Kdy se stane člověk u nás dobrým řidičem? V devětadvaceti letech

27 komentářů

Pan Kája
11. května • 10:55

Tohle je děsně relativní. Každý člověk je jiný. Nechci si teď honit triko, ale už ze své povahy jsem spíš klidný (nejen) řidič a nějak si nedovedu představit, jak bych měl problémy se zvládnutím výkonnějšího stroje (pokud by to nebylo zrovna nějaké Porsche 911 :-) ), i když přiznávám, že to asi svádí k rychlejší jízdě.
Ale k věci - lidé jsou různí a ono je u některých vcelku jedno, jaký řídí vůz. Leckdy ani nezáleží na věku, protože blbec často zůstane blbcem. Někdo může mít nalítaný milion kilometrů, a stejně to nic neznamená, protože jezdí jako čuník.Jen si to vemte - třeba v MHD nebo na úřadech - lidé jsou nervózní, strkají se, narážejí do sebe, tu a tam předbíhají v řadě a nadávají si za to...lehce propadají stresu... zkrátka jen lidé a ti lidé usedají za volanty. A nezmění se jen díky tomu, že usednou za volant...Podle mě, největším problémem při řízení je, krom skvělého zvládnutí vozidla (což by měla být samozřejmost), také zvládnutí sama sebe...

Johan
10. května • 18:25

Škatulkování dle věku vychází ze statistik - tak to je a tak to bude, hotovo tečka. S tím bohužel nic nenaděláme. Btw. i já patřím do této skupiny - 28let.
Otec mě učil řídit již od mala a jsem mu za to vděčný! Do autoškoly jsem už šel připraven. Musím zaťukat, ještě jsem neměl žádnou nehodu, ale to může být za 5min všechno jinak...
Po vysoké škole jsem začal jezdit ještě více z důvodu práce. Řekl bych, že už pár set tisíc kilometrů najeto mám (jak v ČR, tak zahraničí) a za tu dobu jsem viděl na cestách už celou řadu nepochopitelných situací, co někteří řidiči předvádí (předjíždění před zatáčkou kde je vidět úplný ho*no, zda něco jede; předjíždění přes horizont - to můžete jet sebe opatrně, když narazíte na takového vola atd.) Na cestách musíte lidi především předvídat! Popravdě ani já nejsem neviňátko, nejezdím vždy přesně podle předpisů...
Názorná situace - jedete na obchodní schůzku, kterou máte domluvenou na přesný čas. Dojedete auto, které jede "bezdůvodně" mimo obec 50-60km/h. Jste v úseku dlouhé rovinky, kde vidíte že v protisměru vůbec nic nejede, ale je plná čára. Když nepředjedete teď, víte, že potom bude dalších 10km silnic, kde je předjetí nemožné, popř. nebezpečné, byť je tam přerušovaná. Prostě se podívám, zda v koloně za mnou nejsou PČR, nebo někde nestojí vepředu a když je vzduch čistý, tak naprosto BEZPEČNĚ předjedu a vůbec NIKOHO neohrozím ani neomezím.
Dále nepochopím, co je pro Čechy složitého na pravidle zipu ? Všude jinde v Evropě to funguje, ale zde vůbec. A potom se najdou kamiony, které záměrně najedou do levého pruhu a to už je vyloženě na palici :-D !
Za dálnici platíme nehorázných 1500,-. I zde se musím přiznat, že raději jedu 140km/h v levém, než se drncat v pravým. Přitom si neustále hlídám zadek a přijíždějící řidiče ihned pouštím. Za to, že jsem jezdil v levým pruhu jsem doplatil ztrátou dvou počítačů - nějak jim drncání nedělá dobře :))).
Klidně budu platit za dálnici 2000,- protože jí využívám téměř každý týden, ale musí k tomu vypadat. Teď bych to viděl, že u každého nájezdu na dálnici bude budka, kde řeknete, kam jedete, babča to spočítá a dá Vám cash jako odškodné za využívání dálnice v dezolátním stavu :))).
Člověk by tu mohl psát dál a dál a vylívat si srdíčko :-D...
Ale když to shrnu: Jezděte ohleduplně, předvídejte a zejména se snažte udržet plynulost dopravy.
A k silným autům...
Silné auto je nejbezpečnější, samozřejmě v kombinaci s rozumným mozkem!!! Pokud je výkon auta vyšší, než IQ řidiče, je to problém...

Ondra S.
10. května • 18:23

Dobrým řidičem se většinou stanete až tehdy, kdy to vlastně už ani nečekáte. Tedy přestanete si tolik věřit, začnete víc domýšlet situace, více předvídat a jste i tak trochu připraveni nato, že ostatní mohou udělat chybu, kterou budete nuceni dořešit za ně.Podle mě je opravdu u mladých řidičů největší problém přemrštěné sebevědomí, iluze že se jim nic nestane a často tendence se předvádět před ostatními a dokazovat si, že to zvládnu, že jsem lepší, že nato mám. Nelze je zato proklýnat, protože je to biologicky danná vlasnost, kterou lze pozorovat i u zvířat, akorát do silničního provozu je krajně nevhodná. Mnoho mladých řidičů také nerozumně experimentuje s alkoholem a drogami a jsou přitom často dost lehkovážní. Také často podceňují technický stav vozidel a jediné, čím jsou posedlí je tunning, v jejich podání spíš tuzing. Když bych pominul tyto excesy, tak by jinak řídili celkem slušně.
U mladých řidiček je to zase často špatně zvládnutá technika jízdy, nepochopení fyzikálních zákonů působících na auto, fungování auta jako takového a rovněž neadekvátní sebevědomí vycházející z přílišné emancipovanosti a snahy se vyrovnat klukům. Potom ženské jezdí často tupě jako robot, jejich jednání je dogmatické a nedokážou samy posoudit rozumem, jestli je to v danou chvíli takto to nejlepší a ani je nenapadne uvažovat, jestli jejich dogmatické chování je v danou chvíli logicky správné.Povinné ručení, pokud by mělo být spravedlvé, tak by se muselo platit podle hladiny testosteronu v krvi a pak klasicky ještě bonus a malus. Silné auto totiž není nutně o tolik nebezpečnější, pokud je v rozumných rukou a tak považuji jeho současné nastavení za hodně nezpravedlivé. Navrhuji, že by se mohlo platit také podle najetých km, které by pravidelně odečetli na STK a zaplombovali, jinak by se to stáčelo.Co se týče těch důchodců, tak to je fakt, že je to hrůza, courají se a myslí si, že když pojedu pomalu, nic se nestane, ale to je jen jejich iluze, tvoří se za nimi kolony a provokuje to ostatní k riskantnímu předjíždění takového brzdiče. Pomalá jízda navíc otupuje postřeh a to je potom lepší svižně jedoucí soustředěný řidič klidně i přes limit, než courající se nesoustředěný a pospávající dodržovač limitu, protože hádejte, kdo lépe sleduje situaci v provozu, předvídá a reaguje?
Mě ale nejvíc vadí nevyrovnaně a neplynule jedoucí řidiči, kteří jsou těžko předvidatelní a tím i nebezpeční a potom ti, co se plouží, jsou nesoustředění, telefonují, kouří, žerou, pijí a vůbec se nadměrně rozptylují vedlejšími činnostmi, místo aby se plně věnovali řízení.

Mojzees
10. května • 11:03

:-D koukám hodně vášnivá diskuze;)
Můj názor je takový, že celý systém pojištění je fakt na hlavu. štve mě škatulkování podle věku. štve mě škatulkování podle toho kde bydlím. štve mě to, že když platím jak ko*ot povinný ručení x-let bez nehody a pak mě někdo sundá (mimochodem mě naboural chlap kolem 38 co přijížděl z vedlejší, zatímco já jel po hlavní a prostě to do mě napálil), tak mi pojišťovna nezaplatí nový auto... ani mi nezaplatí nový díly. napíše mi totálku, dá mi pár korun a to co zbylo z auto a prej že oukej :-D NASRAT... tohle mě fakt rozčiluje :-PBTW je mi 28 let, řídím od 18let kdy jsem udělal papíry bez ztráty jediného bodu.
Měl jsem... ještě jednou MĚL JSEM novou Fábii 1,4TDI (za kurev_sky těžce vydělaný peníze). Po tom co mě sejmul podle statistik zkušený řidič :-D mám leda hov_no a jezdím lagunou z 98 za 10tisíc abych pro příště nezaplakal nad ÚMEM ZKUŠENÝCH ŘIDIČŮ
:-D:-D:-D:-D:-D:-D

Šákul Ředkvička (pota)
10. května • 12:38

No tak to sis polepšil o pár tříd ne? :-D Každopádně s tebou souhlasím. Většinu času na silnici se nebojím, že bych někoho sejmul já, ale že to někdo napáli do mne.

Petr
9. května • 23:06

není tomu tak u všech mladých ve věku 18- 20. Za půl roku to bude 3 roky co mám řidičák a jezdím téměř denně. Na to že mi za pár měsíců bude 21 mám najeto deseti tisíce km a hodně aut jsem také zkusil. Spíše je to v člověku samotném než ve věku. Dnes není nic co by mě překvapilo na silnici a krizové situace jsem zatím vždy zvládl bez problému i když jsem se dostal do smyku nebo něco jiného. Pokud člověk nedělá kraviny a jezdí jak má tak by neměl způsobit nehodu ať je mu 20 nebo 50. Kdyby si ti hrdinové nehráli na frajery tak tolik nehod není. Jenže dnes se dá Například starý 120kW BMW sehnat za pár tisíc. V tomto bych hledal problém. Mě stačí zatím 1.4i, na to trckání je to ideální :) toť vše - můj názor

kolemjdoucí
10. května • 11:39

Jezdím už dvacet let, najezdil jsem zhruba 300 tisíc kilometrů (což není mnoho, není to má profese), měl jsem jedinou nehodu před 15 lety a to ještě lehkou a mnou nezaviněnou (byť s odstupem mnoha kilometrů a let si říkám, že dnes bych tu situaci předvídal a zvládl bez nehody, ale kdo ví...). Přesto si netroufnu říct, že mne nic nepřekvapí. Pokaždé, když jedu, vidím kolem sebe mnoho potenciálně nebezpečných situací, kterým zabrání jen a jen zkušenost a předvídavost řidičů - nepoužívání blinkrů, prudké brzdění, nečitelnost řidiče na křižovatce, riziková předjíždění... Spousta situací vzniká evidentně tam, kde to ti lidé znají (přejedou přejezd bez rozhlédnutí - tam jsou přece vždycky závory nebo tam nic nejezdí; nedají přednost - touhle silnicí nikdo nejezdí; vysoká rychlost - za touhle zatáčkou je hned rovinka, není potřeba brzdit, cyklisti a srny jsou mýtus), kde si myslí, že je nemůže nic překvapit. Musím říct, že nejhorší je potkat řidiče, který má nejeto svých prvních pár desítek tisíc kilometrů a cítí se být skvělým řidičem...A řeknu to ještě jinak - mám bratra, který ve dvaceti začal jezdit s dodávkou. Jezdil takhle pět let, najezdil za tu dobu skoro milion kilometrů, pak s tím seknul. Dnes říká, že za to, jak jezdil první rok, by si nejraději nafackoval. Po pár měsících měl obrovské sebevědomí, myslel si kolik má zkušeností, ale s odstupem vidí, jak se mýlil. Sám teď říká, že řídil nebezpečně a to, že jezdil bez nehody bylo spíše zásluhou štěstí a zkušeností ostatních řidičů. Dnes se oba shodneme na tom, že na silnici musí člověk řídit nejen své auto, ale musí řídit i za ostatní - hlídat si co udělají i mohou udělat a chovat se podle toho. A to je věc, kterou člověk nezíská za pár měsíců a ani pár desítek tisíc km. To je práce na celý život, kdy se člověk stále učí. Zvládnout své vlastní auto je teprve první krok.P.S.: sluší se také dodat, že se necítím být dokonalým řidičem. Až příliš dobře vím, že přes veškerou zkušenost stačí chvilka nepozornosti a průser je na světě. A nejhorší jsou skutečně poslední kilometry před cílem při dlouhé jízdě - už to znám, přestávám být ostražitý a není to dobré. Chyba pak vznikne hrozně snadno.

dedekMMC
10. května • 4:27

Najeto desetitisíce, nezlob se na mě to mi jako nepříjde dost na to aby člověk prohlásil, že ho nic nepřekvapí. No budiž ti přáno mnoho km bez nehod.

Ms
6. dubna • 20:47

Mam najeto cca mion se vsim od osobaku po kamion po cele evrope a netroufl bych si rict ze me nemuze nic prekvapit

dedekMMC
10. května • 4:29

Nepřiměřeně silná auta je pro značnou část populace i 1,2HTP

driver
10. května • 0:08

Mám najeto přes milion km, bohužel jsem se na lepší práci nezmohl :-( Žádná zaviněná nehoda. To však neznamená, že zítra nemohu bourat. Je to hned a stačí jen blbá náhoda. Pokud si myslíš, že tě už nic nepřekvapí, tak ses právě dostal do stadia, kdy si po pár najetých km připadáš jak bůh a první blbá náhoda taky může znamenat konečnou. Dej si na to pozor, vídávám to často.

Nommo
9. května • 23:39

Sorry, ale věta: "Dnes není nic co by mě překvapilo na silnici a krizové situace jsem zatím vždy zvládl bez problému i když jsem se dostal do smyku nebo něco jiného..."
hovoří sama za sebe! Po třech letech není nic, co by tě na silnici překvapilo???!!! ;-) Přeju ti, aby tě mininimálně i další tři roky nepřekvapilo nic... B-]Jinak by mě zajímalo, co jsou to podle těch statistik ta nepřiměřeně silná auta? To si vždy představím alespoň nějakej 200koňovej 6 válec... Ale to zas tolik lidí nemá.

Martin
9. května • 23:33

no, mám trošičku problém s tvým názorem, protože si protiřečí... desetitisíce km a nic už tě nemůže překvapit.... No já mám naježděno statisíce - přibližně 180 tisíc km ročně po všech silnicích celé Evropy, ale nedovolil bych si tvrdit, že mě nic nepřekvapí. A každý nový den na silnici mě o tom utvrzuje. Když ses dostal do smyku... Jsem přesvědčen, že pokud řídíš s citem a hlavou, do smyku se prakticky vlastní vinou nedostaneš a to ani na ledu. Jen je potřeba u řízení opravdu přemýšlet a přizpůsobit jízdu podmínkám. Tím nechci říct, že se nemůže stát nehoda zaviněná lidským faktorem, jako lidé prostě chybujeme. Jde ale o to tyto chyby minimalizovat a k tomu je zapotřebí mimo rozumu, citu a auta v dobré kondici i zkušenosti.

Martin
9. května • 23:38

a abych nezapoměl - kdyby si mladí nehráli na frajery... to je přesně ono. Proto je to ve statistikách jako nejohroženější skupina. Ty můžeš být třeba ve svým věku rozumný řidič. Já myslím taky byl. Ale většina není. A o tom to je. Starší člověk už přehodnocuje priority, věkem se zklidňuje a nepotřebuje v řízení dokazovat to co mladý člověk. Není třeba extra řidič, ale pořád je rozvážnější. To je asi ten zásadní důvod, proč jsou mladí lidé nebezpečnější. Kdo někdy jezdil např. po Francii, ví své co tam mládež za volantem předvádí.

Otto
9. května • 23:02

Neřekl bych, že to souvisí přímo s věkem ale spíše s faktem, že kolem 29. roku už většina lidí má první dítě, což u nich kompletně změní pořadí hodnot a většinou je to nejen uklidní, ale zároveň začnou být i mnohem opatrnější.

wisastar
9. května • 22:11

Staci kdyz vinik udalost nenahlasi a poskozeny se niceho nedocka. Uz se mi stalo jednou a kamaradovi taky. Jednou mi pan po zbesilem odjezdu od prejezdu rozbil predni okno. Penez sem se nedockal, protoze paan to nenahlasil, takze s tim nejde pry nic delat. Podruhy se to stalo kamosovi, kdyz ho odrel kamion navesem. Taky to ridic nenahlasil a stejna situace....

Ondra
9. května • 17:44

Nesnáším toto škatulkování mladých řidičů. Všude samá tabulka jak mladí bourají, ale ještě jsem neviděl žádnou tabulku s důchodci. Už jste potkali mladého řidiče v protisměru na ulici se středovým tramvajovým pásem? já ne, zato důchodce 2x. Ale to je zase škatulkování, najdou se výjimky. Mě samotnému je 20, jezdím tak nějak od 16ti let a snažím se jezdit svědomitě, ani jeden ťukanec jsem za celou dobu neměl a nehorázně mě vytáčí, jak já musim platit povinné ručení o několik tisíc víc než 40letý člověk bez zkušeností, který bude určitě větší hrozbou než já (jedna pojišťovna mi nabídla dokonce roční pojistné 20 000 :-O a při tom mám jen 55kw) Pokud zadám do srovnávačů věk 40 let (ale bez žádných zkušeností, oproti mým dvoum, resp. čtyřem letům) pořád budu platit o neskutečnej randál víc. Nechápu ty jejich výpočty. Je jasné, že když si někdo pořídí rozpadající se BMWéčko, dá tam pořádný spoiler, tak to rostřelí za rohem bazaru, ale to pojišťovny nezohledňují, je skoro jedno jaký auto máte a jaký je jeho výkon. Když jste mladý člověk, budete platit jako mourovatý.:-/

LOL
9. května • 22:57

to je bohužel negativní důsledek statistik. Pomůžou jen bonusy..A jinak netvrdím, že klobouci a důchodci jezdí dobře, ale většina z nich jezdí pomalu (i když znám experty, co jedou furt 70, obec neobec), a tudíž jejich případný karambol dopadá jako doktorovy "kochací" havárky ve Vesničko má středisková. Mladí to většinou omotají okolo stromu ve stovce, a to pak bývá práce pro hasiče a havrany.

xXx
9. května • 19:02

Ale ono to dava smysl. Pokud nekde zbouram plot, bude skoda stejna, kdyz to udelam s Fabii Junior nebo s BMW 750iAL, totez se da rici i o situaci, kdy nekoho srazim... Byt uznavam, ze neni fer, ze mlady ridic bez nehod je znevyhodnen, ale on nakonec neni fer ani ten princip povinneho ruceni jako takoveho, protoze platit musi i ten, kdo nikomu zadne skody nezpusobuje.Zkuste si najit nekoho s fleetovou smlouvou a po par letech si od nej prevedte bonus na sebe.

Ondra
9. května • 19:21

No teď už fleetovou smlouvu mám, takže platím relativně málo, ale pořád je to víc, než bych si představoval. Když jsem sjednával první pojištění, tak jsem vůbec netušil o nějakých fleetových nabídkách. Ale co, poučil jsem se :-D
Nejde mi ani tak o rozdíl když někoho nabořim ve Fabce nebo BMW (rozpadlý si ale opravdu kupují týpci v kšiltovce a na 90% ho o něco rozstřelí :D, ale to zase tolik neřešim) spíš mi jde o rozdíl 18letý vs 40letý bez zkušeností. Podle mě mezi nimi není zas takový rozdíl. Oba budou nervozní, ale zatímco 18letý to s rychlostí přestřelí, 40letý pojedu příliš pomalu a "opatrně" a bude větší brzdou a podle mě i větší hrozbou. Např. moje matka si teď ve 43 letech udělala čerstvě řidičák a platí na povinnym méně než já a to má i o něco výkonnější auto. A jízda s ní je šílená...3-[
Jinak já s povinným ručením do jisté míry souhlasím. Je lepší, když mi škodu od viníka zaplatí jeho pojišťovna, resp. moje a tak si to pak vyřídí, než abych někde naháněl viníka.

lethal924
10. května • 9:24

No tak se nad tim co pises zamysli jeste jednou. Ted jezdis 4 roky, nevim kolik jsi najezdil - ze jezdis opatrne je chvalyhodne, ale porad nemuzes rict ze jsi zkuseny ridic. Ve 40ti budes mluvit jinak. Kolik je procent mladych lidi se zkusenosti a kolik procent 40letych bez zkusenosti? Nemusis to pocitat, pojistovny to uz udelaly za tebe a diky tomu nastavily ceny. Pokud jsi ve 20ti fenomenalni ridic(coz si podle toho co pises nemyslim), muzes se citit ukrivdeny, ale vetsina mladych proste moc zkusenosti nema. To, ze se to ustali az ve 29 je jen dukaz toho jak spatna je vychova ridicu v CR. Duchodce v protismeru ci 40lety bez zkusenosti jsou vyjimky ktere potvrzuji pravidlo, rozhodne na ne nenarazis tak casto jako na zpravy o jizde z diskoteky ktera skoncila ve strome.
Podle me by mladi meli jezdit co nejvic, aby se naucili, a zaroven logicky platit nejvyssi povinne, protoze jsou statisticky nejrizikovejsi. Neni to nic co by si odporovalo. Ja do teto kategorie patrim take a nemam s tim nejmensi problem.PS: muzes pojistovakum navrhnout aby pojistne pocitali podle najetych kilometru, kazdy by s sebou nosil nejakou gps kera by to pocitala :-D

Ondra
10. května • 11:40

Přesně jsem čekal až někdo napíše, že si myslím, že jsem fenomenální řidič. Napsal jsem to někde? NE! Jen mě nadprůměrně baví řídit a znám limity svého auto a už vím co si sním můžu dovolit. (vyzkoušeno na okruhu) Mám najeto asi 80 tkm. Podle mě není fenomenální řidič nikdo, kromě jezdců WRC. A úplně každý může udělat chybu. Hlavně je chyba hned v autoškolách. Výcvik by měl být přísnější, zkoušet rizikové situace a ne ježdění mimo město na rovinkách s jednou křižovatkou za 20 km. Ať klidně zdraží, když má někdo na auto, může si dovolit vydat více peněz na autoškolu. Osobně znám několik lidí, kteří chodili už do autoškoly po pivu, v jízdách odjezdili pár hodinek a testy si zaplatili. No ale já za to nemůžu, že je tady taková morálka, pojišťovny by se za to mohly prosazovat. Už jsem se s tím ale nějak smířil, že jsem v rizikové skupině a musím platit no...

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
Michal
29. října • 9:31

Pozor!!!! Jakmile si někdo začne myslet že je fenomenální řidič a že se mu nemůže nic stát je na nejlepší cestě k opravdu velkému průseru.

LOL
9. května • 23:02

Pomalost není hrozba, tou je nevypočitatelnost (nepoužívání blinkerů, náhodné změny směru, jízda u dělicí čáry ačkoli je jízdní pruh široký jak pro raketoplán, nedodržování obecných vzorců chování řidiče apod.). Pomalý řidič tě akorát nasere, ale od toho jsi ten skvělý a zkušený řidič, abys to vydýchal a na přehledném úseku jej s klidem předjel.P.S.: ve 43 letech je to ještě v klidu, to je člověk ještě mladý a plný elánu ;-) Ženské navíc jezdí jinak ("s citem") - to se nesnaž chápat ;-)

GL
9. května • 17:59

A teď si představte, že já, ač je mi 24, tak mám najeto dobře přes půl milionu kilometrů. Jenže většinu z nich jsem najel ve služebních autech a své vlastní auto jsem tím pádem ještě do nedávna neměl. Teď jsem si ho koupil. Jenže protože nevydělávám tak málo, koupil jsem si nové BMW 530d. Nechtějte ani vědět tu pojistku, co mi pojišťovna nabídla. Takže platím (už tak dost velké) povinné ručení nebo jak se to dneska jmenuje a jinak auto pojištěné nemám. Když někomu něco udělám já, jde to z povinného, když on mě, jde to z jeho povinného. A když si s autem něco udělám sám, tak jsem holt blbeček, ale pořád mě 90% oprav vyjde levněji, než platit pojistku.

LOL
9. května • 16:54

Tohle je ale taky jen půlka pravdy. Mlaďoši dost často nemají na pořádné auto a jezdí v otuněných prastarých importovaných popelnicích nevalné technické kvality a namnoze jediná investice do auta je nákup dunivého audiosystému. K tomu stačí připočítat nevyježděnost těchto řidičů a namnoze relativně vysoký výkon popelnic (plus samozřejmě snahu machrovat) a výsledek je tu.

Šákul Ředkvička (pota)
9. května • 21:38

Ta vyježděnost- už jsem několikrát slyšel "Hele Pepa (modelově) dostal na benál, nechceš hodit ze školy?". Takže Pepa má 3 roky papíry a najeto všeho všudy 2000km, určitě se s ním svezu. Jednou jsem takového Pepu slyšel "Jedu si takle a chci předjíždět, "najednou" proti mě auto, tak jsem ho hodil do pole...hahahah"...jo fakt hrdina, ale to že může zabít auto plné mladých lidí je mu z zadku, hlavně že to hustě zkosil do pole. Oni za to mohou i tak trochu rodiče, auto mlaďasům nepůjčí a ti se pak "vyjíždějí" 10 let.

Doporučujeme

Články odjinud