Kdy přezout pneumatiky? Víte, co říká zákon a jaká hrozí pokuta za nepřezutí?

48 komentářů

Net
2. listopadu • 8:15

Zimní dojíždím už druhý tok a pořád mají dobrý vzorek, pak je vyměním za univerzály. Pokud někdo hodně jezdí, ať si mění pneumatiky klidně před každou jízdou podle předpovědi počasí, ale nejsem závodník, tak nejedu na hraně a o chlup delší brzdná dráha mě netrápí.

stevu
1. listopadu • 11:59

Vyvracíme mýtus jménem 7 °C! Když jsou zimáky i v zimě horšíhttps://www.auto.cz/zimni-vs-letni-pneumatiky... ...

Kankunen
2. listopadu • 8:02

Je to starý článek, ale platí, že na suchu jsou zimní na lamelách žvýkačky i pod 7 °C. Dělají to lamely a ne směs. Naopak zimáky bez lamel fungují obstojně i v létě. Směsi udělaly pokrok a pokud ty gumy pravidelně nesjedeš, tak celoročky stačí.

Honza
31. srpna • 14:48

Děkuji za článek. Co se týče zimních pneumatik, určitě se podívejte na tyhle stránky: https://www.pneu-kvalitne.cz/pneumatiky/zimni-pneu... - mají tam dost na výběr. Také tam právě hledám takové, které mi budou na auto sedět :)

Kuk Vykuk
3. listopadu • 9:12

Pokuta nehrozí za nepřezutí, ale za jízdu během souvislé sněhové pokrývky a za jízdu v označených úsecích.

JirkaK
1. listopadu • 7:44

Zajímalo by mě, kde pan redaktor přišel na několikrát zmíněné tvrzení, že pneumatiky starší než 4 - 5 let jsou náchylné k defektu. Toto tvrzení považuji za pikačovinu vycucanou z prstu, případně by mě zajímalo, který výrobce pneumatik toto tvrdí, abych věděl, jaké pneumatiky nemám kupovat.
Staré pneumatiky obecně mají především úplně problém - stárnutím tvrdnou a především začínají klouzat na mokru, bez ohledu na vzorek. To je věc, kterou je nutné vědět a za jízdy brát v úvahu.

Ne321
4. listopadu • 12:46

A jeste do toho tahaji nesmyslny DOT jako urcovani stari, pricemz pneumatika zacina starnout az od okamziku pouzivani a je docela jedno jak dlouho byla skladovana, protoze nove pneumatiky jsou zakonzervovany, aby nestarly. V nekterych statech lze jako zcela nove prodavat i osm let stare gumy a testy ucinene v tomto ohledu dokazuji, ze dokud pneumatiku nezacnete sjizdet tak se ji opravdu cas prilis netyka.

Michal
1. listopadu • 10:14

Jo na mokru mi ty zimní 5leté wra3 na konci minulé sezóny už pěkně klouzaly a to bylo už slušně nad nulou.Předek si dělal co chtěl a stačil jen vlhký asfalt.

mrazik
2. listopadu • 9:07

Mel jsem je take a prave kvuli tomuhle jsem je vymenil. Nokian je pro me zklamani.

Jarda
30. října • 17:04

Koncem listopadu přezuji na zimní a začátkem dubna na letní.
Zimní sjedu na 4 mm, protože tak mluví zákon a nehodlám se hádat s policajtem nebo nedej bože s pojišťovnou kvůli pár desetinám, které mi nic nepřinesou.
Letní sjedu na 3 mm, protože nejsem debil a navíc občas jezdím do Německa a Rakouska, kde mají 3 mm ze zákona.
A kdo už má tak holou řiť, že kvůli šetření klidně ohrožuje sebe a hlavně ostatní, ať začne jezdit autobusem nebo chodit pěšky. 1,6 mm bych odpustil max. důchodci, který nikam nemusí a za mokra ani nevyjede, aby si neumazal auto.

.
30. října • 19:46

Pokud vím, tak minimum 3 mm nemají, ale 1,6 jako my.

ijon
31. října • 6:32

Máš pravdu, v Rakousku jsou stejná pravidla jako u nás. Zajímavé je to v Německu, tam byly do nedávna zimáky dobrovolné, teď ale musí být na autě kdykoliv při sněhové pokrývce, bez ohledu na roční období nebo měsíc. Ono je to dané hodně změnami počasí (a možná podnebí), dřív v takovém Hannoveru sníh vůbec neznali, v zimě bylo dost nad nulou a pršelo, všichni jezdili na letních celý rok. Poslední dva tři roky tam ale začalo občas chumelit a byly tam pěkné dopravní kalamity.

vana
31. října • 10:18

V tom případě je v Něměcku nutné mít zimní obuté celoročně. Nikdy nevíme kdy se počasí i uprostřed léta zblázní a začně chumelit. Ostatně v Alpách jsem to sám zažil několikrátA pokud u nás platí značka povinná zimní výbava celoročně, i u nás bychom měli trvale obouvat zimní. Značka může být po cestě kdekoliv, třeba zapomenutá
:-)

MM
30. října • 19:19

Mě teda nikdy po bouračce nekontrolovali ani vzorek, ani gumy.

Michal
30. října • 15:04

To že pod 7stupňů možná i dřív letní nefungují jak když jsou zahřáté v létě už vím dlouho.Rozdíl bude asi i v tom jestli je pneu normální nebo byť trochu sportovní.

JirkaK
1. listopadu • 7:48

To že pod 7 stupňů letní pneumatiky údajně nefungují, je prachsprostá lež. Naopak - při nezávislých testech bylo dokázáno, že i za teploty kolem nuly na suchém asfaltu mají z rychlosti 80km/h letní pneumatiky v průměru o 5 metrů kratší brzdnou dráhu než zimní.

Michal
1. listopadu • 10:06

Jinak.Při 30st,10st,-10st tak ta stejná letní pneu pokaždé zabrzdí jinak ale nejspíš bude vždy lepší jak zimní když je sucho.Spíš by mě zajímalo jak brzdí zimní dejme tomu 6-7letá ztvrdlá pneumatika v létě když je 30stupňů.

mrazik
2. listopadu • 9:05

Letni guma 6-7 let stara brzdi defacto stejne jako na pocatku. Samozrejme pokud byla skladovana v suchu atd. Vyrobci pneumatik se shoduji, ze do 10 let stari letnich pneu jsou zachovany jejich vlastnosti.

Lord Owl
30. října • 9:51

a je to tady. Tuny sněhu a ledu se přivezou ze severu, jenom aby 1.11. bylo možné oprávněně přezout..... aneb legislativní paskvil na pokračování....3-[

ijon
30. října • 10:10

A co se ti konkrétně na tom znění zákona nelíbí? V podstatě můžeš klidně jezdit na letňákách, pokud nepojedeš někam, kde bude předepsaná zimní výbava. Pak si samozřejmě musíš už jen dát pozor na námrazu nebo souvislou sněhovou pokrývku, tam budeš mít smůlu, jak teoreticky, tak nejspíš i prakticky, ony ty letňáky na sněhu fakt nefungují.

Lord Owl
30. října • 13:50

Například se mi nelíbí to, že se takhle zbytečně plevelí zákon o silničním provozu, a to zavedením povinnosti, která předpokladá souhru s počasím, namísto samozřejmosti, spočívající v tom, že pokud někdo na souvislé pokrývce sněhu/ledu, nebo za situace, kdy se to od něj dá očekávat, způsobí jinému újmu na majetku či zdraví, bude hradit škody (resp. pojišťovna se mu z toho vyvleče). Takové přímo použitelné ustanovení už v zákoně o silničním provozu je, jmenuje se § 4 písm. a) a je jenom hloupostí našich zákonodárců, že vymysleli zbytečně ustanovení § 40a, kde komolenou metodou dospěli k jakémusi datu 1.11. a 31.3. Pak se náš právní řád nemá utápět v novelách novel....

ijon
30. října • 15:05

Těžko říct, pro jednání s pojišťovnou je stávající "plevel" možná o něco lepší. To je jako se svícením...

Lord Owl
30. října • 16:02

jo to je to svícení přes den, co už Rakušáci zrušili, ačkoliv to před 20 lety sami vymysleli ?

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
jozka
1. listopadu • 10:41

Vymysleli to Svedove (1977).

mpolan
31. října • 8:37

A proto mají dnes všechna nová auta denní svícení v základní výbavě...

MM
30. října • 13:32

Mě se nelíbí trochu to, že se v médiích tlačí že od 1.11. máš mít zimní gumy a obyvatelstvo to celkem baští. Stejně jako tu blbost že když je pod 7° tak v podstatě letní nefungují.

Michal
30. října • 9:09

O pokutu ani nejde.Ten kdo ma havarijní prakticky musí jinak od pojišťovny dostane houby při nehodě.Letní pneu je hlavně lepší při brzdění za sucha.

ijon
30. října • 10:20

To je pravda, na suchu budou leťnáky vždycky lepší, tedy při nadnulových teplotách. Jak to bude na vymrzlé silnici při nějakých -10, to nevím, ale někde by se asi nějaké testy daly vyhrabat.

MM
30. října • 13:30

Testy se vyhrabat dají a letní jsou lepší i při -20.

.
30. října • 19:31

blbost

homer
31. října • 6:20

ty si blbej a navic zblblej. Jeste popri ze smykem na suchu zabrzdis driv jak s abs a mam dost.

Neurotic
30. října • 14:48

Tak nějaký vyhrabej, protože co vím tak při -20°C už je taková kosa, že najít nenamrzlou vozovku je docela problém.

MM
30. října • 16:09

Snad si poradíš na googlu. Co si představuješ pod pojmem namrzlá vozovka?

Tom
30. října • 15:25

Pri -20 uz je naopak vymrzla. Nejhorsi je to kolem nuly az do tak -5. A samozrejme zalezi na tom jak dlouho.

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
petr r. (petrumr)
30. října • 16:10

při mínus dvaceti kdy nesněží je tak sucho, že ty silnice jsou suchý.

Toper
30. října • 9:07

V článku mi chybí upřesňující informace, kdy se sice umožňuje “dojetí” zimních pneu v létě, ale je zde stále platná podmínka minimální hloubky dezénu zimních pneu 4mm! Oproti letním pneu, které mohou mít pouze 1.6mm. Pokud byste tedy narazili na příliš aktivního policistu, můžete za své zimní s dezénem např. 3mm (v létě) vyfásnout klidně pokutu. ;-)

Lukáš
30. října • 16:24

Toper: to je samozřejmě absolutní nesmysl. Pokud není souvislá vrstva sněhu, ledu nebo námraza, můžeš mít na autě jakékoliv pneu s minimální hloubkou dezénu 1,6 mm. Tedy i v létě na zimácích.

Marty
30. října • 15:22

Nesmysl. 4mm na zimních pneu platí jen v zimním období

Toper
30. října • 15:28

Tak mi zde odcituj dotyčný zákon. Chytrolíne. ;-)

mpolan
31. října • 8:36

Zákon o provozu na pozemních komunikacích si jistě umíš najít i sám. A čím příslušný paragraf začíná? "V období od 1. listopadu do 31. března..."
Mimo toto období příslušná ustanovení nemají žádnou platnost a tím pádem můžu s ledovým klidem dojet zimní gumy v létě, protože nic neporuším. Z vlastní zkušenosti navíc vím, že kvalitní zimní gumy jsou lepší než to, co dávají výrobci na auta jako letní.

Lukáš
30. října • 16:26

ty nám prosím odcituj příslušné ustanovení, podle kterého musíš mít v létě na zimácích min. 4 mm.

Neurotic
30. října • 14:50

Jsem čekal, kdy se tady někdo objeví s tímhle nesmyslem a on je to hned první příspěvek:-D

ijon
30. října • 10:04

Na toto mají dva policajti tři názory. Nicméně rozhodující by mělo být jen období, takže v "létě" musejí mít pneu (jakékoliv) minimáně 1,6mm. Dokonce i v zimě od 1. 11. do 31. 3. v místě, kde není umístěna značka „Zimní výbava“ a na silnici není sníh, led, námraza a ani to nelze během jízdy předpokládat, můžu mít letňáky nebo zimáky se vzorkem do 1,6mm, ale je to vošajslich, protože stačí námraza, jedno nedobrždění a pojišťovna si na vás smlsne. A můžete se pak soudit, že jste tu námrazu v březnu nemohli předpokládat.. Budete nejspíš tahat za kratší konec pojistné smlouvy.

Toper
30. října • 13:20

Rozhodující je to, co je psáno v zákoně. A u nás platí římské právo. Řídíme se psanými zákony, nikoliv precedensy. Tedy názory nějakého řadového policisty nejsou relevantní.

Joe Doe
31. října • 9:09

Mas pravdu. Plati rimske pravo v ktorom maju precedensy marginalnu ulohu.Dalej plati zasada, ze obcan moze robit to, co nie je zakonom zakazane, a statny organ moze robit len to, co ma zakonom povolene. Vyklad pravnej normy Policii CR neprislucha.Priklad (z praxe, skoncil vyhrou dotycnej osoby) - policia riesila pripad, ze s vodicakom B soferoval Aviu Furgon. Znali zakona a dotycnej katastrofy na kolesach vedia, kam mierim. Furgon spada do 3.5 tony. Podla policie (konkretnej hliadky, ale to nie je podstatne) je to nakladne auto. Zakon upravujuci triedy vodicakov neurcoval co je osobne resp. nakladne auto, hovoril len o maximalnej hmotnosti (pocte pasazierovo atd.). Verdikt bol jednoznacny - policii neprislucha vykladat zakon a navyse policajny vyklad zakona bol mylny.Takze ak zakon a) nezakazuje pouzivanie zimnych pneu v lete, b) prikazuje pouzivanie v istom obdobi a za istych podmienok pricom specifikuje podmienky legalnosti pneu v odbobi, ked je zakonom vyzadovana, neexistuje pravny argument, ktory by zdovodnil vyzadovanie specifikacie pneumatiky mimo vyzadovanych casovych a/alebo okolnostnych podmienok.Zdoraznujem... Policia stale nema pravo vykladat zakon.

bzzz
31. října • 18:11

AMEN

Mirek
30. října • 21:32

Já ti nevím, ale schválně jsem si přečetl více článků, i na BESIPu, o tomto problémů a všude uvádí, že se to samozřejmě nedoporučuje, ale všude píši, že zimní pneumatika v ZIMNÍM období musí mít minimální hloubku dezénu 4 mm. Nikde neuvádí jakou musí mít minimální hloubku dezénu zimní pneumatika jako taková a nikde neuvádí, že je zakázáno jezdit v letním období na zimních pneumatikách s dezénem s menší hloubkou, než 4 mm,
například zde: https://autoroad.cz/zajimavosti/84818-na-zimn... ...

Doporučujeme

Články odjinud