem předních kol tak pochopitelně mnoho lidí nezaujal. Za speciální verzi Debonairu navíc Mitsubishi žádalo poměrně tučný příplatek vůči standardu.  

Není tak divu, že Debonair upravený AMG do dvou let zmizel z nabídky a mnoho kusů se neprodalo. V historii Mitsubishi a AMG tedy zůstává jen jako zajímavá a nepříliš ceněná rarita. I přes neúspěch ale spolupráce Němců a Japonců přinesla o pár let později další unikátní Mitsubishi.

Výhradně pro japonský trh vznikl také Galant AMG (viz galerie). Zde již úpravce mimo jiné vyladil i dvoulitrový atmosférický čtyřválec, který měl omezovač v 8000 ot/min a produkoval 125 kW (170 koní). O něm napíšeme třeba někdy příště.

AMG

AMG je německá společnost, která se zabývá závodními úpravami a sportovním tuningem vozů Mercedes-Benz. Společnost byla založena v roce 1967 dvojicí Hans Werner Aufrecht a Erhard Melcher. Většinou se značka uvádí jako Mercedes-AMG.

Mercedes-AMG GT Black Series • Mercedes-AMG GLB

Diskuze (1) Další článek: Britové chtějí zlepšit kvalitu vzduchu. Pomůže pojízdný vysavač Hyundai?

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,