Kolik nás v Česku stojí dopravní zácpy? Konečná suma je vyšší, než byste čekali!

21 komentářů

Lord Owl
18. července • 21:31

Právě jsem se vrátil na Moravu z Jizerek.
Můžu vám říct, že ta "nepropojenost" Čech a Moravy (vyjma D1), resp. zanedbanost silničních tahů v podhůří Krkonoš směrem k Vysočině (absence tunelů, obchvatů) je urputné peklo (a to jsem nejel v zácpách). Tady se kopou tunely už jen v Praze, nebo víte o nějakém novém tunelu v horách ?

Rejpal
17. července • 16:16

Je hezké číst o těch důvodech, které přispěvatele trápí, ale většinou na dopravni zácpi mají minimální vliv.
1. Semafor - je úsměvné se domnívat, že mezi řidičem a tím, kdo řídí/seřizuje semafory by měl být nepřátelský vztah. Ne, cíle mají obdobné, akorát ten, kdo seřizuje semafory chce aby se co největší skupina cestující dostala co nejrychleji do cíle, ten, kdo řídí automobil chce dostat do cíle co nejrychleji sebe. Z toho plyne pouze to, že kdyby na zelenou projíždělo více vozidel, správce semaforu zasáhne a zkrátí zelený interval. V opačném případě by se mu totiž stalo, že by se do některého z následujících úseků dostalo více vozidel, než se tam vejde a došlo by ke kogesci. (To je teorie, samozřejmě ani správce semaforů není neomylný, ale věřme, že se o to alespoň snaží.)
2. Zipování - tam má každý svůj oblíbený typ špatných zipovačů. Kupodivu většina se shodne na jednom největším nepříteli. Pokud před zůžením jedou, v rozporu s předpisy, dvě nákladní vozidla totožnou rychlostí téměř vedle sebe, výsledkem je naopak nejlepší plynulost (tedy nejvyšší počet vozidel, které projedou zůžením za jednotku času) přestože dojde k omezení rychlosti mnoha jednotlivců.
3. Preference MHD na křižovatkách - pokud křižovatkou projedou tři tramvajové soupravy (tedy 3x120 lidí) a kvůli tomu za stejnou dobu nemůže projet patnáct osobních vozidel (tedy 15 x 1,3 lidí), tak při přepočtu na ekonomickou ztrátu se jedná o zisk (v opačném případě by muselo platit, že průměrný cestující v osobním automobilu má 18x vyšší produktivitu práce než cestující v MHD - to by mohlo platit pouze v případě, že by v těch tramvajích jely školní kolektivy na koncert vážné hudby, a to kdo ví jestli).
4. Zbytečné červené na semaforu v době, kdy je nízká hustota dopravy - to je tak trochu legrace, protože když je nízká hustota dopravy, tak nejsou žádné zácpy a jelikož na většině úseků je pro nějakou rychlost (bohužel mnohdy tajnou) nastavena zelená vlna, tak ztrátu lze zaznamenat pouze velice malou (v řádu jednotek procent).Tak co nám zbývá? Kapacita dopravní cesty. Pokud je někde kapacita silnice 1800 vozidel za hodinu, tak se tam opravdu za tu hodinu 5000 vozidel nedostane. (A když budou někteří řidiči kapacitu snižovat přejížděním z pruhu do pruhu či něvěnováním se řízení, tak ještě méně.) Řešení je nepopulární: pokud se ta kapacita rozdělí na 1000 osobních vozidel + 300 vozidel MHD, tak ta silnice za hodinu nepřepraví 2300 osob, ale 10300 osob.

thegrid
18. července • 18:04

Takže si jeden z těch ekopošahanců, co zamalují jízdní pruhy, všude nasadí zákazy a přimalují modré pruhy a zpoplatní parkování i vjezd do města místo konstruktivního řešení? To stačilo zkrátit.

Polo
16. července • 12:02

Kdyby neexistovali debilové jako je Hřib, tak by žádný zácpy nebyly.

JK
16. července • 20:55

Kdyby neexistovali debilové, jako je Andrej, tak bylo možná spoustu úseků silnic a dálnic dávno dokončeno. Atd. Každému vadí někdo, hlavně, že to je pořád na koho hodit, když jde Míra do důchodu. ;-)

thegrid
18. července • 18:00

Andrej nemůže za neschopného vochomůrku, který jen umí ubírat pruhy a kreslit modré čáry.

Joe Doe
14. července • 13:01

Najvacsie problemy:Mesto:
- vjazd do krizovatky za podmienok, ked nemozem krizovatku opustit. Potom stoja aj ti, co maju zelenu (Balabenka).
- neschopnost zipovat
- neschopnost jazdit v zapche
- absolutna preferencia prejazdu elektriciek (tramvaji) - smer kolmo na elektrickovu trat stoji casto 3-4 cykly.Mimo mesto:
- neschopost zipovat
- neschopnost prisposobit rychlost a jazdu podmienkam zhustenej dopravy. Ono je pre kazdeho lepsie, ak sa zapcha plynolo hybe vpred 20 km/h nez ked sa hybe priskokmi.Kolkokrat ste sa ocitli v zapche, auta stali 5 minut, cakate vpredu nejaku nehodu a ono nic. Staci par kretenov, ktori sa snazia narvat do neexistujucich medzier vo vedlajsich pruhoch, tym donutia par aut zastavit a dalej sa to siri ako virus.

14. července • 7:27

Taky když jedu v neděli večer prázdným městem a zastaví mě 5 semaforů, abych pustil neviditelný auta. Dál nesmyslný ostrůvky, retardéry atd. V Břeclavi testovali blikající zelenou, ale zjistili že řidiči, místo aby se připravili, tak přidali. Takže na těžký náklaďáky a kamiony opět nikdo nemyslí. Mrd oranžová, mrd zelená, takže buď projede na červenou, nebo pálí brzdy, zbytečný emise, posune si náklad nebo pojede 30 cítkou, aby se roho vyvaroval

al
14. července • 7:28

Pardon: Mrd oranžová,mrd červená

Vonet
14. července • 7:06

Nejvetsi problem nasich ridicu je to, ze se neumeji rozjizdet na zelenou. Kdyz vidim, jak kazdy necha auto pred sebou popojet i 5 metru a pak se teprve rozjizdi... To je na moje nervy. Akcelerovat maji vsichni temere zaroven a pak az, mirnym zpomalenim, tvorit odstupy.

jozka
14. července • 8:07

Takze jestli to dobre chapu, bezpecny odstup v nulove rychlosti je stejny jako treba pri 10km/h?Samozrejme existuji spaci, ale velkou cast ridicu z toho "soucasneho rozjizdeni" vyleci nekdo, komu to pred nim chcipne, pripadne to zahamtne, protoze z proti smeru odbocuje nekdo, kdo se rozhodne, ze "to stihne".Mimochodem, 10 km/h je cca 2,75 m/s. Reakcni doba ridice je kolem dvou sekund. Ridic si z toho spocita, co je potreba. Debil, ktery v pulce krizovatky jede cca 30 km/h nalepeny dva metry za predchozim autem ne. Ale takovy pak dost casto stoji uprostred krizovatky s prasklym naraznikem, rozbitymi svetly a celou ji tak ucpava. To jenom k tem kolonam.

Allamarein
14. července • 11:10

Tohle je věc, kterou neurotici opakují stále dokola, asi je to zabije, když budou muset počkat o minutu déle... Píšu to i výše, už mě to vyléčilo taky, a nechávám si odstup.

Jig
14. července • 6:28

Dopravních zácp se asi těžko zbavíme, když se proti nim nic nedělá. U měst je to především obchvat, aby tranzitní doprava do města vůbec nemusela zajíždět. Mimo města dálnice. Avšak výrazně by pomohla i mnohem levnější řešení např. jen zvýšit průjezdnost křižovatek jednoduchou úpravou a) před změnou se barva rozbliká a tedy řidič má víc času na to reagovat než když jen problikne jednou žlutá tak při pohledu jinam se už ztrácí vteřiny a na konci projede o auto méně b) či pevná šipka doprava (jako je to v usa či v německu) tedy že při červené se může odbočit vpravo když tam nic nejede (resp. při červené je to jako by tam byla značka dej přednost v jízdě)
Ale ono je asi snazší ubírat jízdní pruhy (přidávat maximálně jen ty modré), přidávat kamery, přidávat další restriktivní značky.... a pak se divit, že se dělají zácpy

JK
14. července • 8:59

Kamery, značky, radary,... poslední roky se více a více rozrůstá šikana řidíčů, pod záminkou bezpečnosti. V praxi to dopadá tak, že např. ve Valašském Meziříčí máte pomalu už radar i před vlastním vjezdem do garáže. Sázejí se na místa, kde může radnice vydělat, nikoli na místa, kde má předcházet přestupkům kvůli bezpečnosti. Takže radar místo u školy, kde stejně všichni přibrzdí, protože jsou tam přechody, protože jsou tam zpomalovací retardéry atd, tak dají za strom na rovinku, s dobrou viditelností a čeká. A takto je tam těch radarů několik. Následně je starosta ve zprávách, jak na tom "město vydělává" a že bude koncert Michala Davida. A takových Valmezů je všude mraky. Naše mentalita je pořád nastavena, jak s někým vyje.at, uškodit, potrestat. Těch 40let se jen tak nesmyje, navíc když je současná garnitura v čele Milošem všechny tyhle vlastnosti zdatně přiživují a vracejí do hry.

Peter(Charouz)
14. července • 19:26

Asi tam ty radary plní svou funkci (řidiči jezdí rychleji, než je povoleno) jinak by město nevydělávalo. Nebo se mýlím? Osobně jezdím tak, aby na mě kdokoli vydělával co nejméně., nebo vůbec.

lol
14. července • 7:25

Když se divá jinam, tak si tam může blikat co chce. Nás vždy učili čumět na cestu a na semafory taky. Při oranžové člověk řadí jedna a na zelenou se všichni rozjíždí. Nevidím v tom problém. Problém vidím v lidech. Čumí do telefonu a nebo si tam plácaj po tom displeji úžasným uprostřed auta a nesledují provoz a přesně ty vteřiny dělají pak v konečné fázi hodně. O zipu ve městě se ani nebavím. Hlavně, že je tam první že jo a nepustí ho přece, když čekal tak dlouho v pravým pruhu :-D

thegrid
18. července • 17:56

Pomalé rozjíždění jo? Například teď v Praze v Holešovicích u Crossu (Argentinská x Plynární) je zelená na hlavní tah 6s. To ani nemá cenu se rozjíždět. Naprostá demence. To není ani opomenutí, ale přímo plivanec řidičům. Nikde nikdo, ale na Argentinský štrůdl. To jen koresponduje s neexistencí vypínání semaforů k večeru a jak tu bylo psáno - jen samé restrikce - ubírání pruhů, nestavení obchvatů ani mostů. Tak prostě nás zelený mozky převálcují. Auta nebudou.

Allamarein
14. července • 7:45

Víš, co je na tvé úvaze špatně? Na pomalé rozjíždění si stěžujete už nejméně dvacet let. Ale tak si říkám, co před dvaceti lety dělali lidi v autech, když tam neměli ani ty telefony, ani ty displeje. To asi nebude tím, že? Ale hlavně to mít na co hodit...
Nechat ostatním odstup má svou logiku, a začal jsem to už dělat taky. Čím dál více se totiž setkávám s tím, že auto přede mnou se začne rozjíždět, a pak náhle zpomalí. Když se rozjedu současně s ním, nemám už prostor na reakci a dojde ke srážce. Ne, nasrat. Nezajímá mě, že projede o jednoho nerváka méně, já si dávám odstup právě na řešení podobných situací.

14. července • 4:14

Teď jedu autem z Řecka. Takže přímé srovnání. Naše hlavní silnice a D1 jsou na úrovni Bulharska
Zbytek projetých států nám naprosto uniká kvalitou silnic i jejich značením.

JK
14. července • 8:47

Přesně tak. Z D1 je průjezdných snad jen cca 80km a to než ji celou za 10 let otevřou budou opravovat znova. Na to, že měla být v roce 2019 otevřena to je velký špatný.

kuk
13. července • 23:07

Člověk když se podívá na úvodní fotku, tak stojí hlavně koncern..

Doporučujeme

Články odjinud