Kdy se autonomní vozy objeví v běžném provozu? Odpovídá profesor z ČVUT

eliška  |  22. 10. 2018 11:45

,,Že by se autonomní auta mohla pohybovat v reálném provozu už do deseti let, řekl ČTK prof. Ing. Jiří Matas, Ph.D. z Fakulty elektrotechnické ČVUT Více na: https://www.autorevue.cz/kdy-se-autonomni-vozy-obj... ... "

No,asi jak kde, uvidíme.

Odpovědět  |   | 
bzzz  |  22. 10. 2018 12:58

Nevytrhavat prosim z kontextu. Stejne dulezite je:

Jiří Matas však upozorňuje, že žádná okamžitá revoluce nenastane. ČTK uvedl, že si dovede autonomní vozidla představit nejdříve v nákladní dopravě, kdy budou jezdit po přesně vytyčených trasách. "Následně se budou rozšiřovat možnosti, kam auto bude moci zajíždět, kolik bude stát, kolik bude mít senzorů a podobně," dodal.

Odpovědět  |   | 
eliška  |  22. 10. 2018 13:38

Hm, a co myslíš, že znamená moje ,,jak a kde"?

Odpovědět  |   | 
bzzz  |  22. 10. 2018 14:14

Zensky do hlavy nevidis, sorry jako

Odpovědět  |   | 
king014  |  22. 10. 2018 16:20

Tak možná někde po fabrice, řidič má přeci jen víc povinností než kroutit volantem

Odpovědět  |   | 
pan Michaelidis  |  22. 10. 2018 12:27

...a jako ilustracni foto zcela nahodne koncern. Perfektni prace!

Odpovědět  |   | 
Zelí  |  22. 10. 2018 16:14

To, že je na fotce Audi A7 souvisí s tím, že Audi před 5 lety předvedla v USA a dala k dispozici novinářům vozidla A7 v připraveném sériovém provedení pro autonomní provoz.
Novináři je vyzkoušeli a byli nadšeni, auta se pohybovala v běžném provozu zcela autonomně. Do cíle dorazila v běžném provozu bez jakéhokoli zásahu pasažérů. A to auto je na fotce. Proto zrovna koncern.
Audi zahájení prodeje A8 s autonomním řízením stoplo v začínající aféře dieselgate, protože v právní prostředí (džungle) by to bylo příliš riskantní..

Odpovědět  |   | 
Josef  |  22. 10. 2018 17:58

Auto na videu je pomocí smartphone aplikace přivoláno do podzemní garáže, kde samo automaticky zaparkuje. Následující – už nenatočená část – ukázky spočívala v tom, že auto se vrátilo samo zpět na své místo před hotelem, kde zaparkovalo mezi dva kolemstojící vozy.

Audi podle všeho plánuje do svých budoucích modelů přidat tzv. “bezpilotní” mód, který si řidiči budou moct zapnout v okamžiku, kdy prostě nebudou mít na řízení chuť. Auto pak bude řídit za ně a řídič se jen poveze.

To, co automobilka předvedla na CES 2013 je jasnou předzvěstí tohoto trendu. Dalším důvodem, vedle legálních otázek, proč bude nástup robotických autonomních vozidel trvat deset let, je podle Hudiho i miniaturizace. Robotická auta budou napěchovaná elektronikou a speciálními senzory ještě víc, než už jsou běžná auta dnes.

Samořiditelné vozy jsou ale v budoucnosti prakticky nevyhnutelné. Zároveň představují zásadní příležitost – třeba i pro Českou republiku, která by se díky nim mohla znovu stát hospodářskou velmocí.

http://www.hybrid.cz/video-audi-predstavilo-vl... ...

https://auto.idnes.cz/audi-a7-autonomni-rizeni-... ...

Ach, Zelí, tvoje interpretace informací a reality je poněkud "zelnatá". Není to ale pro toho, kdo tě "zná, žádné překvapení...

Odpovědět  |   | 
pirate  |  22. 10. 2018 19:14

Drž držku.

Odpovědět  |   | 
Hansmann  |  22. 10. 2018 13:10

Celé to je jako oheň.
Dobrý sluha, zlý pán.
Kdo ví jak, může s tím být spokojen.
Obávám se ale, že většina lidí po 15ti letech nepochopila ZIP a neumí řídit.
Pro ně bych autonomní vozy vůbec nedoporučil.
Teoreticky by sice řídily lépe, než oni, ale prakticky by jakákoliv chyba elektroniky znamenala nehodu, protože "tupci neví jak" a nenávidí ABS nebo servo, protože "se to může po-rat" a tempomat je pro ně jako let na měsíc. Každé použití vyustí v krizovku nebo nehodu.
Kdo "ví, jak" pro toho mohou tihle asistenti být dokonalým pomocníkem a komfortním prvkem ale vyžaduje to trochu mozkové kapacity, né jen aktivovat a čumět

Odpovědět  |   | 
bzzz  |  22. 10. 2018 13:21

Vy asi nemate ani mlhavou predstavu, co vse ve svete funguje spolehlive autonomne, co?

Odpovědět  |   | 
Hansmann  |  22. 10. 2018 14:54

Trošku mám, ale nechápete podstatu problému.
Nejde o to, co je možné ale co je bezpečné.
Uveďte jediný příklad oblasti, kde existuje něco takového, jako je stav obecného ohrožení, který by vznikl zavedením autonomních aut v reálných podmínkách infrastruktury dnešního CZ-SK. Tj katastrofální stav vozovek a celé dopravní sítě spolu s faktorem, že automatizované systémy tam, kde by obecné ohrožení mohlo vzniknout. Automatické továrny vylučují obecné ohrožení a letecký provoz má profi dozor speciálně vycvičených osob s osobní zodpovědností a předchází tomu tréning a zkoušky, které nezvládá ani jedna tisícina populace.
Řidičák má dnes každý, kdo není mentálně zaostalý a dokonce i lidi ze zvláštní školy s vadami zraku nějakou záhadou běžně řídí.
Nakonec víme jaký poprask způsobila tesla, když integrované propojené asistenty nazvala komerčně autopilot. Okamžitě následovala vlna nehod, a to si auta za 2-3-4 mega určitě nekupovala nejnižší třída.
Takže jak jsem psal, reálně to lze, ale přínos to nebude.
Spíše to bude kontraproduktivní.
Lidi se totož na stávající chaos v dopravě adaptovali a to není kompatibilní s něčím, co existuje například v letecké dopravě. Tam to lze přirovnat k špičkovému vesmírnému programu, vše je několikanásobě jištěno, pilotují nejlepší z nejlepších a předem mají nachystány záchranné scénáře (nepřekročit poslední mez pro ještě možný následný vzlet před dosednutím na dráhu atd...)

Odpovědět  |   | 
bzzz  |  22. 10. 2018 15:23

Autonomni rizeni neni totez co autopilot resp automat. Ridici systemy musi byt decentralizovane a krom toho spolu musi zapojene jednotky komunikovat navzajem. Nutnou podminkou je ovsem zcela autonomni provoz, tzn zadny mix.

PS Ze ma nekdo 2-4 mega na auto neznamena, ze je buhvijak chytry.

Odpovědět  |   | 
E15  |  22. 10. 2018 13:45

Je otázka, jestli by něco jako stupeň 3 vůbec mělo být legální. Představa, že řidič permanentně dohlíží, co auto dělá a je připravený ve zlomku vteřiny zasáhnout, je-li systém náhle zmaten nenadálou situací, je totiž naprostý nesmysl. Tohle bude být soudní dohru.

Odpovědět  |   | 
Jig  |  22. 10. 2018 14:46

Přesně tak, buď řídí nebo ne ... nic mezi tím. Je nesmysl chtít od někoho zasáhnout v nenadálé situaci když je "vypnutej".

Odpovědět  |   | 
Hansmann  |  22. 10. 2018 15:01

Je vidět, že s tím nemáte žádné zkušenosti.
Když pořídíte auto, souhlasíte s podmínkami, že jste zodpovědný za provoz vozidla a můžete jej provozovat jen podle aktuálních předpisů.
Současné asistenční systémy jsou na úrovni servořízení nebo ABS.
Kdykoliv jakýmkoliv zásahem do ovládacích prvků jako jsou pedály nebo volant okamžitě břebíráte kdykoliv řízení a "autopilot" je jen pomocník, možná že lepší paralela by byl couvací asistent nebo i zrcátko.
Nemůžete se vymlouvat, že je malé nebo že senzor zasypal sníh. Vše je Vaše vina a souhlasil jste s tím tak, že jste auto zakoupil. Automobilky patří mezi největší koncerny, jako banky, mají to právně ošetřeno dříve, než to pustí do prodeje a dokonce v některých případech uměle omezují funkci systémů tak, jak jim velí legislativa, byť ve skutečnosti by ta auta uměla autonomní jízdu lépe, a to jen proto, že mají vše právně podchyceno.

Odpovědět  |   | 
E15  |  22. 10. 2018 15:12

jinými slovy doporučuješ raději všechny ty asistenty vypnout, protože jinak to nemůže dobře dopadnout... Protože aby ten asistent fungoval jako hooodně špatný žák autoškoly a řidič jako jeho učitel, tak to už je mnohem pohodlnější si řídit sám. Ten učitel to má jako práci, co by z toho kromě stresu měl mít řidič, který si asistenta připlatil teda nevím (leda machrovat před kámošema, co neví, která bije, "hele, vono to jede samo)

Odpovědět  |   | 
puch  |  22. 10. 2018 13:53

"Byla stanovena škála určující „míru autonomnosti“ vozidel (ADAS), přičemž aktuálně jsme na stupni tři z pěti. Auta spadající to této kategorie umějí třeba sama přejíždět z pruhu do pruhu, udržovat směr, vzdálenost a rychlost v kolonách či reagovat na rychlostní limity. Stále je však nutná pozornost řidiče. "

Popis ovšem odpovída stupni dva. Stupen tri totiz znamena, "Řidič může bezpečně odvrátit pozornost od jízdních úkolů, například psát textové zprávy nebo sledovat film." a to dneska opravdu nehrozi. Povsimnete si spojeni "bezpecne odvratit pozornost"

Odpovědět  |   | 
E15  |  22. 10. 2018 14:56

Je fakt, že aktuální systémy nezvládají ani ty nejtriviálnější úkony - viz. aktuální testy Cut in/ Cut out.

Odpovědět  |   | 
Hansmann  |  22. 10. 2018 15:07

Jenže ty testy jsou za každou cenu fatální a atraktivní. Z hlediska bezpečnosti je to snad i dobře. Ukazuje to, jak je to nedokonalé. Ale z druhé strany pasivní tempomat taky všichni chtějí a uznávají, že musí dohlížet na to, aby nedošlo ke kolizi. A současné atonomní systémy jsou něco takového. Vylepšené ale stále bezpečné jen tak, že musíš vše předvídat a vše kontrolovat. Mi osobně to maximálně vyhovuje, ale vím, že drtivé většině ne. Drtivá většina chce buď pasivně sedět v buse, nebo plně řídit auto, nic mezi tím.

Odpovědět  |   | 
E15  |  22. 10. 2018 15:14

Já třeba i obyčejný tempomat nesnáším a vůbec nevím, k čemu by mi mohl být dobrý...

Odpovědět  |   | 
Hansmann  |  22. 10. 2018 19:42

To, že všichni nejsou cílová skupina neznamená, že je to špatný produkt a nebude ziskový nebo přínosný. Viz luxusní Yachty, osobní vrtulníky pro soukromé využití atd.
Čili uplatnění je.
Otázkou může být jen ta bezpečnost a obecné ohrožení při dostupnosti této výbavy pro každého. Ty systémy by vyžadovaly kompletní další autoškolu zaměřenou jen na autonomní jízdu, a to je nereálné, protože dneska nemáme kvalitní autoškoly ani na primitivní ovládání tří pedálů bez elektroniky...

Odpovědět  |   | 
Marek71  |  23. 10. 2018 08:52

Od té doby, co používám adaptivní tempomat, mám na pasivní tempomat stejný názor. A při dlouhých trasách je to dobrý pomocník. Jen bych uvítal trochu vyspělejší model, ten můj se vypne při rychlosti pod 30 km/h a nemá popojíždění v koloně.

Mě třeba stačí asistenty, jako je hlídání mrtvého pruhu (nemusí to tahat za volant, stačí pípání), adaptivní tempomat, chtělo by to ještě jízdu v koloně a nouzové brždění, něco jako City Safety v nových Volvech (mám jenom upozornění). A už toto je pro mě výrazná pomoc hlavně na dlouhých trasách.

Odpovědět  |   | 
bzzz  |  22. 10. 2018 20:00

Autonomni auto v beznem stavajicim provozu je nonsense, to se bavime spise o jizdnim asistentu. Autonomni vozidla se musi pohybovat v ciste autonomnim prostredi (klidne vyhrazeny pas/prostor), kde se minimalizujwe riziko nepredvidatelnych stavu/udalosti (rozumej napr. clovek za volantem). Pak se takove systemu mohou navzajem dorozumivat, varovat. Pri selhani techniky se muze obycejne stat x znamych/moznych veci, ktere se daji osetrit resp. se na ne pripravit.

Odpovědět  |   | 
Marek71  |  23. 10. 2018 08:54

Popis ovšem odpovída stupni dva. Stupen tri totiz znamena, "Řidič může bezpečně odvrátit pozornost od jízdních úkolů, například psát textové zprávy nebo sledovat film." a to dneska opravdu nehrozi. Povsimnete si spojeni "bezpecne odvratit pozornost"

Tak to, co tady píšete o stupni 3, to už dnes splňuje spousta kamionů. Teda... alespoň jejich řidiči si to myslí, podle toho, co občas vidím.

Odpovědět  |   | 
Polo  |  22. 10. 2018 14:07

Až přestanou zabíjet lidi. To je asi nejdůležitější.

Odpovědět  |   | 
k.ik  |  22. 10. 2018 15:23

pokud mě autonomní vůz odveze z hospody a v zimě do práce bez odhrabování a škrábání auta, bude to celkem fajn

Odpovědět  |   | 
kuchi  |  22. 10. 2018 15:48

Me by treba zajimalo jaky vliv na zdravi bude mit denodenni opakovane ozareni radarem, ultrazvukem,lidarem a kdovi cim jeste. Takove autonomni auto bude produkovat velke mnozstvi elmag smogu

Odpovědět  |   | 
bzzz  |  22. 10. 2018 16:19

Budou se fasovat krutohustoprisne skafandry

Odpovědět  |   | 
Ludek_II  |  23. 10. 2018 12:25

Tobě už vážně bzzz...hrabe.

Odpovědět  |   | 
pan Michaelidis  |  22. 10. 2018 16:02

Toto je cesta do pekel...

Odpovědět  |   | 
martin  |  22. 10. 2018 16:58

Na to netreba byt profesor, autonomne auta budu jazdit az vtedy, ked technologia bude dostatocne pokrocila na to, aby preukazali, ze jazdia bezpecnejsie ako ludsky vodic a hlavne ked sa vyriesi zodpovednost za pripadne sposobene skody. Technologicky tam mozno aj o par rokov budeme, ale to druhe je v nedohladne.

Odpovědět  |   | 


Přihlásit k odběru
Posílat příspěvky na adresu:

Za volantem Škody Octavia RS Combi 2.0 TSI: Kabel nechte Bruselu, berte tuhle!

Škoda Octavia RS Combi 2.0 TSI

Vyzkoušeli jsme Škodu Octavia RS. Tu správnou Škodu Octavia RS. A tady je pár důvodů, proč byste se měli zajímat právě o verzi, o které si dnes budeme povídat.

včera | Jan Mička | 75 příspěvků
Za volantem Škody Octavia Scout 2.0 TDI (147 kW): To nejlepší z Mladé Boleslavi?

Škoda Octavia Scout 2.0 TDI (147 kW)

S novou Škodou Octavia Scout jsme poprvé jezdili už v pondělí, o dojmy se však můžeme podělit až teď. Jak jezdí s nejsilnějším a v současnosti jediným dostupným motorem v Česku?

3.  12.  2020 | Jan Mička | 106 příspěvků
TEST Range Rover P400 Autobiography: Další důvod, proč se stát milionářem

Range Rover P400

Range Rover není autem pro každého, ale každý by si ho měl zkusit. Nyní má nový motor o výkonu 400 koní s hybridní technikou. Jaký je?

29.  11.  2020 | Vladimír Kadera | 61 příspěvků

Nejčtenější články

Ve Zlíně vyrábí úžasná šlapací autíčka. Na zakázku postaví Felicii i embéčko

Ve Zlíně vyrábí úžasná šlapací autíčka. Na …

Nechte svému potomkovi vyrobit šlapací autíčko na zakázku a titul rodiče roku máte dozajista v kapse.

18.  11.  2020 | | 48 N/A
Daniel Fuglevič
Český trhŠkodaRetro
Nová Škoda Fabia Combi byla oficiálně potvrzena! Do hry ji vrátili i naštvaní Češi

Nová Škoda Fabia Combi byla oficiálně potvr…

Na schválení výroby měly údajně zapůsobit i negativní ohlasy české veřejnosti na ukončení praktičtější Fabie.

26.  11.  2020 | | 69 N/A
Daniel Fuglevič
Nová FabiaŠkodaKombi
Nová Fabia Combi vypadá fakt dobře, říká šéf Škody. Levnější vozy jsou ve hře

Nová Fabia Combi vypadá fakt dobře, říká šé…

Thomas Schäfer nahradil v čele automobilky Škoda Auto jejího dlouholetého šéfa Bernharda Maiera. Kudy se bude Škodovka ubírat, jaké modely sehrají v budoucnu velkou roli a jaké dopady prozatím měla koronakrize? O tom jsme si povídali i během jízdy v novém elektromobilu Enyaq iV.

30.  11.  2020 | | 46 N/A
Auto Tip
ŠkodaRozhovory
Dacia Duster mohla vypadat i takto. Starý koncept má od dnešního SUV daleko

Dacia Duster mohla vypadat i takto. Starý k…

Dokázal by Duster jakožto lifestylový crossover zaujmout takovou hromadu zákazníků jako jeho následná produkční a méně odvážná verze?

9.  11.  2020 | | 19 N/A
Daniel Fuglevič
KonceptDacia Duster
Nová Dacia Sandero ve velké galerii: Ani levnější verze nevypadá vůbec špatně!

Nová Dacia Sandero ve velké galerii: Ani le…

Nová generace Dacie Sandero o sobě dala společně se sedanem Logan poprvé oficiálně vědět už koncem září. Na osobní setkání zatím nedošlo, konečně si ale můžeme novinky prohlédnout alespoň v pořádné galerii.

20.  11.  2020 | | 108 N/A
Jan Mička
Dacia SanderoPremiéry