Kdy přezout pneumatiky? Víte, co říká zákon a jaká hrozí pokuta za nepřezutí?

Toper  |  30. 10. 2019 09:07

V článku mi chybí upřesňující informace, kdy se sice umožňuje “dojetí” zimních pneu v létě, ale je zde stále platná podmínka minimální hloubky dezénu zimních pneu 4mm! Oproti letním pneu, které mohou mít pouze 1.6mm.

Pokud byste tedy narazili na příliš aktivního policistu, můžete za své zimní s dezénem např. 3mm (v létě) vyfásnout klidně pokutu.

Odpovědět  |   | 
ijon  |  30. 10. 2019 10:04

Na toto mají dva policajti tři názory. Nicméně rozhodující by mělo být jen období, takže v "létě" musejí mít pneu (jakékoliv) minimáně 1,6mm. Dokonce i v zimě od 1. 11. do 31. 3. v místě, kde není umístěna značka „Zimní výbava“ a na silnici není sníh, led, námraza a ani to nelze během jízdy předpokládat, můžu mít letňáky nebo zimáky se vzorkem do 1,6mm, ale je to vošajslich, protože stačí námraza, jedno nedobrždění a pojišťovna si na vás smlsne. A můžete se pak soudit, že jste tu námrazu v březnu nemohli předpokládat.. Budete nejspíš tahat za kratší konec pojistné smlouvy.

Odpovědět  |   | 
Toper  |  30. 10. 2019 13:20

Rozhodující je to, co je psáno v zákoně. A u nás platí římské právo. Řídíme se psanými zákony, nikoliv precedensy. Tedy názory nějakého řadového policisty nejsou relevantní.

Odpovědět  |   | 
Mirek  |  30. 10. 2019 21:32

Já ti nevím, ale schválně jsem si přečetl více článků, i na BESIPu, o tomto problémů a všude uvádí, že se to samozřejmě nedoporučuje, ale všude píši, že zimní pneumatika v ZIMNÍM období musí mít minimální hloubku dezénu 4 mm. Nikde neuvádí jakou musí mít minimální hloubku dezénu zimní pneumatika jako taková a nikde neuvádí, že je zakázáno jezdit v letním období na zimních pneumatikách s dezénem s menší hloubkou, než 4 mm,
například zde: https://autoroad.cz/zajimavosti/84818-na-zimn... ...

Odpovědět  |   | 
Joe Doe  |  31. 10. 2019 09:09

Mas pravdu. Plati rimske pravo v ktorom maju precedensy marginalnu ulohu.

Dalej plati zasada, ze obcan moze robit to, co nie je zakonom zakazane, a statny organ moze robit len to, co ma zakonom povolene. Vyklad pravnej normy Policii CR neprislucha.

Priklad (z praxe, skoncil vyhrou dotycnej osoby) - policia riesila pripad, ze s vodicakom B soferoval Aviu Furgon. Znali zakona a dotycnej katastrofy na kolesach vedia, kam mierim. Furgon spada do 3.5 tony. Podla policie (konkretnej hliadky, ale to nie je podstatne) je to nakladne auto. Zakon upravujuci triedy vodicakov neurcoval co je osobne resp. nakladne auto, hovoril len o maximalnej hmotnosti (pocte pasazierovo atd.). Verdikt bol jednoznacny - policii neprislucha vykladat zakon a navyse policajny vyklad zakona bol mylny.

Takze ak zakon a) nezakazuje pouzivanie zimnych pneu v lete, b) prikazuje pouzivanie v istom obdobi a za istych podmienok pricom specifikuje podmienky legalnosti pneu v odbobi, ked je zakonom vyzadovana, neexistuje pravny argument, ktory by zdovodnil vyzadovanie specifikacie pneumatiky mimo vyzadovanych casovych a/alebo okolnostnych podmienok.

Zdoraznujem... Policia stale nema pravo vykladat zakon.

Odpovědět  |   | 
bzzz  |  31. 10. 2019 18:11

AMEN

Odpovědět  |   | 
Neurotic  |  30. 10. 2019 14:50

Jsem čekal, kdy se tady někdo objeví s tímhle nesmyslem a on je to hned první příspěvek

Odpovědět  |   | 
Marty  |  30. 10. 2019 15:22

Nesmysl. 4mm na zimních pneu platí jen v zimním období

Odpovědět  |   | 
Toper  |  30. 10. 2019 15:28

Tak mi zde odcituj dotyčný zákon. Chytrolíne.

Odpovědět  |   | 
Lukáš  |  30. 10. 2019 16:26

ty nám prosím odcituj příslušné ustanovení, podle kterého musíš mít v létě na zimácích min. 4 mm.

Odpovědět  |   | 
mpolan  |  31. 10. 2019 08:36

Zákon o provozu na pozemních komunikacích si jistě umíš najít i sám. A čím příslušný paragraf začíná? "V období od 1. listopadu do 31. března..."
Mimo toto období příslušná ustanovení nemají žádnou platnost a tím pádem můžu s ledovým klidem dojet zimní gumy v létě, protože nic neporuším. Z vlastní zkušenosti navíc vím, že kvalitní zimní gumy jsou lepší než to, co dávají výrobci na auta jako letní.

Odpovědět  |   | 
Lukáš  |  30. 10. 2019 16:24

Toper: to je samozřejmě absolutní nesmysl. Pokud není souvislá vrstva sněhu, ledu nebo námraza, můžeš mít na autě jakékoliv pneu s minimální hloubkou dezénu 1,6 mm. Tedy i v létě na zimácích.

Odpovědět  |   | 
Michal  |  30. 10. 2019 09:09

O pokutu ani nejde.Ten kdo ma havarijní prakticky musí jinak od pojišťovny dostane houby při nehodě.Letní pneu je hlavně lepší při brzdění za sucha.

Odpovědět  |   | 
ijon  |  30. 10. 2019 10:20

To je pravda, na suchu budou leťnáky vždycky lepší, tedy při nadnulových teplotách. Jak to bude na vymrzlé silnici při nějakých -10, to nevím, ale někde by se asi nějaké testy daly vyhrabat.

Odpovědět  |   | 
MM  |  30. 10. 2019 13:30

Testy se vyhrabat dají a letní jsou lepší i při -20.

Odpovědět  |   | 
Neurotic  |  30. 10. 2019 14:48

Tak nějaký vyhrabej, protože co vím tak při -20°C už je taková kosa, že najít nenamrzlou vozovku je docela problém.

Odpovědět  |   | 
Tom  |  30. 10. 2019 15:25

Pri -20 uz je naopak vymrzla. Nejhorsi je to kolem nuly az do tak -5. A samozrejme zalezi na tom jak dlouho.

Odpovědět  |   | 

při mínus dvaceti kdy nesněží je tak sucho, že ty silnice jsou suchý.

Odpovědět  |   | 
MM  |  30. 10. 2019 16:09

Snad si poradíš na googlu. Co si představuješ pod pojmem namrzlá vozovka?

Odpovědět  |   | 
.  |  30. 10. 2019 19:31

blbost

Odpovědět  |   | 
homer  |  31. 10. 2019 06:20

ty si blbej a navic zblblej. Jeste popri ze smykem na suchu zabrzdis driv jak s abs a mam dost.

Odpovědět  |   | 
Lord Owl  |  30. 10. 2019 09:51

a je to tady. Tuny sněhu a ledu se přivezou ze severu, jenom aby 1.11. bylo možné oprávněně přezout..... aneb legislativní paskvil na pokračování....

Odpovědět  |   | 
ijon  |  30. 10. 2019 10:10

A co se ti konkrétně na tom znění zákona nelíbí? V podstatě můžeš klidně jezdit na letňákách, pokud nepojedeš někam, kde bude předepsaná zimní výbava. Pak si samozřejmě musíš už jen dát pozor na námrazu nebo souvislou sněhovou pokrývku, tam budeš mít smůlu, jak teoreticky, tak nejspíš i prakticky, ony ty letňáky na sněhu fakt nefungují.

Odpovědět  |   | 
MM  |  30. 10. 2019 13:32

Mě se nelíbí trochu to, že se v médiích tlačí že od 1.11. máš mít zimní gumy a obyvatelstvo to celkem baští. Stejně jako tu blbost že když je pod 7° tak v podstatě letní nefungují.

Odpovědět  |   | 
Lord Owl  |  30. 10. 2019 13:50

Například se mi nelíbí to, že se takhle zbytečně plevelí zákon o silničním provozu, a to zavedením povinnosti, která předpokladá souhru s počasím, namísto samozřejmosti, spočívající v tom, že pokud někdo na souvislé pokrývce sněhu/ledu, nebo za situace, kdy se to od něj dá očekávat, způsobí jinému újmu na majetku či zdraví, bude hradit škody (resp. pojišťovna se mu z toho vyvleče). Takové přímo použitelné ustanovení už v zákoně o silničním provozu je, jmenuje se § 4 písm. a) a je jenom hloupostí našich zákonodárců, že vymysleli zbytečně ustanovení § 40a, kde komolenou metodou dospěli k jakémusi datu 1.11. a 31.3. Pak se náš právní řád nemá utápět v novelách novel....

Odpovědět  |   | 
ijon  |  30. 10. 2019 15:05

Těžko říct, pro jednání s pojišťovnou je stávající "plevel" možná o něco lepší. To je jako se svícením...

Odpovědět  |   | 
Lord Owl  |  30. 10. 2019 16:02

jo to je to svícení přes den, co už Rakušáci zrušili, ačkoliv to před 20 lety sami vymysleli ?

Odpovědět  |   | 
mpolan  |  31. 10. 2019 08:37

A proto mají dnes všechna nová auta denní svícení v základní výbavě...

Odpovědět  |   | 
Michal  |  30. 10. 2019 15:04

To že pod 7stupňů možná i dřív letní nefungují jak když jsou zahřáté v létě už vím dlouho.Rozdíl bude asi i v tom jestli je pneu normální nebo byť trochu sportovní.

Odpovědět  |   | 
JirkaK  |  01. 11. 2019 07:48

To že pod 7 stupňů letní pneumatiky údajně nefungují, je prachsprostá lež. Naopak - při nezávislých testech bylo dokázáno, že i za teploty kolem nuly na suchém asfaltu mají z rychlosti 80km/h letní pneumatiky v průměru o 5 metrů kratší brzdnou dráhu než zimní.

Odpovědět  |   | 
Michal  |  01. 11. 2019 10:06

Jinak.Při 30st,10st,-10st tak ta stejná letní pneu pokaždé zabrzdí jinak ale nejspíš bude vždy lepší jak zimní když je sucho.Spíš by mě zajímalo jak brzdí zimní dejme tomu 6-7letá ztvrdlá pneumatika v létě když je 30stupňů.

Odpovědět  |   | 
Jarda  |  30. 10. 2019 17:04

Koncem listopadu přezuji na zimní a začátkem dubna na letní.
Zimní sjedu na 4 mm, protože tak mluví zákon a nehodlám se hádat s policajtem nebo nedej bože s pojišťovnou kvůli pár desetinám, které mi nic nepřinesou.
Letní sjedu na 3 mm, protože nejsem debil a navíc občas jezdím do Německa a Rakouska, kde mají 3 mm ze zákona.
A kdo už má tak holou řiť, že kvůli šetření klidně ohrožuje sebe a hlavně ostatní, ať začne jezdit autobusem nebo chodit pěšky. 1,6 mm bych odpustil max. důchodci, který nikam nemusí a za mokra ani nevyjede, aby si neumazal auto.

Odpovědět  |   | 
MM  |  30. 10. 2019 19:19

Mě teda nikdy po bouračce nekontrolovali ani vzorek, ani gumy.

Odpovědět  |   | 
.  |  30. 10. 2019 19:46

Pokud vím, tak minimum 3 mm nemají, ale 1,6 jako my.

Odpovědět  |   | 
ijon  |  31. 10. 2019 06:32

Máš pravdu, v Rakousku jsou stejná pravidla jako u nás. Zajímavé je to v Německu, tam byly do nedávna zimáky dobrovolné, teď ale musí být na autě kdykoliv při sněhové pokrývce, bez ohledu na roční období nebo měsíc. Ono je to dané hodně změnami počasí (a možná podnebí), dřív v takovém Hannoveru sníh vůbec neznali, v zimě bylo dost nad nulou a pršelo, všichni jezdili na letních celý rok. Poslední dva tři roky tam ale začalo občas chumelit a byly tam pěkné dopravní kalamity.

Odpovědět  |   | 
vana  |  31. 10. 2019 10:18

V tom případě je v Něměcku nutné mít zimní obuté celoročně. Nikdy nevíme kdy se počasí i uprostřed léta zblázní a začně chumelit. Ostatně v Alpách jsem to sám zažil několikrát

A pokud u nás platí značka povinná zimní výbava celoročně, i u nás bychom měli trvale obouvat zimní. Značka může být po cestě kdekoliv, třeba zapomenutá

Odpovědět  |   | 
JirkaK  |  01. 11. 2019 07:44

Zajímalo by mě, kde pan redaktor přišel na několikrát zmíněné tvrzení, že pneumatiky starší než 4 - 5 let jsou náchylné k defektu. Toto tvrzení považuji za pikačovinu vycucanou z prstu, případně by mě zajímalo, který výrobce pneumatik toto tvrdí, abych věděl, jaké pneumatiky nemám kupovat.
Staré pneumatiky obecně mají především úplně problém - stárnutím tvrdnou a především začínají klouzat na mokru, bez ohledu na vzorek. To je věc, kterou je nutné vědět a za jízdy brát v úvahu.

Odpovědět  |   | 
Michal  |  01. 11. 2019 10:14

Jo na mokru mi ty zimní 5leté wra3 na konci minulé sezóny už pěkně klouzaly a to bylo už slušně nad nulou.Předek si dělal co chtěl a stačil jen vlhký asfalt.

Odpovědět  |   | 
kuk  |  03. 11. 2019 09:12

Pokuta nehrozí za nepřezutí, ale za jízdu během souvislé sněhové pokrývky a za jízdu v označených úsecích.

Odpovědět  |   | 


Přihlásit k odběru
Posílat příspěvky na adresu:

TEST SsangYong Korando 1.6XDI 4x4 AT: Zákaznicí, koukejte. Konkurenti, učte se!

SsangYong Korando 1.6XDI 4x4 AT

Naftový motor, automatická převodovka, pohon všech kol a více než slušná výbava. Korando je na souboj s evropskými konkurenty perfektně připraveno.

včera | Vladimír Kadera | 31 příspěvků
Za volantem Fordu Transit PHEV: Vážně někdo potřebuje dodávku do zásuvky?

Fordu Transit Custom PHEV

Bez elektriky se to neobejde ani u užitkových vozidel. A pokud chce Ford i nadále patřit v tomto segmentu ke špičce, musel se současnému trendu přizpůsobit. Nové mild-hybridní a plug-in hybridní modely jsme již měli možnost vyzkoušet.

10.  11.  2019 | Svět motorů | 40 příspěvků
Minitest BMW 640d xDrive GT: Svatební povoz, dálniční expres i luxusní náklaďák

BMW 640d xDrive GT

Jak byste hodnotili bleskurychlou možnost využít komfortního hrbáče od BMW, když nemáte čas a hrnou se na vás povinnosti okolo svatby? Asi nějak takhle…

7.  11.  2019 | Daniel Fuglevič | 55 příspěvků

Nejčtenější články

Nová Škoda Octavia dostala vychytávku, která pomůže v boji proti pirátům silnic

Nová Škoda Octavia dostala vychytávku, kter…

Škodovka je nejenom u nás vyhlášená svými chytrými řešeními. V případě nové Octavie ukázala, že i malý detail v interiéru může být hodně přínosný.

13.  11.  2019 | | 228 N/A
Tohle mohla být první Škoda Octavia od Giugiara. Václav Klaus byl ale proti

Tohle mohla být první Škoda Octavia od Giug…

Vměšování politiků do automobilového průmyslu či aut obecně není žádný moderní vynález Bruselu, ale vcelku běžná věc doprovázející tyto dopravní prostředky prakticky od jejich počátků. Neznáme však mnoho případů, kdy by konkrétní politik přímo ovlivnil design vozu tak, jako to na počátku 90. let zvládl předseda české vlády.

28.  10.  2019 | | 22 N/A
James May si koupil nové auto. Pod plachtou Ferrari však supersport nenajdete

James May si koupil nové auto. Pod plachtou…

James May umí překvapit a moderovat. V novém videu se o obou těchto věcech velmi mile přesvědčíte.

4.  11.  2019 | | 32 N/A
Česká Toyota dost zvýhodnila nehybridní modely. Jsou levné a s bohatou výbavou

Česká Toyota dost zvýhodnila nehybridní mod…

Pokud hledíte po některém z benzinových modelů Toyoty, na konec roku teď české zastoupení uvádí výhodnou limitovanou edici výbav Prestige pro hned několik svých vozů.

8.  11.  2019 | | 243 N/A
Nová Škoda Octavia oficiálně: Už jsme v ní seděli! Superb může blednout závistí

Nová Škoda Octavia oficiálně: Už jsme v ní …

Dámy a pánové, nová Škoda Octavia je oficiálně na světě! Prohlédli jsme si ji s předstihem a tohle jsou naše první dojmy. Je tak jiná, že vedle ní Superb může vypadat jako chudší příbuzný.

11.  11.  2019 | | 262 N/A