Kdy a jak správně používat mlhovky? Neznalost škodí vám i ostatním řidičům

Zapínat mlhovky, když to vůbec není třeba, je typický nešvar rozšířený mezi řidiči. Přitom stačí dodržovat několik pouček, abyste na silnici nikoho zbytečně neoslňovali.

Přední nebo zadní, zbytečně rozsvícená mlhová světla mohou nepříjemně a někdy až nebezpečně oslňovat ostatní řidiče. Přitom zejména nyní během podzimního a zimního počasí narazíte na řidiče, kteří mají mlhovky zapnuté takzvaně „pro sichr“, i když není viditelnost na silnici natolik snížena, aby jejich zapnutí bylo nutné.

Zelené převozní značky: Kdy se s nimi setkáte a proč je můžete potřebovat?

Zelené převozní značky: Kdy se s nimi setkáte a proč je můžete potřebovat?

Ve výsledku tak mohou puštěné mlhovky nadělat více škody než užitku. Web pouzivanimlhovek.cz například uvádí, že podle studie britské pojišťovací společnosti Swiftcover způsobili řidiči v roce 2011 nevhodným používáním mlhovek ve Velké Británii na 300 tisíc dopravních nehod.

Co o mlhovkách říká zákon?

Zákon č. 361/2000 Sb. o provozu na pozemních komunikacích v § 32 říká, že „přední světla do mlhy smí řidič užít jen za mlhy, sněžení nebo hustého deště. Zadní světla do mlhy musí řidič za mlhy, sněžení nebo hustého deště užít vždy.“

Rozdíl mezi používáním předních a zadních mlhovek je tedy patrný – přední řidič použít „smí“, zadní „musí“.

Jak se chovat na železničním přejezdu? Rychlost, zákazy, pokuty, krizové situace

Jak se chovat na železničním přejezdu? Rychlost, zákazy, pokuty, krizové situace

Sníženou viditelnost pak zákon definuje jako situaci, kdy „účastníci provozu na pozemních komunikacích dostatečně zřetelně nerozeznají jiná vozidla, osoby, zvířata nebo předměty na pozemní komunikaci, například od soumraku do svítání, za mlhy, sněžení, hustého deště nebo v tunelu“.

Kdy mám mlhovky nejlépe zapnout?

Ideální nápovědou je situace, kdy skoro nevidíte zadní světla vozu, které jede před vámi. Teda opět scénář husté mlhy, silného deště či silného sněžení. V jiných případech nejsou zapnuté mlhovky vůbec nutné a svou věc dobře odvede normální osvětlení na voze.

Víte, jaká pravidla platí při jízdě v obytné zóně? Teď už nebudete muset tápat

Víte, jaká pravidla platí při jízdě v obytné zóně? Teď už nebudete muset tápat

Podmínky na silnici se mohou samozřejmě měnit, tudíž je nutné zapnutí/vypnutí mlhovek přizpůsobovat dané situaci. Tady se pochopitelně dostáváme k řidičům, kteří jednoduše zapomenou mlhovky vypnout, když se viditelnost na silnici zlepší.

Kdy mlhovky raději nepoužívat?

Zapnuté mlhovky v koloně nebo při popojíždění městem dovedou rozčílit nejednoho řidič kolem vás. S výše uvedeným je také zcela zbytečné zapínat mlhovky jen při mlhovém oparu nad silnicí a při „normálním“ dešti a sněžení, kdy to nevypadá na konec světa, a nemusíte očima mžourat před sebe.

Zbytečné rozsvěcování předních mlhovek jen proto, že to na autě dobře vypadá, snad není třeba více rozebírat.

Jaké síly na vás působí při srážce se zvěří? I divočák může být katastrofa

Jaké síly na vás působí při srážce se zvěří? I divočák může být katastrofa

Hrozí za nesprávné použití mlhovek pokuta?

Ano. Za neoprávněné použití mlhových světel hrozí pokuta až 2000 Kč a odebrání jednoho bodu. Stejně tak můžete být pokutováni, že jste při nedostatečné viditelnost nerozsvítili svou zadní mlhovku.

Minitest Toyota Yaris GR-Sport Hybrid: Hvězdné války bez zvláštních efektů

Toyota Yaris GR Sport Hybrid

Naprosto skvělá Toyota Yaris GRMN vypadá jako helma bojovníka z Hvězdných válek a jízda je jako mezigalaktická bitva. Co když ale slavné sérii filmů vezmete speciální efekty?

21.  11.  2019 | Vladimír Kadera | 20 příspěvků
Minitest Mazda 6 Wagon Skyactiv-D184 AT Revolution Top: Pohlazení po duši

Mazda 6 Wagon Skyactiv-D AT

Současná generace Mazdy 6 je tady s námi už od roku 2013. Její poslední facelift byl tak důsledný, že by se snad dalo hovořit o mezigenerační obměně, tyto úvahy si ale dnes odpustíme. Pojďme si místo toho popovídat o tom, proč je Mazda 6 stále prostě „jen“ moc, moc dobré auto.

19.  11.  2019 | Petr Schnagl | 97 příspěvků
Minitest BMW 440i xDrive Cabrio: Jízda s panem Dokonalým. Možná už naposledy

BMW 440i xDrive Cabrio

Kabriolety střední velikosti se už pomalu stávají ohroženým druhem. Buďme rádi za každého zástupce této dokonalé třídy!

16.  11.  2019 | Vladimír Kadera | 14 příspěvků