Kdy se autonomní vozy objeví v běžném provozu? Odpovídá profesor z ČVUT

Autonomní vozidla jsou pro mnohé hudbou vzdálené budoucnosti. Podle profesora Jiřího Matase z ČVUT už ale žádné velké změny v technologii nenastanou.

Nedávný test Euro NCAP odhalil, že žádné z aktuálně prodávaných vozidel není autonomní, přestože to tak mohou jejich uživatelé vzhledem k někdy matoucím názvům systémů podpory řidiče cítit. Byla stanovena škála určující „míru autonomnosti“ vozidel (ADAS), přičemž aktuálně jsme na stupni tři z pěti. Auta spadající to této kategorie umějí třeba sama přejíždět z pruhu do pruhu, udržovat směr, vzdálenost a rychlost v kolonách či reagovat na rychlostní limity. Stále je však nutná pozornost řidiče.

Ford ukazuje budoucnost křižovatek: Takto děsivě se autonomní auta budou míjet

Ford ukazuje budoucnost křižovatek: Takto děsivě se autonomní auta budou míjet

Představ o tom, jak budou vypadat vozy na sklonu příští dekády, jsme už viděli mnoho. Podle automobilek nebudou mít pedály ani volant a stanou se tak pouhým prostředkem pro přepravu z bodu A do bodu B. Že by se autonomní auta mohla pohybovat v reálném provozu už do deseti let, řekl ČTK prof. Ing. Jiří Matas, Ph.D. z Fakulty elektrotechnické ČVUT, který se podílí na vývoji autonomních systémů pro Toyotu.

Tak jednoduché to ale nebude. "Auto může zmást například i rozsypaná sůl na silnici, systém totiž takovou situaci nemusí znát a neví, zda může jet dál," řekl Matas ČTK s tím, že jedním z klíčů k úspěchu budou podrobné mapové podklady. Těmi už dnešní vozy disponují, vždyť která automobilka se dnes nekasá tím, že jsou její produkty stále online, jenže to samo o sobě nestačí.

Skupina právníků chce dostat autonomní vozy na české silnice

Skupina právníků chce dostat autonomní vozy na české silnice

Chytré navigace se umějí učit, pracovat s dopravními informacemi a podobně, neznají však veškeré překážky, které se mohou vyskytnout na vozovce. Podle Jiřího Matase se proto po celém světě shromažďují veškerá data o prostředí, využívají se mapy zeleně ve městech, katastrální plány či letecké fotografie, které budou pro bezpečný provoz klíčové. Vůz také musí umět naložit se situacemi, kdy mu do cesty vejde chodec, vjede cyklista či reagovat i na poletující předměty, tak jak by to zvládnul lidský faktor.

Až se tohle podaří „vyladit“, přinesou podle Jiřího Matase autonomní vozy vyšší bezpečnost na silnicích a lepší plynulost provozu. Budou totiž vzájemně komunikovat, spolupracovat při průjezdech křižovatek a podobně.

I jediný autonomní vůz prý umí omezit vznik kolony. Důkaz je diskutabilní

I jediný autonomní vůz prý umí omezit vznik kolony. Důkaz je diskutabilní

Jiří Matas však upozorňuje, že žádná okamžitá revoluce nenastane. ČTK uvedl, že si dovede autonomní vozidla představit nejdříve v nákladní dopravě, kdy budou jezdit po přesně vytyčených trasách. "Následně se budou rozšiřovat možnosti, kam auto bude moci zajíždět, kolik bude stát, kolik bude mít senzorů a podobně," dodal.

Právě cena může asi nejvíce ovlivnit nasazení autonomních vozidel do provozu. Podle Jiřího Matase stojí technologie potřebné k samojízdně (lidary, radary a senzory) více než samotné vozidlo, on sám proto vidí budoucnost v kamerách. "Jsou levné, spolehlivé a svou funkcí se blíží lidskému oku, které dokáže řešit situace, kterým v dopravě dochází, docela dobře," řekl ČTK.

Sen Applu o vlastním autonomním voze se rozpadá. Připravuje tedy tohle

Sen Applu o vlastním autonomním voze se rozpadá. Připravuje tedy tohle

Na kamery se v současnosti spoléhá třeba systém podpory řidiče EyeSight od Subaru, ze zcela jasných důvodů mu ale vadí totéž co lidskému oku. Mohou to být nečistoty na čelním skle, za kterým se kamery nacházejí, prasklina od kamínku a podobně. Model Levorg dokonce už před časem dostal speciální ostřikovač ve stěrači, který se stará o čistý výhled kamer. Podle Matase už převratné změny v technologii nenastanou. Důležité je hlavně rozšiřovat stávající systémy o nová data.

TEST Opel Combo Life 1.2 Turbo a Van XL 1.5 CDTI: Když dva nedělají totéž

Opel Combo Life 1.2 Turbo a Van XL 1.5 CDTI

Opel Combo pochází z kvarteta rodných bratrů, kteří se s obměnami prodávají pod značkami PSA i Toyoty. Je tedy nasnadě, že v odpovídajících verzích se nebudou výrazně lišit. Což je do značné míry pravda, avšak rozdíly se najdou a užitková verze se od osobních modelů liší víc, než by se na první pohled zdálo.

18.  7.  2019 | Petr Schnagl | 10 příspěvků
Za volantem nového Audi A4: S4 TDI má neskutečnou sílu, TDI Evo zase spotřebu

Audi A4 2.0 TDI Evo a S4 TDI (první svezení)

Nejúspěšnější model automobilky Audi, A4, slaví v letošním roce 25 let od začátku výroby. Facelift je ideálním dárkem, obzvláště když se nezaměřil pouze na změnu vzhledu.

17.  7.  2019 | Jan Mička | 69 příspěvků
TEST Mazda 3 Skyactiv-D (85 kW): Válka proti mainstreamu

Mazda 3 Skyactiv-D

Vpředu nijak zvlášť výkonný diesel, vzadu torzní příčka, mezigeneračně vyšší hmotnost a základní cena téměř 600 tisíc. Skoro se chce říct, že tohle už nezachrání ani ta hezká tvářička. Až na to, že nová trojka je něčím víc než jen neobyčejně vypadajícím hatchbackem.

16.  7.  2019 | Miro Mihálik | 59 příspěvků